Domino(b)loggen
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Domino(b)loggen
Jeg har benytta kaldværet de siste dagene til raking, så kan jeg heller gjøre noe «fornuftig» når det blir litt varmere.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 47
- Registrert: 21 jul 2020, 00:11
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 900 GT Pro (21)
Re: Domino(b)loggen
Ron Zacapa fra Guatemala er noe av det ypperste jeg kan drikke. Helt nydelig! Så med det kjøpet har du i alle fall truffet innertier!
- Domino
- Innlegg: 1196
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Domino(b)loggen
Ja, den var god. Så det blir nok ikke siste flaska. Men det blir nok ei og anna flaske Bacardi eller Havana Club også kjenner jeg meg sjøl rett.
- Domino
- Innlegg: 1196
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Domino(b)loggen
I dag har jeg for første gang skrevet ut på 3D-printer noe jeg har tegnet selv. Jeg fant ut at jeg trenger ei hylse på hvert blinklys så ikke stammen på blinklyset skal ta borti bakskjermen da de nye brakettene gir litt mindre avstand til skjermen enn de originale. Pluss at LED-blinklysene tar større plass på innsida enn de originale.
Jeg fant en instruksjonsvideo på nett og startet opp Fusion 360. Videoen var laget på en eldre versjon av programmet, men jeg kom i mål likevel.
Her er printen ferdig. Jeg vet ikke hvorfor printeren plasserte den helt på kanten, men det gikk greit.
Den indre diameteren ble litt mindre enn spesifisert, men litt jobbing med ei rundfil fiksa det.
Her er alt prøvemontert på braketten.
Her ser man hylsa bedre.
Brakettene skal grunnes og lakkes silkematt svart etter at jeg har fjernet litt maskineringsmerker.
Jeg fant en instruksjonsvideo på nett og startet opp Fusion 360. Videoen var laget på en eldre versjon av programmet, men jeg kom i mål likevel.
Her er printen ferdig. Jeg vet ikke hvorfor printeren plasserte den helt på kanten, men det gikk greit.
Den indre diameteren ble litt mindre enn spesifisert, men litt jobbing med ei rundfil fiksa det.
Her er alt prøvemontert på braketten.
Her ser man hylsa bedre.
Brakettene skal grunnes og lakkes silkematt svart etter at jeg har fjernet litt maskineringsmerker.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Domino
- Innlegg: 1196
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Domino(b)loggen
Ja, det har gått 2 mnd siden siste oppdatering. Og litt har det da skjedd på denne tida.
Blinklys er montert og koblet. Rusten i tanken er fjernet og bensinkranen er overhalt med ny membran, fjær og o-ring.
Jeg startet sykkelen og fant ut at den bare gikk på tre sylindre. Eksosrør nr 1 var kaldt. Forgasserne ble tatt av og gitt en kjapp service. Forgasserrens og trykkluft, samt en tynn gitarstreng gjennom tomgangsdysene. Det endret ikke antall fungerende sylindre.
Deretter sjekket jeg plugghettene. Tre av dem hadde riktig motstand, ca 5 k ohm. Hetta på sylinder nr 1 hadde varierende motstand, som lå mellom 15 og 20 k ohm. Lokal forhandler hadde ikke plugghette, og siden den tetter mot toppdekselet ville jeg ikke kjøpe uoriginal. Så da ble det handlet på Ebay fra Frankrike. I mellomtida byttet jeg ut de 29 år gamle pluggledningene.
Ny plugghette ankom og ble montert. Og alle eksosrør ble varme. Da ble forsikring tegnet og skilt bestilt.
Første prøvetur ble unnagjort, og bilde ble behørig tatt:
Men turen gikk ikke problemfritt. Motoren stoppet etter et par km, men jeg fikk den i gang igjen og kom meg heim. Først mistenkte jeg at det var drivstoffrelatert. Disse syklene har ikke bensinfilter på slangen originalt, så jeg la opp en ny slange uten filter. Det hjalp ikke. Samtidig sjekket jeg at bensinkranen funker som den skal, og at det blir vakuum i slangen som skal åpne kranen.
Men jeg tenker å opprette en ny tråd i Verksted-forumet for å innhente gode forslag fra forumets medlemmer. Så får vi se hva som skal til.
Blinklys er montert og koblet. Rusten i tanken er fjernet og bensinkranen er overhalt med ny membran, fjær og o-ring.
Jeg startet sykkelen og fant ut at den bare gikk på tre sylindre. Eksosrør nr 1 var kaldt. Forgasserne ble tatt av og gitt en kjapp service. Forgasserrens og trykkluft, samt en tynn gitarstreng gjennom tomgangsdysene. Det endret ikke antall fungerende sylindre.
Deretter sjekket jeg plugghettene. Tre av dem hadde riktig motstand, ca 5 k ohm. Hetta på sylinder nr 1 hadde varierende motstand, som lå mellom 15 og 20 k ohm. Lokal forhandler hadde ikke plugghette, og siden den tetter mot toppdekselet ville jeg ikke kjøpe uoriginal. Så da ble det handlet på Ebay fra Frankrike. I mellomtida byttet jeg ut de 29 år gamle pluggledningene.
Ny plugghette ankom og ble montert. Og alle eksosrør ble varme. Da ble forsikring tegnet og skilt bestilt.
Første prøvetur ble unnagjort, og bilde ble behørig tatt:
Men turen gikk ikke problemfritt. Motoren stoppet etter et par km, men jeg fikk den i gang igjen og kom meg heim. Først mistenkte jeg at det var drivstoffrelatert. Disse syklene har ikke bensinfilter på slangen originalt, så jeg la opp en ny slange uten filter. Det hjalp ikke. Samtidig sjekket jeg at bensinkranen funker som den skal, og at det blir vakuum i slangen som skal åpne kranen.
Men jeg tenker å opprette en ny tråd i Verksted-forumet for å innhente gode forslag fra forumets medlemmer. Så får vi se hva som skal til.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Domino
- Innlegg: 1196
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Domino(b)loggen
Ny plusskabel er montert. Takk til Xavi0n for den!
Dette hjalp betraktelig, men sykkelen fusker fortsatt. Men nå skjer det sjeldnere, og oftest før motoren blir skikkelig varm. Og jeg får den alltid i gang igjen før jeg mister all fart. Som regel kommer den seg hvis jeg "jokker" litt med gassen (i mangel av et bedre ord...). Så det får meg til å tro at "restproblemet" må være drivstoffrelatert, for ikke å si forgasserrelatert. Men hva er neste steg? Forgasserjustering og -synkronisering? Ultralydbad? Sjekke membranene? Jeg håper noen med mer kompetanse enn meg kan bidra med noen gode tips.
Men nå er det iallfall såpass at jeg kan kjøre kortere turer. Forleden dag kjørte jeg 40 km og i dag satte jeg pers med 48 km. Men jeg tar fortsatt ikke sjansen på å kjøre lenger enn at det i verste fall går greit å hente sykkelen på henger. Selv om det frister å kjøre på jobb en dag neste uke (76 km hver vei).
For å runde av med noe positivt, slik ble blinklysene ferdig montert med lakkerte braketter:
https://youtu.be/h776P3j6utU
Dette hjalp betraktelig, men sykkelen fusker fortsatt. Men nå skjer det sjeldnere, og oftest før motoren blir skikkelig varm. Og jeg får den alltid i gang igjen før jeg mister all fart. Som regel kommer den seg hvis jeg "jokker" litt med gassen (i mangel av et bedre ord...). Så det får meg til å tro at "restproblemet" må være drivstoffrelatert, for ikke å si forgasserrelatert. Men hva er neste steg? Forgasserjustering og -synkronisering? Ultralydbad? Sjekke membranene? Jeg håper noen med mer kompetanse enn meg kan bidra med noen gode tips.
Men nå er det iallfall såpass at jeg kan kjøre kortere turer. Forleden dag kjørte jeg 40 km og i dag satte jeg pers med 48 km. Men jeg tar fortsatt ikke sjansen på å kjøre lenger enn at det i verste fall går greit å hente sykkelen på henger. Selv om det frister å kjøre på jobb en dag neste uke (76 km hver vei).
For å runde av med noe positivt, slik ble blinklysene ferdig montert med lakkerte braketter:
https://youtu.be/h776P3j6utU
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Domino
- Innlegg: 1196
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Domino(b)loggen
Kan det være feil flottørnivå? Jeg famler litt i blinde her.
- Domino
- Innlegg: 1196
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Domino(b)loggen
Jeg var på feltskytestevne på lørdag, for første gang på ca ett år. Der snakket jeg med en bekjent/konkurrent som er mekaniker og tidligere motorsyklist. Jeg beskrev symptomene for han, samt hva jeg har gjort hittil. Han mente det kan være for mager blanding på lave turtall og at jeg bør prøve å stille blandingsskruene ei kvart omdreining for å få litt fetere blanding. Så da har jeg en ny plan.
Søndagen ble det ikke skyting på meg, da ble det ferskeste barnebarnet døpt.
Søndagen ble det ikke skyting på meg, da ble det ferskeste barnebarnet døpt.
- Domino
- Innlegg: 1196
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Domino(b)loggen
Mens man venter på at sesongen skal starte, er det viktig å kose seg! Jeg tilbringer helga i foreldreheimen i Indre Troms og har fyrt opp i bålpanna. Flott utsikt!
Med en sigar og litt vodka russian i glasset (tom for gin) er det ikke vanskelig å kose seg!
Jeg ser jo at enkelte her har starta sesongen, men jeg får ikke henta skiltet før på tirsdag. Og i tillegg skal jeg skifte olje og filter, samt litt annet vedlikehold. Og vask og polering, så klart! Jeg har kjøpt Autosol aluminium polish i dag for å gå over felgene. Jeg vurderer også å gi lydpottene en omgang med vanlig Autosol for å øke blingfaktoren litt.
Med en sigar og litt vodka russian i glasset (tom for gin) er det ikke vanskelig å kose seg!
Jeg ser jo at enkelte her har starta sesongen, men jeg får ikke henta skiltet før på tirsdag. Og i tillegg skal jeg skifte olje og filter, samt litt annet vedlikehold. Og vask og polering, så klart! Jeg har kjøpt Autosol aluminium polish i dag for å gå over felgene. Jeg vurderer også å gi lydpottene en omgang med vanlig Autosol for å øke blingfaktoren litt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Domino
- Innlegg: 1196
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Domino(b)loggen
Våren nærmer seg definitivt! I helga satte jeg inn skiene, tok ut tråsyklene og "avduket" motorsykkelen. Jeg skrudde også på skiltet.
Mulig jeg har et snev av OCD, jeg brukte skyvelære for å være sikker på at skiltet sto midt på.
I dag har jeg endelig bytta til sommerdekk. I fjor bytta jeg i månedsskiftet april/mai. Jeg tok også spaden ut av bagasjerommet, her lever vi farlig!
I helga skal jeg vaske begge bilene, men jeg håper å få gjort unna olje- og filterskift på veteranen også. Og da må jeg jo først sette inn batteriet og kjøre motoren varm. Da bør årets første tur ikke være langt unna!
Mulig jeg har et snev av OCD, jeg brukte skyvelære for å være sikker på at skiltet sto midt på.

I dag har jeg endelig bytta til sommerdekk. I fjor bytta jeg i månedsskiftet april/mai. Jeg tok også spaden ut av bagasjerommet, her lever vi farlig!
I helga skal jeg vaske begge bilene, men jeg håper å få gjort unna olje- og filterskift på veteranen også. Og da må jeg jo først sette inn batteriet og kjøre motoren varm. Da bør årets første tur ikke være langt unna!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Domino
- Innlegg: 1196
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Domino(b)loggen
I går var værmeldingen forholdsvis grei, så jeg kjørte sykkel på jobb. Etter jobb var planen å kjøre til Heia, en rasteplass mellom Nordkjosbotn og Bardufoss. Det var litt regn i luften, og da jeg så at det var veldig grått i den retningen jeg skulle, stoppet jeg og tok på regndressen. Jeg kom til Heia i 17:30 (?) tida og det var noen sykler der. Det regna stort sett hele turen, så det gjorde nok sitt til at det ikke kom så mange.
På det meste var det 12 sykler der.
To uker tidligere hadde det vært over 200! Så kombinasjonen av vær og ferietid gjorde tydeligvis sitt. Uansett så er det alltid artig å treffe likesinnede, så det blir nok ikke siste torsdagen jeg tar den turen.
På heimveien regna det ca til Oteren, så de siste 56 km var forholdsvis tørre. Jeg holdt meg tørr og frøs ikke (det var 12 grader da jeg kom heim), så alt i alt var det en fin tur!
På det meste var det 12 sykler der.
To uker tidligere hadde det vært over 200! Så kombinasjonen av vær og ferietid gjorde tydeligvis sitt. Uansett så er det alltid artig å treffe likesinnede, så det blir nok ikke siste torsdagen jeg tar den turen.
På heimveien regna det ca til Oteren, så de siste 56 km var forholdsvis tørre. Jeg holdt meg tørr og frøs ikke (det var 12 grader da jeg kom heim), så alt i alt var det en fin tur!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Domino(b)loggen
Det var litt kjipt med været da.
Får håpe det bedrer seg.
Her er det stort sett veldig greit om dagen med 20-25 grader og sol.
Får håpe det bedrer seg.
Her er det stort sett veldig greit om dagen med 20-25 grader og sol.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Domino
- Innlegg: 1196
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Domino(b)loggen
Siden siste turen gikk i regn ble det vask av sykkel i går.
I dag skal jeg sjekke kjedeslakk, samt vaske og smøre kjedet. I morgen blir det en tur til Bardufoss i bursdag, med en liten omvei via Tromsø. Må ha sommerhansker...
Returen heim på onsdag blir nok i regnvær, men det er meldt såpass fint vær i morra at det er verdt det. Det går jo greit å kjøre i regn når man har utstyr til det.
I dag skal jeg sjekke kjedeslakk, samt vaske og smøre kjedet. I morgen blir det en tur til Bardufoss i bursdag, med en liten omvei via Tromsø. Må ha sommerhansker...
Returen heim på onsdag blir nok i regnvær, men det er meldt såpass fint vær i morra at det er verdt det. Det går jo greit å kjøre i regn når man har utstyr til det.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Domino
- Innlegg: 1196
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Domino(b)loggen
Her oppdaterer man ikke for ofte... I dag henta jeg min nyinnkjøpte Triumph. En 2011 Tiger 800 som har fått god pleie av den forrige eieren. Med skikkelige aluminiumskofferter og toppboks har jeg ingen unnskyldning for å ikke legge ut på tur til sommeren. Selger bor bare 12 km unna foreldrene mine, så det var fort gjort å hente sykkelen. Sjøl bor jeg drøyt 13 mil unna, så inntil videre står Triumphen parkert i garasjen til datteren min. Jeg får ta og hente den heim når jeg kommer meg fra A til B uten å ha med bil.
Det ble ca 16,5 mil i dag. Noen runder i nærområdet, en tur til Heia (rasteplass på E6), og en tur til Biltema på Finnsnes for å kjøpe poleringssett til lykteglass. Temperaturen underveis varierte mellom 4 og 8 grader, men med varme klær og varmeholker gikk det helt greit.
Kjørestillingen passer meg veldig bra. Jeg liker både lyden og draget i triple-motoren. Og Triumph sin komfortsal er en fornøyelse å sitte på. Høyden på vindskjermen må jeg eksperimentere litt med. Å kjøre på tur med denne sykkelen tror jeg blir en fornøyelse. Heimeleksa blir å lese meg opp litt på Scottoiler og Garmin Zumo 660.
Et par ferske bilder:
Heia:
Ved Andsvatnet mellom Sørreisa og Bardufoss:
Til uka skal jeg sette på plass nedre del av kåpa på Kawasakien, sjekke oljenivå og kjedeslakk, og gi den en vask. Så blir den lagt ut på Finn. Jeg MÅ strengt tatt ikke selge den, men det blir trangt med to sykler i uteboden. Det er også greit å slippe å betale forsikring på to sykler, samt at jeg kan betale ned litt ekstra på lånet på Triumphen.
Mulig jeg bare kjører den til Bardufoss og tar Triumphen heim igjen. Logistics problem solved! Og det kan godt være en bedre beliggenhet for et salgsobjekt. Ved E6 og kortere vei til Harstad og Narvik. Den som lever får se!
Det ble ca 16,5 mil i dag. Noen runder i nærområdet, en tur til Heia (rasteplass på E6), og en tur til Biltema på Finnsnes for å kjøpe poleringssett til lykteglass. Temperaturen underveis varierte mellom 4 og 8 grader, men med varme klær og varmeholker gikk det helt greit.
Kjørestillingen passer meg veldig bra. Jeg liker både lyden og draget i triple-motoren. Og Triumph sin komfortsal er en fornøyelse å sitte på. Høyden på vindskjermen må jeg eksperimentere litt med. Å kjøre på tur med denne sykkelen tror jeg blir en fornøyelse. Heimeleksa blir å lese meg opp litt på Scottoiler og Garmin Zumo 660.
Et par ferske bilder:
Heia:
Ved Andsvatnet mellom Sørreisa og Bardufoss:
Til uka skal jeg sette på plass nedre del av kåpa på Kawasakien, sjekke oljenivå og kjedeslakk, og gi den en vask. Så blir den lagt ut på Finn. Jeg MÅ strengt tatt ikke selge den, men det blir trangt med to sykler i uteboden. Det er også greit å slippe å betale forsikring på to sykler, samt at jeg kan betale ned litt ekstra på lånet på Triumphen.
Mulig jeg bare kjører den til Bardufoss og tar Triumphen heim igjen. Logistics problem solved! Og det kan godt være en bedre beliggenhet for et salgsobjekt. Ved E6 og kortere vei til Harstad og Narvik. Den som lever får se!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Domino
- Innlegg: 1196
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Domino(b)loggen
Inspirert av AJ sin tråd om navn på Moto Guzzien har jeg funnet ut at nysykkelen heter Tigergutt. Jeg ser ikke bort fra at det kanskje må bli et Tigergutt-klistremerke på hver koffert etter hvert.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39842
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Domino(b)loggen
He-he-he...Domino skrev: 09 mai 2023, 09:06 Inspirert av AJ sin tråd om navn på Moto Guzzien har jeg funnet ut at nysykkelen heter Tigergutt. Jeg ser ikke bort fra at det kanskje må bli et Tigergutt-klistremerke på hver koffert etter hvert.

Var visst noen andre her på forumet som ikke helt greide å se det humoristiske og uhøytidelige i dette med kalle -eller kjælenavn på MC-en. Eller bilen, for den del.
"Tigergutt" høres greit ut, det. V7'ern min vil mange kanskje tro skulle få navnet "Blåmann"? Men nei, det blir det ikke

Men... dette med navn hører hjemme i annen tråd.
Grunnen til dette innlegget er først og fremst at jeg tror jeg har et par tigergutt merker liggende fra tiden da jeg selv var Tiger 1050 eier.
Sjekker senere i dag og sender de gjerne til @Domino , hvis interessert :)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Domino
- Innlegg: 1196
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Domino(b)loggen
Jeg er definitivt interessert!
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39842
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Domino(b)loggen
Ser dessverre ut til at de siste jeg hadde gikk i søpla ved siste ryddesjau i vinter.
Men skulle de likevel vise seg å dukke opp på et "lurt" sted, så kommer jeg tilbake til deg

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Domino
- Innlegg: 1196
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Domino(b)loggen
Det er ikke krise om du ikke finner dem. Jeg har allerede funnet OK alternativ på Ebay. Men takk for at du sjekka!
- Domino
- Innlegg: 1196
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Domino(b)loggen
I dag var det endelig oppholdsvær, så da ble det sykkel til jobb. Temperaturen lå på 6-7 grader, men det er ikke noe problem. Med ull innerst og fôr i bukse og jakke, samt varmeholker går det greit å kjøre de 75 minuttene det tar å komme seg på jobb. I morgen er det meldt 16 grader, men da skal jeg primært kjøre plenklipper. Og ta av framhjulet på Tigergutt, som skal få nytt dekk på mandag. Søndagen skal barnebarn nr to konfirmeres, så jeg baserer meg ikke på å få tid til å ta av hjulet den dagen.
Fotodokumentasjon:
Fotodokumentasjon:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Domino
- Innlegg: 1196
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Domino(b)loggen
Tigergutt har ikke fått nytt fordekk. Jeg rakk ikke å skru det av, og "dekkmannen" skulle kjøre lastebil hele uka. Men gammeldekket har fortsatt greit mønster.
I kveld fikk jeg trukket til festeboltene til kaliperne på gammelkawaen, så da ble det en prøvetur. Skiva bak ble litt varm, så jeg måtte google litt. Fant ut at det ikke var unormalt, så jeg kjørte litt til. Etter at jeg hadde kjørt 10-11 km var skiva mye mindre varm. Så det gikk greit.
I morgen blir det litt kosekjøring siden vi for første gang i år får temperaturer på 20-tallet. I tillegg skal jeg prøve å få tak i skruer for å bytte de rustne skruene på bildet.
M8x40 med sylindrisk unbracohode bør ikke være umulig å få tak i på det åpne markedet selv på en lørdag. Og ja, sykkelen skal vaskes!
I kveld fikk jeg trukket til festeboltene til kaliperne på gammelkawaen, så da ble det en prøvetur. Skiva bak ble litt varm, så jeg måtte google litt. Fant ut at det ikke var unormalt, så jeg kjørte litt til. Etter at jeg hadde kjørt 10-11 km var skiva mye mindre varm. Så det gikk greit.
I morgen blir det litt kosekjøring siden vi for første gang i år får temperaturer på 20-tallet. I tillegg skal jeg prøve å få tak i skruer for å bytte de rustne skruene på bildet.
M8x40 med sylindrisk unbracohode bør ikke være umulig å få tak i på det åpne markedet selv på en lørdag. Og ja, sykkelen skal vaskes!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Domino
- Innlegg: 1196
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Domino(b)loggen
I går var jeg på besøk i barndomsheimen, så da måtte det jo bli en liten Ninja-tur om kvelden.
Jeg hadde ikke spist middag, så det var et fint påskudd til å hive på seg skinnjakken og kevlarjeansen. Uno-X/7-Eleven er bare ca 4 km unna, så jeg valgte selvfølgelig "the long way round"!
Med magen full av ostepølse og dirty fries ble det også en times MC-prat med andre frammøtte. Det virker som Uno-X er plassen for å treffe likesinnede på Bardufoss.
Jeg hadde ikke spist middag, så det var et fint påskudd til å hive på seg skinnjakken og kevlarjeansen. Uno-X/7-Eleven er bare ca 4 km unna, så jeg valgte selvfølgelig "the long way round"!
Med magen full av ostepølse og dirty fries ble det også en times MC-prat med andre frammøtte. Det virker som Uno-X er plassen for å treffe likesinnede på Bardufoss.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Domino
- Innlegg: 1196
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Domino(b)loggen
Nå har jeg endelig fått meg en MC-tur med telt og sovepose. Første turen ble Senja rundt. Jeg starta fra Lyngen midt på dagen fredag 30. juni. Det første jeg lærte var at det tar lengre tid å pakke enn man tror. Jeg måtte også passe på at det ikke ble med en blindpassasjer.
Sykkelen ferdig pakket:
Det ble først en tur innom Bardufoss for å besøke gamle foreldre. Der registrerte jeg turens høyeste temperatur, 27,5 grader. Deretter satte jeg kursen vestover. Det ble en kjapp stopp på Eurospar på Finnsnes for ei kald brus, litt smågodt, og saltsnacks for kvelden.
Så gikk turen over Gisundbrua til Norges nest største øy. Jeg tok til høyre etter brua og satte kursen nordover. Målet for kvelden var Fjordbotn Camping. Jeg måtte sette sykkelen på parkeringsplassen, man kunne ikke kjøre helt fram til teltplassen 50 meter unna.
Det var godt å komme seg ut av kjøreklærne og inn i shorts og t-skjorte. Det var fem forholdsvis store kombinerte dusj- og toalettrom mellom parkeringsplassen og teltplassen der det gikk veldig greit å skifte. Neste punkt på programmet var å sette opp teltet. Det er tre år siden sist teltet var i bruk, så jeg måtte opp med bruksanvisningen 3-4 ganger. Men opp kom det!
Jeg la en medbrakt duk i forteltet så jeg kunne lagre klær og annet der uten at det ble fuktig. Det var lyst og fint kl 2311 om kvelden.
Det var bord og benker 5-6 meter fra teltet, så der etablerte jeg meg resten av kvelden. Middagen ble Forsvarets Real Turmat (tikka masala).
Neste morgen var det samme flotte været!
For øvrig kan jeg anbefale Fjordbotn Camping. Gode dusj- og toalettfasiliteter med fri tilgang på varmtvann. Resepsjonen var åpen til kl 22, og der hadde de softis og typiske gatekjøkken- og kioskvarer. Kjøkkenet hadde to komfyrer med keramiske koketopper, to oppvaskbenker, to store spisebord med stoler, samt bestikk, servise og kokekar.
Lørdagens første mål var Husøy, siden jeg aldri har vært der før. Der ble det litt brus og is før jeg dro videre. På bildet kan man så vidt skimte Hurtigrutens ekspedisjonsskip Otto Sverdrup som var på tur til Gryllefjord.
Jeg hadde tenkt å stoppe innom Ersfjordstranda (med "Gulldassen") men der var det så fullt at jeg ikke orket å stoppe. Jeg stoppet heller ved Tungeneset for å ta et kjapt dobesøk og beundre utsikten mot Okshornan, også kjent som Djevelens Tanngard.
Neste punkt på planen var å kjøre til Bøvær for å ta lunsjen på Kråkeslottet.
Kanskje AJ kan snu panoramabildet for meg?
Sykkelen ferdig pakket:
Det ble først en tur innom Bardufoss for å besøke gamle foreldre. Der registrerte jeg turens høyeste temperatur, 27,5 grader. Deretter satte jeg kursen vestover. Det ble en kjapp stopp på Eurospar på Finnsnes for ei kald brus, litt smågodt, og saltsnacks for kvelden.
Så gikk turen over Gisundbrua til Norges nest største øy. Jeg tok til høyre etter brua og satte kursen nordover. Målet for kvelden var Fjordbotn Camping. Jeg måtte sette sykkelen på parkeringsplassen, man kunne ikke kjøre helt fram til teltplassen 50 meter unna.
Det var godt å komme seg ut av kjøreklærne og inn i shorts og t-skjorte. Det var fem forholdsvis store kombinerte dusj- og toalettrom mellom parkeringsplassen og teltplassen der det gikk veldig greit å skifte. Neste punkt på programmet var å sette opp teltet. Det er tre år siden sist teltet var i bruk, så jeg måtte opp med bruksanvisningen 3-4 ganger. Men opp kom det!
Jeg la en medbrakt duk i forteltet så jeg kunne lagre klær og annet der uten at det ble fuktig. Det var lyst og fint kl 2311 om kvelden.
Det var bord og benker 5-6 meter fra teltet, så der etablerte jeg meg resten av kvelden. Middagen ble Forsvarets Real Turmat (tikka masala).
Neste morgen var det samme flotte været!
For øvrig kan jeg anbefale Fjordbotn Camping. Gode dusj- og toalettfasiliteter med fri tilgang på varmtvann. Resepsjonen var åpen til kl 22, og der hadde de softis og typiske gatekjøkken- og kioskvarer. Kjøkkenet hadde to komfyrer med keramiske koketopper, to oppvaskbenker, to store spisebord med stoler, samt bestikk, servise og kokekar.
Lørdagens første mål var Husøy, siden jeg aldri har vært der før. Der ble det litt brus og is før jeg dro videre. På bildet kan man så vidt skimte Hurtigrutens ekspedisjonsskip Otto Sverdrup som var på tur til Gryllefjord.
Jeg hadde tenkt å stoppe innom Ersfjordstranda (med "Gulldassen") men der var det så fullt at jeg ikke orket å stoppe. Jeg stoppet heller ved Tungeneset for å ta et kjapt dobesøk og beundre utsikten mot Okshornan, også kjent som Djevelens Tanngard.
Neste punkt på planen var å kjøre til Bøvær for å ta lunsjen på Kråkeslottet.
Kanskje AJ kan snu panoramabildet for meg?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Domino
- Innlegg: 1196
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Domino(b)loggen
Kråkeslottet var stengt pga privat selskap, så jeg kjørte tilbake til Skaland og koste meg med en Club Sandwich på terrassen.
Neste stopp var Gryllefjord med påfyll av is, brus og drivstoff. Her går det ferge over til Andenes. Fire timer før fergeavgang var det fire rekker med biler som venta på ferga!
Neste etappe gikk litt inn i landet mot Skatvik Camping sørøst på Senja. På denne etappen blåste det ganske kraftig, men det gikk greit. De siste 8 km før campingplassen var grusvei, men det gikk også greit.
På Skatvik Camping kunne jeg parkere ved teltet.
For herrer var det to toalett og en dusj. Og for å dusje måtte man ha mynter.
Jeg rakk heldigvis å veksle to minutter før resepsjonen stengte.
Kjøkkenet var heller ikke spesielt glamorøst. Jeg tviler på at det blir flere turer til denne campingplassen. De satser nok mest på caravanister og bobilturister, og de har med seg både kjøkken og toalett/dusj.
Ingen kokekar, så jeg måtte bruke det jeg hadde med.
Det var mye vind og ikke spesielt varmt, så utendørs matlaging utgikk. Bildet er for øvrig fra frokostlagingen på søndag. Lørdagsmiddagen ble Forsvarets Sweet and Sour Pork skylt ned med resten av rødvinen. Jeg trakk inn i teltet i 21-tida pga vinden. Med lesestoff og kryssord lider man ingen nød!
Søndag kjørte jeg via Finnsnes til Bardufoss. Besøkte foreldre samt barn og barnebarn. Og rundet av kvelden med pizza på Pizzakjelleren. Mandag formiddag gikk turen tilbake til Lyngen for å pakke ut, og fyre opp grillen når samboeren kom fra jobb.
Her er reiseruta.
Det mangler bare en liten runde på et par mil jeg kjørte for å slå i hjel litt tid mens jeg venta på pizzaen. Totalt ble det vel ca 64 mil. Ikke de lengste dagsetappene, men det var heller ikke målet. Målet var å kose seg, og det målet nådde jeg!
Neste stopp var Gryllefjord med påfyll av is, brus og drivstoff. Her går det ferge over til Andenes. Fire timer før fergeavgang var det fire rekker med biler som venta på ferga!
Neste etappe gikk litt inn i landet mot Skatvik Camping sørøst på Senja. På denne etappen blåste det ganske kraftig, men det gikk greit. De siste 8 km før campingplassen var grusvei, men det gikk også greit.
På Skatvik Camping kunne jeg parkere ved teltet.
For herrer var det to toalett og en dusj. Og for å dusje måtte man ha mynter.
Jeg rakk heldigvis å veksle to minutter før resepsjonen stengte.
Kjøkkenet var heller ikke spesielt glamorøst. Jeg tviler på at det blir flere turer til denne campingplassen. De satser nok mest på caravanister og bobilturister, og de har med seg både kjøkken og toalett/dusj.
Ingen kokekar, så jeg måtte bruke det jeg hadde med.
Det var mye vind og ikke spesielt varmt, så utendørs matlaging utgikk. Bildet er for øvrig fra frokostlagingen på søndag. Lørdagsmiddagen ble Forsvarets Sweet and Sour Pork skylt ned med resten av rødvinen. Jeg trakk inn i teltet i 21-tida pga vinden. Med lesestoff og kryssord lider man ingen nød!
Søndag kjørte jeg via Finnsnes til Bardufoss. Besøkte foreldre samt barn og barnebarn. Og rundet av kvelden med pizza på Pizzakjelleren. Mandag formiddag gikk turen tilbake til Lyngen for å pakke ut, og fyre opp grillen når samboeren kom fra jobb.
Her er reiseruta.
Det mangler bare en liten runde på et par mil jeg kjørte for å slå i hjel litt tid mens jeg venta på pizzaen. Totalt ble det vel ca 64 mil. Ikke de lengste dagsetappene, men det var heller ikke målet. Målet var å kose seg, og det målet nådde jeg!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Domino(b)loggen
Tips til neste gang du er på senja, om du tar til venstre når du kommer av brua mot gryllefjord og torsken så kommer du på gamleveien, den kan du følge helt til toppen av eie der, flott utsikt mot storhavet å hamn
If you gonna be dumb you gotta be tough