'Hillholder' (bakkestartassistent) til MC - ja eller nei?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.

'Hillholder' på MC?

Yes! et MUST!! Gjør det mye lettere med bakkestart!
6
18%
Tull, tøys & fanteri! 'Hillholder' er for pyser!!
27
82%
 
Stemmer totalt: 33

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38175
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

'Hillholder' (bakkestartassistent) til MC - ja eller nei?

Legg inn av AJ »

Hey!

Kom plutselig til å tenke på noe!
Hadde det ikke vært fornuftig med en 'hillholder' funksjon på motorsykler. Dvs. si en sånn greie som gjør at sykker'n setter på bremsen automatisk - et slag håndbrekk - når man står i motbakker slik at man slipper å koordinere bein og armer med bremser meg her og der :dontknow

En 'hillholder' som gjør at bremsene automatisk slipper taket nåpr man gir gas og er klar til å fare vider (evt. på bakhjulet for de osm foretrekker det... :knegg ).
Er vel noen biler som har slike løsninger, mener jeg å vite?
Hadde vært veldig fint på MC, særlig når den er fullastet med bokser, bagasje og passasjer.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: 'Hillholder' til MC - ja eller nei?

Legg inn av cheron »

Øh..... Det har jeg aldri tenkt over gitt....... :scratch Hakke så store problemer med bakkestart.. Men.... Kunne jo hatt noe for seg.... :-k
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: 'Hillholder' til MC - ja eller nei?

Legg inn av ejs »

:cheers
Klarer meg med fotbremsen,neste gang blir vel i påska 2010 :sorry :sorry
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
hansraymond
Innlegg: 628
Registrert: 04 nov 2008, 09:29
Motorsykkelen din: 88-HD 66-BSA 85-VF1000 84-vf750s
Sted: Skedsmokorset
Kontakt:

Re: 'Hillholder' til MC - ja eller nei?

Legg inn av hansraymond »

Den idee'en har jeg forlengst satt i livet på en Rewaco trike som jeg bygget om til handicap, prinsippet er det samme.. en elektrisk ventil som "blokkerer" bremsevæsken, i feks 10 sek , så fører rekker å skifte gir etc. uten å holde på bremser :thumleft .. husker ikke i farta hva systemet het for noe.. :scratch
Hans Raymond ;-)
Live to Ride Ride to Live!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38175
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: 'Hillholder' til MC - ja eller nei?

Legg inn av AJ »

hansraymond skrev:Den idee'en har jeg forlengst satt i livet på en Rewaco trike som jeg bygget om til handicap, prinsippet er det samme.. en elektrisk ventil som "blokkerer" bremsevæsken, i feks 10 sek , så fører rekker å skifte gir etc. uten å holde på bremser :thumleft .. husker ikke i farta hva systemet het for noe.. :scratch
Høres genialt ut :thumleft
Jeg tror faktisk dette kunne vært en nyttig ting å ha på sykker'n, jeg!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: 'Hillholder' til MC - ja eller nei?

Legg inn av Onsløv »

Fotbremsen har fungert bra for min del... :mk
Frembremsen fungerer også dersom man vrir litt på rulla. :redface
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
hansraymond
Innlegg: 628
Registrert: 04 nov 2008, 09:29
Motorsykkelen din: 88-HD 66-BSA 85-VF1000 84-vf750s
Sted: Skedsmokorset
Kontakt:

Re: 'Hillholder' til MC - ja eller nei?

Legg inn av hansraymond »

Her AJ! rewaco har sluttet med disse så vidt jeg kunne se, men ural har noe lign.. :
http://www.racewayservices.com/raceway/ ... der_lg.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; (ordet jeg ikke husket, var "line-Lock")
http://www.racewayservices.com/raceway/ ... ries.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
lykke til,, ;)
Hans Raymond ;-)
Live to Ride Ride to Live!

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: 'Hillholder' til MC - ja eller nei?

Legg inn av Onsløv »

Hmmz, en bryter på høyre styre-hendel med on/off, så vidt jeg kunne forstå.

Ser for meg ulykker dersom man skulle glemme denne i posisjon ON.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38175
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: 'Hillholder' til MC - ja eller nei?

Legg inn av AJ »

Om en en "hillholder" (eller bakkestartkontroller, kan vi kanskje kalle den... :-k ) skal ha noen nytte og være ufarlig, så må den vel lages slik at straks man gir gass så (dvs. får en slags motstand) så løses den ut, dvs. slipper opp bremsen.

Jo mer jeg tenker på det jo bedre liker jeg tanken :janikk
Ikke det at det er veldig stort behov for noe slikt, men jeg har faktisk opplevd situasjoner som lettere ubehagelig på steder som på vei oppfra Lysebotn og Geiranger hvor man plutselig må stoppe midt i en litt skummelt dosert skarp sving med full oppfakning og passasjer.
Kunne vært greit da å bare konsentrere seg om balansen og la automatiskken ta seg av å holde sykker'n i ro...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38175
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: 'Hillholder' (bakkestartassistent) til MC - ja eller nei

Legg inn av AJ »

Etter å ha testkjørt flere biler med bakkstartassistent funksjon, må jeg si dette er en fin greie som jeg tror man fort vil savne når man først har begynt å bruke den.
Og jeg mener fortsatt at dette hadde vært nyttig utstyr å ha på en MC.
Og jeg mener fortsatt at det er litt pussig at ingen MC-pdusenter leverer dette på noen av sine modeller.

Skal testkjøre den nye Golf'en i morra. Og på den er det selvfølgelig bakkestartassistent. Etter min erfaring en betryggende og ikke minst veldig behagelig funksjon...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Sted: Oslo

Re: 'Hillholder' (bakkestartassistent) til MC - ja eller nei

Legg inn av taco »

Har automat på Toyota'n. Veldig behagelig, selv om jeg aldrig har hatt problemer med bakkestart med bil. Kan i noen tilfeller være litt kinkig på sykker'n ja...
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: 'Hillholder' (bakkestartassistent) til MC - ja eller nei

Legg inn av ojda »

Dette føler jeg kommer langt opp på listen over ting jeg ikke savner ;-)
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38175
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: 'Hillholder' (bakkestartassistent) til MC - ja eller nei

Legg inn av AJ »

taco skrev:Har automat på Toyota'n. Veldig behagelig, selv om jeg aldrig har hatt problemer med bakkestart med bil. Kan i noen tilfeller være litt kinkig på sykker'n ja...
Aldri hatt problemer med bakkestart jeg heller. Hverken på bil eller MC. Men du verden! hvor behagerlig det er å slippe å tenke på håndbrekk, clutch og gass de gangene en står overfor bakkestarter som krever litt mer oppmersomhet enn vanlig når man først har denne assistenfunksjonen i bilen man kjører.

Tror mange ville fått en god aha! opplevelse om MC'en hadde hatt samme funksjon. Vi har vel alle opplevd situasjoner som taco så nevner... F.eks. fulllastet med bagasje, passasjer og nødt til å stoppe i en bratt stigning pga. bobiler, busser osv. på vei opp fra eksempelvis Lysebotn og Geiranger.
Er jo også enkelte gatekryss i flere byer hvor man fort vekk må stoppe og ta i gang igjen og er man litt ukonsentrert kan sykker'n i verste fall kveles og ta overbalanse ved igangsetting. Sjelden det forekommer, heldigvis. Men jeg har selv sett at folk (nybegynnere, for alt jeg vet...?) har "misset" på bakkestarten, sklidd bakover og mistet balansen og veltet.
Med bakkestartassistent hadde noe slikt antakelig ikke skjedd.

Uansett, og som allerede nevnt: jeg synes det er rart at ingen MC'er har dette systemet. Særlig når enkelte produsenter putter på allverdens annet nyttig ogh kanskje mest unyttig utstyr...

Men med den utviklingen vi ser når det gjelder dette på biler så tar det nok ikke veldig lang tid før MC-industrien følger etter...
På samme måte som ABS, som fortsatt mange motorsykkelfolk ser på som helt unødvendig. Helt til de har fått oppleve effekten av denne 'bremseassistenten'... ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: 'Hillholder' (bakkestartassistent) til MC - ja eller nei

Legg inn av Carpa »

De som tar lappen i dag og i tillegg bare kjører nye biler med all verdens hjelpemidler takler vel dårlig å kjøre en god gammeldags bil.... men joda, sikkert kjekt å ha men jeg foretrekker å lære meg bakkestart med sykkel først, the hard way...

Sent from my Galaxy using Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: 'Hillholder' (bakkestartassistent) til MC - ja eller nei

Legg inn av DrGreve »

Subaru har hatt dette systemet på sine biler i mange år. Du tråkker på bremsen når klutsjen er inne når du må stoppe i motbakke. Bremsen løser seg ut når klutsjen slippes ut.
Hvorvidt dette er noe sykler bør få er jeg mer tvilende til :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Svar