Motorstopp og annet tull
Re: Motorstopp og annet tull
Nå skulle jeg skjekke batteri, så merket jeg at det dryppet fra under sykkelen. Det er en slange som hang løs under fykkelen, der fra rant det bensin. Og jeg klarer ikke og fatte hvor den skal? Det er en myk svart gummislange, kanskje 0.7cm tykk.. Aner noen noe om denne? Skal den være slik, hvis ikke fatter jeg godt at sykkelen dør..
- MortenL
- Innlegg: 143
- Registrert: 17 apr 2020, 07:34
- Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
- Bosted: Jæren!
Re: Motorstopp og annet tull
Mange sykler har en slange som går fra luftfilterboksen hvor bensin og gørr som ikke er forbrent kan renne ut. Noen har plugger i enden av denne, som bør tas ut for å drenere en gang av og til. Mulig dette er en slik slange.
I fjor hadde jeg forøvrig elektriske problemer med min ege sykkel, og de minner mye om problemene du beskriver. Motor kuttet og døde, turtallsviser på ville veier, blinklys blinket for fort, eller ikke i det hele tatt.. var for lav spenning på batteriet, et resultat av defekt likeretter/regulator. Som flere har nevnt, sjekk ladespenning med motoren i gang, gjerne med litt turtall! Denne bør ligge mellom 14 og 17 volt. Min egen sykkel lader ikke under 3500 omdreininger, sånn ca.
Lykke til!
I fjor hadde jeg forøvrig elektriske problemer med min ege sykkel, og de minner mye om problemene du beskriver. Motor kuttet og døde, turtallsviser på ville veier, blinklys blinket for fort, eller ikke i det hele tatt.. var for lav spenning på batteriet, et resultat av defekt likeretter/regulator. Som flere har nevnt, sjekk ladespenning med motoren i gang, gjerne med litt turtall! Denne bør ligge mellom 14 og 17 volt. Min egen sykkel lader ikke under 3500 omdreininger, sånn ca.
Lykke til!

- Domino
- Innlegg: 1184
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Motorstopp og annet tull
Sjekk også om pluss- og minuskablene er i god stand og om de sitter godt fast i andre enden. Det kan lønne seg å løsne kablene og sjekke om kontaktene er irret.
Min sykkel fusket veldig mye forleden år. Plusskabelen så slik ut:
Etter bytte av kabel ble oppførselen en helt annen.
Min sykkel fusket veldig mye forleden år. Plusskabelen så slik ut:
Etter bytte av kabel ble oppførselen en helt annen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1679
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Motorstopp og annet tull
På noen sykler er det gjerne flere slangeender under der, som @MortenL sier fra Luftfilterboksen, men det er også muligens "pusterøret" til bensintanken for at det ikke skal bli vakuum i den når man bruker bensin. Noen har også drensrør fra "renna" under tanklokket for evt. reg/vaskevann eller bensinsøl ved fylling.
Om det er fra veivhusventileringen så har den i så fall hoppet av nippelen eller røket.
Om det er fra veivhusventileringen så har den i så fall hoppet av nippelen eller røket.
Re: Motorstopp og annet tull
Takk igjen! Nå regner det på tværs så skal få skjekket alt dette når det stopper! Takktakktakk! 
- MortenL
- Innlegg: 143
- Registrert: 17 apr 2020, 07:34
- Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
- Bosted: Jæren!
Re: Motorstopp og annet tull
Voltmeter eller multimeter, måler mellom polene på batteriet. Kanskje enklest å bare måle mellom + og - på ladepluggen til vedlikeholdsladeren, hvis du har en slik hengende permanent på batteriet. Men igjen, om du skal sjekke koblingene på batteriet uansett, noe jeg er enig i at du bør, så er det ikke så nøye. Etter mine problemer sjekker jeg selv spenning via ladepluggen i ny og ne, bare for å vite at batteriet fremdeles får lading. Så kjipt å ikke få start når en skal hjem til middag.
Stikker ut og tar noen bilder straks. :) Biltema har forresten rimelige multimetre som funker helt utmerket, enn så lenge ihvertfall.
- MortenL
- Innlegg: 143
- Registrert: 17 apr 2020, 07:34
- Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
- Bosted: Jæren!
Re: Motorstopp og annet tull
Batteriet bør ligge over 12.5 V med motor av.
Ved lading bør det ligge mellom 14 og 17 V, mener jeg, men kan vel variere mellom merker og modeller.
Regulatoren passer på at spenning som kommer fra dynamo inn til batteriet ikke er så høy at batteriet tar skade av det.
Når min regulator var defekt, var spenning med motor på noe lavere enn med motor av, da fordi batteriet ikke fikk lading, men brukte strøm på lys og greier. Droppa også godt under 12 V når startmotoren dro rundt.
Men, sjekk hovedledningene på batteriet først, som andre har foreslått. Er jo fint om det bare er en løs eller dårlig kobling.

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Motorstopp og annet tull
Merk at hvis du skal teste spenningstap under last av batteriet så er de fleste multimetere ganske ubrukelige der da dem ikke er raske nok til å nødvendigvis kunne gi deg korrekt spenning under last.
Her er et analogt multimeter bedre, eller evt. en dedikert batteritester.
Her er et analogt multimeter bedre, eller evt. en dedikert batteritester.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Motorstopp og annet tull
Er det innsprøytning eller forgassere på denne motorsykkelen? Med tanke på at det rant bensin ut av en slange under sykkelen, er det ikke usannsynlig at det er en overløpsslange på eventuelle forgassere. Har sykkelen stått med med fulle gassere over vinteren, så kan det jo være at det har skjedd noe krøll der.
Re: Motorstopp og annet tull
Fantastisk takk for all hjelp!! Jeg skal skjekke batteri! Og ja det er innsprøyting! 
Re: Motorstopp og annet tull
Er ingen mekaniker, men har hatt duc monster tidligere. 1.Fylte du ny 95okt e10 bensin (10%etanol)så kan den ha fått vannblandet bensin da den trekker til seg kondens. 2.noe så opplagt som løs batteripol har skjedd meg. 3.det som også skjedde monstern en gang var feil vakum i bensinpumpe=sjekk om det er bensin i motorolje, da blir den grå.
Mc: Tempo Panter (79-82), Kawasaki z400 (83-85), Suzuki gs 650 (85-88), Yamaha TR1 (88-93=), HD Fat Boy (93-01),Yamaha SRX-6 (2001-2003) Ducati Monster 750 (2003-2006), Moto Guzzi V11 sport (01-07),Ducati Monster 900 (07-13), BMW f800 gs (13-18.), Honda crf 1000 afrika twin (18-), Honda CB 500 f (21) Telt: De Waard Lepelaar,Esvo Acoma, Sahara glampingtelt, Big Agnes Fly creek, Hilleberg Enan, Helsport Fonnfjell,EasyCamp galaxy3, Exped outer space3