Noen som har erfaring med automat?
- BunnyBunBun
- Innlegg: 11
- Registrert: 17 apr 2016, 18:20
- Motorsykkelen din: Skal kjøpe
Noen som har erfaring med automat?
Hei,
Jeg skal kjøpe meg en lett motorsykkel. Jeg kom over at det finnes en MC med automatgir tilgjengelig for kjøp. Automatgir gjør jo kjøringen så mye enklere (min største frykt, også med manuelle biler, er bakkestart med kø bak xS huff).
Jeg kom over denne "TGB X-Motion". Jeg vet ikke akkurat hvor komfortabelt det er å sitte i den stillingen, det samme som på scooter/moped, siden jeg aldri har kjørt noe annet en bil og noe med Honda CBR125R.
Valget står mellom denne TGB X-Motion, Honda CBR125R og Daelim VJF125.
Noen som har erfaring med automatgirkasse på MC? :) Hvilken burde jeg velge av de tre?
Jeg skal kjøpe meg en lett motorsykkel. Jeg kom over at det finnes en MC med automatgir tilgjengelig for kjøp. Automatgir gjør jo kjøringen så mye enklere (min største frykt, også med manuelle biler, er bakkestart med kø bak xS huff).
Jeg kom over denne "TGB X-Motion". Jeg vet ikke akkurat hvor komfortabelt det er å sitte i den stillingen, det samme som på scooter/moped, siden jeg aldri har kjørt noe annet en bil og noe med Honda CBR125R.
Valget står mellom denne TGB X-Motion, Honda CBR125R og Daelim VJF125.
Noen som har erfaring med automatgirkasse på MC? :) Hvilken burde jeg velge av de tre?
Sist redigert av BunnyBunBun den 17 apr 2016, 18:38, redigert 1 gang totalt.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39745
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Noen som har erfaring med automat?
Ingen erfaring med automatgir på MC.
Men vil gjerne ønske deg velkommen hit til MCsiden.no, BunnyBunBun
og syns det er artig at du hopper i det og starter en interessant tråd
.
Men vil gjerne ønske deg velkommen hit til MCsiden.no, BunnyBunBun


_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- BunnyBunBun
- Innlegg: 11
- Registrert: 17 apr 2016, 18:20
- Motorsykkelen din: Skal kjøpe
Re: Noen som har erfaring med automat?
Takk^^ Ja, jeg synes det hadde vært fint om automat MC var like tilgjengelig som automat biler.. Det gjør ting så lettere 

- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Noen som har erfaring med automat?
Så vidt jeg kjenner til så finnes ikke dette på noen lett mc. De fleste 125 scooter har samme type transmisjon som 50cc scooter, altså variatordrift. Suveren løsning, giring skjer trinnløst og justerer seg etter belastning.
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Sent fra min C6603 via Tapatalk
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39745
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Noen som har erfaring med automat?
Automatgir kommer nok mer og mer på MC også etterhvert.
Lengst framme med denne utviklingen er vel Honda, som har denne muligheten på nye Africa Twin.
Men flere sykler med vanlig mauell giring får også bakkestartassistent, slik alle nye biler har. Forsto det slik at du opplever bakkestart som litt vanskelig. Er ikke mange MC-folk som liker å innrømme at de syns bakkestart byr på utfordringer i en del situasjoner. De fleste lærer seg gode teknikker og ikke minst god koordinasjon som gjør at de ikke får problemer i slike situasjoner.
Men jeg har med egne øyne sett at førere som har kvalt motoren ved igangsetting i bakker og hvor fører og sykkel har gått i bakken.
Kombinasjonen kvele motor, overraskelsemomentet over at motoren stopper, trille bakover og miste balansen kan fort føre til velt.
Selv har jeg bakkestartassisten på min KTM, men ikke koblet den til enda. Men det kommer jeg helt klart til å gjøre når turen går til Europa og fjellpassene der nede
.
Lengst framme med denne utviklingen er vel Honda, som har denne muligheten på nye Africa Twin.
Men flere sykler med vanlig mauell giring får også bakkestartassistent, slik alle nye biler har. Forsto det slik at du opplever bakkestart som litt vanskelig. Er ikke mange MC-folk som liker å innrømme at de syns bakkestart byr på utfordringer i en del situasjoner. De fleste lærer seg gode teknikker og ikke minst god koordinasjon som gjør at de ikke får problemer i slike situasjoner.
Men jeg har med egne øyne sett at førere som har kvalt motoren ved igangsetting i bakker og hvor fører og sykkel har gått i bakken.
Kombinasjonen kvele motor, overraskelsemomentet over at motoren stopper, trille bakover og miste balansen kan fort føre til velt.
Selv har jeg bakkestartassisten på min KTM, men ikke koblet den til enda. Men det kommer jeg helt klart til å gjøre når turen går til Europa og fjellpassene der nede

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- BunnyBunBun
- Innlegg: 11
- Registrert: 17 apr 2016, 18:20
- Motorsykkelen din: Skal kjøpe
Re: Noen som har erfaring med automat?
Noen steder står det at TGB X Motion er en scooter, andre steder en lett MC.. Så det er vel en scooter registrert som lett MC..
Vil dere si at det er lettere å kjøre manuell MC enn manuell bil? Har på følelsen at det er det..
Vil dere si at det er lettere å kjøre manuell MC enn manuell bil? Har på følelsen at det er det..
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39745
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Noen som har erfaring med automat?
X Motion er en scooter, ja. Men også lett-MC siden scootere på 125 kubikk, som denne, havner i lett-MC klassen.
Scooter er betegnelsen på type kjøretøy, mens kubikken bestemmer klassen den tilhører når det gjelder førerrett, dvs. førerkort, dermed lett-MC.
http://www.eiansmotorshop.no/lett-mc/tg ... ion-125-lc
Scooter er betegnelsen på type kjøretøy, mens kubikken bestemmer klassen den tilhører når det gjelder førerrett, dvs. førerkort, dermed lett-MC.
http://www.eiansmotorshop.no/lett-mc/tg ... ion-125-lc
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Noen som har erfaring med automat?
Jeg tror helt ærlig at du vil være usikker i starten og så glir alt så lett avgårde at du glemmer at det er vanskelig. Litt øvelseskjøring gjør dette til en vanesak. Har du startet øvelseskjøring?
Elruts
Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

- BunnyBunBun
- Innlegg: 11
- Registrert: 17 apr 2016, 18:20
- Motorsykkelen din: Skal kjøpe
Re: Noen som har erfaring med automat?
Ja, satser på det :) Har kjørt bittelitt, men tenkte nå å kjøpe en sykkel og øvelseskjøre litt med den (og ta teorien) før jeg starter med timer.
- Moby
- Innlegg: 330
- Registrert: 27 jul 2012, 00:18
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
- Bosted: Akershus
Re: Noen som har erfaring med automat?
Scooter med små hjul er ikke gode å kjøre på dårlige norske veier. Hvis jeg var deg ville jeg nok gått for Honda'n eller Daelim. Giring lærer du deg på kveld. Bakkestart er ikke no problem på mc, du bruke fotbremsen for å holde sykkelen stilestående, når du skal kjøre i gang er det bare å kjøre i gang mens du slipper bremsen. Køkjøring er ofte en balansekunst, men er det plass kan du kjøre mellom bilene.
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Noen som har erfaring med automat?
Ser den TGB X-motion 125 har CVT girkasse som er bra men kjenner ikke til kvalitet på resten av scooteren.Har kjørt Aprilia Mana 850 som har CVT girkasse,fungerte veldig bra både med automat og manuell,veldig behagelig å kjøre med.
Honda har kanskje mest drift sikkerhet av de du nevnte tror jeg.
Å bli vant med manuelt gir tar sikkert ikke så lang tid,litt øvelses kjøring til så går det nok bra.lykke til med sykkelvalget.
Honda har kanskje mest drift sikkerhet av de du nevnte tror jeg.
Å bli vant med manuelt gir tar sikkert ikke så lang tid,litt øvelses kjøring til så går det nok bra.lykke til med sykkelvalget.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Bjerknez
- Innlegg: 24584
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Noen som har erfaring med automat?
Jeg satt meg på en motorsykkel for aller første gang i 2013 og tok en liten bakkestart i en oppkjørsel på trafikkskolen hvor det er et kryss ut mot hovedveien. I tillegg satt lærer bakbå. Tenkte ikke noe over dette og synes det gikk helt fint...kan ikke helt se for meg å kjøre en motorsykkel med automat...
Jeg har jo kjørt en Kwasaki Scooter 300cc med automat og og i tatt trafikk syntes jeg det bare var et ork å kjøre.
Jeg har jo kjørt en Kwasaki Scooter 300cc med automat og og i tatt trafikk syntes jeg det bare var et ork å kjøre.
- BunnyBunBun
- Innlegg: 11
- Registrert: 17 apr 2016, 18:20
- Motorsykkelen din: Skal kjøpe
Re: Noen som har erfaring med automat?
Takk for svar!^^
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Noen som har erfaring med automat?
Hvis du har noen å øvelseskjøre med er det kanskje litt lettere og ts det litt forsiktig i starten ?
Elruts
Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

- MGR1
- Innlegg: 648
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Noen som har erfaring med automat?
Honda er den eneste MC-produsenten som har 'ordentlige' automatkasser i serieproduksjon. Da mener jeg girkasser med gir og automatisk veksling, og ikke 'sluromatic' sentrifugalclutch og remtrekk som de andre har. Honda har hatt automatkasser i serieproduksjon siden 2012, på NC700/750-serien, VFR-serien, samt nå nye Africa Twin. Dessverre ingen lettvektere enda.
Som gammel motorsyklist var jeg i utgangspunktet skeptisk til automatgir, og slureclutch og remtrekk gir meg ikke den rette MC-opplevelsen. Prøvde også BMW C650GT, men den også har remdrift og føles som en scooter og ikke en MC.
Jeg valgte å gå for en Honda NC750D Integra, og hentet denne i Tyskland for to uker siden. Kjørte den 2500 km hjem fra Tyskland via Tsjekkia, og hadde en fantastisk tur. Sykkelen, ja for jeg vil si at den føles som en MC og ikke en scooter, er utrolig lettkjørt men samtidig veldig stabil i høye hastigheter. Overgangen til automatgir gikk helt.... automatisk :-), jeg følte ikke noe behov for tilvenning. Det er bare å sette seg og kjøre. Min modell har automatisk og manuell modus. I automatisk modus har man D(rive), som er beregnet for økonomisk kjøring og girer veldig tidlig opp, samt S(port) som girer slik man selv ville ha gjort ved sportslig kjøring.
I manuell modus har man ingen automatikk og må skifte gir selv med knapp opp/ned, med dette har jeg ikke følt behov for foreløpig. Også i automodus kan man gire manuelt opp/ned, ved behov. D-modus er også adaptiv ifølge Honda, og 'lærer' seg hvordan du girer, hvis du velger å gire opp/ned manuelt. Etter hvert gjør den det automatisk for deg.
Alt i alt en flott opplevelse, og jeg er sikker på at dette kommer fra andre leverandører også. Forbruket på Integraen var veldig lavt også: 0,35 l/mil i snitt. Maksforbruket i hastigheter på 140-160 km/t på autobahnen lå på 0,46 l/mil.

Som gammel motorsyklist var jeg i utgangspunktet skeptisk til automatgir, og slureclutch og remtrekk gir meg ikke den rette MC-opplevelsen. Prøvde også BMW C650GT, men den også har remdrift og føles som en scooter og ikke en MC.
Jeg valgte å gå for en Honda NC750D Integra, og hentet denne i Tyskland for to uker siden. Kjørte den 2500 km hjem fra Tyskland via Tsjekkia, og hadde en fantastisk tur. Sykkelen, ja for jeg vil si at den føles som en MC og ikke en scooter, er utrolig lettkjørt men samtidig veldig stabil i høye hastigheter. Overgangen til automatgir gikk helt.... automatisk :-), jeg følte ikke noe behov for tilvenning. Det er bare å sette seg og kjøre. Min modell har automatisk og manuell modus. I automatisk modus har man D(rive), som er beregnet for økonomisk kjøring og girer veldig tidlig opp, samt S(port) som girer slik man selv ville ha gjort ved sportslig kjøring.
I manuell modus har man ingen automatikk og må skifte gir selv med knapp opp/ned, med dette har jeg ikke følt behov for foreløpig. Også i automodus kan man gire manuelt opp/ned, ved behov. D-modus er også adaptiv ifølge Honda, og 'lærer' seg hvordan du girer, hvis du velger å gire opp/ned manuelt. Etter hvert gjør den det automatisk for deg.
Alt i alt en flott opplevelse, og jeg er sikker på at dette kommer fra andre leverandører også. Forbruket på Integraen var veldig lavt også: 0,35 l/mil i snitt. Maksforbruket i hastigheter på 140-160 km/t på autobahnen lå på 0,46 l/mil.
