Moto Guzzi kvalitet osv?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Moto Guzzi kvalitet osv?

Legg inn av Twister »

Hei og takk for svar :-)

Som Tonti og Fidel skriver synes det klart at en normal utrustet mekaniker kan klare... og det er egentlig det jeg helst vil!!
Der er i min verden en av de store gledene med både båtlivet også. det å sitte med vedlikeholds og oppgraderinger når den varme sesongen er over...
Så at det er tildels hyppige intervaller er vel mer som en bonus å regne... hehe...

Jeg fant Guzzi klubben på nett:-) Der må jeg selvfølgelig søke medlemskap når jeg kommer så langt, fant også mange andre lidenskapelige klubber for disse syklene . Det lover også godt!!!

Har også kanskje kommet frem til at Griso 850 er et like godt valg som 1100... (1200-8V) blir for dyr...) 850en er også litt penere uten den oljekjøleren syntes jeg da....
Bellagioen har jeg ikke sett i real life... så det skal bli spennende :-)

Men jeg ønsker meg nok et eksosanlegg med utgang på høyre side... fant noen klipp på nett, og det så veldig pent ut å blottlegge hele den åpne venstresiden av bakhjulet...

Men som sagt; jeg tror jeg må kjøre en sesong på den jeg har før jeg bytter... kjenner at den ventetiden blir laaang....

Noen som et om det noen Guzzier på MC-Messa?
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38034
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi kvalitet osv?

Legg inn av AJ »

Tror nok ganske sikkert at Moto Guzzi stiller med de fleste modellene på MC-messa i mars, ja.
Gleder meg for øvrig veldig til denne messa!! tror det blir mye bra å se (og sikle... :yeyeye ) på ;-);)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Moto Guzzi kvalitet osv?

Legg inn av Fidel »

Griso 850 er et utmerket valg! Da kan vi bytte deler & know-how, du og jeg. :-)
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38034
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi kvalitet osv?

Legg inn av AJ »

Leita etter en bestemt tråd og snublet over denne... :-)
Litt tidlig å ta den fram igjen siden det fortsatt er noen uker til sesongen starter og brukserfaringen jeg har så langt med med Moto Guzzi kun er noen få uker i fjor.
Men tråden skal nok trekkes fram igjen som fort erfaringgrunnlaget er noe bedre.
Så få vi se hva konklusjonen på Guzzi kvaliteten blir etter hvert... ;-)

Fikk også endelig meldt meg inn i Norsk Moto Guzzi Klubb da jeg kom over denne tråden :-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Benny
Innlegg: 125
Registrert: 29 apr 2010, 19:24
Motorsykkelen din: HD Sportster 883 2004
Sted: Rælingen

Re: Moto Guzzi kvalitet osv?

Legg inn av Benny »

Hakke så mye med kvalitet å gjøre men dette er drømmesykkel'n min etter å ha sett den på messa
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Moto Guzzi kvalitet osv?

Legg inn av omaas »

Dette er en virkelig vakker sykkel :D
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
Benny
Innlegg: 125
Registrert: 29 apr 2010, 19:24
Motorsykkelen din: HD Sportster 883 2004
Sted: Rælingen

Re: Moto Guzzi kvalitet osv?

Legg inn av Benny »

Helt nydelig :thumleft

guzziman
Innlegg: 278
Registrert: 26 feb 2012, 04:59
Motorsykkelen din: triumph daytona 955i 2003 mod.
Sted: sarpsborg

Re: Moto Guzzi kvalitet osv?

Legg inn av guzziman »

Henger meg på å sier... guzzi kan detta :prf
Triumph Daytona 955i 2003

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38034
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi kvalitet osv?

Legg inn av AJ »

Mange fine Guzzier på Messa, men ingen Griso og Stelvio. Dessverre... :sorry

Helt seriøst er dette alfor dårlig, ærede Guzzi importør :[-X
Med tanke på at BMW holdt en høy GS profil, samme med Triumph med sin Tiger Explorer, Yamaha med flere Ténéré sykler på sin stand og KTM med sin nye 1190 Advenbture sykkel, var dette altfor dårlig og veldig skuffende...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Storm
Innlegg: 205
Registrert: 15 mar 2012, 19:21
Motorsykkelen din: 2 hjul
Sted: Vestfold

Re: Moto Guzzi kvalitet osv?

Legg inn av Storm »

Det værste på Guzzistanden, var at han selgeren eller hva nå enn han var, så hadde han overhodet ikke peiling. Jeg har veldig lite peil på disse Guzziene, så jeg håpa på at selgeren (danske) hadde noe mere peil enn meg. Men neida........... :scratch

Gordon
Innlegg: 146
Registrert: 14 nov 2014, 19:44
Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
Sted: Hokksund

Re: Moto Guzzi kvalitet osv?

Legg inn av Gordon »

Etter flere år med Triumph, valgt jeg Moto Guzzi i juni i år. Jeg kjøpte en 2011 Stelvio NTX ABS 1200cc, fikk prutet kr 4,500.- av prisen og ble en fornøyd kunde!!! Jo, dette var litt annerledes enn en Hinckley Triumph, som er ikke noe dårlig maskin :thumleft Høyde på Stelvio passer ikke for en kort vokst menneske, til tross for to forskellige høyde stillinger, jeg er 1.83 og foretrekke den laveste stilling. Dette er en meget komfortable maskin å ride på, sal er meget behagelig, ratte stilling gi en behagelig sitte stilling. Bensin tank er hele 32 liter. Service hver 10,000 km. Jeg har fått montert en Booster Plug som override den ECU når det gjelder bensin forbruk. Maskinen er tung, ca. 387 kg med side koffert og topp boks, men er lett kjørt. Det eneste negativ jeg kan bemerke er bak bremse som virker litt treg, men det skal jeg for verksted til å sjekke. Før jeg kjøpte Guzzi'n hadde jeg ingen erfaring med dette Italiansk merke, men må innrømme at jeg har hatt navn i hode i mange år. Etter en kompis kjøpte hans 2009 modell i fjor ble jeg imponert over maskinen, og da var jeg solgt. Mekanisk sett skal ikke det være alt for vanskelig å jobbe på, instruks bok har jeg downloaded fra internett. Jeg ble imponert over kvalitet, handling, og kan anbefale Guzzi som en bra maskin. Jeg har ingen erfaring fra de andre modeller, dog Guzzi Norge har fått en god omtale.
Gordon

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38034
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi kvalitet osv?

Legg inn av AJ »

Min erfaring med Moto Guzzi er, som mange her inne kjenner til, en Moto Guzzi Stelvio 8V.
Hadde hvit Stelvio med alufelger og fullt veskesett, som gjorde den til en utmerket langtursykkel. Den lengste vi hadde var til Mandello del Lario hvor Guzzifabrikken ligger. Dro også lenger sørover til Nizza Monferrato, sør for Milano. Hvilket betydde kjøring gjennom deler denne byen med med en del start og stopp i godt og vel 40 graders varme. Må innrømme jeg var litt bekymret for at den luft/oljekjølte motoren skulle gå varm. Men det var ingen problemstilling i det hele tatt. Noe jeg lot meg imponere av, det innrømmer uten videre. Selv om jeg utmerket godt vet at Guzzi er laget for å tåle kjøring i slike forhold. Disse syklene er jo laget der nede... ;-) .

Hadde ingen problemer av noe slag i løpet av Italiaturen.
Hadde få problemer for øvrig de to årene jeg eide sykkelen etter å ha kjørt ca. 48K med den.
En coil som havarerte (garantist, ny coil kjapt levert. En tennpluggkabel sviktet pga dårlig kontakt mellom ledning og plugghette. En kjent svakhet på disse kablene. Fikk nye på garantien, men satte på NOK Powercables istedet.

En annen ting som skjedde var at den ene bremseskiva ble skjev av en eller annen grunn. Fikk ny skive kjapt levert og montert på garantien.
Opplevde også at flyteringene på bremseskivene "satte" seg og ga vibrasjoner under bremsing. Men dette er ikke nødvendigvis et Guzzi problem i seg selv. Uansett enkelt å fikse.

Stelvio'en min var også plaget med "the Guzzi groan", denne høye ulyden fra tørrclutchen ved kaldstart. Irriterende, men helt ufarlig, for å si det slik.Støvsuging av clutchhuset skal visstnok hjelpe mot dette fenomenet som en del Stelvio'er er plaget av.

Til slutt det som var ganske betenkelig og som ble oppdaget da jeg skulle vinterlagring sykkelen hos lokal Guzziforhandler høsten 2014, nemlig ulyder i motoren. Det viste seg at de såkalte flat tappets løsningen til ventilene var såpass slitt at det ga en merkbar ulyd i motoren.
Dette ble også fikset på garantien slik at ny eier fikk en "ny" motor med helt nytt roller tappet sett, som skal være langt mer slitesterkt system enn flat tappets løsningen.
Nyere modeller har roller tappets og dermed mer pålitelige og slitesterke motorer.

Kan høres ut som jeg opplevde mange ting som kan tyde på lav kvalitet, men det er jeg ikke ubetinget enig i.
Det aller meste fungerte helt problemfritt, men selvfølgelig... irriterende med de tingene som skjedde.
Men ikke verre enn at jeg ikke vil ha betenkeligheter med å anskaffe meg Guzzi igjen, om jeg skulle ha lyst til det.
Selv om jeg altså opplevde mer feil på Stelvio'en enn de andre nye syklene jeg har hatt.

Den jeg har hatt minst problemer med er den jeg har nå, KTM 1290 Super Adventure. Kun et blinklys som dugget, kjapt byttet på første hovedservice.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38034
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi kvalitet osv?

Legg inn av AJ »

En ting jeg glemte:
det var en recall på 2012 modellene, som gjaldt lenkearmen (tror jeg det heter?) til nedre feste til bakre støtdemper.
Gikk like kjapt og uproblematisk å få byttet denne delen også :drg .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar