Automatisk lett lappen?
Automatisk lett lappen?
Jeg har søkt litt rundt på nette for å finne ut om dette er sant, men hittil har jeg ikke funnet noe som jeg forstår meg helt på, men da lurer jeg på, får man automatisk Lett lappen når man tar bil lappen?
Grunnen til at jeg lurer på dette er fordi jeg snakket med broren min her om dagen, hvor han lurte på hvor stor motor som sitter i Monkey Biken til faren min, når han fikk vite at den har en 120ccm motor så sa han at han har lov til å kjøre den, siden den ikke er større en 125ccm, og han fikk bil lappen for bare litt siden og han har bare hatt moped lappen før det.
En annen grunn til at jeg lurer på dette er at jeg kjører jo en monkey bike, og jeg kunne tenkt meg å ha 125ccm motor i den, men siden jeg kun har moped lappen så får jeg jo ikke gjort det, og siden det går ann å få tak i monkey biker og gorillaer som er mellom 70ccm og 125ccm så får jeg jo muligheten til å kjøre en lett monkey, så fort jeg får lett lappen eller større selvfølgelig.
:[-o<
Grunnen til at jeg lurer på dette er fordi jeg snakket med broren min her om dagen, hvor han lurte på hvor stor motor som sitter i Monkey Biken til faren min, når han fikk vite at den har en 120ccm motor så sa han at han har lov til å kjøre den, siden den ikke er større en 125ccm, og han fikk bil lappen for bare litt siden og han har bare hatt moped lappen før det.
En annen grunn til at jeg lurer på dette er at jeg kjører jo en monkey bike, og jeg kunne tenkt meg å ha 125ccm motor i den, men siden jeg kun har moped lappen så får jeg jo ikke gjort det, og siden det går ann å få tak i monkey biker og gorillaer som er mellom 70ccm og 125ccm så får jeg jo muligheten til å kjøre en lett monkey, så fort jeg får lett lappen eller større selvfølgelig.
:[-o<
Stor gutt, liten sykkel. 

-
- Innlegg: 69
- Registrert: 18 apr 2010, 12:45
- Motorsykkelen din: Honda CRF1100 AT Adventure Sports 2022
- Bosted: Bergen
Re: Automatisk lett lappen?
Når du har tatt førerkort kl. B, så er du heldignok til å få kjøre moped i tillegg
Har aldri hørt at du får kjøre noe mer enn det..riktignok var det slik for maaaaange år siden at du kunne kjøre til og med 125 ccm eller deromkring men tviler sterkt på at det er slik i dag. Hadde vært kult om jeg tok feil da..
Spiff

Spiff
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Automatisk lett lappen?
Hvis bror din er nesten 60 så kan han muligens omfattes av de gamle førerkortbestemmelsene..hvis ikke er det kun knallert på ham også...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Automatisk lett lappen?
- kan trekke av minst 10 år på dette - jeg mener jeg hadde "lettlappen" på bilsertifikat dersom jeg ikke hadde tatt lappen 3 dager etter at jeg ble 16. Dvs de grønne heftene vi fikk til sertifikat i den tiden...mekkern skrev:Hvis bror din er nesten 60 så kan han muligens omfattes av de gamle førerkortbestemmelsene..hvis ikke er det kun knallert på ham også...
okei - 50 er jo nesten 60 for de som bare er 37 da, men bare vent til du er 50 sjøl.....
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Bosted: Kongsberg
Re: Automatisk lett lappen?
Egentlig er vel dette enkelt. Hvilken førerrett gir klasse B?
vegvesen.no sier følgende:
--------------------------
Denne klassen gjelder føring av motorvogn (unntatt motorsykkel) med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt åtte passasjerplasser i tillegg til førerplassen.
Med klasse B kan du etter bilen trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg.
Det kan også være tillatt å trekke tilhenger over 750 kg med klasse B dersom
tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og
den tillatte totalvekten for bil og tilhenger til sammen ikke overskrider 3500 kg.
Før trekking må du dessuten alltid kontrollere de tekniske begrensningene i personbilens vognkort for å finne ut hva som er bilens maksimale aktuelle tilhengervekt (tillatt hengervekt). Denne må du ikke overskride uansett hvilke førerkortklasser du har. Se også etter bilens tillatte vogntogvekt. Denne skal selvsagt heller ikke overskrides, uansett førerkortklasse, dvs. summen av bilens aktuelle totalvekt + tilhengerens aktuelle totalvekt må til sammen ikke overskride tillatt vogntogvekt.
Klasse B gir også rett til å kjøre tre- eller firehjuls motorsykkel og moped klasse M 147 i internasjonal trafikk. Høyst sannsynlig blir også tohjuls moped (klasse M 146) akseptert i utlandet, men undersøk på forhånd hvordan reglene praktiseres i de aktuelle landene.
For kjøring i Norge gir klasse B førerrettighet også for:
- moped
- traktor, med eller uten tilhenger men bare traktor med tillatt totalvekt høyst 3500 kg hvis klasse B er ervervet etter 1. januar 2005
- motorredskap med tillatt totalvekt høyst 7500 kg og større motorredskap med maksimal konstruktiv hastighet 50 km/t, men bare motorredskap med tillatt totalvekt høyst 3500 kg hvis klasse B er ervervet etter 1. januar 2005
- beltebil med eller uten tilhengerslede
- snøscooter med eller uten tilhengerslede hvis klasse B er ervervet før 1. juli 2006
- tre- eller firehjuls motorsykkel
- tre- eller firehjuls motorsykkel med slagvolum over 125 ccm med tilhenger, og som er godkjent for å trekke tilhenger ved merknad i vognkortet
------------------------------
Konklusjon: Du kan ikke kjøre 125ccm med bare klasse B
vegvesen.no sier følgende:
--------------------------
Denne klassen gjelder føring av motorvogn (unntatt motorsykkel) med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt åtte passasjerplasser i tillegg til førerplassen.
Med klasse B kan du etter bilen trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg.
Det kan også være tillatt å trekke tilhenger over 750 kg med klasse B dersom
tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og
den tillatte totalvekten for bil og tilhenger til sammen ikke overskrider 3500 kg.
Før trekking må du dessuten alltid kontrollere de tekniske begrensningene i personbilens vognkort for å finne ut hva som er bilens maksimale aktuelle tilhengervekt (tillatt hengervekt). Denne må du ikke overskride uansett hvilke førerkortklasser du har. Se også etter bilens tillatte vogntogvekt. Denne skal selvsagt heller ikke overskrides, uansett førerkortklasse, dvs. summen av bilens aktuelle totalvekt + tilhengerens aktuelle totalvekt må til sammen ikke overskride tillatt vogntogvekt.
Klasse B gir også rett til å kjøre tre- eller firehjuls motorsykkel og moped klasse M 147 i internasjonal trafikk. Høyst sannsynlig blir også tohjuls moped (klasse M 146) akseptert i utlandet, men undersøk på forhånd hvordan reglene praktiseres i de aktuelle landene.
For kjøring i Norge gir klasse B førerrettighet også for:
- moped
- traktor, med eller uten tilhenger men bare traktor med tillatt totalvekt høyst 3500 kg hvis klasse B er ervervet etter 1. januar 2005
- motorredskap med tillatt totalvekt høyst 7500 kg og større motorredskap med maksimal konstruktiv hastighet 50 km/t, men bare motorredskap med tillatt totalvekt høyst 3500 kg hvis klasse B er ervervet etter 1. januar 2005
- beltebil med eller uten tilhengerslede
- snøscooter med eller uten tilhengerslede hvis klasse B er ervervet før 1. juli 2006
- tre- eller firehjuls motorsykkel
- tre- eller firehjuls motorsykkel med slagvolum over 125 ccm med tilhenger, og som er godkjent for å trekke tilhenger ved merknad i vognkortet
------------------------------
Konklusjon: Du kan ikke kjøre 125ccm med bare klasse B
Det er det samme for skylda hvem som har den...
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Automatisk lett lappen?
Og takk gud for det!!
Er jo nok ulykker om ikke folk med bare bilopplæring også skulle begynne å frese rundt på motorsykkel
Greitnok at det var sånn fram til for ca 35 år siden, men da var jo også trafikkbildet en del annerledes...
Går jo også ut ifra at det allerede da begynte å bli ett problem, var sikkert en grunn til at det ble slutt på det
Er jo nok ulykker om ikke folk med bare bilopplæring også skulle begynne å frese rundt på motorsykkel
](./images/smilies/grrr.gif)

Greitnok at det var sånn fram til for ca 35 år siden, men da var jo også trafikkbildet en del annerledes...
Går jo også ut ifra at det allerede da begynte å bli ett problem, var sikkert en grunn til at det ble slutt på det

karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
Re: Automatisk lett lappen?
krav til føreropplæring på mc ble innført fra 1.april 1979, før det var det jo bare å møte opp hos biltilsynet, bestå en teoriprøve og vise at man kunne kjøre mc, og så fikk man lappen.
Dette var samtidig som den grønne lappen forsvant, med anledning til å kjøre lett sykkel på billappen.
Så folk med billappen hadde anledning til å frese rundt på lett sykkel med kun bilopplæring, mens folk med mclappen kunne frese rundt på tung sykkel uten noen som helst opplæring.
Dette var samtidig som den grønne lappen forsvant, med anledning til å kjøre lett sykkel på billappen.
Så folk med billappen hadde anledning til å frese rundt på lett sykkel med kun bilopplæring, mens folk med mclappen kunne frese rundt på tung sykkel uten noen som helst opplæring.
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Automatisk lett lappen?
Ja sånn var det for meg da jeg tok mc-lappenpelsen skrev:krav til føreropplæring på mc ble innført fra 1.april 1979, før det var det jo bare å møte opp hos biltilsynet, bestå en teoriprøve og vise at man kunne kjøre mc, og så fikk man lappen.
Dette var samtidig som den grønne lappen forsvant, med anledning til å kjøre lett sykkel på billappen.
Så folk med billappen hadde anledning til å frese rundt på lett sykkel med kun bilopplæring, mens folk med mclappen kunne frese rundt på tung sykkel uten noen som helst opplæring.

Vi var 5 stykker som samtidig kjørte opp til lettlappen hos Bilsakkyndige i Ullevålsveien i Oslo en oktoberdag i -72. (Shit, detta er lenge sia...) Jeg hadde lånt en lett-sykkel av en kompis, og kjørte selvfølgelig ned til Bilsakyndige, og trilla sykkern de siste 50 meter fram til porten.
Etter en fellesprat med "sakkyndige" (teoriprøven) bar det ut å kjøre 8-tall, ballansere på vippe-planke og bremsetest. Så ut i trafikken med "sakkyndige" bakpå, vi skiftet på å ha han bakpå et lite stykke hver. En av gutta strøyk, han tryna med "sakkyndige" bakpå da han skulle krysse ei våt trikkeskinne som stakk 5-6 cm høyere opp enn brusteindekket.
Så var det bare å vente til 18-årsdagen og Stor Sykkel.
Aldri vært noe problem for meg at jeg fikk mc-lappen på denne måten

-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: Automatisk lett lappen?
Tok lappen i 76 , den kostet den svimlene sum av kr:90.- (en slags avgift) noen spørsmål og en liten tur i trafikken .
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Automatisk lett lappen?
Tok tunglappen i 73,reiste inn en lørdag,lett teori og en tur med bilsakkyndig og
så var det i boks.....
En mellomting mellom dette og dagens høyskole for å få førerkort kunne vært OK ..!
så var det i boks.....

En mellomting mellom dette og dagens høyskole for å få førerkort kunne vært OK ..!

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Automatisk lett lappen?
Er ikke helt enig i dette, kan vel aldri bli for mye eller for god opplæring i trafikken!!???!!Intruder skrev:Tok tunglappen i 73,reiste inn en lørdag,lett teori og en tur med bilsakkyndig og
så var det i boks.....![]()
En mellomting mellom dette og dagens høyskole for å få førerkort kunne vært OK ..!
Den dagen vi ikke har hatt trafikkulykker som kan tilskrives at noen har vert uoppmerksomme eller gjort en feil/brutt en trafikkregel på 10 år kaaan vi kanskje vurdere det, men inntil da...

At det har blitt SKREKKFORFERDELIG dyrt er en annen sak

karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
Re: Automatisk lett lappen?
Uoppmerksomhet har vel ingen ting med opplæring å gjøre - du blir ikke mer oppmerksom i trafikken om du har 15 kjøretimer mer før du får lov til å kjøre opp, det får være grenser for snusfornuft. Hvis din teori er korrekt må du se å få levert inn lappen siden du garantert har gjort minst 2 feil/uloveligheter siste uka du kjørte bil/MC. Enig med Intruder, det kan bli for mye i "det godes tjeneste".MaxTron skrev:Er ikke helt enig i dette, kan vel aldri bli for mye eller for god opplæring i trafikken!!???!!Intruder skrev:Tok tunglappen i 73,reiste inn en lørdag,lett teori og en tur med bilsakkyndig og
så var det i boks.....![]()
En mellomting mellom dette og dagens høyskole for å få førerkort kunne vært OK ..!
Den dagen vi ikke har hatt trafikkulykker som kan tilskrives at noen har vert uoppmerksomme eller gjort en feil/brutt en trafikkregel på 10 år kaaan vi kanskje vurdere det, men inntil da...![]()
At det har blitt SKREKKFORFERDELIG dyrt er en annen sak
Re: Automatisk lett lappen?
Tror det er lurt at det er blitt mer omfattende opplæring og krav - ihvertfall hvis jeg ser på meg selv som ganske erfaren og god til å lese trafikken og selvfølgelig bedre enn snittet til å kjøre bil (noe 90% av menn mener de er iflg undersøkelser
)
Dvs har kjørt en god del i Oslo og omegn og valgte med vilje en skole i sentrum når jeg skulle ta timer, fordi jeg tenkte som så at det jeg lærer om egne feil osv her vil være gull verdt senere. Kan vel trygt si at jeg gjorde i snitt minst en alvorlig feil hver kjøretime i trafikken, og unnamanøver-øvelsen som både er en del av pensum og oppkjøring hadde jeg god nytte av 1 uke etter lappen.
Men kommer jo an på selvfølgelig, har man kjørt mye og klart seg igjennom den første tiden så er det også en form for opplæring (for ikke å si utsiling...) Isåfall får man jo også bonus i form av at kjørelæreren ser nivået og gir tilsvarende færre timer.
Pengene man har brukt til opplæring blir uansett en bagatell hvis man kan unngå en eneste ulykke.

Dvs har kjørt en god del i Oslo og omegn og valgte med vilje en skole i sentrum når jeg skulle ta timer, fordi jeg tenkte som så at det jeg lærer om egne feil osv her vil være gull verdt senere. Kan vel trygt si at jeg gjorde i snitt minst en alvorlig feil hver kjøretime i trafikken, og unnamanøver-øvelsen som både er en del av pensum og oppkjøring hadde jeg god nytte av 1 uke etter lappen.
Men kommer jo an på selvfølgelig, har man kjørt mye og klart seg igjennom den første tiden så er det også en form for opplæring (for ikke å si utsiling...) Isåfall får man jo også bonus i form av at kjørelæreren ser nivået og gir tilsvarende færre timer.
Pengene man har brukt til opplæring blir uansett en bagatell hvis man kan unngå en eneste ulykke.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Automatisk lett lappen?
Selvfølgelig har også hvor oppmerksom man er med opplæring å gjøre!!Duville skrev:Uoppmerksomhet har vel ingen ting med opplæring å gjøre - du blir ikke mer oppmerksom i trafikken om du har 15 kjøretimer mer før du får lov til å kjøre opp, det får være grenser for snusfornuft. Hvis din teori er korrekt må du se å få levert inn lappen siden du garantert har gjort minst 2 feil/uloveligheter siste uka du kjørte bil/MC. Enig med Intruder, det kan bli for mye i "det godes tjeneste".MaxTron skrev:Er ikke helt enig i dette, kan vel aldri bli for mye eller for god opplæring i trafikken!!???!!Intruder skrev:Tok tunglappen i 73,reiste inn en lørdag,lett teori og en tur med bilsakkyndig og
så var det i boks.....![]()
En mellomting mellom dette og dagens høyskole for å få førerkort kunne vært OK ..!
Den dagen vi ikke har hatt trafikkulykker som kan tilskrives at noen har vert uoppmerksomme eller gjort en feil/brutt en trafikkregel på 10 år kaaan vi kanskje vurdere det, men inntil da...![]()
At det har blitt SKREKKFORFERDELIG dyrt er en annen sak
Man må selvfølgelig lære foreksempel å sjekke dødvinkler, og hvorfor man gjør det, og så må det REPETERES som alt her i livet man vil bli god på og trygg på!!
Dette har jo ingenting med snusfornuft å gjøre, heller med sunn fornuft, og ting vi vet, øvelse gjør BEDRE!!
At noen mener at det foreksempel er nok å gå igjennom alt EN gang og så versegod ut i trafikken er ganske skremmende

Æ sa jo INGENTING om at de som gjør feil skal levere inn førerkortet, da hadde det vel vært tomt på veiene i løpet av en ukes tid

Æ sa at når det blir slutt på ulykker er opplæringa god nok, har IKKE nevnt at folk burde miste kortet for å gjøre feil. Vist feila er farlige nok burde de jo det selvfølgelig..
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Automatisk lett lappen?
problemet er ikke opplæringa eller mengde.
problemet er at enkelte driter i å benytte det de har lært.
samme om det er fart rus eller risikoadferd.
DETTE kan ikke opplæring avhjelpe for dette er i enkeltes natur å opptre slik.
men så lenge en ikke kan "se" inni huet på oss er det vanskelig å luke de ut-eventuellt kjører de alikevel-se avisoppslag om stjålne sykler m dophuer som kræsjer-ofte på flukt fra onkel blå..dessuten knabber de ofte en til etter avhøret/legevakta.
](./images/smilies/grrr.gif)
problemet er at enkelte driter i å benytte det de har lært.
samme om det er fart rus eller risikoadferd.
DETTE kan ikke opplæring avhjelpe for dette er i enkeltes natur å opptre slik.
men så lenge en ikke kan "se" inni huet på oss er det vanskelig å luke de ut-eventuellt kjører de alikevel-se avisoppslag om stjålne sykler m dophuer som kræsjer-ofte på flukt fra onkel blå..dessuten knabber de ofte en til etter avhøret/legevakta.
](./images/smilies/grrr.gif)
](./images/smilies/grrr.gif)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Automatisk lett lappen?
Jeg ser ikke problemet med å slippe en som har bilsertifikat og som forstår trafikkregler ut i trafikken med motorsykkel,etter at personen har vist at han/hun mestrer motorsykkelen. La oss si 3-4 timer hos en kjøreskole.
Snakker av egen erfaring,hadde billappen et par år før jeg tok moppelappen.Kjører man sånn høvelig med vett,så går det stort sett bra. Er man ute etter å strekke grenser,så gjør man det uansett opplæring.
Snakker av egen erfaring,hadde billappen et par år før jeg tok moppelappen.Kjører man sånn høvelig med vett,så går det stort sett bra. Er man ute etter å strekke grenser,så gjør man det uansett opplæring.
ikkebike.norwegianforum.net
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Automatisk lett lappen?
Ja, det er jo klart, enkelte sånne vil det alltid være uansettmekkern skrev:problemet er ikke opplæringa eller mengde.
problemet er at enkelte driter i å benytte det de har lært.
samme om det er fart rus eller risikoadferd.
DETTE kan ikke opplæring avhjelpe for dette er i enkeltes natur å opptre slik.
men så lenge en ikke kan "se" inni huet på oss er det vanskelig å luke de ut-eventuellt kjører de alikevel-se avisoppslag om stjålne sykler m dophuer som kræsjer-ofte på flukt fra onkel blå..dessuten knabber de ofte en til etter avhøret/legevakta.![]()

karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Automatisk lett lappen?
Jeg tok MC lappen tett innpå bil lappen, og for meg var det en aldri så liten "a-ha" opplevelse med den teorien jeg lærte på MC kontra bil.
Jeg mener at MC-teorien bør være obligatorisk for alle sjåfører, uansett bokstav.
Jeg mener at MC-teorien bør være obligatorisk for alle sjåfører, uansett bokstav.
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Automatisk lett lappen?
Mange tildels gode "argumenter mot" den grundige trafikkopplæringa vi har. Det finnes jo mange som kan si "se bare på oss, det gikk bra med oss", men det kan jo være greit å lære litt bremseteknikk, plassering og sporvalg fra en kyndig person.
Når alt kommer til alt så vil æ nok foretrekke dagens ordning
Når alt kommer til alt så vil æ nok foretrekke dagens ordning
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Automatisk lett lappen?
Jeg hadde foretrukket en enda strengere ordning. (både på bil og på mc).jhn skrev:Mange tildels gode "argumenter mot" den grundige trafikkopplæringa vi har. Det finnes jo mange som kan si "se bare på oss, det gikk bra med oss", men det kan jo være greit å lære litt bremseteknikk, plassering og sporvalg fra en kyndig person.
Når alt kommer til alt så vil æ nok foretrekke dagens ordning
Det er alt for mange som ikke burde hatt lappen som slippes løs på veiene.
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Re: Automatisk lett lappen?
Enig i det siste, de som går ut som verdensmestere og kjører som det fra dag en burde blitt sortert ut - det er dem som i hovedsak er farlige og det er stort sett dem som skaper de farligste situasjonene. Jeg mener likevel at de som ønsker å lære å kjøre bil, kan lære å kjøre bil med dagens ordning. Med det mener jeg at de som er usikre på dette og i den enden av skalaen tør ikke gå ut i trafikken uten tilstrekkelig opplæring. De andre, verdensmesterene, lærer ikke mer om de blir pålagt 15 kjøretimer ekstra av dagens opplæring. De blir bare mer yr når de endelig får lappen. Disse er farlige og burde egentlig ikke hatt kjøretillatelse, eventuellt burde de hatt maks grense på effekt slik aom tung sykkel....Crinos skrev:Jeg hadde foretrukket en enda strengere ordning. (både på bil og på mc).jhn skrev:Mange tildels gode "argumenter mot" den grundige trafikkopplæringa vi har. Det finnes jo mange som kan si "se bare på oss, det gikk bra med oss", men det kan jo være greit å lære litt bremseteknikk, plassering og sporvalg fra en kyndig person.
Når alt kommer til alt så vil æ nok foretrekke dagens ordning
Det er alt for mange som ikke burde hatt lappen som slippes løs på veiene.
Å utvide dagens opplegg uten endringer med ett uvisst antall timer uten å sorter disse ut slik at de ikke får lov til å kjøre har ingen hensikt.
Dersom disse hadde "vært villige" til å ta til seg noe som helst så hadde de i hvert fall lært når kameratene blir drept i ulykker rundt dem, men det er jo ikke mer enn 2 - 3 uker så er ulykken glemt og villmannskjøringen fortsetter.
Re: Automatisk lett lappen?
Jeg har lappen for alt du kan kjøre på veien, men stort sett har jeg bare kjørt personbil hele livet. Det betyr at jeg kan sette meg bak rattet på de aller største vogntogene som går på veien. Det samme med buss og MC. Jeg er således enig med deg. Tok et rustløserkurs i fjor etter jeg hadde fått "tung" MC og det var helt nødvendig opplæring. Jeg fikk mye igjen for de tre timene, og kommer helt sikkert til å ta et slikt kurs i år også...Kawasaki skrev:Jeg ser ikke problemet med å slippe en som har bilsertifikat og som forstår trafikkregler ut i trafikken med motorsykkel,etter at personen har vist at han/hun mestrer motorsykkelen. La oss si 3-4 timer hos en kjøreskole.
Snakker av egen erfaring,hadde billappen et par år før jeg tok moppelappen.Kjører man sånn høvelig med vett,så går det stort sett bra. Er man ute etter å strekke grenser,så gjør man det uansett opplæring.

Det samme måtte jeg vel også gjøre dersom jeg skulle sette meg bak rattet på et stort vogntog...

Lappen for for trailere mv. tok jeg under førstegangstjenesten for over 30 år siden og den kostet meg den gang kr. 70,-

- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Automatisk lett lappen?
Er ganske skremmende utsagn detteKawasaki skrev:Jeg ser ikke problemet med å slippe en som har bilsertifikat og som forstår trafikkregler ut i trafikken med motorsykkel,etter at personen har vist at han/hun mestrer motorsykkelen. La oss si 3-4 timer hos en kjøreskole.
Snakker av egen erfaring,hadde billappen et par år før jeg tok moppelappen.Kjører man sånn høvelig med vett,så går det stort sett bra. Er man ute etter å strekke grenser,så gjør man det uansett opplæring.

Er jo SÅ mange forskjeller på det å kjøre sykkel i forhold til det å kjøre bil, at både teoretisk og praktisk opplæring er meget viktig!!
Har ved ett par anledninger møtt folk som hadde fått tungMC-lappen på "gammelmåten" for 35-40 år siden, men egentlig aldri brukt den.
Så kjøper de seg sykkel da i godt voksen alder, siden barna er mer enn voksne, og de begynner å få mye fritid, supert det i og for seg!!

Så spør de mæ da om hvordan det egentlig er å kjøre en gammel Vmax i svingene, har jo hørt rykter om at det ikke går an å svinge med denne o.s.v....
Joda, går fint det sier æ, må jo bruke litt aktiv motstyring så er ike det noe problem.
Hva er motstyring? spør vedkommende.





Bynner å lure på om det var så supert at denne mannen bare kjøpte sæ sykkel og dro ut i trafikken...

Prøver å forklare hva motstyring er, han er MEEEGET skeptisk, helt ulogisk å svinge feil vei, vil ikke/tør ikke engang prøve. "Bruker bare å lene meg litt over når jeg skal svinge jeg, funker fint det" Hva med en hurtig unnamanøver da? Nææ.. det hadde han ikke tenkt på...
Jodda, trygt som FAAN å kjøre sykkel uten opplæring
](./images/smilies/grrr.gif)

](./images/smilies/grrr.gif)
Akkurat det med å kjøre med fornuft og innafor sine egne begrensninger er æ selvfølgelig helt enig i

karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
Re: Automatisk lett lappen?
Jeg er også en av de du her omtaler. Dog tok det meg ikke mer en 3 timer på rustløserkurs og lære om hva motstyring er, og hvordan unnamanøvere og trene videre på det...MaxTron skrev:
Har ved ett par anledninger møtt folk som hadde fått tungMC-lappen på "gammelmåten" for 35-40 år siden, men egentlig aldri brukt den.
Så kjøper de seg sykkel da i godt voksen alder, siden barna er mer enn voksne, og de begynner å få mye fritid, supert det i og for seg!!![]()
Så spør de mæ da om hvordan det egentlig er å kjøre en gammel Vmax i svingene, har jo hørt rykter om at det ikke går an å svinge med denne o.s.v....
Joda, går fint det sier æ, må jo bruke litt aktiv motstyring så er ike det noe problem.
Hva er motstyring? spør vedkommende.


Det var nemlig slik med min Tempo Panter i 1973. Da var det godt at jeg tok et kurs og lærte og nød-bremse.

Gleder meg til nok en sesong, slik at jeg kan trene mer på dette..

- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Automatisk lett lappen?
Var IKKE mynta til noen innpå forumet her, sjøl om det sikkert finns flere det passer på.Godtvoksen skrev:Jeg er også en av de du her omtaler. Dog tok det meg ikke mer en 3 timer på rustløserkurs og lære om hva motstyring er, og hvordan unnamanøvere og trene videre på det...MaxTron skrev:
Har ved ett par anledninger møtt folk som hadde fått tungMC-lappen på "gammelmåten" for 35-40 år siden, men egentlig aldri brukt den.
Så kjøper de seg sykkel da i godt voksen alder, siden barna er mer enn voksne, og de begynner å få mye fritid, supert det i og for seg!!![]()
Så spør de mæ da om hvordan det egentlig er å kjøre en gammel Vmax i svingene, har jo hørt rykter om at det ikke går an å svinge med denne o.s.v....
Joda, går fint det sier æ, må jo bruke litt aktiv motstyring så er ike det noe problem.
Hva er motstyring? spør vedkommende.Gleder meg til nok en sesong, slik at jeg kan trene mer på dette..
God ide å ta noen kjøretimer/melde seg på kurs som enkelte klubber holder om våren, har tenkt på dette sjøl, men er jo en bra bit å kjøre + tid og kostnad som har ført til at det foreløbig ikke har blitt gjort.
Bare dumt selvfølgelig. Vist kurset fører til at man unngår å gjøre EN liten feil/stivne i feil øyeblikk er både tid og penger tjent inn mange ganger, og kanskje egen og andres helse også!!
Anbefaler STERKT å lese NMCU's to bøker Full kontroll og Godt tenkt de finnes som PDF her: http://nmcu.org/gode-r-d-om-motorsykkelkj-ring" onclick="window.open(this.href);return false;
NMCU har tidligere gitt bort disse bøkene på MC-messa for dere som skal dit.
Anbefales ALLE som ikke har lest de, er vel forresten på tide å finne de fram og lese de på nytt :-)
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L