gsx750_80 skrev:Kjellrf skrev:Ideell ladespenning burde være 14,4 V, men i praksis er vi vel fornøyd med ca 13,5V-14V.
Går det over 16V, kan elektronikken (tenningsboks, instrumenter) ta skade.
Et firma burde selvfølgelig vite om denne svakheten hos gamle Suzuki'er.
Men det er vel ikke så ofte de er på veien lengre, og svakhetene blir glemt. Ofte nye firmaer som kommer og går, uten det store erfaringsgrunnlaget på eldre sykler.
Da jeg jobbet i bransjen på slutten av 80-tallet og 90-tallet, var det en særdeles vanlig feil. Vi sa vel (litt på fleip), på begynnelsen av 90-tallet, at vi overlevde pga Honda's VF modeller og ladinga på Suzuki. Vi solgte bl.a. brukte regulatorer fra Honda, Kawasaki og Yamaha, som vi monterte på Suzukiene. Suzuki gikk bort fra den dårlige konstruksjonen på midten av 80-tallet, på de nye seriene med sykler som kom da (f.eks. GSXR).
Mens Honda klarte å bytte ut sin nesten skuddsikre regulator med en type som ryker når du kjører med dårlig batteri... (kom med VFR750 i 87).
Det som skjer, er at når batteriet ikke vil ta imot lading, vil energien (strømmen fra dynamoen) bli brukt til å varme opp regulatoren istede. Da blir den så varm at den brenner innvendig.
Takk for interessant informasjon, med noe forklaringer.
Vha regnr. fikk jeg tak i han som eide sykkelen før firmaet. Han sa at det var høy ladespenning på GSX'en.
Firmaet som solgte den til meg kunne derfor også ha blitt gjort oppmerksom på dette, eller fiunnet det ut.
De hadde bla gjort andre småting, som byttet framdekk, bremsevæske, bremseklosser.
Jeg vil forsøke å konsultere Krangnes Motor, også for å gjenge hull for tennplugg nr. 4...
Takk for gode svar frfa flere.
Krangnes motor gjenget opp toppen, skiftet regulator og gjorde noe småopprydding i det elektriske.
Dessuten ble det påpekt noen små mangler mhp feil bolter, manglende "skruing" av slike osv.
Greit å få noen hint fra dem, som har eldre japsesykler som spesialitet..
Så, da er jeg på vegen igjen, i hagl og regn - i dag i alle fall.