Er det noen spes grunn for å ikke vaske og skifte olje før man setter den bort? Så er ALT klart til våren og man slipper gjøre noe som helst før man tar seg en tur...Stian87 skrev: 16 okt 2018, 12:33 Til våren triller man sykkelen ut, vurderer om den bør vaskes, evt skifter olje og filter, starter opp og kjører avgårde med et digert glis.
Sjekkliste for vinterlagring
Re: Sjekkliste for vinterlagring
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
Re: Sjekkliste for vinterlagring
Hahaha, batteriet passes av innleid fjøsnisse rundt juletider.
Nesten like ille som i motorsyklistenes facebookgruppe det der.
Nesten like ille som i motorsyklistenes facebookgruppe det der.
Re: Sjekkliste for vinterlagring
Mye nyttig info i denne videoen, så kan du jo velge selv hva du synes gir mening og ikke... Det ligger masse videoer på Youtube som omhandler dette temaet. Noen tar nok litt hardt i og noen mener du ikke trenger gjøre noe som helst. Som med mange andre ting ligger vel sannheten kanskje et sted midt i mellom...
Og så skal man jo ikke se bort ifra at det varierer litt alt etter hva slags sykkel du har, hvor gammel den er og hvor den kommer til å stå i vinter.
Og så skal man jo ikke se bort ifra at det varierer litt alt etter hva slags sykkel du har, hvor gammel den er og hvor den kommer til å stå i vinter.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sjekkliste for vinterlagring
Dette er egentlig ganske selvforklarende og lite avansert. Man trenger ikke å google youtube videoer, heise opp sykkelen, surre den i silke etc. Vi snakker om en motorsykkel her.
Fyll opp tanken, gjør den rein, smør kjedet og ta en vedlikeholdslading eller to i løpet av vinteren. Sleng over et laken eller noe så er du good to go.
Fyll opp tanken, gjør den rein, smør kjedet og ta en vedlikeholdslading eller to i løpet av vinteren. Sleng over et laken eller noe så er du good to go.

Re: Sjekkliste for vinterlagring
Tja... Kjøpte min første sykkel for ca. ett år siden. På den tiden har jeg byttet batteri, etellerannet-coil og bensinpumpe. Av den grunn gjør jeg heller litt for mye, nå før vinteren setter inn, enn litt for lite. Og INGENTING er selvforklarende for folk som meg, som ikke kan noe om motor.Bjerknez skrev: 16 okt 2018, 13:55 Dette er egentlig ganske selvforklarende og lite avansert. Man trenger ikke å google youtube videoer, heise opp sykkelen, surre den i silke etc. Vi snakker om en motorsykkel her.
Jeg skal absolutt ikke påberope meg noen dyptgående erfaring her, men jeg ser ikke at det kan skade å være litt grundig.
Ja, jeg er enig i at dette nok holder for mange. Kanskje alle...Bjerknez skrev: 16 okt 2018, 13:55 Fyll opp tanken, gjør den rein, smør kjedet og ta en vedlikeholdslading eller to i løpet av vinteren. Sleng over et laken eller noe så er du good to go.![]()
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sjekkliste for vinterlagring
Hadde jeg fått motorhavari av å lagre sykkelen i tørr (men kald) garasje gjennom en vanlig Norsk vinter så hadde jeg vurdert sykkelbytte for å si det pent. Altså hvis tanken var full og vedlikeholdslading blir gjort.
Jeg skal love deg at du ikke er alene om å kunne lite om motorer, men allikevel er det en del ting som jeg mener er ganske selvforklarende. At eldre sykler kan få større problemer vedrørende vinterlagring kan dog godt hende, men hvis en nyere sykkel måtte på verksted etter en vinterdvale så hadde jeg definitivt vurdert bytte av sykkel.
Jeg har rukket å eid fire sykler siden 2014 og alle syklene bortsett fra Street Triplen jeg hadde sto ute i kald men tørr garasje. Tre av dem uten vedlikeholdslading også. Gikk helt utmerket. :)
Jeg skal love deg at du ikke er alene om å kunne lite om motorer, men allikevel er det en del ting som jeg mener er ganske selvforklarende. At eldre sykler kan få større problemer vedrørende vinterlagring kan dog godt hende, men hvis en nyere sykkel måtte på verksted etter en vinterdvale så hadde jeg definitivt vurdert bytte av sykkel.
Jeg har rukket å eid fire sykler siden 2014 og alle syklene bortsett fra Street Triplen jeg hadde sto ute i kald men tørr garasje. Tre av dem uten vedlikeholdslading også. Gikk helt utmerket. :)
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Sjekkliste for vinterlagring
Alder på sykkelen har nok en del å si. Eldre sykler har sikkert behov for mer vedlikehold enn nyere. Akkuratt som jeg kan se for meg at eldre batterier kan ha større problemer om de ikke lades enn nyere.
Jeg har aldri vedlikeholdsladet batteriet på noen av mine sykler, og jeg har aldri hatt problemer med det. Nå er ikke jeg noen batteriekspert, men ut fra det jeg har forstått skal ikke batterier tømmes med mindre det er noe som tar strøm fra dem. Her finnes det ekstremt mye tullete myter også, at betonggulv leder strøm gjennom støtten og bort fra batteriet. Jeg har også hørt bilselgere som i fullt alvor har ment at lysrørene i butikken tapper bilene for batteri. Det er en helt sinnsyk påstand spør du meg. Det er kjemi og fysikk, ikke spøkelser
Jeg har aldri vedlikeholdsladet batteriet på noen av mine sykler, og jeg har aldri hatt problemer med det. Nå er ikke jeg noen batteriekspert, men ut fra det jeg har forstått skal ikke batterier tømmes med mindre det er noe som tar strøm fra dem. Her finnes det ekstremt mye tullete myter også, at betonggulv leder strøm gjennom støtten og bort fra batteriet. Jeg har også hørt bilselgere som i fullt alvor har ment at lysrørene i butikken tapper bilene for batteri. Det er en helt sinnsyk påstand spør du meg. Det er kjemi og fysikk, ikke spøkelser

LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
Re: Sjekkliste for vinterlagring
De fleste batterityper lader seg ut over tid. Dette er ikke noen myte. Hvor fort de lader seg ut varierer veldig med batteritype, temperatur osv. Et kjapt google søk forteller meg at "self-discharge rate" på gel batterier stort sett 3-5% pr. måned. Da skal det jo ta rimelig lang tid før det er tomt om det ble parkert med ok mengde strøm. Men det går likevel til helvete innimellom... Skjønn det den som kan.Stian87 skrev: 16 okt 2018, 15:06 Nå er ikke jeg noen batteriekspert, men ut fra det jeg har forstått skal ikke batterier tømmes med mindre det er noe som tar strøm fra dem.
Ser også at det er noe som heter sulfatering som kan ødelegge batteriet. Dette aner jeg, for å være helt ærlig, ikke hva er...

Sist redigert av Sakkle den 16 okt 2018, 16:40, redigert 1 gang totalt.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sjekkliste for vinterlagring
At batteriet lader seg ut etter en vinter er jeg helt sikker på. Det har skjedd meg vertfall en gang. Det vil si at kjellv reddet meg fra å bli strømlaus ved at han ladet sykkelen min i Molde. Hadde han ikke gjort det så hadde jeg muligens fått problemer med å starte den.
Men alt man trenger er en vedlikeholdslader. Det er vel det eneste jeg mener man bør koble til i løpet av vinteren. Ellers så tror jeg resten er biff. Full tank, ren sykkel og et pledd over for å beskytte mot støv etc. Ikke noe hokus pokus :)
Men alt man trenger er en vedlikeholdslader. Det er vel det eneste jeg mener man bør koble til i løpet av vinteren. Ellers så tror jeg resten er biff. Full tank, ren sykkel og et pledd over for å beskytte mot støv etc. Ikke noe hokus pokus :)
Re: Sjekkliste for vinterlagring
Skjedd meg også.
Da jeg skulle hente GSen hos selger i våres fikk han ikke start og måtte kjøpe et nytt batteri fordi det hadde stått i ulada gjennom vinteren. Har også opplevd flatt batteri på en bil som ble brukt lite en vinter.
Da jeg skulle hente GSen hos selger i våres fikk han ikke start og måtte kjøpe et nytt batteri fordi det hadde stått i ulada gjennom vinteren. Har også opplevd flatt batteri på en bil som ble brukt lite en vinter.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Sjekkliste for vinterlagring
Jo varmere jo raskere selvutlading av batteriene.
mange nyere sykler driver å forbruker litt strøm hele tiden for å holde liv i hjerner og alarmer.
enten tar man ut batteriet eller så lader man det opp noen ganger i løpet av vinteren.
En del batterier liker ikke vedlikeholdsladere-kjenner flere som har drept batteriene grunnet bruk av "vedlikeholdsladere" som faktisk har hatt litt for høy spenning og dermed kokt ihjæl batteriene etter noen måneder med sakte koking.dette er ikke like utbredt på større batterier.
for batteritypen/størrelsen vi benytter på mc er det bedre med litt sakte utlading -ca 0,5 til 1 volt drop for deretter opplade og så la det sakte falle igjen.
Sulfatering skjer når batteriet blir ladet helt ut og det dannes da et belegg som gjør at man ikke får ut effekten av batteriet,selv om spenningen ser bra ut uten belastning.
mange nyere sykler driver å forbruker litt strøm hele tiden for å holde liv i hjerner og alarmer.
enten tar man ut batteriet eller så lader man det opp noen ganger i løpet av vinteren.
En del batterier liker ikke vedlikeholdsladere-kjenner flere som har drept batteriene grunnet bruk av "vedlikeholdsladere" som faktisk har hatt litt for høy spenning og dermed kokt ihjæl batteriene etter noen måneder med sakte koking.dette er ikke like utbredt på større batterier.
for batteritypen/størrelsen vi benytter på mc er det bedre med litt sakte utlading -ca 0,5 til 1 volt drop for deretter opplade og så la det sakte falle igjen.
Sulfatering skjer når batteriet blir ladet helt ut og det dannes da et belegg som gjør at man ikke får ut effekten av batteriet,selv om spenningen ser bra ut uten belastning.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Sjekkliste for vinterlagring
Det er mye snakk om batterier, med veldig mye god kunnskap og gode råd. Batterier har det best ved lagring fulladet og kaldt i hvertfall. Gjerne mens det står i sykkelen. Noen pleier å starte sykkelen et par ganger gjennom vinteren også. Gjerne det, dersom lysten til å høre lyden og få bekreftet at den funker er påtrengende. Men sykkelen trenger ikke dette..
Dersom sykkelen lagres i kald garasje og det forventes kuldegrader i perioder, er det ganske viktig at det er frostsikker kjølevæske på. Mange kjører alt for lenge mellom kjølevæskeskift. Bytt hver 3-4 år, og bland 50:50 med vann. Dette er billig i forhold til skadene du risikerer ved å ikke bytte.
Dersom sykkelen lagres i kald garasje og det forventes kuldegrader i perioder, er det ganske viktig at det er frostsikker kjølevæske på. Mange kjører alt for lenge mellom kjølevæskeskift. Bytt hver 3-4 år, og bland 50:50 med vann. Dette er billig i forhold til skadene du risikerer ved å ikke bytte.
Re: Sjekkliste for vinterlagring
Jeg har lurt litt på det med kjøleveske/frostveske og blanding med vann. Man får kjøpt "ferdigblandet". Jeg antar det er bare de som det står "concentrate" etc. på som skal blandes med vann? Ser også at det står at man skal bruke destillert vann. Hvor viktig eller uviktig er det? Jeg har ikke destilleringsapparat...kjellv skrev: 16 okt 2018, 20:11 Dersom sykkelen lagres i kald garasje og det forventes kuldegrader i perioder, er det ganske viktig at det er frostsikker kjølevæske på. Mange kjører alt for lenge mellom kjølevæskeskift. Bytt hver 3-4 år, og bland 50:50 med vann. Dette er billig i forhold til skadene du risikerer ved å ikke bytte.

Og hvordan vet man hva slags kjøleveske man skal fylle? Har kikket i manualen men der står det bare "Motorex coolant".
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Sjekkliste for vinterlagring
Godt råd-kjøleveske er ikke bare noe som en skal tenke på om høsten. Dette er en del av den normale servicen/intervaller..sammen med bremseveske og gaffelolje.kjellv skrev: 16 okt 2018, 20:11 Det er mye snakk om batterier, med veldig mye god kunnskap og gode råd. Batterier har det best ved lagring fulladet og kaldt i hvertfall. Gjerne mens det står i sykkelen. Noen pleier å starte sykkelen et par ganger gjennom vinteren også. Gjerne det, dersom lysten til å høre lyden og få bekreftet at den funker er påtrengende. Men sykkelen trenger ikke dette..
Dersom sykkelen lagres i kald garasje og det forventes kuldegrader i perioder, er det ganske viktig at det er frostsikker kjølevæske på. Mange kjører alt for lenge mellom kjølevæskeskift. Bytt hver 3-4 år, og bland 50:50 med vann. Dette er billig i forhold til skadene du risikerer ved å ikke bytte.

Å starte sykkelen på vinteren uten at den blir skikkelig varmkjørt(tar veldig lang tid uten belastning, spesielt for oljens del) vil gi kondens i oljen og deler av eksosanlegget som kan/vil gi unødvendig korrosjon.dessuten vil plugger ofte sote og kan gi problemer ved gjentatte kaldstarter.

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Sjekkliste for vinterlagring
Om du kjøper ferdig blandet eller konsentrat og blander selv er ikke så viktig. Om den er grønn, blå, gul, rød eller oransje er heller ikke så viktig. Men er den blå/grønn (glykol) fra før på sykkelen så fortsett med det. Har du rød/oransje (silikatfri) fra før så fortsett med det. Men ikke blande disse med hverandre, de kan reagere kjemisk mot hverandre og danne en geleaktig guffe.. Velger du å bytte farge så må du flushe kjølesystemet med rent vann først. Kan i de aller fleste tilfeller blandes med rent vann her i landet. Vårt vann er rent nok.Sakkle skrev: 16 okt 2018, 20:47Jeg har lurt litt på det med kjøleveske/frostveske og blanding med vann. Man får kjøpt "ferdigblandet". Jeg antar det er bare de som det står "concentrate" etc. på som skal blandes med vann? Ser også at det står at man skal bruke destillert vann. Hvor viktig eller uviktig er det? Jeg har ikke destilleringsapparat...kjellv skrev: 16 okt 2018, 20:11 Dersom sykkelen lagres i kald garasje og det forventes kuldegrader i perioder, er det ganske viktig at det er frostsikker kjølevæske på. Mange kjører alt for lenge mellom kjølevæskeskift. Bytt hver 3-4 år, og bland 50:50 med vann. Dette er billig i forhold til skadene du risikerer ved å ikke bytte.
Og hvordan vet man hva slags kjøleveske man skal fylle? Har kikket i manualen men der står det bare "Motorex coolant".