Varmebestandig lakk ?

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Re: Varmebestandig lakk ?

Legg inn av Jompa »

ejs skrev::thumleft
Prøvde Biltemas motorlakk på topp & sylindere på turboen.

Det boblet og flasset av..
Senere i vår sprayet jeg med en lakk fra Jula butikken, den har holdt siden.

Har prøvd Gasolin sin maling,var noe graps.
](*,)
Da var kanskje ikke lakken fra Rustoleum så verst allikevel ? Skal ihvertfall ikke kjøpe "graps" på postordre.
Vet du om "black Chrome" er krom eller et fancy navn på en eller annen lakk ? Har du prøvd å lakke eksosrørene ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

evike skrev:Nå skal Evike snakke om noe hun overhodet ikke kan, men nå ble nysgjerrig på:

Min relativt nyinnkjøpte XJ600 har misfargede rør av den typen jeg nå oppfatter som "Grenrør" (?) sånn foran på motoren, som hos Knut Morten er fine og blanke (visstnok forkrommede), mens de hos meg har en dels rustfarget, dels blåfarget nyanse. 2 av rørene på min er nemlig sorte allerede, mens de to siste altså har en "ubestemmelig gammal stålfarge" :moi:

Kan disse rørene altså lakkeres sorte, som til og med jeg kan klare? Snakker vi da om sprayboks som maler litt både her og der, eller er dette noe som legges på med "malekost"?
Hvis svaret er Sprayboks: Hvordan unngår man å få sprut alle andre steder?

(Hvis noen nå synes jeg er utrolig uvitende, så må jeg gjerne få komme med en lengre avhandling om lappeteknikk, bare for å demonstrere personlige kunnskapsnivåer av forskjellige typer). *mas
Hvis du skal spraye, er det best å demontere det som skal lakkes, så slipper du å få lakken "både her og der"
Hemmeligheten ( en av dem) med spraylakk er å spraye så tynt som mulig, og heller bruke flere lag. Når lakkkdråpene akkurat flyter sammen, er det tykt nok. Men det er jævlig fristende å pøse på litt til..............................
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
ejs
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell

Legg inn av ejs »

Jompa skrev:
ejs skrev::thumleft
Prøvde Biltemas motorlakk på topp & sylindere på turboen.

Det boblet og flasset av..
Senere i vår sprayet jeg med en lakk fra Jula butikken, den har holdt siden.

Har prøvd Gasolin sin maling,var noe graps.
](*,)
Da var kanskje ikke lakken fra Rustoleum så verst allikevel ? Skal ihvertfall ikke kjøpe "graps" på postordre.
Vet du om "black Chrome" er krom eller et fancy navn på en eller annen lakk ? Har du prøvd å lakke eksosrørene ?
:thumleft
Black chrome er kjemisk ,som annen forkromming (anode & katode )
Har bare sprayet røra med matt sort hi-temp spray. Prøvde biltemas Motorlakk på pottene. Mislykket ,ble så varme at lakken boblet og dritt og lort satt seg i lakken da den var myk.
I vinter vil jeg prøve noe annet på Pottene,Skal visst tåle 280 grader varme (burde vel holde til pottene.)
"Dupli-Color Shadow"

:prf
If it ain't broke, I'll break it.

skullerud
Motorsykkelen din: VF759S

Legg inn av skullerud »

svart krom kalles "Ceramic Coating" på engelsk, og det er iallefall et firma som utfører dette i Norge. De heter Even Fiske Eftf, og holder til i Surnadal. nettsiden finner du på http://www.ceramiccoating.no/" onclick="window.open(this.href);return false;
Blir veldig bra sluttresultat bare underlaget er bra. Ser akkurat ut som når eksospottene var nye i 1984:-)

Svar