Automatisk lett lappen?

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Kawasaki »

Jeg ser ikke problemet med å slippe en som har bilsertifikat og som forstår trafikkregler ut i trafikken med motorsykkel,etter at personen har vist at han/hun mestrer motorsykkelen. La oss si 3-4 timer hos en kjøreskole.
Snakker av egen erfaring,hadde billappen et par år før jeg tok moppelappen.Kjører man sånn høvelig med vett,så går det stort sett bra. Er man ute etter å strekke grenser,så gjør man det uansett opplæring.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av MaxTron »

mekkern skrev:problemet er ikke opplæringa eller mengde.
problemet er at enkelte driter i å benytte det de har lært.
samme om det er fart rus eller risikoadferd.

DETTE kan ikke opplæring avhjelpe for dette er i enkeltes natur å opptre slik.
men så lenge en ikke kan "se" inni huet på oss er det vanskelig å luke de ut-eventuellt kjører de alikevel-se avisoppslag om stjålne sykler m dophuer som kræsjer-ofte på flukt fra onkel blå..dessuten knabber de ofte en til etter avhøret/legevakta. ](*,) ](*,)
Ja, det er jo klart, enkelte sånne vil det alltid være uansett :sorry
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Crinos »

Jeg tok MC lappen tett innpå bil lappen, og for meg var det en aldri så liten "a-ha" opplevelse med den teorien jeg lærte på MC kontra bil.
Jeg mener at MC-teorien bør være obligatorisk for alle sjåfører, uansett bokstav.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av jhn »

Mange tildels gode "argumenter mot" den grundige trafikkopplæringa vi har. Det finnes jo mange som kan si "se bare på oss, det gikk bra med oss", men det kan jo være greit å lære litt bremseteknikk, plassering og sporvalg fra en kyndig person.
Når alt kommer til alt så vil æ nok foretrekke dagens ordning

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Crinos »

jhn skrev:Mange tildels gode "argumenter mot" den grundige trafikkopplæringa vi har. Det finnes jo mange som kan si "se bare på oss, det gikk bra med oss", men det kan jo være greit å lære litt bremseteknikk, plassering og sporvalg fra en kyndig person.
Når alt kommer til alt så vil æ nok foretrekke dagens ordning
Jeg hadde foretrukket en enda strengere ordning. (både på bil og på mc).
Det er alt for mange som ikke burde hatt lappen som slippes løs på veiene.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Duville »

Crinos skrev:
jhn skrev:Mange tildels gode "argumenter mot" den grundige trafikkopplæringa vi har. Det finnes jo mange som kan si "se bare på oss, det gikk bra med oss", men det kan jo være greit å lære litt bremseteknikk, plassering og sporvalg fra en kyndig person.
Når alt kommer til alt så vil æ nok foretrekke dagens ordning
Jeg hadde foretrukket en enda strengere ordning. (både på bil og på mc).
Det er alt for mange som ikke burde hatt lappen som slippes løs på veiene.
Enig i det siste, de som går ut som verdensmestere og kjører som det fra dag en burde blitt sortert ut - det er dem som i hovedsak er farlige og det er stort sett dem som skaper de farligste situasjonene. Jeg mener likevel at de som ønsker å lære å kjøre bil, kan lære å kjøre bil med dagens ordning. Med det mener jeg at de som er usikre på dette og i den enden av skalaen tør ikke gå ut i trafikken uten tilstrekkelig opplæring. De andre, verdensmesterene, lærer ikke mer om de blir pålagt 15 kjøretimer ekstra av dagens opplæring. De blir bare mer yr når de endelig får lappen. Disse er farlige og burde egentlig ikke hatt kjøretillatelse, eventuellt burde de hatt maks grense på effekt slik aom tung sykkel....

Å utvide dagens opplegg uten endringer med ett uvisst antall timer uten å sorter disse ut slik at de ikke får lov til å kjøre har ingen hensikt.

Dersom disse hadde "vært villige" til å ta til seg noe som helst så hadde de i hvert fall lært når kameratene blir drept i ulykker rundt dem, men det er jo ikke mer enn 2 - 3 uker så er ulykken glemt og villmannskjøringen fortsetter.

Godtvoksen

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Godtvoksen »

Kawasaki skrev:Jeg ser ikke problemet med å slippe en som har bilsertifikat og som forstår trafikkregler ut i trafikken med motorsykkel,etter at personen har vist at han/hun mestrer motorsykkelen. La oss si 3-4 timer hos en kjøreskole.
Snakker av egen erfaring,hadde billappen et par år før jeg tok moppelappen.Kjører man sånn høvelig med vett,så går det stort sett bra. Er man ute etter å strekke grenser,så gjør man det uansett opplæring.
Jeg har lappen for alt du kan kjøre på veien, men stort sett har jeg bare kjørt personbil hele livet. Det betyr at jeg kan sette meg bak rattet på de aller største vogntogene som går på veien. Det samme med buss og MC. Jeg er således enig med deg. Tok et rustløserkurs i fjor etter jeg hadde fått "tung" MC og det var helt nødvendig opplæring. Jeg fikk mye igjen for de tre timene, og kommer helt sikkert til å ta et slikt kurs i år også... :thumleft

Det samme måtte jeg vel også gjøre dersom jeg skulle sette meg bak rattet på et stort vogntog...

Bilde

Lappen for for trailere mv. tok jeg under førstegangstjenesten for over 30 år siden og den kostet meg den gang kr. 70,- :mk

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av MaxTron »

Kawasaki skrev:Jeg ser ikke problemet med å slippe en som har bilsertifikat og som forstår trafikkregler ut i trafikken med motorsykkel,etter at personen har vist at han/hun mestrer motorsykkelen. La oss si 3-4 timer hos en kjøreskole.
Snakker av egen erfaring,hadde billappen et par år før jeg tok moppelappen.Kjører man sånn høvelig med vett,så går det stort sett bra. Er man ute etter å strekke grenser,så gjør man det uansett opplæring.
Er ganske skremmende utsagn dette :oh

Er jo SÅ mange forskjeller på det å kjøre sykkel i forhold til det å kjøre bil, at både teoretisk og praktisk opplæring er meget viktig!!

Har ved ett par anledninger møtt folk som hadde fått tungMC-lappen på "gammelmåten" for 35-40 år siden, men egentlig aldri brukt den.
Så kjøper de seg sykkel da i godt voksen alder, siden barna er mer enn voksne, og de begynner å få mye fritid, supert det i og for seg!! :thumleft
Så spør de mæ da om hvordan det egentlig er å kjøre en gammel Vmax i svingene, har jo hørt rykter om at det ikke går an å svinge med denne o.s.v....
Joda, går fint det sier æ, må jo bruke litt aktiv motstyring så er ike det noe problem.
Hva er motstyring? spør vedkommende. :8-[ :oh :8-[ :ills :[-(

Bynner å lure på om det var så supert at denne mannen bare kjøpte sæ sykkel og dro ut i trafikken... :-k

Prøver å forklare hva motstyring er, han er MEEEGET skeptisk, helt ulogisk å svinge feil vei, vil ikke/tør ikke engang prøve. "Bruker bare å lene meg litt over når jeg skal svinge jeg, funker fint det" Hva med en hurtig unnamanøver da? Nææ.. det hadde han ikke tenkt på...

Jodda, trygt som FAAN å kjøre sykkel uten opplæring ](*,) :ills ](*,)

Akkurat det med å kjøre med fornuft og innafor sine egne begrensninger er æ selvfølgelig helt enig i :thumleft Uansett hvor mye opplæring en har fått!!
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Godtvoksen

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Godtvoksen »

MaxTron skrev:
Har ved ett par anledninger møtt folk som hadde fått tungMC-lappen på "gammelmåten" for 35-40 år siden, men egentlig aldri brukt den.
Så kjøper de seg sykkel da i godt voksen alder, siden barna er mer enn voksne, og de begynner å få mye fritid, supert det i og for seg!! :thumleft
Så spør de mæ da om hvordan det egentlig er å kjøre en gammel Vmax i svingene, har jo hørt rykter om at det ikke går an å svinge med denne o.s.v....
Joda, går fint det sier æ, må jo bruke litt aktiv motstyring så er ike det noe problem.
Hva er motstyring? spør vedkommende.
Jeg er også en av de du her omtaler. Dog tok det meg ikke mer en 3 timer på rustløserkurs og lære om hva motstyring er, og hvordan unnamanøvere og trene videre på det... ;e Jeg var til og med så dum at jeg trodde at det var viktig og tråkke mest på bakbremsen når en nødbremset. :oh
Det var nemlig slik med min Tempo Panter i 1973. Da var det godt at jeg tok et kurs og lærte og nød-bremse. :thumleft

Gleder meg til nok en sesong, slik at jeg kan trene mer på dette.. :mc1

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av MaxTron »

Godtvoksen skrev:
MaxTron skrev:
Har ved ett par anledninger møtt folk som hadde fått tungMC-lappen på "gammelmåten" for 35-40 år siden, men egentlig aldri brukt den.
Så kjøper de seg sykkel da i godt voksen alder, siden barna er mer enn voksne, og de begynner å få mye fritid, supert det i og for seg!! :thumleft
Så spør de mæ da om hvordan det egentlig er å kjøre en gammel Vmax i svingene, har jo hørt rykter om at det ikke går an å svinge med denne o.s.v....
Joda, går fint det sier æ, må jo bruke litt aktiv motstyring så er ike det noe problem.
Hva er motstyring? spør vedkommende.
Jeg er også en av de du her omtaler. Dog tok det meg ikke mer en 3 timer på rustløserkurs og lære om hva motstyring er, og hvordan unnamanøvere og trene videre på det... ;e Gleder meg til nok en sesong, slik at jeg kan trene mer på dette.. :mc1
Var IKKE mynta til noen innpå forumet her, sjøl om det sikkert finns flere det passer på.

God ide å ta noen kjøretimer/melde seg på kurs som enkelte klubber holder om våren, har tenkt på dette sjøl, men er jo en bra bit å kjøre + tid og kostnad som har ført til at det foreløbig ikke har blitt gjort.
Bare dumt selvfølgelig. Vist kurset fører til at man unngår å gjøre EN liten feil/stivne i feil øyeblikk er både tid og penger tjent inn mange ganger, og kanskje egen og andres helse også!!

Anbefaler STERKT å lese NMCU's to bøker Full kontroll og Godt tenkt de finnes som PDF her: http://nmcu.org/gode-r-d-om-motorsykkelkj-ring" onclick="window.open(this.href);return false;
NMCU har tidligere gitt bort disse bøkene på MC-messa for dere som skal dit.
Anbefales ALLE som ikke har lest de, er vel forresten på tide å finne de fram og lese de på nytt :-)
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Svein2 »

Godtvoksen skrev:
MaxTron skrev:
Har ved ett par anledninger møtt folk som hadde fått tungMC-lappen på "gammelmåten" for 35-40 år siden, men egentlig aldri brukt den.
Så kjøper de seg sykkel da i godt voksen alder, siden barna er mer enn voksne, og de begynner å få mye fritid, supert det i og for seg!! :thumleft
Så spør de mæ da om hvordan det egentlig er å kjøre en gammel Vmax i svingene, har jo hørt rykter om at det ikke går an å svinge med denne o.s.v....
Joda, går fint det sier æ, må jo bruke litt aktiv motstyring så er ike det noe problem.
Hva er motstyring? spør vedkommende.
Jeg er også en av de du her omtaler. Dog tok det meg ikke mer en 3 timer på rustløserkurs og lære om hva motstyring er, og hvordan unnamanøvere og trene videre på det... ;e Gleder meg til nok en sesong, slik at jeg kan trene mer på dette.. :mc1
Jeg også fikk det på gamlemåten. Jeg har pratet med folk som har tatt det på nye måten og også disse har vært skeptisk til hva kontrastyring er,
før de har fått prøvd det i praksis.
Sjåførlæreren sa til min datter ifjor, dagen da hun tok førerkort på bil at: "det er nå den ordentlige treninga begynner, du blir ikke verdensmester om du har lappen,
men du kan bli veldig god og da er det bare å kjøre mest mulig".
Det blir det samme med meg, begynte å kjøre tung sykkel etter ett opphold på 20 år, (har kjørt moped), men jeg vet utmerket godt hvor jeg står og hvor mye jeg
har å lære. Har trent kontrastyring og bremsing på Finnskogen i hele høst og kjenner det begynner å komme. Hvordan jeg vil reagere hvis jeg kommer i en situasjon hvor jeg virkelig trenger det, vet jeg ikke.
Men det vet man ikke uansett på hvilken måte man har fått lappen. Det er den dagen jeg føler att jeg er utlært, det kanskje begynner å bli skummelt.
Men jeg er nok en tryggere sjåfør nå, enn da jeg akkurat hadde tatt MC lappen. Da kjørte jeg som jeg gjorde med mopeden, mest mulig full gass. :prop:

Vi med "grønt" førerkort er jo en utdøende rase, så da vil vel bare framtidens statistikker si hva som egentlig var best.

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Twister »

Det er nok som min kjørelærer sa når jeg tok lappen i høst;
Du har nå fått et bevis som gir deg rett til å lære deg å kjøre sykkel uten lærer bakpå! :D
Selv fikk jeg oppleve konkret hvordan det er å komme inn i sving uten å ha øvd på kontrastyring. svingen var lenger en antatt og jeg prøvde febrilsk å svinge inn i svingen, men det eneste resultat at jeg havnet ut i motsatt kjørefelt ](*,) heldigvis uten motgående trafikk!! og at det gikk ganske så sakte!

etter en stund hadde jeg "banekjøring" med unnamanøver osv... det var en AHA opplevelse det!!!

Min mening er i iallefall at det i hvertfall ikke er for strengt dette med opplæring på mc eller bil.

Enda verre er det med båt!!!

Inntil nå nylig har det jo vært fritt fram for en hver som har fylt 16 å kunne kjøpe seg en 14.9m 20 tonn++ tung rakett av en båt som gjør 100 km/t ++ uten å noen som helst opplæring, Behøver ikke engang å sett en båt før!!!
Men nå må man ta båtførerprøven!!! hva F#¤% er det da!!!?? helt utrolig simpel opplæring med tanke på risiko og ansvar en båtfører har!! ( til alt overmål er det ikke krav til forsikring på sjøen heller, så en er prisgitt at den som skader/lemlester deg eller båten har betalings evne og ikke minst vilje... )

Beklager å dratt inn båt i dette, men ble bare litt revet med.... :ills
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Intruder »

:-J :scratch Hmm,kjøpte en sykkel igjen for fire år siden etter mange års opphold,tok tung MC-kort i gammeldagsverden.Har ikke tatt noe rustløserkurs.
På disse fire åra er jeg blitt overkjørt av en unggutt som kjørte med L og papsen som sjåførlærer,etter å ha vært ekstra forsiktig fordi jeg så Lèn og tok hensyn.Grunnen til uhellet var at gutten og pappa blinket til høyre og skulle til venstre..Greie folk som ringte og spurte hvordan det gikk med meg dagen etter ! :rose :gk
Vet godt hva kontrastyring og sikker bremsing er,i tillegg til at jeg hele tiden kjører så jeg er helt sikker i svinger m.v. :vs
Trafikkskiltene med fartsgrense på ser jeg som anbefalt øvre fartsgrense,ikke påbudt hastighet.. :notlistening
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Snikkeren »

Intruder skrev: Trafikkskiltene med fartsgrense på ser jeg som anbefalt øvre fartsgrense,ikke påbudt hastighet.. :notlistening
Og jeg som trodde det var minimumshastighet de viste... ;e
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Godtvoksen

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Godtvoksen »

MaxTron skrev:Anbefaler STERKT å lese NMCU's to bøker Full kontroll og Godt tenkt de finnes som PDF her: http://nmcu.org/gode-r-d-om-motorsykkelkj-ring" onclick="window.open(this.href);return false;
NMCU har tidligere gitt bort disse bøkene på MC-messa for dere som skal dit.
Anbefales ALLE som ikke har lest de, er vel forresten på tide å finne de fram og lese de på nytt :-)
Støtter dine anbefalinger 100%. :prf

Jeg har lest dem begge to, og jeg blar litt i dem for å repetere teoretisk kunnskap. :mk

Svar