Varm sykkel i rushet

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av niko »

Igjen, dere er jammen gode å ha :D :D :D

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av fjs »

Kø? Jeg har enda å sitte i kø ut og inn av oslo i rushen :) Sett på varselblinka og ta det rolig mellom bilene så slipper du kø =)

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av niko »

Stian87 skrev: 10 aug 2018, 08:56 Hvor mange grader ble den? :O

Har opplevd at motoren blir noen grader over 100 i saktegående fart når det er varmt, men aldri noe mer enn det.
Veit ikke eksakt, men leste nettopp på en av linkene fra haakeik at topp-pakningen kan ryke :-k . Skal ta meg en sjekk og en forsiktig kjøretur når det slutter å regne. Redd den gikk skikkelig varm.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av niko »

fjs skrev: 10 aug 2018, 09:35 Kø? Jeg har enda å sitte i kø ut og inn av oslo i rushen :) Sett på varselblinka og ta det rolig mellom bilene så slipper du kø =)
Har ikke varselblink :D . Bilene flytter seg, men jeg er ikke tøff nok ennå. Går ganske så pent og forsiktig.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 711
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av KåreDump »

niko skrev: 10 aug 2018, 08:09 Tror det ble tungt å være motor. Nesten 30 grader, nesten ikke luft i tunnelene, kjøring i gangfart og mye filing på kløtsjen. Stoppa mens jeg lane-splitta midt i tunnelen. Herlig følelse :P
Ikke for å skremme deg, men det der høres ikke bra/rett ut!

Hadde en TL 1000s som ble veldig varm/kokte under køkjøring, burde nok vært mer oppmerksom på at de kunne være et varsel om andre feil, den spytta noen uker senere det fremste stempelet ut gjennom blokka.....

Har stått og stampa i stillestående kø på Autobahn i over 40 grader med en (luftkjølt) Harley uten nevneverdige problem, så 30 grader burde være 'a piece of cake' for en vannavkjølt motor!!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av AJ »

fjs skrev: 10 aug 2018, 09:35 Kø? Jeg har enda å sitte i kø ut og inn av oslo i rushen :) Sett på varselblinka og ta det rolig mellom bilene så slipper du kø =)
:-k
Bruke varselblinker'n som hjelp for å lanesplitte? Det er vel ikke helt etter boka og hvis onkel Blå blir nysgjerrig på å vite hvorfor du gjør dette og du ikke har noe annet godt svar enn at du vil slippe å kjøre i kø, så tror jeg nok det i beste fall ender med en advarsel...
Men mest sannsynlig et forelegg.

Å bruke vanlig blinklys derimot, for å varsle andre om endring av kurs ut og inn av køen, er selvfølgelig noe helt annet og noe man helt klart bør (skal) gjøre.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av fjs »

AJ skrev: 10 aug 2018, 12:20
fjs skrev: 10 aug 2018, 09:35 Kø? Jeg har enda å sitte i kø ut og inn av oslo i rushen :) Sett på varselblinka og ta det rolig mellom bilene så slipper du kø =)
:-k
Bruke varselblinker'n som hjelp for å lanesplitte? Det er vel ikke helt etter boka og hvis onkel Blå blir nysgjerrig på å vite hvorfor du gjør dette og du ikke har noe annet godt svar enn at du vil slippe å kjøre i kø, så tror jeg nok det i beste fall ender med en advarsel...
Men mest sannsynlig et forelegg.

Å bruke vanlig blinklys derimot, for å varsle andre om endring av kurs ut og inn av køen, er selvfølgelig noe helt annet og noe man helt klart bør (skal) gjøre.
Jeg kan finne på å sku på det i tuneller, da det syns jeg bedre og det er ikke missvisende for biler forran. Hvis jeg blinker til én side kan jo det tolkes forran at de kan bytte felt uten tenke noe videre på det. Jeg har mang en gang kjørt forbi onkel blå med varselblink på =) Med varselblink mener jeg da selvfølgelig at blinklys står på på begge sider, ikke noe greier jeg har satt på sykkelen.
Sist redigert av fjs den 10 aug 2018, 12:38, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av niko »

KåreDump skrev: 10 aug 2018, 12:07
niko skrev: 10 aug 2018, 08:09 Tror det ble tungt å være motor. Nesten 30 grader, nesten ikke luft i tunnelene, kjøring i gangfart og mye filing på kløtsjen. Stoppa mens jeg lane-splitta midt i tunnelen. Herlig følelse :P
Ikke for å skremme deg, men det der høres ikke bra/rett ut!

Hadde en TL 1000s som ble veldig varm/kokte under køkjøring, burde nok vært mer oppmerksom på at de kunne være et varsel om andre feil, den spytta noen uker senere det fremste stempelet ut gjennom blokka.....

Har stått og stampa i stillestående kø på Autobahn i over 40 grader med en (luftkjølt) Harley uten nevneverdige problem, så 30 grader burde være 'a piece of cake' for en vannavkjølt motor!!
Enig. Jeg har en litt uggen følelse jeg også. Stoler ikke på sykkelen, merker jeg. Må få tatt en grundig sjekk på den.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Bosted: Ski

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av Stian87 »

fjs skrev: 10 aug 2018, 12:32
AJ skrev: 10 aug 2018, 12:20
fjs skrev: 10 aug 2018, 09:35 Kø? Jeg har enda å sitte i kø ut og inn av oslo i rushen :) Sett på varselblinka og ta det rolig mellom bilene så slipper du kø =)
:-k
Bruke varselblinker'n som hjelp for å lanesplitte? Det er vel ikke helt etter boka og hvis onkel Blå blir nysgjerrig på å vite hvorfor du gjør dette og du ikke har noe annet godt svar enn at du vil slippe å kjøre i kø, så tror jeg nok det i beste fall ender med en advarsel...
Men mest sannsynlig et forelegg.

Å bruke vanlig blinklys derimot, for å varsle andre om endring av kurs ut og inn av køen, er selvfølgelig noe helt annet og noe man helt klart bør (skal) gjøre.
Jeg kan finne på å sku på det i tuneller, da det syns jeg bedre og det er ikke missvisende for biler forran. Hvis jeg blinker til én side kan jo det tolkes forran at de kan bytte felt uten tenke noe videre på det. Jeg har mang en gang kjørt forbi onkel blå med varselblink på =) Med varselblink mener jeg da selvfølgelig at blinklys står på på begge sider, ikke noe greier jeg har satt på sykkelen.
Jeg gjør også dette når jeg lanesplitter i kø. Ser mange bruker blinklys, men det er ganske misvisende. Varselblinken er for å vise at her kommer jeg. Hvis onkel blå begynner å reagere på sånt tror jeg de har fått besøk av tante rød....
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg bare kjører, kan ikke si jeg ser at de med varselblinkere kommer enklere fram.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av AJ »

Jeg kommer helt klart aldri til å bruke nødblinkeren på sykkelen ved lanesplittingkjøring.
Andre i trafikken har en klar oppfatning av hva disse lysene skal brukes til og det å bruke de som en slags hjelp for å forsere en kø er ikke blant dem.
Jeg tror denslags bruk bare irriterer en del andre trafikanter unødig.
Samme med de motorsyklistene som nærmest demonstrativt forserer køen ved å kjøre over heltrukket enkel og dobbelt gul sperrelinje.
Jeg har også ved selvsyn sett motorsyklister legge seg over i godt markerte sykkelfelt for å bruke disse til å komme seg fram i køen.
Må si jeg ikke synes noe særlig om slik atferd.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Bosted: Oslo

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av erik m »

Kan motoren ha skjært seg? I gamle dager var jo det garantert dersom sykkelen ikke var ferdig innkjørt, eller etter sylinderborring og nye stempler og du kjørte den varm. Det var min første tanke, men da ville jo bakhjulet stått bom fast om du ikke straks fikk klemt inn clutchen.
Når det gjelder varselblinkere til lansplitting, bruker jeg alltid det. Jeg tenker at det viktigste er å bli sett, så ikke noen plutselig smeller opp bildøra eller plutselig skifter fil foran meg om det oppstår ei luke. Så tar jeg heller en eventuell bot.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av niko »

erik m skrev: 10 aug 2018, 21:36 Kan motoren ha skjært seg? I gamle dager var jo det garantert dersom sykkelen ikke var ferdig innkjørt, eller etter sylinderborring og nye stempler og du kjørte den varm. Det var min første tanke, men da ville jo bakhjulet stått bom fast om du ikke straks fikk klemt inn clutchen.
Når det gjelder varselblinkere til lansplitting, bruker jeg alltid det. Jeg tenker at det viktigste er å bli sett, så ikke noen plutselig smeller opp bildøra eller plutselig skifter fil foran meg om det oppstår ei luke. Så tar jeg heller en eventuell bot.
Nei, heldigvis ikke skjært seg men ganske nær er jeg redd. Den var nesten tom for olje. Flaut å innrømme, men jeg blei tatt fullstendig på senga av forbruket. Sjekka for tre uker siden og da var nivået midt mellom strekene. Kjørt omtrent hundre mil etter det, og tenkte ikke på at det allerede kunne være tomt. Fylte halvannen liter i dag. Lot den gå seg skikkelig varm på tomgang og sjekka at termostaten slo inn og kjølevifta virka. Motoren går pent, jeg klarer ikke å høre noe som tyder på skade i hvert fall. Har ikke vært ute og kjørt, grisevær i Oslo. Tar en forsiktig tur i morgen. Har bestilt stell og omsorg hos HS mc i Ås om ei uke. Har lest at TDM'n bruker olje, men syns dette var i overkant. Hva var din erfaring AJ?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av AJ »

niko skrev: 10 aug 2018, 21:48 Har lest at TDM'n bruker olje, men syns dette var i overkant. Hva var din erfaring AJ?
Blant TDM kjennere og entusiaster er det en kjent sak at 850 motoren bruker olje.
Jeg hadde derimot en 900 og den hadde ikke denne utfordringen.
Min brukte ikke olje i det hele tatt de fire årene jeg eide den med snaue 60K på telleren da GMS på Gjøvik overtok den.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av niko »

AJ skrev: 10 aug 2018, 22:19
niko skrev: 10 aug 2018, 21:48 Har lest at TDM'n bruker olje, men syns dette var i overkant. Hva var din erfaring AJ?
Blant TDM kjennere og entusiaster er det en kjent sak at 850 motoren bruker olje.
Jeg hadde derimot en 900 og den hadde ikke denne utfordringen.
Min brukte ikke olje i det hele tatt de fire årene jeg eide den med snaue 60K på telleren da GMS på Gjøvik overtok den.
Akkurat. Da tenker jeg å droppe dyr syntolje og fylle mineralsk. Dersom jeg må etterfylle 1 liter hver hundrede mil er det nesten ingen vits med oljeskift heller :-) Oljen rekker jo knapt å bli gammel :P

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Bosted: Fredrikstad

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av overlay »

niko skrev: 10 aug 2018, 22:34
AJ skrev: 10 aug 2018, 22:19
niko skrev: 10 aug 2018, 21:48 Har lest at TDM'n bruker olje, men syns dette var i overkant. Hva var din erfaring AJ?
Blant TDM kjennere og entusiaster er det en kjent sak at 850 motoren bruker olje.
Jeg hadde derimot en 900 og den hadde ikke denne utfordringen.
Min brukte ikke olje i det hele tatt de fire årene jeg eide den med snaue 60K på telleren da GMS på Gjøvik overtok den.
Akkurat. Da tenker jeg å droppe dyr syntolje og fylle mineralsk. Dersom jeg må etterfylle 1 liter hver hundrede mil er det nesten ingen vits med oljeskift heller :-) Oljen rekker jo knapt å bli gammel :P
Om du først har brukt syntetisk bør du fortsette med det. Om jeg husker rett så lager den syntetiske en hinne som gjør at mineral ikke gjør jobben sin

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av Rune75 »

overlay skrev: 11 aug 2018, 11:26

Om du først har brukt syntetisk bør du fortsette med det. Om jeg husker rett så lager den syntetiske en hinne som gjør at mineral ikke gjør jobben sin


Om det var tilfelle så ville det stått en tydelig advarsel på alle mineraloljekanner. Det er helt trygt å bytte frem og tilbake mellom syntetisk og mineral med tanke på smøreeffekt. Kan blande de også.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Bosted: Sandefjord

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av Geiroe »

Jeg kjører på semisynt Motul 5100, min motor er konstruert for mineralolje, men jeg fikk mykere girskift med semisynt. Bruker ca. 0,5l olje pr. 100mil. Mistenker at det er en syl mesteparten renner gjennom, da den soter pluggen, og ryker litt fra potta under kjøring.
Din motor er konstruert for syntetisk olje, dvs at klaringer i motor og girkasse nok er litt mindre, og trenger en mer tyntflytende olje for å smøre optimalt. Semisynt vil jo være et meget godt alternativ for en litt slitt motor, og mineralolje er jo ikke gratis den heller.
En liter pr. 100mil er så mye at jeg ville få sjekket det nærmere, om det er noen spesiell årsak til det.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av niko »

Geiroe skrev: 11 aug 2018, 16:12 Jeg kjører på semisynt Motul 5100, min motor er konstruert for mineralolje, men jeg fikk mykere girskift med semisynt. Bruker ca. 0,5l olje pr. 100mil. Mistenker at det er en syl mesteparten renner gjennom, da den soter pluggen, og ryker litt fra potta under kjøring.
Din motor er konstruert for syntetisk olje, dvs at klaringer i motor og girkasse nok er litt mindre, og trenger en mer tyntflytende olje for å smøre optimalt. Semisynt vil jo være et meget godt alternativ for en litt slitt motor, og mineralolje er jo ikke gratis den heller.
En liter pr. 100mil er så mye at jeg ville få sjekket det nærmere, om det er noen spesiell årsak til det.
Jeg kjøpte sykkelen i vår. Den virker veldig godt vedlikeholdt, men har gått nesten 70.000. Jeg er fersk sjåfør og fersk eier av TDM'n og må - som kjellv skriver- bare lære å kjenne sykkelen. Jeg skal følge med oljeforbruket. Lurer også på om termostaten bør skiftes, syns driftstempen er noe lav. Sykkelen skal få seg en skikkelig verkstedoverhaling/sjekk på fredag. Forgasserrens, skifte av alle væsker, oljer og filtre pluss justering av det som skal justeres. Som det er nå så stoler jeg ikke på sykkelen. Guffen følelse som jeg vil bli kvitt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av AJ »

niko skrev: 11 aug 2018, 17:21 Jeg kjøpte sykkelen i vår. Den virker veldig godt vedlikeholdt, men har gått nesten 70.000.
Som jeg nevnte i forrige innlegg i tråden så er 850 motorene kjent for å bruke olje. Mengden varierer fra sykkel til sykkel.
Og jeg tror fortsatt at innkjøringsperioden når sykkelen er ny fortsatt har stor betydning for hvordan oljeforbruket blir i motorens levetid.
Ingen av mine sykler har brukt olje som krever etterfylling mellom ordinære skiftintervall.
Jeg regner ikke med at på langt nær alle er enige med meg, men jeg kjører inn syklene uten å bruke silkehansker.
Mye bruk av varierende turtall opp mot rødfeltet og mye opp og nedgiringer allerede fra sykkelen er ny er min "resept".
Og den har funka som bare det så langt.

TDM'en jeg hadde var i sitt livs beste form da jeg kvittet meg med den etter nesten 60K. Det samme med Triumph'en, selv om den hadde gått en del mindre.
Moto Guzzi'en likeså, selv om den fikk flat tappet syken mot slutten av tiden jeg eide den. Men ingen bruk av motorolje tross denne ventilfeilen, som på senere modeller ble rettet ved at flat tappet løsningen ble byttet ut med den langt mer robuste roller tap toppen.

Den forrige KTM'en var også i sitt livs beste form da jeg leverte den med 55K på telleren. Så god var den at jeg angret i flere dager ette at kontrakten på ny Super Adventure S var undertegnet...
Ingen oljeforbruk på denne heller etter rimelig tøff innkjøringsperiode.
Tøff innkjøring også på den nye, som etter kort tid viste seg å ha en feil på en oljetrykksbryter, som gjorde at den fremre sylinderen svettet olje. Heldigvis uten de store mengdene. Men urovekkende var det mens det holdt på.
Nå etter snart 9K er det ingen tegn til oljesvetting og (selvfølgelig) heller ingen tegn til oljeforbruk.

Selv om TDM 850 etter hvert ble kjent for å bruke olje, tror jeg likevel at mengden lett kunne reduseres om denne solide motoren hadde blitt tøffere innkjørt enn det jeg mistenker sykkelen din for å ha blitt.
Etter 70K er nok en ny innkjørings"sjokkbehandling" ikke særlig hensiktsmessig, men kanskje det kan være en idé med en innvendig motorvask for å rense opp og som kanskje også kan hjelpe til med å gjøre stempelringene mer bevegelige enn de kanskje er i motoren på din sykkel etter 70K.

Jeg kjørte en slik vask på min Alfa Rome GT og merket god forskjell etterpå.

Koster ikke all verdens å prøve:

http://www.bilkontroll.no/produsent-mer ... rvask.html
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av niko »

AJ skrev: 11 aug 2018, 19:33
niko skrev: 11 aug 2018, 17:21 Jeg kjøpte sykkelen i vår. Den virker veldig godt vedlikeholdt, men har gått nesten 70.000.
Som jeg nevnte i forrige innlegg i tråden så er 850 motorene kjent for å bruke olje. Mengden varierer fra sykkel til sykkel.
Og jeg tror fortsatt at innkjøringsperioden når sykkelen er ny fortsatt har stor betydning for hvordan oljeforbruket blir i motorens levetid.
Ingen av mine sykler har brukt olje som krever etterfylling mellom ordinære skiftintervall.
Jeg regner ikke med at på langt nær alle er enige med meg, men jeg kjører inn syklene uten å bruke silkehansker.
Mye bruk av varierende turtall opp mot rødfeltet og mye opp og nedgiringer allerede fra sykkelen er ny er min "resept".
Og den har funka som bare det så langt.

TDM'en jeg hadde var i sitt livs beste form da jeg kvittet meg med den etter nesten 60K. Det samme med Triumph'en, selv om den hadde gått en del mindre.
Moto Guzzi'en likeså, selv om den fikk flat tappet syken mot slutten av tiden jeg eide den. Men ingen bruk av motorolje tross denne ventilfeilen, som på senere modeller ble rettet ved at flat tappet løsningen ble byttet ut med den langt mer robuste roller tap toppen.

Den forrige KTM'en var også i sitt livs beste form da jeg leverte den med 55K på telleren. Så god var den at jeg angret i flere dager ette at kontrakten på ny Super Adventure S var undertegnet...
Ingen oljeforbruk på denne heller etter rimelig tøff innkjøringsperiode.
Tøff innkjøring også på den nye, som etter kort tid viste seg å ha en feil på en oljetrykksbryter, som gjorde at den fremre sylinderen svettet olje. Heldigvis uten de store mengdene. Men urovekkende var det mens det holdt på.
Nå etter snart 9K er det ingen tegn til oljesvetting og (selvfølgelig) heller ingen tegn til oljeforbruk.

Selv om TDM 850 etter hvert ble kjent for å bruke olje, tror jeg likevel at mengden lett kunne reduseres om denne solide motoren hadde blitt tøffere innkjørt enn det jeg mistenker sykkelen din for å ha blitt.
Etter 70K er nok en ny innkjørings"sjokkbehandling" ikke særlig hensiktsmessig, men kanskje det kan være en idé med en innvendig motorvask for å rense opp og som kanskje også kan hjelpe til med å gjøre stempelringene mer bevegelige enn de kanskje er i motoren på din sykkel etter 70K.

Jeg kjørte en slik vask på min Alfa Rome GT og merket god forskjell etterpå.

Koster ikke all verdens å prøve:

http://www.bilkontroll.no/produsent-mer ... rvask.html
Ser ut som en real hestekur det der :-), hører hva HS mc mener på fredag - men takk for gode tips. Mulig sykkelen bruker mindre olje enn jeg frykter. Skal som sagt følge mye nøyere med fra og med nå. I dag har jeg forresten møtt en kjørekompis som bo i nabolaget. Det blir veldig stas.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av AJ »

niko skrev: 12 aug 2018, 00:22 Ser ut som en real hestekur det der :-), hører hva HS mc mener på fredag - men takk for gode tips. Mulig sykkelen bruker mindre olje enn jeg frykter. Skal som sagt følge mye nøyere med fra og med nå. I dag har jeg forresten møtt en kjørekompis som bo i nabolaget. Det blir veldig stas.
Joda, det er nok en hestekur så det holder. Da jeg tappet av oljen etter behandlingen (tomgangskjøring i ca. 20 min.) så jeg tydelig at det rant ut flere små tjukke kladder av beksvart olje.
Så ja, motoren ble skikkelig vasket innvendig, ingen tvil om det.

En annen ting; hyggelig å høre om at du har "funnet" en kjørekompis i nabolaget. Du må gjerne reklamere litt for MCsiden.no, da... ;) :) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av niko »

AJ skrev: 12 aug 2018, 10:16
niko skrev: 12 aug 2018, 00:22 Ser ut som en real hestekur det der :-), hører hva HS mc mener på fredag - men takk for gode tips. Mulig sykkelen bruker mindre olje enn jeg frykter. Skal som sagt følge mye nøyere med fra og med nå. I dag har jeg forresten møtt en kjørekompis som bo i nabolaget. Det blir veldig stas.
Joda, det er nok en hestekur så det holder. Da jeg tappet av oljen etter behandlingen (tomgangskjøring i ca. 20 min.) så jeg tydelig at det rant ut flere små tjukke kladder av beksvart olje.
Så ja, motoren ble skikkelig vasket innvendig, ingen tvil om det.

En annen ting; hyggelig å høre om at du har "funnet" en kjørekompis i nabolaget. Du må gjerne reklamere litt for MCsiden.no, da... ;) :) .
Sitter og googler oljeforbruk og TDM...sakser fra Bike.no og en gammel tråd her inne (mekkern) :
Bike:
"Bare et tips til slutt: TDM850 BRUKER OLJE! Sjekk og etterfyll HVER gang du har vært å gjørt en tur! Sminkespeil er et fint redskap til det bruket, da kan du sitte på sykkelen og sjekke oljestand. (i se-glasset"
Mekkern:
"Normalt er allt fra 0 til litern på 1000km...
veldig avhengig av sykkel(størrelse/merke/type/årsmodell/kjørelengde) olje og kjøremønster-skifte av type/merke øker vanligvis forbruket på det første skiftet."


Bra jeg har montert midtstøtte, gjør oljesjekken enklere enn med sminkespeil. :P Og jeg skal reklamere for MCsiden - med glede :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av AJ »

Jeg trodde faktisk 850'en hadde peilepinne som 900 motoren har... :-k .

Det hadde også Tiger 1050'en og Stelvio'en.
Så for meg var det litt uvant med sykkel uten peilepinne da jeg meldte overgang til KTM i 2015.
Men til gjengjeld er nivåglasset på disse syklene utformet som en peilepinne... ;) :
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Steinar_R
Innlegg: 60
Registrert: 09 aug 2010, 20:52
Motorsykkelen din: Honda Pan European ST 1100

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av Steinar_R »

På denne siden finner du litt om hva som kan være en mulig årsak til oljeforbruk på TDM 850 : http://www.tdm-yamaha.890m.com/?page=OIL
Min svoger har samme type sykkel som du og var plaget med oljeforbruk, han skiftet tetningen som er omtalt i pkt 1 og ble kvitt/ fikk redusert forbruket .
At det skal være normalt med 1 l pr 1000 km tviler jeg på.

Mvh

Steinar_R

Svar