Startproblemer etter vinterlagring – tips?

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
olemp
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 765 RS

Startproblemer etter vinterlagring – tips?

Legg inn av olemp »

Hei, jeg håper noen her inne har noen kloke innspill!

Jeg har en Triumph Street Triple RS 765 (2017-modell) som har stått i vinterlagring hos en forhandler, sammen med service. Skulle hente den nå i ettermiddag, men forhandleren ringte og sa de hadde problemer med å få start på sykkelen etter at den ble hentet ut fra vinterlagring.

Jeg vet dessverre ikke nøyaktig hva de har testet så langt, men jeg vil gjerne være litt forberedt og kanskje forstå hva som kan være årsaken. Er det noen her som har erfaring med lignende problemer etter vinterlagring?

Hva burde man sjekke først? Batteri, tennplugger, drivstoff, startrele – noe annet? Den har aldri hatt startproblemer før. Hva om den er helt død? Hvem han ansvaret?

Alle innspill og tips tas imot med stor takk! 🙏

kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Re: Startproblemer etter vinterlagring – tips?

Legg inn av kaLARSnikov »

Hadde samme problem med min egen nå nylig, men det var bare min egen skyld som ikke hadde fått somlet meg til å sette på batteriladeren så det var flatt. Har aldri opplevd at en sykkel ikke starter etter lagring hos forhandler. De pleier jo å være påpasselige med vedlikeholdsladingen over vinteren i min erfaring.

Har personlig aldri opplevd at et startproblem IKKE har vært batterirelatert. Så lenge sykkelen blir lagret på et fornuftig sted så skal normalt ikke ting slutte å fungere helt uten videre. Kan være så banalt som at de har glemt å vedlikeholdslade?

Andre klassikere jeg har hørt om ofte på forskjellige modeller/merker er clutch- eller støttesensor for de som sperrer start på slikt.

På akkurat nyere Street Triple så virker det som at det er et noe kjent problem med at TFT skjermen dør og at sykkelen da heller ikke lar seg starte. Må bytte skjermenheten for å få fart på den igjen. Noen har fått dette innvilget som garantisak selv etter at fabrikkgarantien egentlig er gått ut.

Eller så har du en her hvor det viste seg at problemet var kabelen til startsperren:

Om dette er en Triumph-forhandler så ville jeg i hvert fall overlatt problemet til de i første omgang. Om de ikke har spesielt kjennskap til merket så ville jeg nok sett an hvor oppegående de virker når det gjelder feilsøking på sykkelen det gjelder...

Nineball
Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2005 Honda VFR800

Legg inn av Nineball »

Hvis forhandler har hatt service på den og satt den på vinterlagring vil jeg si at det er helt deres ansvar. Mulig det kan være batteri, men det burde stå i servicerapporten hvilken tilstand det var i. Var batteriet i bra tilstand ved service vil det være forhandlers ansvar å sørge for vedlikeholdslading gjennom lagringen, uansett vil jeg tro at dette er forhamdlers problem også nå.
21 BMW R1250RS 2025-
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Det første og enkleste er vel antakelig å sjekke batteriet. Hvis dette er originalbatteriet fra sykkelen var ny i 2017 er stor sannsynlighet for at dette er årsaken. Altså defekt batteri, som ikke lenger tar lading.

olemp

Legg inn av olemp »

AJ skrev: 02 apr 2025, 11:55 Det første og enkleste er vel antakelig å sjekke batteriet. Hvis dette er originalbatteriet fra sykkelen var ny i 2017 er stor sannsynlighet for at dette er årsaken. Altså defekt batteri, som ikke lenger tar lading.
Batteriet er faktisk nytt – ble byttet i fjor høst, så det bør i utgangspunktet være i god stand. Men det har jo stått i vinterlagring, så mulig det har tapt seg eller ikke blitt vedlikeholdsladet godt nok. Satser på at forhandleren har testet batteriet!

olemp

Legg inn av olemp »

kaLARSnikov skrev: 02 apr 2025, 11:52 Hadde samme problem med min egen nå nylig, men det var bare min egen skyld som ikke hadde fått somlet meg til å sette på batteriladeren så det var flatt. Har aldri opplevd at en sykkel ikke starter etter lagring hos forhandler. De pleier jo å være påpasselige med vedlikeholdsladingen over vinteren i min erfaring.

Har personlig aldri opplevd at et startproblem IKKE har vært batterirelatert. Så lenge sykkelen blir lagret på et fornuftig sted så skal normalt ikke ting slutte å fungere helt uten videre. Kan være så banalt som at de har glemt å vedlikeholdslade?

Andre klassikere jeg har hørt om ofte på forskjellige modeller/merker er clutch- eller støttesensor for de som sperrer start på slikt.

På akkurat nyere Street Triple så virker det som at det er et noe kjent problem med at TFT skjermen dør og at sykkelen da heller ikke lar seg starte. Må bytte skjermenheten for å få fart på den igjen. Noen har fått dette innvilget som garantisak selv etter at fabrikkgarantien egentlig er gått ut.

Eller så har du en her hvor det viste seg at problemet var kabelen til startsperren:

Om dette er en Triumph-forhandler så ville jeg i hvert fall overlatt problemet til de i første omgang. Om de ikke har spesielt kjennskap til merket så ville jeg nok sett an hvor oppegående de virker når det gjelder feilsøking på sykkelen det gjelder...
Ai ai. Får nesten håpe det ikke er TFT-skjermen. Det blir vel fort mitt ansvar.. Man begynner jo å lure på hvordan de har lagret sykkelen i vinter.

De skal være autorisert Triump-forhandler. Vet ikke om det er dumt å nevne her hvem det gjelder?

Jeg som var så klar for min første fulle sesong! Tok A-lappen august i fjor :O

kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Legg inn av kaLARSnikov »

olemp skrev: 02 apr 2025, 12:13 Jeg som var så klar for min første fulle sesong! Tok A-lappen august i fjor :O
Oof, lei start, men forhåpentligvis noe som lar seg løse relativt kjapt, enkelt og billig :)

Siden det er en Triumph-forhandler så tenker jeg de finner ut av hva problemet er. Oppstartsproblemer er gjerne ikke det aller verste å feilsøke siden det er litt begrenset med feilkilder og de fleste er relativt enkle å teste/sjekke.

Brukeravatar
Gammelbokser
Motorsykkelen din: Gammelboksere

Legg inn av Gammelbokser »

olemp skrev: 02 apr 2025, 11:35 Jeg har en Triumph Street Triple RS 765 (2017-modell) som har stått i vinterlagring hos en forhandler, sammen med service. Skulle hente den nå i ettermiddag, men forhandleren ringte og sa de hadde problemer med å få start på sykkelen etter at den ble hentet ut fra vinterlagring.
Enig med de som synes det er litt rart at en merkeforhandler ikke kan gi en mer spesifikk diagnose; regner med at det er en diagnosekontakt på en såpass ny MC?

Ellers hadde det vært greit med mer spesifikk info av "feilen" - dvs "drar startmotoren motoren rundt, men den tenner ikke" i motsetning til at "den er helt død, kommer ikke engang noen varsellamper på når tenningen slås på" eller evt "kommer bare klikkelyder fra et eller annet sted når startknappen trykkes inn".

Håper de bare har glemt å åpne bensinkranen, slik at "reparasjonen" blir minimal både på tids- og kostnads-skalaen :-)

olemp

Legg inn av olemp »

Gammelbokser skrev: 02 apr 2025, 13:52
olemp skrev: 02 apr 2025, 11:35 Jeg har en Triumph Street Triple RS 765 (2017-modell) som har stått i vinterlagring hos en forhandler, sammen med service. Skulle hente den nå i ettermiddag, men forhandleren ringte og sa de hadde problemer med å få start på sykkelen etter at den ble hentet ut fra vinterlagring.
Enig med de som synes det er litt rart at en merkeforhandler ikke kan gi en mer spesifikk diagnose; regner med at det er en diagnosekontakt på en såpass ny MC?

Ellers hadde det vært greit med mer spesifikk info av "feilen" - dvs "drar startmotoren motoren rundt, men den tenner ikke" i motsetning til at "den er helt død, kommer ikke engang noen varsellamper på når tenningen slås på" eller evt "kommer bare klikkelyder fra et eller annet sted når startknappen trykkes inn".

Håper de bare har glemt å åpne bensinkranen, slik at "reparasjonen" blir minimal både på tids- og kostnads-skalaen :-)
Det var ikke så mye info å få! I tillegg kom det samme dag som den skulle hentes som er litt frustrerende.

Regningen er allerede over 10 lapper for service, polering, lagring og noen nye deler - så får håpe dette er noe de tar på sin egen kappe! De hadde holdt på til langt på kvelden i går, så om de fakturer meg arbeidstimer for dette blir det dyrt! :-# :x

olemp

Legg inn av olemp »

kaLARSnikov skrev: 02 apr 2025, 11:52 På akkurat nyere Street Triple så virker det som at det er et noe kjent problem med at TFT skjermen dør og at sykkelen da heller ikke lar seg starte. Må bytte skjermenheten for å få fart på den igjen. Noen har fått dette innvilget som garantisak selv etter at fabrikkgarantien egentlig er gått ut.
Da ringte de fra verkstedet og sa at det var nettopp TFT skjermen. Skulle snakke med Triumph og ringe meg tilbake.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

olemp skrev: 02 apr 2025, 17:29
kaLARSnikov skrev: 02 apr 2025, 11:52 På akkurat nyere Street Triple så virker det som at det er et noe kjent problem med at TFT skjermen dør og at sykkelen da heller ikke lar seg starte. Må bytte skjermenheten for å få fart på den igjen. Noen har fått dette innvilget som garantisak selv etter at fabrikkgarantien egentlig er gått ut.
Da ringte de fra verkstedet og sa at det var nettopp TFT skjermen. Skulle snakke med Triumph og ringe meg tilbake.
Noe nytt i saken?
Tror vi er mange som har sykler med TFT skjermer som er nysgjerrige på hva feilen består i...

DAE
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT

Legg inn av DAE »

Altfor mykje elektronikk som går sund...
Eg har wire frå framhjulet til badevekta på tanken, den starte no sjølv om den er frakobla...

Brukeravatar
Gammelbokser
Motorsykkelen din: Gammelboksere

Legg inn av Gammelbokser »

DAE skrev: 03 apr 2025, 17:22 Altfor mykje elektronikk som går sund...
Vel, MC-produsentene skal leve, de også. Og med stadig nye tekniske krav til nye modeller, er jeg ikke forbauset over at elektronikk som ikke kan repareres tar kvelden. Problemet blir først voksent når det ikke lenger er mulig å få tak i slike deler . . . .

Som et PS kan jeg nevne at jeg børstet fem måneders støv av MCen i mitt avatar-bilde i dag, koblet til batteriet, åpnet bensinkranene, på med choken, og så et trykk på selvstarteren . . . . .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
- og etter tre sekunder startet den helt greit. Litt justering med gassen mens den varmet seg opp de neste minuttene, og choken gradvis mot "av", og så en grei sesongstartrunde i nærområdet. Enkel teknologi er bra :-)

Omdal
Motorsykkelen din: Suzuki dl 1000 2019.

Legg inn av Omdal »

Ja elektronikk er vel og bra når det er nytt. Men en sann ergrelse når det får noen år på nakken. Jeg tror kanskje de mest driftssikre sykkelen ble produsert fra 2000 til 2005, da hadde produsenten produsert (goe) moderne motorsykler i 20 30år. Og fått slipt til og luket vekk feil og svakheter. Mens nå er de fylt men alskens elektriske duppeditter og kjøremodus,er. Beklager om jeg sporer litt av ifølge trådens kjerne.
Suzuki dl 1000 v strom 2019.
Honda cbr 1000 f 1987.
Suzuki dr650 1993.
Kawasaki kle 500 2002.

olemp

Legg inn av olemp »

AJ skrev: 03 apr 2025, 14:43
olemp skrev: 02 apr 2025, 17:29
Noe nytt i saken?
Tror vi er mange som har sykler med TFT skjermer som er nysgjerrige på hva feilen består i...
Teknisk ansvarlig skulle ringe meg opp igjen torsdag forrige uke etter å ha sjekket pris med Triumph. Da nevnte de at vi skulle få til en deal for å gjøre begge parter fornøyde. Hørte ikke noe fra dem hverken torsdag eller fredag, men fikk en SMS i går med kun ett skjermbilde:
IMG_5357.JPEG
Kjenner jeg blir litt frustrert. Kun dette skjermbilde med prisen for ny skjerm, ingen telefonsamtale eller melding. Ingenting om noe deal. Venter de nå bare på GO fra meg? Får lyst å glemme hele sykkelen akkurat nå, men det går nok over. :evil
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar