Er det elektronisk innsprøytning kutter den bensintilførselen under motorbrems, grunnen til at den går på tomgang når du trår eller klemmer inn kløtsjen er fordi at når turtallet kommer ned på et visst turtall vil den begynne og sprøyte inn bensin igjen.
Nettopp for at motoren ikke skal kveles. Slik har det iallefall vært siden 70 tallets l-jetronic system og kanskje enda lenger og...
Sent fra min D6503 via Tapatalk
Drivstofforbruk i nedoverbakker?
Re: Drivstofforbruk i nedoverbakker?
Både K-jetronic og L-jetronic var mekaniske innspøytninger og har ikke noe form for besinkutt.
Det er det som blir kalt analog innspøytning og ikke elektronisk innsprøytning som brukes i dag.
De har rene mekaniske dyser som får bensin fra en fordelerrpumpe som er helt mekanisk drevet, ikke ulikt Dieselpumpe på Dieselmotorer.
Det er det som blir kalt analog innspøytning og ikke elektronisk innsprøytning som brukes i dag.
De har rene mekaniske dyser som får bensin fra en fordelerrpumpe som er helt mekanisk drevet, ikke ulikt Dieselpumpe på Dieselmotorer.
Re: Drivstofforbruk i nedoverbakker?
Feil. L jetronic er elektronisk, analog;ja, men fortsatt elektronisk, etterhvert vart de digitale, mot slutten av 80 tallet sånn ca...
Men du har rett i at k-jetronic er mekanisk ja.
Sent fra min D6503 via Tapatalk
Men du har rett i at k-jetronic er mekanisk ja.
Sent fra min D6503 via Tapatalk
- Fossin
- Innlegg: 23
- Registrert: 05 jul 2014, 21:18
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 2014
- Bosted: Asker
Re: Drivstofforbruk i nedoverbakker?
Da har jeg vært en tur og fylt bensin og tatt en liten real life test. Jeg kjørte nedover en bratt bakke og trykket inn killswitch flere ganger underveis. For meg var det ingen forskjell i motorbrems med motoren "i gang" eller ikke, så lenge turtallet var høyere enn tomgang. Dvs at motoren ikke får noe bensin ved motorbrems.Espen Klev skrev:Det er veldig lett å sjekke... trykk på killswitch i en nedoverbakke og se om det blir forskjell.... hint: det blir det :)
Det jeg derimot oppdaget var at det jeg kalte motorlyd (eller rettere sagt putringen fra eksosanlegget) også var likt. Det vil jo tilsi at den lyden ikke kommer av eksplosjonene i motoren.
Men hva er det da som låter? Drivverk og sånt skjønner jeg lager litt lyd, men alt som kommer ut av potta kommer jo fra sylindrene.

Re: Drivstofforbruk i nedoverbakker?
Vet at min gamle Toyota Camry fra 1990 hadde fuel cut-off. Vil anta at dette er implementert i de fleste moderne motorsykler med fi. Det du hører Fossin er luft som kommer fra motoren. Selv om den ikke forbrenner noe, så er motoren i gang og vil trekke til seg luft og slippe det ut gjennom eksosen.
- Fossin
- Innlegg: 23
- Registrert: 05 jul 2014, 21:18
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 2014
- Bosted: Asker
Re: Drivstofforbruk i nedoverbakker?
Ja, jeg tenkte også at det måtte være det. Fortsatt synes jeg det er litt rart da luften som kommer ut av motoren ikke har noe overtrykk eller noe slikt, men godt mulig at det lager litt lyd for det.Pre skrev:Vet at min gamle Toyota Camry fra 1990 hadde fuel cut-off. Vil anta at dette er implementert i de fleste moderne motorsykler med fi. Det du hører Fossin er luft som kommer fra motoren. Selv om den ikke forbrenner noe, så er motoren i gang og vil trekke til seg luft og slippe det ut gjennom eksosen.
De gangene jeg har kommet fort inn i en bratt nedoverbakke, sluppet gassen og motorbremset på høyt turtall hører jeg ofte små smell i potta. Det kommer av uforbrent bensin som eksploderer i de varme delene av eksosanlegget så langt jeg skjønner, og jeg synes det låter kult. Men hvis bakken er så bratt at farten og turtallet detter sakte, kommer det ofte noen flere smell nedover bakken.
Slipper det igjennom litt bensinblanding innimellom allikevel?

Re: Drivstofforbruk i nedoverbakker?
Hadde en Opel vectra 89 med Bosch motronic. Fuel cut gikk veldig hardt inn og ut.
Neste bil bmw 320i 91 var mye mer rafinert med sekvensiell innsprøytning. Har fungerte det mye bedre.
Kawa zzr1200 er spesiell: Den har fuel-cut med forgassere! Dette er løst ved at flottørventil stenges elektrisk i hver forgasser. dette styres av tenningsboks som også har inngang fra gass spjeld posisjon og selvfølgelig turtallet.
Den ligger bare ut på relativt høyt turtall ved gassavslag. Legger inn før turtallet blir så lavt at du merker noe.
KeiHin forgassere.
Neste bil bmw 320i 91 var mye mer rafinert med sekvensiell innsprøytning. Har fungerte det mye bedre.
Kawa zzr1200 er spesiell: Den har fuel-cut med forgassere! Dette er løst ved at flottørventil stenges elektrisk i hver forgasser. dette styres av tenningsboks som også har inngang fra gass spjeld posisjon og selvfølgelig turtallet.
Den ligger bare ut på relativt høyt turtall ved gassavslag. Legger inn før turtallet blir så lavt at du merker noe.
KeiHin forgassere.
Re: Drivstofforbruk i nedoverbakker?
Stemplene fortsetter å komprimere luft, selv om den ikke får bensin.Fossin skrev:Ja, jeg tenkte også at det måtte være det. Fortsatt synes jeg det er litt rart da luften som kommer ut av motoren ikke har noe overtrykk eller noe slikt, men godt mulig at det lager litt lyd for det.Pre skrev:Vet at min gamle Toyota Camry fra 1990 hadde fuel cut-off. Vil anta at dette er implementert i de fleste moderne motorsykler med fi. Det du hører Fossin er luft som kommer fra motoren. Selv om den ikke forbrenner noe, så er motoren i gang og vil trekke til seg luft og slippe det ut gjennom eksosen.
De gangene jeg har kommet fort inn i en bratt nedoverbakke, sluppet gassen og motorbremset på høyt turtall hører jeg ofte små smell i potta. Det kommer av uforbrent bensin som eksploderer i de varme delene av eksosanlegget så langt jeg skjønner, og jeg synes det låter kult. Men hvis bakken er så bratt at farten og turtallet detter sakte, kommer det ofte noen flere smell nedover bakken.
Slipper det igjennom litt bensinblanding innimellom allikevel?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Haavar
- Innlegg: 182
- Registrert: 08 feb 2012, 19:49
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600
Re: Drivstofforbruk i nedoverbakker?
Korreksjonsimpson skrev:Både K-jetronic og L-jetronic var mekaniske innspøytninger og har ikke noe form for besinkutt.
Det er det som blir kalt analog innspøytning og ikke elektronisk innsprøytning som brukes i dag.
De har rene mekaniske dyser som får bensin fra en fordelerrpumpe som er helt mekanisk drevet, ikke ulikt Dieselpumpe på Dieselmotorer.
K-jetronic er en mekanisk kontinuelig innsprøyting CIS ( Continuous Injection System). her blir mengden drivstoff regulert med en mekanisk luftmengdemåler som regulerer trykket til dysene.
L- jetronic er et elektronisk styrt innsprøytingssystem hvor bensinmengden blir regulert av en analog styreenhet med luftmengdemåler som endrer pulsbredde og frekvens på elektrisk styrte dyser.
Ingen av dem har en mekanisk fordelerpumpe som "gammel" diesel.
