Varm sykkel i rushet
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39856
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Varm sykkel i rushet
Jeg kommer helt klart aldri til å bruke nødblinkeren på sykkelen ved lanesplittingkjøring.
Andre i trafikken har en klar oppfatning av hva disse lysene skal brukes til og det å bruke de som en slags hjelp for å forsere en kø er ikke blant dem.
Jeg tror denslags bruk bare irriterer en del andre trafikanter unødig.
Samme med de motorsyklistene som nærmest demonstrativt forserer køen ved å kjøre over heltrukket enkel og dobbelt gul sperrelinje.
Jeg har også ved selvsyn sett motorsyklister legge seg over i godt markerte sykkelfelt for å bruke disse til å komme seg fram i køen.
Må si jeg ikke synes noe særlig om slik atferd.
Andre i trafikken har en klar oppfatning av hva disse lysene skal brukes til og det å bruke de som en slags hjelp for å forsere en kø er ikke blant dem.
Jeg tror denslags bruk bare irriterer en del andre trafikanter unødig.
Samme med de motorsyklistene som nærmest demonstrativt forserer køen ved å kjøre over heltrukket enkel og dobbelt gul sperrelinje.
Jeg har også ved selvsyn sett motorsyklister legge seg over i godt markerte sykkelfelt for å bruke disse til å komme seg fram i køen.
Må si jeg ikke synes noe særlig om slik atferd.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: Varm sykkel i rushet
Kan motoren ha skjært seg? I gamle dager var jo det garantert dersom sykkelen ikke var ferdig innkjørt, eller etter sylinderborring og nye stempler og du kjørte den varm. Det var min første tanke, men da ville jo bakhjulet stått bom fast om du ikke straks fikk klemt inn clutchen.
Når det gjelder varselblinkere til lansplitting, bruker jeg alltid det. Jeg tenker at det viktigste er å bli sett, så ikke noen plutselig smeller opp bildøra eller plutselig skifter fil foran meg om det oppstår ei luke. Så tar jeg heller en eventuell bot.
Når det gjelder varselblinkere til lansplitting, bruker jeg alltid det. Jeg tenker at det viktigste er å bli sett, så ikke noen plutselig smeller opp bildøra eller plutselig skifter fil foran meg om det oppstår ei luke. Så tar jeg heller en eventuell bot.
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Varm sykkel i rushet
Nei, heldigvis ikke skjært seg men ganske nær er jeg redd. Den var nesten tom for olje. Flaut å innrømme, men jeg blei tatt fullstendig på senga av forbruket. Sjekka for tre uker siden og da var nivået midt mellom strekene. Kjørt omtrent hundre mil etter det, og tenkte ikke på at det allerede kunne være tomt. Fylte halvannen liter i dag. Lot den gå seg skikkelig varm på tomgang og sjekka at termostaten slo inn og kjølevifta virka. Motoren går pent, jeg klarer ikke å høre noe som tyder på skade i hvert fall. Har ikke vært ute og kjørt, grisevær i Oslo. Tar en forsiktig tur i morgen. Har bestilt stell og omsorg hos HS mc i Ås om ei uke. Har lest at TDM'n bruker olje, men syns dette var i overkant. Hva var din erfaring AJ?erik m skrev: 10 aug 2018, 21:36 Kan motoren ha skjært seg? I gamle dager var jo det garantert dersom sykkelen ikke var ferdig innkjørt, eller etter sylinderborring og nye stempler og du kjørte den varm. Det var min første tanke, men da ville jo bakhjulet stått bom fast om du ikke straks fikk klemt inn clutchen.
Når det gjelder varselblinkere til lansplitting, bruker jeg alltid det. Jeg tenker at det viktigste er å bli sett, så ikke noen plutselig smeller opp bildøra eller plutselig skifter fil foran meg om det oppstår ei luke. Så tar jeg heller en eventuell bot.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39856
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Varm sykkel i rushet
Blant TDM kjennere og entusiaster er det en kjent sak at 850 motoren bruker olje.niko skrev: 10 aug 2018, 21:48 Har lest at TDM'n bruker olje, men syns dette var i overkant. Hva var din erfaring AJ?
Jeg hadde derimot en 900 og den hadde ikke denne utfordringen.
Min brukte ikke olje i det hele tatt de fire årene jeg eide den med snaue 60K på telleren da GMS på Gjøvik overtok den.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Varm sykkel i rushet
Akkurat. Da tenker jeg å droppe dyr syntolje og fylle mineralsk. Dersom jeg må etterfylle 1 liter hver hundrede mil er det nesten ingen vits med oljeskift heller :-) Oljen rekker jo knapt å bli gammelAJ skrev: 10 aug 2018, 22:19Blant TDM kjennere og entusiaster er det en kjent sak at 850 motoren bruker olje.niko skrev: 10 aug 2018, 21:48 Har lest at TDM'n bruker olje, men syns dette var i overkant. Hva var din erfaring AJ?
Jeg hadde derimot en 900 og den hadde ikke denne utfordringen.
Min brukte ikke olje i det hele tatt de fire årene jeg eide den med snaue 60K på telleren da GMS på Gjøvik overtok den.

-
- Innlegg: 333
- Registrert: 01 mai 2017, 19:48
- Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
- Bosted: Fredrikstad
Re: Varm sykkel i rushet
Om du først har brukt syntetisk bør du fortsette med det. Om jeg husker rett så lager den syntetiske en hinne som gjør at mineral ikke gjør jobben sinniko skrev: 10 aug 2018, 22:34Akkurat. Da tenker jeg å droppe dyr syntolje og fylle mineralsk. Dersom jeg må etterfylle 1 liter hver hundrede mil er det nesten ingen vits med oljeskift heller :-) Oljen rekker jo knapt å bli gammelAJ skrev: 10 aug 2018, 22:19Blant TDM kjennere og entusiaster er det en kjent sak at 850 motoren bruker olje.niko skrev: 10 aug 2018, 21:48 Har lest at TDM'n bruker olje, men syns dette var i overkant. Hva var din erfaring AJ?
Jeg hadde derimot en 900 og den hadde ikke denne utfordringen.
Min brukte ikke olje i det hele tatt de fire årene jeg eide den med snaue 60K på telleren da GMS på Gjøvik overtok den.![]()
Re: Varm sykkel i rushet
overlay skrev: 11 aug 2018, 11:26
Om du først har brukt syntetisk bør du fortsette med det. Om jeg husker rett så lager den syntetiske en hinne som gjør at mineral ikke gjør jobben sin
Om det var tilfelle så ville det stått en tydelig advarsel på alle mineraloljekanner. Det er helt trygt å bytte frem og tilbake mellom syntetisk og mineral med tanke på smøreeffekt. Kan blande de også.
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Varm sykkel i rushet
Jeg kjører på semisynt Motul 5100, min motor er konstruert for mineralolje, men jeg fikk mykere girskift med semisynt. Bruker ca. 0,5l olje pr. 100mil. Mistenker at det er en syl mesteparten renner gjennom, da den soter pluggen, og ryker litt fra potta under kjøring.
Din motor er konstruert for syntetisk olje, dvs at klaringer i motor og girkasse nok er litt mindre, og trenger en mer tyntflytende olje for å smøre optimalt. Semisynt vil jo være et meget godt alternativ for en litt slitt motor, og mineralolje er jo ikke gratis den heller.
En liter pr. 100mil er så mye at jeg ville få sjekket det nærmere, om det er noen spesiell årsak til det.
Din motor er konstruert for syntetisk olje, dvs at klaringer i motor og girkasse nok er litt mindre, og trenger en mer tyntflytende olje for å smøre optimalt. Semisynt vil jo være et meget godt alternativ for en litt slitt motor, og mineralolje er jo ikke gratis den heller.
En liter pr. 100mil er så mye at jeg ville få sjekket det nærmere, om det er noen spesiell årsak til det.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Varm sykkel i rushet
Jeg kjøpte sykkelen i vår. Den virker veldig godt vedlikeholdt, men har gått nesten 70.000. Jeg er fersk sjåfør og fersk eier av TDM'n og må - som kjellv skriver- bare lære å kjenne sykkelen. Jeg skal følge med oljeforbruket. Lurer også på om termostaten bør skiftes, syns driftstempen er noe lav. Sykkelen skal få seg en skikkelig verkstedoverhaling/sjekk på fredag. Forgasserrens, skifte av alle væsker, oljer og filtre pluss justering av det som skal justeres. Som det er nå så stoler jeg ikke på sykkelen. Guffen følelse som jeg vil bli kvitt.Geiroe skrev: 11 aug 2018, 16:12 Jeg kjører på semisynt Motul 5100, min motor er konstruert for mineralolje, men jeg fikk mykere girskift med semisynt. Bruker ca. 0,5l olje pr. 100mil. Mistenker at det er en syl mesteparten renner gjennom, da den soter pluggen, og ryker litt fra potta under kjøring.
Din motor er konstruert for syntetisk olje, dvs at klaringer i motor og girkasse nok er litt mindre, og trenger en mer tyntflytende olje for å smøre optimalt. Semisynt vil jo være et meget godt alternativ for en litt slitt motor, og mineralolje er jo ikke gratis den heller.
En liter pr. 100mil er så mye at jeg ville få sjekket det nærmere, om det er noen spesiell årsak til det.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39856
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Varm sykkel i rushet
Som jeg nevnte i forrige innlegg i tråden så er 850 motorene kjent for å bruke olje. Mengden varierer fra sykkel til sykkel.niko skrev: 11 aug 2018, 17:21 Jeg kjøpte sykkelen i vår. Den virker veldig godt vedlikeholdt, men har gått nesten 70.000.
Og jeg tror fortsatt at innkjøringsperioden når sykkelen er ny fortsatt har stor betydning for hvordan oljeforbruket blir i motorens levetid.
Ingen av mine sykler har brukt olje som krever etterfylling mellom ordinære skiftintervall.
Jeg regner ikke med at på langt nær alle er enige med meg, men jeg kjører inn syklene uten å bruke silkehansker.
Mye bruk av varierende turtall opp mot rødfeltet og mye opp og nedgiringer allerede fra sykkelen er ny er min "resept".
Og den har funka som bare det så langt.
TDM'en jeg hadde var i sitt livs beste form da jeg kvittet meg med den etter nesten 60K. Det samme med Triumph'en, selv om den hadde gått en del mindre.
Moto Guzzi'en likeså, selv om den fikk flat tappet syken mot slutten av tiden jeg eide den. Men ingen bruk av motorolje tross denne ventilfeilen, som på senere modeller ble rettet ved at flat tappet løsningen ble byttet ut med den langt mer robuste roller tap toppen.
Den forrige KTM'en var også i sitt livs beste form da jeg leverte den med 55K på telleren. Så god var den at jeg angret i flere dager ette at kontrakten på ny Super Adventure S var undertegnet...
Ingen oljeforbruk på denne heller etter rimelig tøff innkjøringsperiode.
Tøff innkjøring også på den nye, som etter kort tid viste seg å ha en feil på en oljetrykksbryter, som gjorde at den fremre sylinderen svettet olje. Heldigvis uten de store mengdene. Men urovekkende var det mens det holdt på.
Nå etter snart 9K er det ingen tegn til oljesvetting og (selvfølgelig) heller ingen tegn til oljeforbruk.
Selv om TDM 850 etter hvert ble kjent for å bruke olje, tror jeg likevel at mengden lett kunne reduseres om denne solide motoren hadde blitt tøffere innkjørt enn det jeg mistenker sykkelen din for å ha blitt.
Etter 70K er nok en ny innkjørings"sjokkbehandling" ikke særlig hensiktsmessig, men kanskje det kan være en idé med en innvendig motorvask for å rense opp og som kanskje også kan hjelpe til med å gjøre stempelringene mer bevegelige enn de kanskje er i motoren på din sykkel etter 70K.
Jeg kjørte en slik vask på min Alfa Rome GT og merket god forskjell etterpå.
Koster ikke all verdens å prøve:
http://www.bilkontroll.no/produsent-mer ... rvask.html
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Varm sykkel i rushet
Ser ut som en real hestekur det der :-), hører hva HS mc mener på fredag - men takk for gode tips. Mulig sykkelen bruker mindre olje enn jeg frykter. Skal som sagt følge mye nøyere med fra og med nå. I dag har jeg forresten møtt en kjørekompis som bo i nabolaget. Det blir veldig stas.AJ skrev: 11 aug 2018, 19:33Som jeg nevnte i forrige innlegg i tråden så er 850 motorene kjent for å bruke olje. Mengden varierer fra sykkel til sykkel.niko skrev: 11 aug 2018, 17:21 Jeg kjøpte sykkelen i vår. Den virker veldig godt vedlikeholdt, men har gått nesten 70.000.
Og jeg tror fortsatt at innkjøringsperioden når sykkelen er ny fortsatt har stor betydning for hvordan oljeforbruket blir i motorens levetid.
Ingen av mine sykler har brukt olje som krever etterfylling mellom ordinære skiftintervall.
Jeg regner ikke med at på langt nær alle er enige med meg, men jeg kjører inn syklene uten å bruke silkehansker.
Mye bruk av varierende turtall opp mot rødfeltet og mye opp og nedgiringer allerede fra sykkelen er ny er min "resept".
Og den har funka som bare det så langt.
TDM'en jeg hadde var i sitt livs beste form da jeg kvittet meg med den etter nesten 60K. Det samme med Triumph'en, selv om den hadde gått en del mindre.
Moto Guzzi'en likeså, selv om den fikk flat tappet syken mot slutten av tiden jeg eide den. Men ingen bruk av motorolje tross denne ventilfeilen, som på senere modeller ble rettet ved at flat tappet løsningen ble byttet ut med den langt mer robuste roller tap toppen.
Den forrige KTM'en var også i sitt livs beste form da jeg leverte den med 55K på telleren. Så god var den at jeg angret i flere dager ette at kontrakten på ny Super Adventure S var undertegnet...
Ingen oljeforbruk på denne heller etter rimelig tøff innkjøringsperiode.
Tøff innkjøring også på den nye, som etter kort tid viste seg å ha en feil på en oljetrykksbryter, som gjorde at den fremre sylinderen svettet olje. Heldigvis uten de store mengdene. Men urovekkende var det mens det holdt på.
Nå etter snart 9K er det ingen tegn til oljesvetting og (selvfølgelig) heller ingen tegn til oljeforbruk.
Selv om TDM 850 etter hvert ble kjent for å bruke olje, tror jeg likevel at mengden lett kunne reduseres om denne solide motoren hadde blitt tøffere innkjørt enn det jeg mistenker sykkelen din for å ha blitt.
Etter 70K er nok en ny innkjørings"sjokkbehandling" ikke særlig hensiktsmessig, men kanskje det kan være en idé med en innvendig motorvask for å rense opp og som kanskje også kan hjelpe til med å gjøre stempelringene mer bevegelige enn de kanskje er i motoren på din sykkel etter 70K.
Jeg kjørte en slik vask på min Alfa Rome GT og merket god forskjell etterpå.
Koster ikke all verdens å prøve:
http://www.bilkontroll.no/produsent-mer ... rvask.html
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39856
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Varm sykkel i rushet
Joda, det er nok en hestekur så det holder. Da jeg tappet av oljen etter behandlingen (tomgangskjøring i ca. 20 min.) så jeg tydelig at det rant ut flere små tjukke kladder av beksvart olje.niko skrev: 12 aug 2018, 00:22 Ser ut som en real hestekur det der :-), hører hva HS mc mener på fredag - men takk for gode tips. Mulig sykkelen bruker mindre olje enn jeg frykter. Skal som sagt følge mye nøyere med fra og med nå. I dag har jeg forresten møtt en kjørekompis som bo i nabolaget. Det blir veldig stas.
Så ja, motoren ble skikkelig vasket innvendig, ingen tvil om det.
En annen ting; hyggelig å høre om at du har "funnet" en kjørekompis i nabolaget. Du må gjerne reklamere litt for MCsiden.no, da...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Varm sykkel i rushet
Sitter og googler oljeforbruk og TDM...sakser fra Bike.no og en gammel tråd her inne (mekkern) :AJ skrev: 12 aug 2018, 10:16Joda, det er nok en hestekur så det holder. Da jeg tappet av oljen etter behandlingen (tomgangskjøring i ca. 20 min.) så jeg tydelig at det rant ut flere små tjukke kladder av beksvart olje.niko skrev: 12 aug 2018, 00:22 Ser ut som en real hestekur det der :-), hører hva HS mc mener på fredag - men takk for gode tips. Mulig sykkelen bruker mindre olje enn jeg frykter. Skal som sagt følge mye nøyere med fra og med nå. I dag har jeg forresten møtt en kjørekompis som bo i nabolaget. Det blir veldig stas.
Så ja, motoren ble skikkelig vasket innvendig, ingen tvil om det.
En annen ting; hyggelig å høre om at du har "funnet" en kjørekompis i nabolaget. Du må gjerne reklamere litt for MCsiden.no, da...:) .
Bike:
"Bare et tips til slutt: TDM850 BRUKER OLJE! Sjekk og etterfyll HVER gang du har vært å gjørt en tur! Sminkespeil er et fint redskap til det bruket, da kan du sitte på sykkelen og sjekke oljestand. (i se-glasset"
Mekkern:
"Normalt er allt fra 0 til litern på 1000km...
veldig avhengig av sykkel(størrelse/merke/type/årsmodell/kjørelengde) olje og kjøremønster-skifte av type/merke øker vanligvis forbruket på det første skiftet."
Bra jeg har montert midtstøtte, gjør oljesjekken enklere enn med sminkespeil.


- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39856
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Varm sykkel i rushet
Jeg trodde faktisk 850'en hadde peilepinne som 900 motoren har...
.
Det hadde også Tiger 1050'en og Stelvio'en.
Så for meg var det litt uvant med sykkel uten peilepinne da jeg meldte overgang til KTM i 2015.
Men til gjengjeld er nivåglasset på disse syklene utformet som en peilepinne...
:

Det hadde også Tiger 1050'en og Stelvio'en.
Så for meg var det litt uvant med sykkel uten peilepinne da jeg meldte overgang til KTM i 2015.
Men til gjengjeld er nivåglasset på disse syklene utformet som en peilepinne...

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Varm sykkel i rushet
På denne siden finner du litt om hva som kan være en mulig årsak til oljeforbruk på TDM 850 : http://www.tdm-yamaha.890m.com/?page=OIL
Min svoger har samme type sykkel som du og var plaget med oljeforbruk, han skiftet tetningen som er omtalt i pkt 1 og ble kvitt/ fikk redusert forbruket .
At det skal være normalt med 1 l pr 1000 km tviler jeg på.
Mvh
Steinar_R
Min svoger har samme type sykkel som du og var plaget med oljeforbruk, han skiftet tetningen som er omtalt i pkt 1 og ble kvitt/ fikk redusert forbruket .
At det skal være normalt med 1 l pr 1000 km tviler jeg på.
Mvh
Steinar_R
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Varm sykkel i rushet
Takker! Spennende, billig og gjennomførbart selv for en middels praktisk kar ser det ut tilSteinar_R skrev: 12 aug 2018, 11:21 På denne siden finner du litt om hva som kan være en mulig årsak til oljeforbruk på TDM 850 : http://www.tdm-yamaha.890m.com/?page=OIL
Min svoger har samme type sykkel som du og var plaget med oljeforbruk, han skiftet tetningen som er omtalt i pkt 1 og ble kvitt/ fikk redusert forbruket .
At det skal være normalt med 1 l pr 1000 km tviler jeg på.
Mvh
Steinar_R

- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Varm sykkel i rushet
Her kommer oppklaringen. Jeg henta sykkelen hos HSmc i dag, og spurte hva han hadde funnet: Mye, var svaret. Kjølevifta gikk bare periodisk pga irr. Kan forklare stopp i tunnelen. Pluggene fullstendig nedsota (igjen !), motoren får alt for mye bensin. (det ante meg). Synktest kjørt på forgassere, de var helt ute. Noen har justert, og prøvd å tilpasse til effektanlegget - og ikke fått det helt til. (Nålene sitter skjevt i forgasserstempel pga feil sluttstykke/hylse og sliter på emulsjonsrør.) Oljeforbruket er ikke et stort issue, men man bør ha kurs i oljeskift og etterfylling før man prøver seg et skift selv.Ingen spøk på en 850 har jeg lært i dag. Riktig peiling er for viderekommende. Kompresjon sjekka og er veldig bra, termostaten funker fint. Veldig fint med mekanikere som tar seg tid å forklare hva de har gjort og hvorfor. 850ien viser seg som mer og mer av en særing. Det syns jeg bare er fint. Litt personlighet skal en gammel sykkel ha. Og til slutt en hilsen til mekkern. Tidlig i sommer skifta jeg plugger fordi de gamle var nedsota, glad og fornøyd over at sykkelen gikk fint igjen. Mekkern skrev: Da gjenstår det bare å finne ut hvorfor de sota....
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39856
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Varm sykkel i rushet
Bra at ting ser ut til å ordne seg.niko skrev: 17 aug 2018, 17:19 Og til slutt en hilsen til mekkern. Tidlig i sommer skifta jeg plugger fordi de gamle var nedsota, glad og fornøyd over at sykkelen gikk fint igjen. Mekkern skrev: Da gjenstår det bare å finne ut hvorfor de sota....
Å gjøre en innsats for å finne årsaken til hvorfor ting er som der er, er aldri det dummeste man gjør...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Varm sykkel i rushet
Aha. Ja-Defektanlegg og «justerte» forgassere er en sikker vinner for dårlig gange.
Noen sykler er litt sære på oljeskift ja.
Enkelte kawasaki må en gjøre ting riktig på, hvis ikke får en ikke oljetrykk etter skifte av olje/filter.
Hva er spesielt med 850’ien?
Noen sykler er litt sære på oljeskift ja.
Enkelte kawasaki må en gjøre ting riktig på, hvis ikke får en ikke oljetrykk etter skifte av olje/filter.
Hva er spesielt med 850’ien?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Varm sykkel i rushet
To tappeskruer. Må fylles i intervaller. Først 2.5 liter. Så starte og kjøre varm. Vente litt. Og så fylle siste litern hvis jeg husker riktig. Lett også å sjekke olje på feil tidspunkt. F eks ikke helt varmkjørt. Ikke venta lenge nok etter stopp. Ser tomt ut. Så fyller man - litt for mye ... og så ryker en pakning eller oljen fyker ut et annet sted. Nå går den som ei klokke, men sleipingene lånte meg en Kawa z900 mens min var på service. Den var jammen fin...mekkern skrev: 17 aug 2018, 18:13 Aha. Ja-Defektanlegg og «justerte» forgassere er en sikker vinner for dårlig gange.
Noen sykler er litt sære på oljeskift ja.
Enkelte kawasaki må en gjøre ting riktig på, hvis ikke får en ikke oljetrykk etter skifte av olje/filter.
Hva er spesielt med 850’ien?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39856
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Varm sykkel i rushet
Samme som på KTM'en.
To tappeplugger og man bør sette seg inn i hvilken man tapper fra først for å unngå søl...

Påfyllingen i to etapper: først 3 liter, så starte motoren og la den svive og gå litt, før man fyller på resterende 0,5 liter.
Jeg trodde, eller kanskje mest håpet, at det var gjort feil med dette da jeg fikk oljesvettingsproblemet på nysykkelen i vår.
Men det viste seg altså å være en annen feil...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Varm sykkel i rushet
Jeg er ikke så sikker på at dette er så smart, særlig på en sykkel som har problemer med varmgang. Syntetisk olje har mye bedre varmestabilitet enn mineralolje. Dvs syntetisk olje brytes ikke like lett ned når den utsettes for sterk varme.niko skrev: 10 aug 2018, 22:34Akkurat. Da tenker jeg å droppe dyr syntolje og fylle mineralsk. Dersom jeg må etterfylle 1 liter hver hundrede mil er det nesten ingen vits med oljeskift heller :-) Oljen rekker jo knapt å bli gammelAJ skrev: 10 aug 2018, 22:19Blant TDM kjennere og entusiaster er det en kjent sak at 850 motoren bruker olje.niko skrev: 10 aug 2018, 21:48 Har lest at TDM'n bruker olje, men syns dette var i overkant. Hva var din erfaring AJ?
Jeg hadde derimot en 900 og den hadde ikke denne utfordringen.
Min brukte ikke olje i det hele tatt de fire årene jeg eide den med snaue 60K på telleren da GMS på Gjøvik overtok den.![]()
Men en annen ting du kan prøve er å gå over til for eksempel ei 10W60 syntetisk olje. Denne holder seg litt tykkere når den er varm, og kan ha god effekt i en motor som er slitt
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Varm sykkel i rushet
Notert. Kompresjonen viser seg å være god. HSmc fylte på halvsyntet i dag. Oljeforbruket er antagelig ikke så ekstremt som jeg trodde heller.kjellv skrev: 17 aug 2018, 19:54Jeg er ikke så sikker på at dette er så smart, særlig på en sykkel som har problemer med varmgang. Syntetisk olje har mye bedre varmestabilitet enn mineralolje. Dvs syntetisk olje brytes ikke like lett ned når den utsettes for sterk varme.niko skrev: 10 aug 2018, 22:34Akkurat. Da tenker jeg å droppe dyr syntolje og fylle mineralsk. Dersom jeg må etterfylle 1 liter hver hundrede mil er det nesten ingen vits med oljeskift heller :-) Oljen rekker jo knapt å bli gammelAJ skrev: 10 aug 2018, 22:19Blant TDM kjennere og entusiaster er det en kjent sak at 850 motoren bruker olje.niko skrev: 10 aug 2018, 21:48 Har lest at TDM'n bruker olje, men syns dette var i overkant. Hva var din erfaring AJ?
Jeg hadde derimot en 900 og den hadde ikke denne utfordringen.
Min brukte ikke olje i det hele tatt de fire årene jeg eide den med snaue 60K på telleren da GMS på Gjøvik overtok den.![]()
Men en annen ting du kan prøve er å gå over til for eksempel ei 10W60 syntetisk olje. Denne holder seg litt tykkere når den er varm, og kan ha god effekt i en motor som er slitt
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Varm sykkel i rushet
XL’n min har også 2 steder å tappe- bunnpanne og oljetank.
På de fleste sykler pleier jeg å fylle alt minus en halvliter, starter opp og får trykket og lar den gå halvt minutt- et par rapp på gassen så ev luft får farten på seg og et halv minutt på tomgang før jeg stopper og venter et kvarter før jeg sjekker og etterfyller til fullt.
På de fleste sykler pleier jeg å fylle alt minus en halvliter, starter opp og får trykket og lar den gå halvt minutt- et par rapp på gassen så ev luft får farten på seg og et halv minutt på tomgang før jeg stopper og venter et kvarter før jeg sjekker og etterfyller til fullt.

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Varm sykkel i rushet
mekkern skrev: 17 aug 2018, 20:24 XL’n min har også 2 steder å tappe- bunnpanne og oljetank.
På de fleste sykler pleier jeg å fylle alt minus en halvliter, starter opp og får trykket og lar den gå halvt minutt- et par rapp på gassen så ev luft får farten på seg og et halv minutt på tomgang før jeg stopper og venter et kvarter før jeg sjekker og etterfyller til fullt.![]()

