Ulyd fra TDM'en.
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Ulyd fra TDM'en.
TDM'en har gått litt over 22k no, så det er nok slitasje ja.
Høyttrykkspyler bruker jeg aldri på sykkelen.
Høyttrykkspyler bruker jeg aldri på sykkelen.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39762
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Ulyd fra TDM'en.
Hm...Snikkeren skrev:TDM'en har gått litt over 22k no, så det er nok slitasje ja.

Bakhulslager gåent på en TDM 900 med drøye 20K på teller'n. Det synes jeg var tidlig.
Alle lagre var fortsatt intakt på min da jeg byttet den ut med Tiger etter snaue 60K...
Du har vel ikke kjørt med for stramt kjede, vel? Husk at TDM'en liker seg best med kjedeslakk på hele 6 cm (!)
Føler samma praktiken på Tiger; maks. kjedeslakk skal være 43 mm, men ting blir heller bedre (jevnere gange, mindre vibrasjoner) enn verre om man gjerne øker til 45-47 mm. ...
For stramt kjede sliter rimelig bra på hjullageret.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Ulyd fra TDM'en.
Kan nok stemme... På lilledyret skal kjedet være gør-stramt. Og der var lagra bak på drevsiden modne for bytte på 10k. Da bytte jeg like godt alle lagrene på begge hjulsetta rund baut i samma slengenAJ skrev:
For stramt kjede sliter rimelig bra på hjullageret.

Da er det bare å hive nye hjullagre i fryseren, fram med varmluftpistolen og lette uttaket av gamle lager, og huske å bytte simmeringan i samme slengen.
Jeg har kjøpt hjullager hos Kulelagerhuset når behovet har dukka opp, og de har det meste inkl simmeringer så lenge dimensjonene er kurante. Det regner jeg med det er på japansk dusinvare


Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Ulyd fra TDM'en.
Jeg kjører alltid med opp mot 6 cm slakk i kjedet, så jeg tror ikke det er det som har gjort det. 

http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Ulyd fra TDM'en.

Er vel vanlig at drevbosset har eget lager.Dette tar belastningen fra kjedet.
Hjullageret på drevsiden får vel mest belastning pga overføring av krafta fra drevbosset.
Så for stramt kjede kan ødelegge drev på utgående aksel og lager i drevboss.

If it ain't broke, I'll break it.
Re: Ulyd fra TDM'en.
Sant det, såpass store sykler har jo boss med dempergummier i. Glemte det sida jeg nettopp hadde skrudd på en liten sak. Bytta på en større doning i vinter, og der var det som du sier eget lager i bossetejs skrev:![]()
Er vel vanlig at drevbosset har eget lager.

Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Bosted: Stavanger
Re: Ulyd fra TDM'en.
22k er jo også lite for hjulagere... De bør jo pent klare langt over det dobbelte?!
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
Re: Ulyd fra TDM'en.
Enig!Svolp skrev:22k er jo også lite for hjulagere... De bør jo pent klare langt over det dobbelte?!
Mors Gixxer 1000 K8 har snart 50k på telleren, men alle lager er fiiine, men vi bruker nu ikke høytrykk heller da, og er nøye med kjede/drev.
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Ulyd fra TDM'en.
Jeg også er nøye både med slakken i kjedet, og med smøring av det. Høyttrykkspyler har aldri vært brukt på noen av mine sykler.
Kan det ha noe med veistandarden? Jeg kjører jo på mye til dels svært "dårlige" veier. Dvs. masse humper, sprekker, osv, og jeg tar det ikke akkurat med ro selv om det er litt ujevnt underlag.
Kan det ha noe med veistandarden? Jeg kjører jo på mye til dels svært "dårlige" veier. Dvs. masse humper, sprekker, osv, og jeg tar det ikke akkurat med ro selv om det er litt ujevnt underlag.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ulyd fra TDM'en.
Nå var din sykkel en overligger, den har vært ut og inn av butikken, vasket flerer ganger etter prøvekjøringer sikkert, vært prøvekjørt en del, den har stått lagret en stund. Det er vel ikke bare km som teller for varigheten av kulelager og simringer og den smøringa kulelageret har rundt seg.
Re: Ulyd fra TDM'en.
tjææ...smører du opp eventuelle lager som er åpne når du bytter hjul? Det gjør jeg. Har på mer fett hver gang, rengjør tettingene/aksling og smører opp.Snikkeren skrev:Jeg også er nøye både med slakken i kjedet, og med smøring av det. Høyttrykkspyler har aldri vært brukt på noen av mine sykler.
Kan det ha noe med veistandarden? Jeg kjører jo på mye til dels svært "dårlige" veier. Dvs. masse humper, sprekker, osv, og jeg tar det ikke akkurat med ro selv om det er litt ujevnt underlag.

-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Ulyd fra TDM'en.
Går det ikke mest i lukka lagere nå for tida?
Snikkern: Sykkern din kan kanskje ha blitt vaska med høytrykks-spyler før du fikk den? Det kan forklare den korte levetiden på lagera.
Ved "grundig" vask med høytrykk er du nærmest garrantert å få vann i lagera.
Snikkern: Sykkern din kan kanskje ha blitt vaska med høytrykks-spyler før du fikk den? Det kan forklare den korte levetiden på lagera.
Ved "grundig" vask med høytrykk er du nærmest garrantert å få vann i lagera.
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Ulyd fra TDM'en.
Ja, det stemmer at den var gått 500 km da jeg kjøpte den, så den er nok vasket hos forhandler. Da kan det jo være de har brukt høyttrykkspyler på den. Vi får se hvor lenge de neste lagrene holder.
Har ikke fått byttet enda, men den funker sånn frem og tilbake til jobb til jeg får tid til det.
Har ikke fått byttet enda, men den funker sånn frem og tilbake til jobb til jeg får tid til det.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Ulyd fra TDM'en.
Ikke drøy den forlenge før du bytter, plutselig går buret rundt kulene i oppløsning og lageret raser. Da kan du få skade på andre komponenter og det kan bli en dyr affære kontra 3 kulelager og en ettermiddags arbeid.......
Re: Ulyd fra TDM'en.
Har sett slike lagre hvor kuler og spon ramler ut ved demontering. Fattet ikke at den faktisk var kjørt til garasjen i den standen. Ikke bra å kjøre for lenge med slikt.