Kjører jo på grusveier og da har eg ikke samme frykt...SverreOlsen skrev: 24 aug 2016, 07:44 Hvordan reagerer folk når dem er på vei gjennom en sving og ser det ligger grus eller singel i vegbanen? Har problem med att eg stivner når eg ser det pga frykten for å dette?
Kjører jo på grusveier og da har eg ikke samme frykt...
Noen som har en fasitt på hvordan handle i slike situasjoner?
Takk på forhand for erfaringer! :)
Og det skal du jo heller ikke ha, grus på asfalt er langt farligere enn grus på grus. Når du kjører på løsgrus som ligger oppå grus presser vekten av sykkelen din grusen nedover, slik at du får et greit veigrep. Samtidig så holder man skjelden like høy fart på grusvei som det man gjør på asfalt, derfor er løsgrus på grusvei egentlig ikke noe å bekymre seg for.
Samtidig så er det veldig forskjellig hvordan man skal reagere på grus som ligger i veien, her om dagen kjørte jeg tindeveien og det var det flere svinger hvor det lå et tykt lag med grus på veien midt i svingen, tydeligvis en lastebil som har vert der like før og mistet noe av det som lå på lasset.
Men siden man da tar svingene i 30 km/t så går det jo an å stoppe nesten umiddelbart når man ser det, eller gjøre som jeg gjorde, å svinge meg unna.
En annen strategi er å kjøre rett over grusen, altså at man ikke svinger akkurat der grusen ligger. Det kan være mer relevant når det kommer til svinger man kjører i litt høyere fart.
Men det viktigste er kanskje at man ikke har for mye fart i utgangspunktet. Hvis du ikke har for høy fart gjennom svingene så rekker du i større grad å reagere og å tilpasse deg. Og hvis det finnes en fasit så må det nesten være god fartstilpasning. Sakte inn i svingen, sakte gjennom svingen, for så å peise på når man ser utgangen og at alt er trygt.