taco skrev:Har automat på Toyota'n. Veldig behagelig, selv om jeg aldrig har hatt problemer med bakkestart med bil. Kan i noen tilfeller være litt kinkig på sykker'n ja...
Aldri hatt problemer med bakkestart jeg heller. Hverken på bil eller MC. Men du verden! hvor behagerlig det er å slippe å tenke på håndbrekk, clutch og gass de gangene en står overfor bakkestarter som krever
litt mer oppmersomhet enn vanlig når man først har denne assistenfunksjonen i bilen man kjører.
Tror mange ville fått en god aha! opplevelse om MC'en hadde hatt samme funksjon. Vi har vel alle opplevd situasjoner som
taco så nevner... F.eks. fulllastet med bagasje, passasjer og nødt til å stoppe i en bratt stigning pga. bobiler, busser osv. på vei opp fra eksempelvis Lysebotn og Geiranger.
Er jo også enkelte gatekryss i flere byer hvor man fort vekk må stoppe og ta i gang igjen og er man litt ukonsentrert kan sykker'n i verste fall kveles og ta overbalanse ved igangsetting. Sjelden det forekommer, heldigvis. Men jeg har selv sett at folk (nybegynnere, for alt jeg vet...?) har "misset" på bakkestarten, sklidd bakover og mistet balansen og veltet.
Med bakkestartassistent hadde noe slikt antakelig ikke skjedd.
Uansett, og som allerede nevnt: jeg synes det er rart at ingen MC'er har dette systemet. Særlig når enkelte produsenter putter på allverdens annet nyttig ogh kanskje mest unyttig utstyr...
Men med den utviklingen vi ser når det gjelder dette på biler så tar det nok ikke veldig lang tid før MC-industrien følger etter...
På samme måte som ABS, som fortsatt mange motorsykkelfolk ser på som helt unødvendig. Helt til de har fått oppleve effekten av denne 'bremseassistenten'...