Varmebestandig lakk ?

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Varmebestandig lakk ?

Legg inn av Jompa »

Jeg har tenkt å skine opp grenrørene til vintern, med ny lakk. For 2 år siden ble rørene lakket med "Rustoleum 750", men nå er lakken begynt å løsne. Fra før har rørene "black chrome". Er dette ordentlig krom, eller er det en type lakk ?

Noen som vet om en holdbar lakk ? Gjerne med blank finish.
Hvordan skal rørene forbehandles ? Bruker man grunning ?

Har også planer om å få felgene lakkert. Forrige eier fjernet lakken da han lakkerte sykkelen blå.
Rene helligbrøden, en GPz skal være rød og ha røde felger. :[-X

Legger ved noen bilder'
Logo og div 005.jpg
Logo og div 012.jpg
Logo og div 018.jpg
Logo og div 019.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Geir
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR

Re: Varmebestandig lakk ?

Legg inn av Geir »

Har tro på det meste de selger på gasolin.no av en eller annen grunn... Denne lakken er kanskje brukendes? http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... cts_id=213" onclick="window.open(this.href);return false; Er myyye greier på den siden som er kjekt å ha. Har ringt noen ganger for å spørre om forkjellige produkter, fremgangsmåtere, osv. også, og svarene har vært både gode og kommet kjapt!
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Crinos
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Kontakt:

Legg inn av Crinos »

Jeg brukte biltema sin varme lakk "hot paint" eller noe... Den lakket jeg eksosen med.

Jeg pusset først eksosen med en stålrondell på drillen for å rispe den opp i krommen slik at lakken satt bedre..
Vasket rent. Lakket et strøk med denne lakken og lot det størke. Monterte anlegget, og kjørte det varmt... Ferdig finito..

Min lakk farge var sort... Men etter at man har herdet den med å varme opp eksosanlegget, så kan man lakke over med en helt vanlig farge som ikke trenger å være varmebestandig. Hot paint'en fungerer som grunning.

Jeg lakket ikke over min, og den har fått seg noen riper fra stein sprut... Så den blir vell lakket et strøk til nå til vinteren og da gjerne med et "støtsikker" lakk på ytterste ledd..

Så en på Torshov... Presto <ett-eller-annet> Skal egentlig sprayes rett på metallet, men tror muligens den kan fungere på varmeherdet lakk også.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
evike
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Kontakt:

Legg inn av evike »

Nå skal Evike snakke om noe hun overhodet ikke kan, men nå ble nysgjerrig på:

Min relativt nyinnkjøpte XJ600 har misfargede rør av den typen jeg nå oppfatter som "Grenrør" (?) sånn foran på motoren, som hos Knut Morten er fine og blanke (visstnok forkrommede), mens de hos meg har en dels rustfarget, dels blåfarget nyanse. 2 av rørene på min er nemlig sorte allerede, mens de to siste altså har en "ubestemmelig gammal stålfarge" :moi:

Kan disse rørene altså lakkeres sorte, som til og med jeg kan klare? Snakker vi da om sprayboks som maler litt både her og der, eller er dette noe som legges på med "malekost"?
Hvis svaret er Sprayboks: Hvordan unngår man å få sprut alle andre steder?

(Hvis noen nå synes jeg er utrolig uvitende, så må jeg gjerne få komme med en lengre avhandling om lappeteknikk, bare for å demonstrere personlige kunnskapsnivåer av forskjellige typer). *mas
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
2000Touring
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
Kontakt:

Legg inn av 2000Touring »

evike skrev: (Hvis noen nå synes jeg er utrolig uvitende, så må jeg gjerne få komme med en lengre avhandling om lappeteknikk, bare for å demonstrere personlige kunnskapsnivåer av forskjellige typer). *mas
Få høre... ;e
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999

Tysnes
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83

Legg inn av Tysnes »

Jompa skrev:Jeg har tenkt å skine opp grenrørene til vintern, med ny lakk. For 2 år siden ble rørene lakket med "Rustoleum 750", men nå er lakken begynt å løsne. Fra før har rørene "black chrome". Er dette ordentlig krom, eller er det en type lakk ?

Har også planer om å få felgene lakkert. Forrige eier fjernet lakken da han lakkerte sykkelen blå.

Legger ved noen bilder'
Logo og div 005.jpg
Logo og div 012.jpg
Logo og div 018.jpg
Logo og div 019.jpg
Må en GPz være rød ?? :-k

Brukeravatar
ejs
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell

Legg inn av ejs »

Tysnes skrev:
Jompa skrev:Jeg har tenkt å skine opp grenrørene til vintern, med ny lakk. For 2 år siden ble rørene lakket med "Rustoleum 750", men nå er lakken begynt å løsne. Fra før har rørene "black chrome". Er dette ordentlig krom, eller er det en type lakk ?

Legger ved noen bilder'
Logo og div 005.jpg
Logo og div 012.jpg
Logo og div 018.jpg
Logo og div 019.jpg
Nei..
Hadde denne for endel år siden. :prf :prf :prf
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Crinos
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Kontakt:

Legg inn av Crinos »

evike skrev:Nå skal Evike snakke om noe hun overhodet ikke kan, men nå ble nysgjerrig på:

Min relativt nyinnkjøpte XJ600 har misfargede rør av den typen jeg nå oppfatter som "Grenrør" (?) sånn foran på motoren, som hos Knut Morten er fine og blanke (visstnok forkrommede), mens de hos meg har en dels rustfarget, dels blåfarget nyanse. 2 av rørene på min er nemlig sorte allerede, mens de to siste altså har en "ubestemmelig gammal stålfarge" :moi:

Kan disse rørene altså lakkeres sorte, som til og med jeg kan klare? Snakker vi da om sprayboks som maler litt både her og der, eller er dette noe som legges på med "malekost"?

(Hvis noen nå synes jeg er utrolig uvitende, så må jeg gjerne få komme med en lengre avhandling om lappeteknikk, bare for å demonstrere personlige kunnskapsnivåer av forskjellige typer). *mas
Ikke det at jeg er særlig dyktig, men jeg prøver nå å få ting til selv først.

Er det eksosen du skal spraye på, er det letteste å demontere eksosen... Da slipper du å tenke på maskering, samtidig som du lettere kommer til i krinkler og kroker.

Har sett folk som har tydd til malerkosten, og det blir ikke særlig pent.. VELDIG fort at det blir skjoldete.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

[/quote]
Må en GPz være rød ?? :-k[/quote]

Ja, hvis den er nesten 30 år gammel og skal være i mest mulig orginal stand. Det er også en selvfølge at den skal ha injection, og ikke være bygd om til forgassere.
Men hva andre gjør med sine sykler er ett fett for meg, så lenge de ikke skader seg selv eller andre.
Den gule gpz,en ejs hadde bilde av var ganske fin. Din hvite også, forresten.

Brukeravatar
XRing
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995

Legg inn av XRing »

evike skrev:Nå skal Evike snakke om noe hun overhodet ikke kan, men nå ble nysgjerrig på:

En annen løsning, forutsatt at du har de originale grenrørene (eller tilsvarende) som er av rustfritt stål, er å polere dem opp. Dette er vesentlig enklere å få til skikkelig med eksosanlegget av og er derfor en typisk vinterjobb. Men for all del, det er fullt mulig å gjøre dette med anlegget på plass, det eneste er at du ikke kommer til der grenrøret fra sylinder 1 krysser over for å møte grenrør 4. Men siden du vurderer å lakkere må vel rørene av i alle tilfelle.

Mine grenrør så ut slik du beskriver, og dette er bare slik rustfritt stål blir seende ut etter noen år med veiskitt/salt, lufttilgang og høy temperatur. Kort fortalt:

1) Grundig vask med kraftig løsemiddel: aceton, bremsevask, bensin, parafin, hva du måtte ha for hånden. Sykehussprit fungerer dårlig :D

2) Fint slipepapir for å glatte ut de verste ujevnhetene. Det blir matt og forferdelig, men ingen grunn til panikk. Her er intet kromlag å ødelegge, målet er å komme ned til friskt metall. Uten å stresse for mye med det.

3) Autosol. Store mengder Autosol. Fås kjøpt hos Claser'n i kilospakning til en liten sum penger og vil (med mindre du kjører Harley) holde i sykkelens levetid. Ha klar store mengder filler, gå på med Autosol til filla blir svart og puss over med ren klut.

Etter noen timers innsats har du høyglanspolerte grenrør med helt glatt overflate, og så blanke at skjæra stuper... Fargen vil gå fra sølv til gull/bronse etter noen kjøreturer, hvilket jeg synes er penere.
Fremover er det bare å vaske med løsemiddel av og til, og en runde Autosol når du føler for det. Du vil ikke angre :thumleft
Ikke glem å bestille eksospakninger hvis du skal ha grenrørene av, de komprimeres og er engangs.
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

Brukeravatar
evike
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Kontakt:

Legg inn av evike »

Tusen takk. Kan kanskje ikke påstå at jeg egentlig har blitt så mye klokere, sett i stort perspektiv, men jeg har ihvertfall skjønt hva som kan gjøres med disse rørene.

Mht. lappeteknikk-foredraget, så kan vi jo ta det over et par pils ved leirbålet på neste Evike treff, med kun de interesserte til stede. Ser ingen grunn til å plage alle andre med det her på forumet. ;e :prf
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
2000Touring
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
Kontakt:

Legg inn av 2000Touring »

evike skrev:Tusen takk. Kan kanskje ikke påstå at jeg egentlig har blitt så mye klokere, sett i stort perspektiv, men jeg har ihvertfall skjønt hva som kan gjøres med disse rørene.

Mht. lappeteknikk-foredraget, så kan vi jo ta det over et par pils ved leirbålet på neste Evike treff, med kun de interesserte til stede. Ser ingen grunn til å plage alle andre med det her på forumet. ;e :prf
:thumleft
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999

Tysnes
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83

Legg inn av Tysnes »

Jompa skrev:
Må en GPz være rød ?? :-k[/quote]

Ja, hvis den er nesten 30 år gammel og skal være i mest mulig orginal stand. Det er også en selvfølge at den skal ha injection, og ikke være bygd om til forgassere.
Men hva andre gjør med sine sykler er ett fett for meg, så lenge de ikke skader seg selv eller andre.
Den gule gpz,en ejs hadde bilde av var ganske fin. Din hvite også, forresten.[/quote]
viktig å ta vare på disse syklene, min kommer fra tyskland og er hvit original. i 83 fikk du GPz 750 i hvit eller rød(som er mest vanlig) senere kom både sølv og svart . røde felger i 83, sølv i 84. 1100 følger noenlunde i samme gate. :D

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

Tysnes skrev:
Jompa skrev:
Den gule gpz,en ejs hadde bilde av var ganske fin. Din hvite også, forresten.[/quote]
viktig å ta vare på disse syklene, min kommer fra tyskland og er hvit original. i 83 fikk du GPz 750 i hvit eller rød(som er mest vanlig) senere kom både sølv og svart . røde felger i 83, sølv i 84. 1100 følger noenlunde i samme gate. :D[/quote]

Jeg visste ikke at 750,en fantes i original hvit.
1100 var rød i 83, rød eller sølvgrå i 84,85 ( og 86). Denne modellen ble bare produsert i 3 år.
Men tilbake til spørsmålet, varmebestandig lakk ?? Helst på sprayboks. Mulig jeg prøver den ifra Gasolin.no. Har selv lakket sylindre og topp
med vanlig Quikklakk. DEt fungerte kjempefint, men så blir vel ikke kjøleribbene mer enn 120 grader (?).
Felgene tror jeg at jeg overlater til et verksted.

Brukeravatar
ejs

Legg inn av ejs »

Prøvde Biltemas motorlakk på topp & sylindere på turboen.

Det boblet og flasset av..
Senere i vår sprayet jeg med en lakk fra Jula butikken, den har holdt siden.

Har prøvd Gasolin sin maling,var noe graps.
](*,)

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

ejs skrev::thumleft

](*,)
Da var kanskje ikke lakken fra Rustoleum så verst allikevel ? Skal ihvertfall ikke kjøpe "graps" på postordre.
Vet du om "black Chrome" er krom eller et fancy navn på en eller annen lakk ? Har du prøvd å lakke eksosrørene ?

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

Hvis du skal spraye, er det best å demontere det som skal lakkes, så slipper du å få lakken "både her og der"
Hemmeligheten ( en av dem) med spraylakk er å spraye så tynt som mulig, og heller bruke flere lag. Når lakkkdråpene akkurat flyter sammen, er det tykt nok. Men det er jævlig fristende å pøse på litt til..............................

Brukeravatar
ejs

Legg inn av ejs »

Jompa skrev:
ejs skrev::thumleft

](*,)
Da var kanskje ikke lakken fra Rustoleum så verst allikevel ? Skal ihvertfall ikke kjøpe "graps" på postordre.
Vet du om "black Chrome" er krom eller et fancy navn på en eller annen lakk ? Har du prøvd å lakke eksosrørene ?
Black chrome er kjemisk ,som annen forkromming (anode & katode )
Har bare sprayet røra med matt sort hi-temp spray. Prøvde biltemas Motorlakk på pottene. Mislykket ,ble så varme at lakken boblet og dritt og lort satt seg i lakken da den var myk.
I vinter vil jeg prøve noe annet på Pottene,Skal visst tåle 280 grader varme (burde vel holde til pottene.)
"Dupli-Color Shadow"

:prf

skullerud
Motorsykkelen din: VF759S

Legg inn av skullerud »

svart krom kalles "Ceramic Coating" på engelsk, og det er iallefall et firma som utfører dette i Norge. De heter Even Fiske Eftf, og holder til i Surnadal. nettsiden finner du på http://www.ceramiccoating.no/" onclick="window.open(this.href);return false;
Blir veldig bra sluttresultat bare underlaget er bra. Ser akkurat ut som når eksospottene var nye i 1984:-)

Svar