OM "LYDLØS" EL-SYKKEL VAR KLAR, KJØPTE DU EN ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: OM "LYDLØS" EL-SYKKEL VAR KLAR,KJØPTE DU EN ?

Legg inn av AJ »

Fidel skrev:
AJ skrev:
hansraymond skrev:LOUD PIPES SAVES LIVES!! :notlistening
:thumleft

Så sant, så sant!
Mmmmnei. Gjø'kke det, serru.
Vel... tror dette kan diskuteres. Legger stadig merke til burister som snur på hodet når jeg kommer og ikke minst når jeg gir gassrulla en en kjapp liten bevegelse...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: OM "LYDLØS" EL-SYKKEL VAR KLAR,KJØPTE DU EN ?

Legg inn av Baron von Waffel »

Skal jeg kjøre elektrisk må jeg ha mulighet til å sette på MC-lyd så buristene hører meg når jeg driver aktiv lane-splitting. Ved annen kjøring kan jeg godt være lydløs.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: OM "LYDLØS" EL-SYKKEL VAR KLAR,KJØPTE DU EN ?

Legg inn av Fidel »

AJ skrev:
Fidel skrev:
AJ skrev:
hansraymond skrev:LOUD PIPES SAVES LIVES!! :notlistening
:thumleft

Så sant, så sant!
Mmmmnei. Gjø'kke det, serru.
Vel... tror dette kan diskuteres. Legger stadig merke til burister som snur på hodet når jeg kommer og ikke minst når jeg gir gassrulla en en kjapp liten bevegelse...
Tro'kke det er rare diskusjonen. I køen kan du kanskje høres med "raka rør". Men det er ikke der du eventuelt mister livet. Av ulykkene som fortsatt skjer, er 6 av 10 kollisjon med bil (hvorav 8 av 10 skyldes feil fra bilfører). Det er gjerne situasjoner der bilfører ikke har overholdt vikeplikten fordi han/hun ikke MC'en. Lyden fra en MC kastes ut bak sykkelen og høres dårlig av bilister 100 meter lenger frem. Så "loud pipes saves lives" er definitivt bare tøv. Men det viktigste er hva MC-miljøet selv sier. F.eks. hardcore-byggerne, som kanskje er mest opptatt av godlyd. Ingen av dem som driver seriøs customisering synes bråkete sykler er kult. De jobber faktisk ganske mye med å modellere lyden, akkurat som de modellerer syklene. De lager dem ikke lydløse, men de lager lyden vakker. Ikke bråkete. Hør f.eks. med Gard i Company MC hva han mener om "raka rør". En av de største truslene mot forsatt relativt fri utfoldelse på MC er faktisk støy. Det er årsaken til at man i noen storbyer i Europa vurderer å forby MC i enkelte bydeler. Jeg mener ikke at MC skal være lydløs, men det er meget stor forskjell på "loud pipes saves lives"-villfarelsen og fet, brumlende motorlyd.
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: OM "LYDLØS" EL-SYKKEL VAR KLAR,KJØPTE DU EN ?

Legg inn av Baron von Waffel »

Mobilen min lades på en time og holder til aktiv bruk i 8 timer. Skal et EL-kjøretøy kunne brukes på tur bør det ha driftstid tilsvarende kjøre- og hviletidsbestemmelsene for tungtransporten, sånn omtrent. Kjøre 8 timer, lade en stund, kjøre 4 timer, lade helt opp.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: OM "LYDLØS" EL-SYKKEL VAR KLAR,KJØPTE DU EN ?

Legg inn av AJ »

Fidel skrev:
Tro'kke det er rare diskusjonen.
Mange gode resonnementer og overbevisende argumentasjon, Fidel. Enig i mye, men ikke alt...
Helt enig i det du nevner med at ulykker ofte skjer fordi bilfører ikke ser MCisten. Her hjelper jo ikke lyden fra sykker'n...
Men i enkelte tilfeller har jeg som tidligere nevnt oppdaget at bilførere 'ombestemmer' seg (f.eks. unnlater å gjøre feltskifte selv om de tydeligvis hadde tenkt å gjøre det...). Kanskje litt forhastet og forenklet konklusjon, men jeg tror at lyden fra eksosen i enkelte tilfeller bidro til å 'vekke' bilføreren.

Uansett, en evt. videre diskusjon om hvorvidt høy eksoslyd rent faktisk har en viss betydning eller ikke når det gjelder sikkerhet (bli lagt merke til av andre medtrafikanter) bør kanskje føres i en egen tråd?

Eller kanskje ikke? Emnet er kanskje debattert til døde allerede i tidligere tråder og andre forum... :-k
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: OM "LYDLØS" EL-SYKKEL VAR KLAR,KJØPTE DU EN ?

Legg inn av Fidel »

AJ skrev:
Fidel skrev:
Tro'kke det er rare diskusjonen.
Mange gode resonnementer og overbevisende argumentasjon, Fidel. Enig i mye, men ikke alt...
Helt enig i det du nevner med at ulykker ofte skjer fordi bilfører ikke ser MCisten. Her hjelper jo ikke lyden fra sykker'n...
Men i enkelte tilfeller har jeg som tidligere nevnt oppdaget at bilførere 'ombestemmer' seg (f.eks. unnlater å gjøre feltskifte selv om de tydeligvis hadde tenkt å gjøre det...). Kanskje litt forhastet og forenklet konklusjon, men jeg tror at lyden fra eksosen i enkelte tilfeller bidro til å 'vekke' bilføreren.

Uansett, en evt. videre diskusjon om hvorvidt høy eksoslyd rent faktisk har en viss betydning eller ikke når det gjelder sikkerhet (bli lagt merke til av andre medtrafikanter) bør kanskje føres i en egen tråd?

Eller kanskje ikke? Emnet er kanskje debattert til døde allerede i tidligere tråder og andre forum... :-k
Det tror jeg også ;-)
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: OM "LYDLØS" EL-SYKKEL VAR KLAR,KJØPTE DU EN ?

Legg inn av Intruder »

Mange hører ikke ei sirene på et utrykningskjøretøy like innpå.
De merker heller ikke lyden av biler og MCer bak seg,langt mindre
om kjøretøyene blir "lydløse".
Bedre blir det ikke med uttrykket "jeg tror ikke mine egne øyne".. 8) :ills
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Pollti

Re: OM "LYDLØS" EL-SYKKEL VAR KLAR,KJØPTE DU EN ?

Legg inn av Pollti »

Loud pipes saves lives ? Der er jeg enig med Fidel. Jeg hopper like høyt hvergang når vinkelsliperene drar forbi enten jeg kjører bil eller tohjuling. :oh
At Cagge røyk litt om tirsdag tror jeg gjerne. Det gikk jo ikke fortere en 70-80 km/t og HDen foran kjørte så pent at ikke passet 4 gear for meg og ikke 5 gear heller og eksosventilen slo inn og ut i eninga. Jeg må holde turtallet over 7400 og ha litt belastning på 5 gear da går det bra uten mye røyk så 85 til 100 km/t er trivselsfart for motoren. Faller turtallet under 7000 så soter den ned i 5 gear. Det hjalp fælt å la den strekke seg ut til turtalls sperra slo inn i 5 og 6 gear og å få strekke seg ut litt i 7 gear også. Når det murrer og blir dyp romling fra motoren da er det meste av dritten blåst ut og den kjøres sedat igjen. Jeg så at eksosrørene var tørre da vi stoppet i Andebu og det er alltid et godt tegn på at motoren trives. :bananas

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: OM "LYDLØS" EL-SYKKEL VAR KLAR,KJØPTE DU EN ?

Legg inn av Intruder »

Vil ikke ha el-sykkel uten lyd;da hører man kvinnfolkpreket fra alle
terrasser og verandaer man passerer.Fysjom !! :notlistening
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: OM "LYDLØS" EL-SYKKEL VAR KLAR,KJØPTE DU EN ?

Legg inn av Misha »

Nei. Passer ikke mitt bruk. :[-(
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Pollti

Re: OM "LYDLØS" EL-SYKKEL VAR KLAR,KJØPTE DU EN ?

Legg inn av Pollti »

Intruder skrev:Vil ikke ha el-sykkel uten lyd;da hører man kvinnfolkpreket fra alle
terrasser og verandaer man passerer.Fysjom !! :notlistening

Vektig grunn for ikke ha muligheter for mobil på sykkelen og. Etter ca 30 år har Haus Gestapo fremdeles ikke skjønt at sånt utstyr har jeg ikke. Så da ringer a når jeg passerer postkassa og kjefter vilt når jeg omsider ringer tilbake. :scratch

GSXR

Re: OM "LYDLØS" EL-SYKKEL VAR KLAR,KJØPTE DU EN ?

Legg inn av GSXR »

Intruder skrev:Om en el-sykkel nærmest var lydløs og klar for salg,ville
du være først til mølla :mc2 :mc5 :mc6 for å kjøpe en ? :mc7
Lydløs sykkel!?! :yeahright
Nei ellers takk :notlistening

Skjønner meg heller ikke på de som propper ørene fulle av bomull, sov i ro og alskens søppel for å stenge lyden ute.
Lyden er jo en del av kjøreopplevelsen.
Å høre drønnet fra motoren er musikk i mine ører :prf ;)

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: OM "LYDLØS" EL-SYKKEL VAR KLAR,KJØPTE DU EN ?

Legg inn av Intruder »

Sakset om el-sykkelen Zero fra MC24:
Den skal nå markedsføres i Europa,og er tenkt solgt via Nettbutikk.
Sykkelen vil få en rekkevidde på drøyt 60 kilometer før lading !
(Hvor lang tid tar ladingen ?)
Prisen i Norge er beregnet til ca. 60.250 kroner....
Hvor lang tid Mjøsa rundt vil ta kan ikke beregnes ut fra ovenstående
opplysninger,men du er nok langt på vei på 10 timer??
:mc3 :lol :[-X :banansplit


Utfyllende fakta; se MC24.
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: OM "LYDLØS" EL-SYKKEL VAR KLAR,KJØPTE DU EN ?

Legg inn av Cbr »

Bil/mc industrien vet mange går etter hvor bra lyd motoren lager å hvordan eksosannlegget knurre.

Disse el-bil/mc`ene virker sjelløse uten lyd. Ingenting som vekker følelser, bare praktiske og kalde. Den elbil/mc fabrikant som klare å levere med groom lyd fra motor, vinne.

Om ikke el-motor klare dette så vil en annen type motor utkonkurrere den.

Brukeravatar
Snill Vaffel
Innlegg: 1001
Registrert: 07 nov 2008, 18:11
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 1000
Sted: Buskerud

Re: OM "LYDLØS" EL-SYKKEL VAR KLAR,KJØPTE DU EN ?

Legg inn av Snill Vaffel »

Intruder skrev:Om en el-sykkel nærmest var lydløs og klar for salg,ville
du være først til mølla :mc2 :mc5 :mc6 for å kjøpe en ? :mc7
:[-X :[-X Lyden er halve morroa :D :-D
Snill Vaffel

Du har tatt det første skrittet mot visdom, når du har lært å holde munn.

2011 Suzuki GSXR 1000

Svar