Noen som har erfaring med automat?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Noen som har erfaring med automat?

Legg inn av Geiroe »

Bakkestart er noe som må læres, som alt annet. Practice makes master :thumleft I hovedsak brukes forbremsen til å holde sykkelen, som det er blitt sagt her, men med passasjer og oppakning veier jeg rundt et 1/2 tonn, så i bratte bakker pleier jeg å holde med bakbremsen. Det er noe du må finne ut av selv.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Noen som har erfaring med automat?

Legg inn av Fjeldern »

MGR1 skrev:Honda er den eneste MC-produsenten som har 'ordentlige' automatkasser i serieproduksjon. Da mener jeg girkasser med gir og automatisk veksling, og ikke 'sluromatic' sentrifugalclutch og remtrekk som de andre har. Honda har hatt automatkasser i serieproduksjon siden 2012, på NC700/750-serien, VFR-serien, samt nå nye Africa Twin. Dessverre ingen lettvektere enda.

Som gammel motorsyklist var jeg i utgangspunktet skeptisk til automatgir, og slureclutch og remtrekk gir meg ikke den rette MC-opplevelsen. Prøvde også BMW C650GT, men den også har remdrift og føles som en scooter og ikke en MC.

Jeg valgte å gå for en Honda NC750D Integra, og hentet denne i Tyskland for to uker siden. Kjørte den 2500 km hjem fra Tyskland via Tsjekkia, og hadde en fantastisk tur. Sykkelen, ja for jeg vil si at den føles som en MC og ikke en scooter, er utrolig lettkjørt men samtidig veldig stabil i høye hastigheter. Overgangen til automatgir gikk helt.... automatisk :-), jeg følte ikke noe behov for tilvenning. Det er bare å sette seg og kjøre. Min modell har automatisk og manuell modus. I automatisk modus har man D(rive), som er beregnet for økonomisk kjøring og girer veldig tidlig opp, samt S(port) som girer slik man selv ville ha gjort ved sportslig kjøring.

I manuell modus har man ingen automatikk og må skifte gir selv med knapp opp/ned, med dette har jeg ikke følt behov for foreløpig. Også i automodus kan man gire manuelt opp/ned, ved behov. D-modus er også adaptiv ifølge Honda, og 'lærer' seg hvordan du girer, hvis du velger å gire opp/ned manuelt. Etter hvert gjør den det automatisk for deg.

Alt i alt en flott opplevelse, og jeg er sikker på at dette kommer fra andre leverandører også. Forbruket på Integraen var veldig lavt også: 0,35 l/mil i snitt. Maksforbruket i hastigheter på 140-160 km/t på autobahnen lå på 0,46 l/mil.

Bilde
Artig å lese om noen som faktisk har prøvd, og i tillegg eier, en av Honda sine automatsykler. Har lest og sett litt på hvordan systemet virker på youtube ol. og det virker som en ganske genial løsning. Men må si at jeg fortsatt er litt skeptisk, men så er jeg av typen som liker manuell på bil bedre enn automat også, uten egentlig noen god grunn.
Hvordan var temperaturen nedover i Europa for kjøring nå? Merker man noe særlig til giringa på sykkelen, eller blir det omtrent som med de nyere automatkassene i de litt dyrere bilene? Og hvordan blir den giringa i sving? Reagerer motorsykkelen på sving, altså, tenkte motorbrems pågrunn av giring?

Over til det egentlige temaet her:
Jeg ville øvd på bakkestart og vendt meg til manuell giring, bare fordi det gir et større utvalg av sykler, både på lettsykkel fronten, og i fremtiden også. Hvis du går for tungsykkel etterhvert da altså.
Hvis du tenker på øvingen sin del før du tar lappen, så lønner det seg sånn sett med en manuell, med tanke på at det ikke finnes noe automatførerkort til MC. Om du finner ut etter du har lappen at du ikke vil drive med denne giringa, så kan man jo gå for det etterpå.

Det er ihvertfall mitt syn på det. Lykke til og velkommen til miljøet ihvertfall!

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 497
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Noen som har erfaring med automat?

Legg inn av MGR1 »

Artig å lese om noen som faktisk har prøvd, og i tillegg eier, en av Honda sine automatsykler. Har lest og sett litt på hvordan systemet virker på youtube ol. og det virker som en ganske genial løsning. Men må si at jeg fortsatt er litt skeptisk, men så er jeg av typen som liker manuell på bil bedre enn automat også, uten egentlig noen god grunn.
Hvordan var temperaturen nedover i Europa for kjøring nå? Merker man noe særlig til giringa på sykkelen, eller blir det omtrent som med de nyere automatkassene i de litt dyrere bilene? Og hvordan blir den giringa i sving? Reagerer motorsykkelen på sving, altså, tenkte motorbrems pågrunn av giring?
Jeg liker å sette meg inn i ting før jeg handler, så jeg brukte et halv-år på å hente inn informasjon før jeg valgte å gå for Honda DCT. Prøvde som sagt BMWC650, men det var en skuffelse. BMW'en går som en scooter, dvs. at man gir gass, turtallet øker til ca. 4-5000 o/min, og hastigheten øker mens turtallet er konstant. I hvert fall føles det slik :-). Driften er alltid i inngrep, det er bare en sentrifugalclutch som kobler inn/ut, og 'girene' er trinnløse. Det er vario som regulerer hastigheten. Ifølge BMW så må denne remmen byttes hver 20000 km. Motoren (laget av Kymco for BMW) går litt 'hardt' også, og det er mange problemer med dem ser jeg på forumene. Noen skriver at 20000-km service koster 2000 euro(!), dette grunnet bytte av rem (og vario?).

Hondas DCT er i motsetning til dette en ordentlig girkasse. Når du starter motoren, står den i fri. Man må sette den i gir ved å velge D eller S. Da klikker girkassa inn i første gir, men motoren går fortsatt på tomgang, som når man står i fri med clutchen trekt inn på en manuell kasse. Man har ingen clutchhendel, det er bremsehendel til bakbremsen der clutchhendelen pleier å være. Når man gir gass slipper automatikken clutchen ut, og sykkelen begynner å gå. Etter hvert som hastigheten øker klikker den videre til andre gir, tredje, osv. Dette skjer nesten umerkelig, man bare holder gassen konstant og giringen skjer av seg selv. Jeg tror ingen mennesker klarer å gire så perfekt som denne automatikken gjør. Opp er det nesten ikke merkbart, ned er det av og til et hørbart klunk mellom andre og første. Turtallet varierer også når den girer, det er ikke konstant høyt som på en vario. Motoren går veldig behagelig, og med lavt turtall, tilnærmet vibrasjonsfritt. Turtall ved 150 km/t er ca. 4500 o/min mener jeg å huske fra autobahnen. Toppfart har jeg sett på nettet er på over 180, uten at jeg prøvde dette da.

D-modusen vil gire seg opp i høygir (sjette) så fort som mulig. Den er optimalisert for lavt forbruk og lavt utslipp. Allerede ved 60 km/t er den i sjette. Hvis man synes det er for høyt, kan man gire ned ett eller to hakk manuelt, ved å bruke knapp opp eller ned. Dette fungerer helt sømløst, men etter kort tid vil den gire seg opp igjen automatisk. D-modusen vil ifølge Honda 'lære seg' hvordan du helst vil kjøre/gire etter hvert.

S-modusen er mer sportslig, og drar turtallet opp til ca. 4500 o/min før den girer. Begge modusene har 'kick-down' som girer ned ett eller to gir ved høyt gasspådrag.

Merker ikke noe negativt i svingene. Men da holder jeg stort sett gasspådraget konstant. Hvis jeg gir gass eller slakker av vil den nok gire opp/ned.

DCT på min modell er andregenerasjon. Første var på NC700-modellene 2012-2014. NC750-serien 2014-2015 har fått mykere giring og omarbeidet S-modus. Siste generasjon (2016) har i tillegg fått to S-moduser til, altså D-modus + 3 S-moduser. Denne varianten har jeg ikke prøvd, men noen skriver at det er et tilbakesteg igjen, med for mange variasjoner. Jeg er veldig fornøyd med giringen på min modell, og føler ikke behov for ytterligere variasjoner.

Ifølge forumene er det svært få feil på DCT-systemene. Det har vært noen få issues med bryteren på sidestøtta, som, hvis den korroderer, hindrer automatikken å sette girkassen i første. Har lest om to tilfeller, ingen stor sak altså. Syklene i seg selv er også veldig driftssikre.

Litt OT, men jeg hadde en topp tur! Fløy til Berlin søndag 3/4, tok deretter tog til Erfurt. Hentet sykkelen der mandags morgen. Forhandleren ordnet med 9-dagers skilt. Deretter kjørte jeg en svipptur innom Louis og handlet, før jeg kjørte litt i området resten av dagen. Overnattet i Weimar, ca. 30 km unna. Været var flott, 18-20 grader. Deretter kjørte jeg til Dresden, og videre mot Praha. Da var det 26 grader ifølge værvarselet. Var to dager i Praha, fint vær der også. Kjørte så tilbake til Tyskland, og da var det kaldt fra grensen og til Rhøn (Wasserkuppe), hvor jeg overnattet. Skyet og kanskje 10 grader. Litt duskregn, men ikke så det var vått. Neste dag var det minusgrader, men blå himmel. Wasserkuppe ligger på 1000 meter da, så det blir kaldt der.

Kjørte videre når temperaturen hadde steget til plussiden, til Koblenz og videre til Nurburg. En flott dag, med temp på 15-18 grader nede i lavlandet. Overnattet i Nurburg (ved Nurburgring), kjørte så til Celle via Hannover, og overnattet der. Neste morgen var det Kiel, og ferjen tilbake til Norge. Så var det Oslo-Trondheim. Den kaldeste og skitneste delen av turen da. Ca. 5-10 grader, fryktelig støvete, og grisete et par steder. I hele Europa var det tørre og rene veier.

Totalt ble det 2530 km fordelt på 8 dagers kjøring :-).

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Noen som har erfaring med automat?

Legg inn av Fjeldern »

MGR1 skrev:
Jeg liker å sette meg inn i ting før jeg handler, så jeg brukte et halv-år på å hente inn informasjon før jeg valgte å gå for Honda DCT. Prøvde som sagt BMWC650, men det var en skuffelse. BMW'en går som en scooter, dvs. at man gir gass, turtallet øker til ca. 4-5000 o/min, og hastigheten øker mens turtallet er konstant. I hvert fall føles det slik :-). Driften er alltid i inngrep, det er bare en sentrifugalclutch som kobler inn/ut, og 'girene' er trinnløse. Det er vario som regulerer hastigheten. Ifølge BMW så må denne remmen byttes hver 20000 km. Motoren (laget av Kymco for BMW) går litt 'hardt' også, og det er mange problemer med dem ser jeg på forumene. Noen skriver at 20000-km service koster 2000 euro(!), dette grunnet bytte av rem (og vario?).

Hondas DCT er i motsetning til dette en ordentlig girkasse. Når du starter motoren, står den i fri. Man må sette den i gir ved å velge D eller S. Da klikker girkassa inn i første gir, men motoren går fortsatt på tomgang, som når man står i fri med clutchen trekt inn på en manuell kasse. Man har ingen clutchhendel, det er bremsehendel til bakbremsen der clutchhendelen pleier å være. Når man gir gass slipper automatikken clutchen ut, og sykkelen begynner å gå. Etter hvert som hastigheten øker klikker den videre til andre gir, tredje, osv. Dette skjer nesten umerkelig, man bare holder gassen konstant og giringen skjer av seg selv. Jeg tror ingen mennesker klarer å gire så perfekt som denne automatikken gjør. Opp er det nesten ikke merkbart, ned er det av og til et hørbart klunk mellom andre og første. Turtallet varierer også når den girer, det er ikke konstant høyt som på en vario. Motoren går veldig behagelig, og med lavt turtall, tilnærmet vibrasjonsfritt. Turtall ved 150 km/t er ca. 4500 o/min mener jeg å huske fra autobahnen. Toppfart har jeg sett på nettet er på over 180, uten at jeg prøvde dette da.

D-modusen vil gire seg opp i høygir (sjette) så fort som mulig. Den er optimalisert for lavt forbruk og lavt utslipp. Allerede ved 60 km/t er den i sjette. Hvis man synes det er for høyt, kan man gire ned ett eller to hakk manuelt, ved å bruke knapp opp eller ned. Dette fungerer helt sømløst, men etter kort tid vil den gire seg opp igjen automatisk. D-modusen vil ifølge Honda 'lære seg' hvordan du helst vil kjøre/gire etter hvert.

S-modusen er mer sportslig, og drar turtallet opp til ca. 4500 o/min før den girer. Begge modusene har 'kick-down' som girer ned ett eller to gir ved høyt gasspådrag.

Merker ikke noe negativt i svingene. Men da holder jeg stort sett gasspådraget konstant. Hvis jeg gir gass eller slakker av vil den nok gire opp/ned.

DCT på min modell er andregenerasjon. Første var på NC700-modellene 2012-2014. NC750-serien 2014-2015 har fått mykere giring og omarbeidet S-modus. Siste generasjon (2016) har i tillegg fått to S-moduser til, altså D-modus + 3 S-moduser. Denne varianten har jeg ikke prøvd, men noen skriver at det er et tilbakesteg igjen, med for mange variasjoner. Jeg er veldig fornøyd med giringen på min modell, og føler ikke behov for ytterligere variasjoner.

Ifølge forumene er det svært få feil på DCT-systemene. Det har vært noen få issues med bryteren på sidestøtta, som, hvis den korroderer, hindrer automatikken å sette girkassen i første. Har lest om to tilfeller, ingen stor sak altså. Syklene i seg selv er også veldig driftssikre.

Litt OT, men jeg hadde en topp tur! Fløy til Berlin søndag 3/4, tok deretter tog til Erfurt. Hentet sykkelen der mandags morgen. Forhandleren ordnet med 9-dagers skilt. Deretter kjørte jeg en svipptur innom Louis og handlet, før jeg kjørte litt i området resten av dagen. Overnattet i Weimar, ca. 30 km unna. Været var flott, 18-20 grader. Deretter kjørte jeg til Dresden, og videre mot Praha. Da var det 26 grader ifølge værvarselet. Var to dager i Praha, fint vær der også. Kjørte så tilbake til Tyskland, og da var det kaldt fra grensen og til Rhøn (Wasserkuppe), hvor jeg overnattet. Skyet og kanskje 10 grader. Litt duskregn, men ikke så det var vått. Neste dag var det minusgrader, men blå himmel. Wasserkuppe ligger på 1000 meter da, så det blir kaldt der.

Kjørte videre når temperaturen hadde steget til plussiden, til Koblenz og videre til Nurburg. En flott dag, med temp på 15-18 grader nede i lavlandet. Overnattet i Nurburg (ved Nurburgring), kjørte så til Celle via Hannover, og overnattet der. Neste morgen var det Kiel, og ferjen tilbake til Norge. Så var det Oslo-Trondheim. Den kaldeste og skitneste delen av turen da. Ca. 5-10 grader, fryktelig støvete, og grisete et par steder. I hele Europa var det tørre og rene veier.

Totalt ble det 2530 km fordelt på 8 dagers kjøring :-).
Hørtes ut som en flott tur! Knallvær på bildene ihvertfall!
Noen spesiell grunn til at du handlet i Tyskland istedet for her i Norge?

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 497
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Noen som har erfaring med automat?

Legg inn av MGR1 »

Hørtes ut som en flott tur! Knallvær på bildene ihvertfall!
Noen spesiell grunn til at du handlet i Tyskland istedet for her i Norge?
Tja, hadde mest lyst på en spennende tur Bilde. Det er ikke første sykkelen jeg importerer, og jeg liker å lage en fin tur rundt det. Hadde ikke kjøpt den i Norge nei, turen er en stor del av kjøpet Bilde. Når det er sagt så importeres ikke Integra 750 til Norge, så den er ikke å få tak i her uansett.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Noen som har erfaring med automat?

Legg inn av Kawagutten »

[quote="MGR1"]Honda er den eneste MC-produsenten som har 'ordentlige' automatkasser i serieproduksjon. Da mener jeg girkasser med gir og automatisk veksling, og ikke 'sluromatic' sentrifugalclutch og remtrekk som de andre har.


Honda har vel ikke cvt girkasser?
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Theaaursnes
Innlegg: 1
Registrert: 30 jun 2016, 20:09
Motorsykkelen din: Yamaha Cygnus X

Re: Noen som har erfaring med automat?

Legg inn av Theaaursnes »

Hei hei!
Jeg har kjørt en automat lett mc i mange år, og er superfornøyd! Jeg selger min nå grunnet flytting. Bare ta kontakt hvis du ønsker informasjon om hvordan det er å kjøre automat, og evt. hvis du vil se på min mc: Thea_a95@hotmail.com :)

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Noen som har erfaring med automat?

Legg inn av ATWindsor »

Litt eldre tråd, men personlig tror jeg du venner deg til det ganske raskt om du fortsatt ikke har kjøpt, vesentlig lettere å gire på MC enn i bil i mine øyne. Bakkestart er også mye lettere, i fare for å fornærme noen så skjønner jeg nesten ikke vitsen med bakkestartassistent på MC, problemet i bil er for få bein i forhold til pedaler, det eksisterer ikke på MC.

Svar