niko skrev: 11 aug 2018, 17:21
Jeg kjøpte sykkelen i vår. Den virker veldig godt vedlikeholdt, men har gått nesten 70.000.
Som jeg nevnte i forrige innlegg i tråden så er 850 motorene kjent for å bruke olje. Mengden varierer fra sykkel til sykkel.
Og jeg tror fortsatt at innkjøringsperioden når sykkelen er ny fortsatt har stor betydning for hvordan oljeforbruket blir i motorens levetid.
Ingen av mine sykler har brukt olje som krever etterfylling mellom ordinære skiftintervall.
Jeg regner ikke med at på langt nær alle er enige med meg, men jeg kjører inn syklene uten å bruke silkehansker.
Mye bruk av varierende turtall opp mot rødfeltet og mye opp og nedgiringer allerede fra sykkelen er ny er min "resept".
Og den har funka som bare det så langt.
TDM'en jeg hadde var i sitt livs beste form da jeg kvittet meg med den etter nesten 60K. Det samme med Triumph'en, selv om den hadde gått en del mindre.
Moto Guzzi'en likeså, selv om den fikk flat tappet syken mot slutten av tiden jeg eide den. Men ingen bruk av motorolje tross denne ventilfeilen, som på senere modeller ble rettet ved at flat tappet løsningen ble byttet ut med den langt mer robuste roller tap toppen.
Den forrige KTM'en var også i sitt livs beste form da jeg leverte den med 55K på telleren. Så god var den at jeg angret i flere dager ette at kontrakten på ny Super Adventure S var undertegnet...
Ingen oljeforbruk på denne heller etter rimelig tøff innkjøringsperiode.
Tøff innkjøring også på den nye, som etter kort tid viste seg å ha en feil på en oljetrykksbryter, som gjorde at den fremre sylinderen svettet olje. Heldigvis uten de store mengdene. Men urovekkende var det mens det holdt på.
Nå etter snart 9K er det ingen tegn til oljesvetting og (selvfølgelig) heller ingen tegn til oljeforbruk.
Selv om TDM 850 etter hvert ble kjent for å bruke olje, tror jeg likevel at mengden lett kunne reduseres om denne solide motoren hadde blitt tøffere innkjørt enn det jeg mistenker sykkelen din for å ha blitt.
Etter 70K er nok en ny innkjørings"sjokkbehandling" ikke særlig hensiktsmessig, men
kanskje det kan være en idé med en innvendig motorvask for å rense opp og som kanskje også kan hjelpe til med å gjøre stempelringene mer bevegelige enn de kanskje er i motoren på din sykkel etter 70K.
Jeg kjørte en slik vask på min Alfa Rome GT og merket god forskjell etterpå.
Koster ikke all verdens å prøve:
http://www.bilkontroll.no/produsent-mer ... rvask.html