I følge den artikkelen ble de som ble "vaksinert" mot "Spanish flu" gitt en vaksine mot bakteriell meningitt (hjernehinnebetennelse), - som på den tiden, da virus ikke var kjent, feilaktig ble antatt å ha forårsaket "The Spanish Flu".SveinHa skrev: 11 jan 2025, 16:00 Det der med vaksiner er et veldig interessant tema. Jeg har lest en masse om vaksiner helt tilbake til 1700 tallet og et gjennomgangstema er at vaksinene IKKE virker OG de tar livet av ganske mange. Jeg tar bare et kort eksempel her men det er ganske beskrivende for vaksineindustrien.
Her er en "berømt" artikkel om Spanskesyken i 1918 som er gjentatte ganger er "Faktasjekket" bl.a. faketisk.no og de har jo naturligvis funnet en masse å sette fingeren på. Det kan godt være de påpekte punktene er fake, det har jeg egentlig ikke noen formening om men det viktigste poenget er overskriften/tittelen: "The 1918 “Spanish Flu”: only the vaccinated died".
Jeg har ingen grunn til å anta at den vaksinen på noen måte var trygg, og slett ikke effektiv mot influensaviruset som i nyere tid har blitt funnet i flere ofre av den egentlige "Spanish flu", som herjet på den tid.
Dagens vaksiner mot influensavirus er noe helt annet, og de virker, uten å gi vesentlige bivirkninger. Et unntak er vaksiner basert på virusantigen produsert i embryonerte egg, som kan gi allergi-betingete bivirkninger hos personer med allergi mot egg.
Ellers må jeg legge til at dagens vaksiner er basert på en helt annen vitenskapentlig erkjennelse; og de virker - på samme måte som naturlig immunitet etter gjennomgått infeksjon (f.eks etter kusma, eller meslinger) beskytter personer mot ny infeksjon av de samme virus.
Vaksiner basert på nåtidens kunnskap om smittestoffer virker.