'Hillholder' (bakkestartassistent) til MC - ja eller nei?
- fikse
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Re: 'Hillholder' (bakkestartassistent) til MC - ja eller nei
Om en MCprodusent hadde klart å lage det like stabilt og enkelt som det er på Subaru-ene, så hadde jeg og siklet på noe slikt, om jeg hadde hatt en sykkel med litt vekt (den loppen jeg kjører med nå holder jeg i ro uansett): Folkevogn sin patent er ikke akkurat berømt for å være særlig holdbar 

Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
- jhn
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Det sier vel litt om hvordan de ser på dette, og litt om etterspørselen. Kanskje?AJ skrev:
Uansett, og som allerede nevnt: jeg synes det er rart at ingen MC'er har dette systemet. Særlig når enkelte produsenter putter på allverdens annet nyttig ogh kanskje mest unyttig utstyr...
Er det virkelig noen motorsyklister som ser på ABS som helt nødvendig? Det høres ikke bra ut vil jeg påståAJ skrev: Men med den utviklingen vi ser når det gjelder dette på biler så tar det nok ikke veldig lang tid før MC-industrien følger etter...
På samme måte som ABS, som fortsatt mange motorsykkelfolk ser på som helt unødvendig. Helt til de har fått oppleve effekten av denne 'bremseassistenten'...
Selv om jeg ser nytten av ABS, vil jeg ikke kalle det en nødvendighet
(betyr "ikke nødvendig" og "helt unødvendig" det samme?)
Denne bakkestarthjelperen er vel i klasse med automatgear og el.vindusheis, kjekt å ha, veldig komfortabelt, men slett ikke nødvendig
-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
AJ:
det mest behaglige og avslappende er vel at andre kjører deg...så slipper du å tenke på kjøringen overhodet..
kjøper MC som JEG kjører-skal jeg bli KJØRT så har jeg bil...men flere og flere kjøper jo større og større 2hjuls bur så det er muligens behov for assistanse.....
det mest behaglige og avslappende er vel at andre kjører deg...så slipper du å tenke på kjøringen overhodet..

kjøper MC som JEG kjører-skal jeg bli KJØRT så har jeg bil...men flere og flere kjøper jo større og større 2hjuls bur så det er muligens behov for assistanse.....

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Nåja...mekkern skrev:AJ:
det mest behaglige og avslappende er vel at andre kjører deg...så slipper du å tenke på kjøringen overhodet..![]()
![]()
Den der tar jeg ikke til meg, mekkern

De syklene jeg har og har hatt er enkelt utstyrt i motsetning til f.eks. BMW GS og andre komfortdetaljer som el.justerte fjærer, cruisekontroll, varme i sete, revers, eljusterte vindskjermer, innsprøytningsmapping som "sport", "rain" og "touring" og allverdens whatnot, som en del andre sykler har. For nettopp å gjøre kjøringen mer behagelig og avslappende. Eller?

Har ikke engang girindikator og ekstralykter på mine sykler- og savner ingen av delene.
Men en såpass praktisk detalj som bakkestartassistent hadde jeg ikke sagt neitakk til.
Samme med en utstyrsdetaljer som hugger og forskjermforlenger. For å beskytte radiator/oljekjøler og bakdemperen mot søle og dritt.
Praktisk utstyr som helt klart er med på å gjøre kjøringen mer behagelig...

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Motorsykkelen din: x
Ække det der en sånn der 70+ gadget 

Høres for meg ut som at Ojda sa det. Kanskje like interessant som soltak på tohjulingen?
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
- ojda
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
joo skrev:Høres for meg ut som at Ojda sa det. Kanskje like interessant som soltak på tohjulingen?
Ja var det ikke nettop en BMW som hadde det

Blir jo fort en sånn PMS-mobbetråd dette :-)å
Det går over nermere sommern

Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Jo den derre C1 hadde sikkert et kryss for soltak på tilbehørslista...ojda skrev: Ja var det ikke nettop en BMW som hadde det(ok, var vel scooteren det).
Det går over nermere sommern

PMS- mobbetråd? Tja, da kan jeg anbefale en liten thumper for å medisinere PMS`en kraftig og få barnet fram. I alle fall hvis man bor sånn at man kan lirke seg utafor allfarveg med knaster og pigg og frivillig gå på trynet og bli skitten.
PS/PMS: Og så er det vel slik at når man kjører GS preller det meste av. man har jo tross alt sykkelen som "alle" kopierer rått og uhemmet. Uten at de blir hverken det samme ikonet eller samme fantastiske sykkelen.
Så det så

-
- Motorsykkelen din: x
Den vesle Thømpern din kunne jeg godt tenkt meg å overtajoo skrev:Jo den derre C1 hadde sikkert et kryss for soltak på tilbehørslista...ojda skrev: Ja var det ikke nettop en BMW som hadde det(ok, var vel scooteren det).
Det går over nermere sommernMen den kan gjerne også ha hillholder for min del, blir ikke noe må-ha-kjøretøy for meg uansett
Da kjører jeg heller diesel-dyret i saltlaka.
PMS- mobbetråd? Tja, da kan jeg anbefale en liten thumper for å medisinere PMS`en kraftig og få barnet fram. I alle fall hvis man bor sånn at man kan lirke seg utafor allfarveg med knaster og pigg og frivillig gå på trynet og bli skitten.
PS/PMS: Og så er det vel slik at når man kjører GS preller det meste av. man har jo tross alt sykkelen som "alle" kopierer rått og uhemmet. Uten at de blir hverken det samme ikonet eller samme fantastiske sykkelen.
Så det så![]()
![]()

DEN skjønner jeg godt AT. Men Graatass har jeg blitt glad i, tross manglende hillholder. Beholder den nok ei stundArcticTiger skrev:
Den vesle Thømpern din kunne jeg godt tenkt meg å overta, GSn kan du få beholde

- ojda
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Ja man kan jo diskutere i det vide og breie hva som kom først av
kyllingen og eggomletten
Men denna kyllingen hadde nå nebb i god tid føre GS'n.
BMW henta nok endel fra netopp denne.

At GS'en har vært en gigantisk salgssuksess er det vel ingen tvil om, men det begynner
etterhvert å bli mange flotte alternativer i samme gata
At mange GS-eiere trekker ned skyggelua plager ikke meg
Det med en liten lett en med pigger å kose seg med i tørketia hadde vært
fryktelig morro, men kost/nytte er ikke helt der
Så får vi se om også det er en modningsprosess
kyllingen og eggomletten

Men denna kyllingen hadde nå nebb i god tid føre GS'n.
BMW henta nok endel fra netopp denne.

At GS'en har vært en gigantisk salgssuksess er det vel ingen tvil om, men det begynner
etterhvert å bli mange flotte alternativer i samme gata

At mange GS-eiere trekker ned skyggelua plager ikke meg

Det med en liten lett en med pigger å kose seg med i tørketia hadde vært
fryktelig morro, men kost/nytte er ikke helt der

Så får vi se om også det er en modningsprosess

Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
)

-
- Motorsykkelen din: KTM
Kan ikke si jeg savner noen hillholder på MC-en.
Synes det er mye lettere å ta bakkestart på MC enn i bil (men så har jeg også en sykkel på 140kg).
Med MC kan man jo stå med foten på bakbremsen, og file med gass/clutch - no problemo.
Kunne gjerne hatt det på bil. Hadde det på Passaten jeg hadde kjøretimer i for 4 år siden, og det var jo ikke heelt feil.
Men om jeg legger noe stor vekt på at min neste bil må ha det betviler jeg...
Synes det er mye lettere å ta bakkestart på MC enn i bil (men så har jeg også en sykkel på 140kg).
Med MC kan man jo stå med foten på bakbremsen, og file med gass/clutch - no problemo.
Kunne gjerne hatt det på bil. Hadde det på Passaten jeg hadde kjøretimer i for 4 år siden, og det var jo ikke heelt feil.
Men om jeg legger noe stor vekt på at min neste bil må ha det betviler jeg...

Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
Jeg tror det kunne vært kjekt å hatt. Av og til så opplever man jo å stå litt ulent og det er greit å ståtte seg på høyrebenet. Men så kan det jo være så glatt at det ikke er nok med forbrems. Men er ikke ofte den hadde blitt brukt
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- jhn
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Jo, med litt fintenking, så klarer man jo å finne/konstruere situasjoner hvor dette hadde vært nærmest "uunnværlig", men æ har så langt i mitt over 20-årige mc-liv ikke tenkt at "nå skulle man hatt en bakkestarthjelper"