Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!
Personlig liker jeg sylinderlekkasjetest vesentlig bedre enn kompresjonstest. Med førstnevnte får du vite om og hvilke ventiler og sylindre som er tette eller ikke, med kompresjonstest får man vite om noe er feil eller ikke, hvis man har gjort det riktig. Ved komptest må man huske at den skal gjøres uten luftfilter og med full gass. Fikk inn en Z650 engang som ett kjent mc-verksted hadde målt til 6 kg på hver sylinder, og rådet kunden til å kjøpe en brukt motor. Sykkeln gikk pent, men hadde ikke ork. Tok en sylinderlekkasjetest, og alt var i orden.
Feilen var at det første verkstedet hadde tatt komptest med potte tett luftfilter.
Feilen var at det første verkstedet hadde tatt komptest med potte tett luftfilter.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!
AJ. Da har jeg registrert meg og forhåentligvis kunne bidra innimellom. Kan legge til at jeg har drevet med mc rep siden begynnelsen av 80 tallet da jeg også tok fagbrev. Har drevet en mc foretning i Tromsø som jeg solgte i 1995, Jaro mc het foretningen. Vi solgte og skrudde Yamaha, Ducati og BMW. Så får vi se etter hvert om jeg kan bidra innimellom med faglig påfyll.
Angående diagnosen på YZF 750 så kan jeg ikke være 100 % sikker. Men, det jeg er sikker på er at ventilene etter 890000 km eller kansje mer? Har fått mye juling som naturligvis må medføre slitasje og lekasje som gjør store utslag på kald motor, som i tilegg antageligvis også har en del lekasje på stempelringene. Når det gjelder synkonisering av forgassere så er det ikke noe problem å få til synkroniserte forgassere selv med ujevn lekasje på sylindrene. Suget i forgasserene er like stort og egentlig et resultat av at stempelet er på vei ned med åpen innsugventil. Farten på stempelet er likt og uavhengig av blanding av bensin/luft eller tenningsproblem. Men, mer bensin inn bidrar jo til bedre tetting rundt stempelringene og på den måten gi bedre vacum. Det en gjør med vacumjustering er å åpne eller stenge luftspjellet i forgasser i forhold til hva hver enkelt sylinder. Og hvis det da er en sylinder som viser lite vacum, så justeres spjeldet til å åpne mer, og så er vacumet likt. Uten at dette forteller noe mer om en eventuell feil. Håper dette ga noen mening og forståelse til eier av problemet og til andre som måtte ha interesse. Så kan en jo selfølgelig håpe på en billigere feil :) men jeg holder foreløpig en knapp på ventillekasje.
Angående diagnosen på YZF 750 så kan jeg ikke være 100 % sikker. Men, det jeg er sikker på er at ventilene etter 890000 km eller kansje mer? Har fått mye juling som naturligvis må medføre slitasje og lekasje som gjør store utslag på kald motor, som i tilegg antageligvis også har en del lekasje på stempelringene. Når det gjelder synkonisering av forgassere så er det ikke noe problem å få til synkroniserte forgassere selv med ujevn lekasje på sylindrene. Suget i forgasserene er like stort og egentlig et resultat av at stempelet er på vei ned med åpen innsugventil. Farten på stempelet er likt og uavhengig av blanding av bensin/luft eller tenningsproblem. Men, mer bensin inn bidrar jo til bedre tetting rundt stempelringene og på den måten gi bedre vacum. Det en gjør med vacumjustering er å åpne eller stenge luftspjellet i forgasser i forhold til hva hver enkelt sylinder. Og hvis det da er en sylinder som viser lite vacum, så justeres spjeldet til å åpne mer, og så er vacumet likt. Uten at dette forteller noe mer om en eventuell feil. Håper dette ga noen mening og forståelse til eier av problemet og til andre som måtte ha interesse. Så kan en jo selfølgelig håpe på en billigere feil :) men jeg holder foreløpig en knapp på ventillekasje.
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!
Til foran.... Hr Dahlberg....
" Å stille diagnose ved å kjenne på lukt eller ved ulyd er heller ikke tilfelle."
Man begynner et sted med symptomer og mistanker, så må man gå videre.
Du begynte med å påstå at det helt klart var utvilsomt ventiljustering....
Liker mine gamle triks som har virket bra i 50 år.
" Å stille diagnose ved å kjenne på lukt eller ved ulyd er heller ikke tilfelle."
Man begynner et sted med symptomer og mistanker, så må man gå videre.
Du begynte med å påstå at det helt klart var utvilsomt ventiljustering....
Liker mine gamle triks som har virket bra i 50 år.
Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!
Kjellrf. Det er jeg uten tvil enig i. Men en komptest utført på rett måte gir et bra bilde og krever litt mindre kunnskap ift innstilling av posisjon på sylinder som måles med lekasjetester.
Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!
Zettexx. Som du sikkert ser i innleggene mine så ønsker jeg ikke å være bombesikker i diagnosen. Var heller ikke meningen å "rakke ned" på ditt inlegg. Da får jeg beklage hvis det ble oppfattet på den måten. Innlegget var og er i videre innlegg jeg måtte finne på å legge inn, bidrag til trådstarter som ba om hjelp og forslag.
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!
I mange fora, og til nesten ethvert problem, dukker det opp lange diskusjoner om ventilklaring som feilkilde til alt fra løs mage til bensinlukt..Ventilklaring kan som regel settes bak i rekken hvis kompresjonstest er jevn. Komp testen er noe alle kan få til uten å rive motoren ut av ramma. Greit å ha en peiling før en eventuelt må levere til verksted. Ventiljustering er, på moderne mc, en kostbar affære, og det er jammen drittdyrt bare å kontrollere klaringen.
Standardverktøy i enhver garasje bør være kompresjonstester. Trykktesting/lekkasjetest er jo relativt greit med det rette utstyr og øvelse. Men, skal det gjøres ordentlig, så tar det tid ( slik jeg lærte det altså). Småtriks for å skille stempelfjærer fra ventiler/ventilseter ( og evt. pakninger) bør være kjent stoff for dem som rufser litt rundt, men absolutt noe som skal minnes om..... ikke alle var tilstede ved den forelesningen, for å si det slik.
Å begynne med ventiler, når klaring nettopp er blitt kontrollert, og en ikke har svar på det grunnleggende, altså choke, er vel å gå med "rævva først".
Etter at de billige løsningene er gjort, altså sjekke det banale, så kan en søke banklån....
I min verden slipes ventiler/ventilseter på kjøkkenbordet for hånd.
Nå får vi nå se. Ville tro du var enig i denne enkle fremgangsmåten....må ikke skremme livlorten av folk.
Standardverktøy i enhver garasje bør være kompresjonstester. Trykktesting/lekkasjetest er jo relativt greit med det rette utstyr og øvelse. Men, skal det gjøres ordentlig, så tar det tid ( slik jeg lærte det altså). Småtriks for å skille stempelfjærer fra ventiler/ventilseter ( og evt. pakninger) bør være kjent stoff for dem som rufser litt rundt, men absolutt noe som skal minnes om..... ikke alle var tilstede ved den forelesningen, for å si det slik.
Å begynne med ventiler, når klaring nettopp er blitt kontrollert, og en ikke har svar på det grunnleggende, altså choke, er vel å gå med "rævva først".
Etter at de billige løsningene er gjort, altså sjekke det banale, så kan en søke banklån....
I min verden slipes ventiler/ventilseter på kjøkkenbordet for hånd.
Nå får vi nå se. Ville tro du var enig i denne enkle fremgangsmåten....må ikke skremme livlorten av folk.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!
Mener å ha hørt at YZF750 har hatt tilfeller med ventilproblemer (selv om jeg har jobbet mest med Honda & Kawasaki).
Er nok derfor Jan har en mistanke der.
Er nok derfor Jan har en mistanke der.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!
Enklest er vel å gi den en dusj med startgass for å se om den fyrer tvært da..
da kan en jo se om den får drivstoff nok eller ikke via chokesystemet.
Hvis ventilene er så ræva så holder det nok ikke med 25-30 grader temp fra en vifteovn.
Dessuten er det usannsynlig at alle fire sylinderne er like dårlige.
Ventilene på disse motorene er heller ikke egnet for sliping da de er smør rett under sliteflaten.
PS: Det skader heller ikke å tappe forgassere og tank og fylle fersk bensin."gammel bensin" tenner ikke like lett-spesielt vinterstid (vinterbensin fordamper lettere)
da kan en jo se om den får drivstoff nok eller ikke via chokesystemet.
Hvis ventilene er så ræva så holder det nok ikke med 25-30 grader temp fra en vifteovn.
Dessuten er det usannsynlig at alle fire sylinderne er like dårlige.
Ventilene på disse motorene er heller ikke egnet for sliping da de er smør rett under sliteflaten.
PS: Det skader heller ikke å tappe forgassere og tank og fylle fersk bensin."gammel bensin" tenner ikke like lett-spesielt vinterstid (vinterbensin fordamper lettere)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!
Her har vi diskutert oss svette og klamme...
Håper trådstarter legger frem fasiten
Håper trådstarter legger frem fasiten
Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!
Det som faller meg inn er pilot-jet, eller tomgangsdysa, men du sa at gasserne var rensa, så da er det ikke skit der.
Prøv å skru opp tomgangen litt, eventuelt juster lufteskruen på nevnte dyse.
Prøv å skru opp tomgangen litt, eventuelt juster lufteskruen på nevnte dyse.
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!
Kjempebra at du kommer med hjelp. Erfaring er noe som virkelig virkelig virkelig settes pris på. Selv om mange løsninger på problemer henger sammen kan modeltilpasseet erfaring. Og vil spesielt fra en mekaniker som deg være gull verdt.Janda skrev: 27 feb 2017, 19:25 Zettexx. Som du sikkert ser i innleggene mine så ønsker jeg ikke å være bombesikker i diagnosen. Var heller ikke meningen å "rakke ned" på ditt inlegg. Da får jeg beklage hvis det ble oppfattet på den måten. Innlegget var og er i videre innlegg jeg måtte finne på å legge inn, bidrag til trådstarter som ba om hjelp og forslag.
Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

- FredrikE24
- Innlegg: 5013
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!
Jeg ville nok begynt med en enkel komptest. Verktøy har de på Biltema til en billig penge. En skal dog merke seg at en-veis ventilen er montert feil, så du kan forvente jevnt over litt lavere målinger enn boka skulle tilsi.
Full gass og alle plugger ute.
Full gass og alle plugger ute.
Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!
Har du funnet blandingsskruen for pilot jet? Ta det aller enkleste først..
Re: Yamaha NEKTER å starte når den er kald! Hjelp!!
Chokesystemet på disse forgasserene er et system det nesten ikke kan bli feil på. Såfremt vaier er ok og drar ut chokestemplene. Pilotskruen flytter seg ikke av seg selv. Men en grei sjekk og grunnjustering er å skru blandingskruene helt inn, så en og halv omdreining ut. Men, som flere har påpekt her tidligere. Ta kompresjonstest så får du svar på om du har lekasje på ventilene.