Startproblemer etter vinterlagring – tips?
Re: Startproblemer etter vinterlagring – tips?
Jeg ender altså opp med en regning på 26.000,- for en sykkel jeg betalte rundt 80.000,- for i fjor.
- Gammelbokser
- Motorsykkelen din: Gammelboksere
(bilde med anbefalt "utpris" for TFT-skjermen til kunde; kr 16.037,- - som kanskje ikke inkluderer MVA)olemp skrev: 08 apr 2025, 10:50 Jeg ender altså opp med en regning på 26.000,- for en sykkel jeg betalte rundt 80.000,- for i fjor.
Huff :-( - full sympati herfra. Tror jeg ville søkt litt rundt i håp om å finne en brukt del til noe lavere kostnad.
Garantert ikke inkl. MVA, så vi snakker 20.000,-. Det er visstnok et klassisk problem etter batteribytte, så det kan jo fort skje igjen om man skulle måtte bytte batteri igjen i fremtiden.Gammelbokser skrev: 08 apr 2025, 10:59(bilde med anbefalt "utpris" for TFT-skjermen til kunde; kr 16.037,- - som kanskje ikke inkluderer MVA)olemp skrev: 08 apr 2025, 10:50 Jeg ender altså opp med en regning på 26.000,- for en sykkel jeg betalte rundt 80.000,- for i fjor.
Huff :-( - full sympati herfra. Tror jeg ville søkt litt rundt i håp om å finne en brukt del til noe lavere kostnad.
Setter pris på sympati! Det ble en røff start (og kanskje slutt) på MC-sesongen

- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Tragiske greier... skjønner godt frustrasjonenolemp skrev: 08 apr 2025, 10:50 Jeg ender altså opp med en regning på 26.000,- for en sykkel jeg betalte rundt 80.000,- for i fjor.
](./images/smilies/grrr.gif)
Har selv hatt noen frustrerende opplevelser med KTM'en, men ikke på nivå med det du opplever nå.
Bla. har jeg fått byttet hopvedlykta to ganger på sykkelen pga. av fuktighet/kondens utover det nivået som KTM har satt som grense for reklamasjon/dekning på garanti, nemlig at fuktigheten på innsiden begynner å renne, altså lager små bekker på innsiden av glasset. Kun dugging på innsiden er visstnok ikke grunn god nok for reklamasjon.
Den andre gangen gjeldt det feil på en av dagslysskinnene i lykta som sluttet å virke som det skulle.
Ikke veldig frustrerende begge hendelsene siden sykkelen ellers fungerte upåklagelig. Men ville vært svært frustrerende om jeg hade måtte betale for bytte sav lykta begge ganger. Da hadde regninga fort kommet opp i bortimot 40K

Opplevde for øvrig at TFT displayet gikk i sort et par ganger. Den ene gangen i forbindelse med start av sykkelen. Dog ingen startproblemer. Ander gangen under kjøring uten at motoren sluknet.
Viste seg å være svakhet i programvaren som rettet seg ved oppdatering på service.
No' skikkelig dritt når elektroniske gremlins slår til på moderne sykler

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Domino
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Det er nok med MVA. Hos AGM koster denne delen 16.838,- inkl MVA. Men likevel dyrt nok. Jeg vet ei dame på jobb fikk reparert "hovedinstrumentet" på sin Ford for et par år siden. Da måtte det sendes til Belgia. Og det er minst ett firma i Nederland som reparerer motorstyringer til motorsykler.
Jeg ville ha forhørt meg på et utenlandsk Triumph-forum om noen har erfaring med å få slike display reparert.
Kanskje et "long shot", men det koster ikke noe å spørre.
Jeg ville ha forhørt meg på et utenlandsk Triumph-forum om noen har erfaring med å få slike display reparert.
Kanskje et "long shot", men det koster ikke noe å spørre.
Hva vi betaler for en brukt sykkel har ingen ting med hva det koster å reparere sykkel’n som er mer relatert til hva sykkel koster i produksjon / salg. (Kjøper du en brukt bil til 150k som kostet ny 750k ny ligger det i kortene at reparasjon / vedlikehold kan bli dyrt)
Hvis du vil ta bryet og det er mulig ville jeg forhørt meg etter en brukt del her i landet eller utlandet. En ting er hva delen koster ny men du må betale ca 10k for feilsøk og reparasjon også …
Her ser det ut som verkstedet er langt fra å gjøre begge parter fornøyde og hvor ble det av deal’n som nevnt overfor en allerede kunde … det å unnlate å ringe deg opp igjen for å forklare hvilke alternativer de har for kunden gir en veldig dårlig følelse.
Raskt google søk bekrefter at du er ikke den eneste med 2017 - 2020 model med nevnte problem.
https://www.triumphrat.net/threads/poll ... 22.991056/
Hvis du vil ta bryet og det er mulig ville jeg forhørt meg etter en brukt del her i landet eller utlandet. En ting er hva delen koster ny men du må betale ca 10k for feilsøk og reparasjon også …
Her ser det ut som verkstedet er langt fra å gjøre begge parter fornøyde og hvor ble det av deal’n som nevnt overfor en allerede kunde … det å unnlate å ringe deg opp igjen for å forklare hvilke alternativer de har for kunden gir en veldig dårlig følelse.
Raskt google søk bekrefter at du er ikke den eneste med 2017 - 2020 model med nevnte problem.
https://www.triumphrat.net/threads/poll ... 22.991056/
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Radio/ tv reparatør burde jo ha mulighet for ekstrainntekt på slikt..
Er det muligheter for å kjøre noe uoriginalt ala denne https://www.fruugonorge.com/universell- ... QEQAvD_BwE (som et eksempel)?
Skulle jeg valgt bort original ny TFT skjerm ville jeg valgt en brukt fra sykkel som demonteres for dele salg da den er det også garanti på. Fester og kabler passer, bare å klikke på plass.olemp skrev: 08 apr 2025, 14:10 Er det muligheter for å kjøre noe uoriginalt ala denne https://www.fruugonorge.com/universell- ... QEQAvD_BwE (som et eksempel)?
dypen

Dette må være noe av det værste man kan oppleve når man leverer inn sin motorsykkel til service og vinterlagring.
Her må da vel forhandler ha noe ansvar?
Denne TFT skjermen slutter vel ikke helt plutselig og virke midt på vinteren når noen ikke er i nærheten av motorsykkelen?
Hadde jeg ikke fått en svært god Deal av forhandleren her hadde dette vært aller siste gang jeg satt mine bein i deres lokaler.
Jeg hadde hentet ut sykkelen uten ny TFT skjerm og gjort alt jeg kunne for og finne en brukt skjerm ute der ett sted.
Eventuelt prøvd og finne noen som kunne reparere den.
Uansett lykke til med det valget du tar
Her må da vel forhandler ha noe ansvar?
Denne TFT skjermen slutter vel ikke helt plutselig og virke midt på vinteren når noen ikke er i nærheten av motorsykkelen?
Hadde jeg ikke fått en svært god Deal av forhandleren her hadde dette vært aller siste gang jeg satt mine bein i deres lokaler.
Jeg hadde hentet ut sykkelen uten ny TFT skjerm og gjort alt jeg kunne for og finne en brukt skjerm ute der ett sted.
Eventuelt prøvd og finne noen som kunne reparere den.
Uansett lykke til med det valget du tar
Etter å ha overlatt sykkel’n for vinterlagring med service er endelig våren her men forespeilet beløp har vokst til nærmere fire ganger’n, kjenner på den følelsen å bare måtte vrenge lommeboka uten andre valg. Uansett løsning vil jeg tro både dager og uker vil gå før sykkel’n kan kjøres ut men sørg for å få med den defekte TFT skjermen hjem. Håper det løser seg med en god deal 

dypen

-
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Har lest litt om dette problemet på Triumph forumer og det å bytte ut TFT'en med noe annet enn en tilsvarende originaldel blir generelt ansett som umulig siden den er knyttet sammen med både nøkkel og ECU. Tror ikke jeg har hørt om noen som har fått til å bytte til noe annet.
Derimot er det enkelte som har hatt hell med et firma i England (Autotrinics) som reparerer elektronikk, de har visstnok klart å få i gang noen av disse - men det er også mange som blir sendt i retur som de ikke har klart å fikse. Virker mao. som at det kan være flere potensielle feilkilder her hvor noen kan være reparerbare.
Mer info i denne tråden:
https://www.triumphrat.net/threads/stre ... ay.970220/
Derimot er det enkelte som har hatt hell med et firma i England (Autotrinics) som reparerer elektronikk, de har visstnok klart å få i gang noen av disse - men det er også mange som blir sendt i retur som de ikke har klart å fikse. Virker mao. som at det kan være flere potensielle feilkilder her hvor noen kan være reparerbare.
Mer info i denne tråden:
Takk for gode svar, støtte og tips alle sammen!
Det virker som en gjenganger at instrumentet/TFT'en ikke vil skru seg på etter batteribytte, men jeg kjørte jo sykkelen flere turer etter å ha byttet til helt ferskt batteri. Lurer på hvordan den har vært lagret. De skulle ringe fra forhandleren i dag, etter å ha snakket med Triumph igjen.
EDIT: Fikk dette svaret fra Autotronics:
Takk! Skader ikke å sjekke med Autotronics tenker jeg. Tar nok uansett minst hele april å få en klar sykkel.kaLARSnikov skrev: 09 apr 2025, 10:17 Har lest litt om dette problemet på Triumph forumer og det å bytte ut TFT'en med noe annet enn en tilsvarende originaldel blir generelt ansett som umulig siden den er knyttet sammen med både nøkkel og ECU. Tror ikke jeg har hørt om noen som har fått til å bytte til noe annet.
Mer info i denne tråden:
Det virker som en gjenganger at instrumentet/TFT'en ikke vil skru seg på etter batteribytte, men jeg kjørte jo sykkelen flere turer etter å ha byttet til helt ferskt batteri. Lurer på hvordan den har vært lagret. De skulle ringe fra forhandleren i dag, etter å ha snakket med Triumph igjen.
EDIT: Fikk dette svaret fra Autotronics:
Rundt 3000,- + for reparasjon. Usikker på om man betaler uansett utfall.That's fine, we can take a look at this for you for repairs. The pricing for repairs is £200+VAT.
You can use the link below to place an order with us:
https://www.autotronics.co.uk/product/t ... dium=email
If you prefer to send the part to us first, and pay after repairs then please package the unit into a box with the vehicle details, contact details, fault description, and send the part to:
Autotronics – Interchange 21, Centre Ct, Meridian Business Park , Leicester LE19 1WR
Thank you
-
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 850 2024
Ingenting i livet er gratis, så noe må man vel betale for medgått tid til å feilsøke og forsøke å reparere tenker jeg.
- Maschev
- Motorsykkelen din: 2021 Yamaha Tenere 700
Kan ikke si annet enn at jeg sympatiserer virkelig. Slike reparasjoner er sure penger å bruke uansett hvordan man vender på det. Enig med andre at jeg synes ikke forhandler strekker seg langt for å gi noen deal her, men jeg kjenner jo ikke all korrespondanse som er gjort heller. Uansett en god påminnelse om at mc eierskap kan bli dyrt det også om man er uheldig.