Ladespenning rundt 16 V - sannsynlig feil? (GSX 750 '80)

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Ladespenning rundt 16 V - sannsynlig feil? (GSX 750 '80)

Legg inn av tagesk »

Kjellrf skrev:14,8V er ideelt når du har høyt strømforbruk. Men hvis du lader ett full-ladet blybatteri med 14.8 uten strømforbruk, vil det "koke"/tape væske.
Så derfor er 14,4 ideelt til vanlig.
Kan du forklare meg hvordan batteriet vet at du har et høyt strømforbruk?
Eller med andre ord: Står det 14.8V over polene da er det vel for mye, uansett hvor mye strøm som brukes i andre deler av kretsen?

Eller?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Ladespenning rundt 16 V - sannsynlig feil? (GSX 750 '80)

Legg inn av Kjellrf »

Batterispenninga vil aldri bli 14,8V, den stopper på 14,4.
Når du har stort strømforbruk, vil ikke batteriet bli fulladet, altså ikke komme opp i 14,4V.

Det finnes visstnok en slik regulator til bruk ombord på båt, for å lade fritidsbatterier. Den slår automatisk ned på 14,4V / opp på 14,8V ved behov.
Såkalt intelligent lader (eller "kokær" som vi sier i Vestfold).
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Ladespenning rundt 16 V - sannsynlig feil? (GSX 750 '80)

Legg inn av FJZZR »

Hvis du ikke vilkjøpe en ny regulator i første omgang, kan du gjøre følgende:

Koble av ene fasen (en dynamo har tre stykker)
Jeg mener også at den gamle gsx'n kobler inn "siste" fasen når du slå på lyset.
Og det er denne ledningen, som går via lysbryter du skal koble av.
Du får da ca 13v med litt turtall. For lite, men det går å kjøre med.

Men du bør også sjekke regulatorens jording. er denne dårlig, kan også spenning bli for høy.

Et batteri skal ideelt sett ha 14,2 - 14,8 volt, avhengig av temperatur.
Men fungerer både med lavere og litt høyere spenninger.

Sykler med permanent magnet (slik som denne) kortslutter overskuddet til jord!!! via regulatoren, så denne blir grusomt varm. Det er vel drfor de ryker såpass ofte som de gjør.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Ladespenning rundt 16 V - sannsynlig feil? (GSX 750 '80)

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev:
Kjellrf skrev:Ideell ladespenning burde være 14,4 V, men i praksis er vi vel fornøyd med ca 13,5V-14V.

Går det over 16V, kan elektronikken (tenningsboks, instrumenter) ta skade.

Et firma burde selvfølgelig vite om denne svakheten hos gamle Suzuki'er.
Men det er vel ikke så ofte de er på veien lengre, og svakhetene blir glemt. Ofte nye firmaer som kommer og går, uten det store erfaringsgrunnlaget på eldre sykler.

Da jeg jobbet i bransjen på slutten av 80-tallet og 90-tallet, var det en særdeles vanlig feil. Vi sa vel (litt på fleip), på begynnelsen av 90-tallet, at vi overlevde pga Honda's VF modeller og ladinga på Suzuki. Vi solgte bl.a. brukte regulatorer fra Honda, Kawasaki og Yamaha, som vi monterte på Suzukiene. Suzuki gikk bort fra den dårlige konstruksjonen på midten av 80-tallet, på de nye seriene med sykler som kom da (f.eks. GSXR).
Mens Honda klarte å bytte ut sin nesten skuddsikre regulator med en type som ryker når du kjører med dårlig batteri... (kom med VFR750 i 87).
Det som skjer, er at når batteriet ikke vil ta imot lading, vil energien (strømmen fra dynamoen) bli brukt til å varme opp regulatoren istede. Da blir den så varm at den brenner innvendig.
Takk for interessant informasjon, med noe forklaringer.
Vha regnr. fikk jeg tak i han som eide sykkelen før firmaet. Han sa at det var høy ladespenning på GSX'en.
Firmaet som solgte den til meg kunne derfor også ha blitt gjort oppmerksom på dette, eller fiunnet det ut.

De hadde bla gjort andre småting, som byttet framdekk, bremsevæske, bremseklosser.
Jeg vil forsøke å konsultere Krangnes Motor, også for å gjenge hull for tennplugg nr. 4...

Takk for gode svar frfa flere.
Krangnes motor gjenget opp toppen, skiftet regulator og gjorde noe småopprydding i det elektriske.
Dessuten ble det påpekt noen små mangler mhp feil bolter, manglende "skruing" av slike osv.
Greit å få noen hint fra dem, som har eldre japsesykler som spesialitet..
Så, da er jeg på vegen igjen, i hagl og regn - i dag i alle fall.
mvh

-gsx750_80

Svar