Bremseteknikk

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Bremseteknikk

Legg inn av pelsen »

JohnnyTh skrev:Ser ikke på megselv som veldig uerfaren selv om jeg har mye å lære. Jeg er enig i alt det som står her men innbiller meg at ved kraftig nedbremsing så er det en fordel at bakhjulet og bremser litt.
avhengig av sykkeltype, men på en R-sykkel kan motorbremsen være kraftig nok til at bakhjulet slipper ved kraftig brems framme. Med bakhjul som slipper er ikke sykkern grei å kontrollere, så bakbremsen bruker man ikke på en R.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Bremseteknikk

Legg inn av Crinos »

Jeg kjører som sikkert mange har fått med seg HD og bruker motoren aktivt.. Til regulering av fart bruker jeg gassen, og i verste fall girer jeg ned et hakk. Kan også hende at jeg ikke girer og dytter litt borti bakbremsa.. Men da er det mer for å gjøre biler bak OBS på at jeg faktisk bremser.

Frembremsen brukes ofte til å rette opp sykkelen ut av en sving, kjapt lite kontrollert bremsetrygg så vipper sykkelen seg opp.

Nødbrems sier seg selv. Flat pine på absolutt alt.. og da mener jeg alt... Har en lei tendens til å også vri på gassen samtidig som jeg trykker inn det som lar seg trykke inne. :redface Men har de siste gangene jeg har øvd på dette klart å la være å gasse, så det kommer seg :thumleft

Som Pelsen sier. På R-sykler kan det være lite gunstig å gå på bakbremsen... Har hørt skrekk historier om folk som har hatt bra gasspådrag for å slippe gassen brått som har fått skrens på bakhjulet... Kan ikke verifisere at dette stemmer, men det skulle absolutt ikke forundre meg om det var mulig på de mest motorsterke syklene.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Bremseteknikk

Legg inn av ega16 »

har ikke mange av dagens plast raketter slipper clutch?

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Bremseteknikk

Legg inn av pelsen »

ega16 skrev:har ikke mange av dagens plast raketter slipper clutch?
ja, men det er ikke noe man trenger på veien, det er på bane at slipperclutch hjelper litt. Men er man obs på hva som skjer og ruser opp motoren før nedgiring er det ikkeno problem :jada:

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Bremseteknikk

Legg inn av ejs »

pelsen skrev:
ega16 skrev:har ikke mange av dagens plast raketter slipper clutch?
ja, men det er ikke noe man trenger på veien, det er på bane at slipperclutch hjelper litt. Men er man obs på hva som skjer og ruser opp motoren før nedgiring er det ikkeno problem :jada:
Det er noen med trimma 750turbo som har lockup clutch ,ikke jeg :sorry
If it ain't broke, I'll break it.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Bremseteknikk

Legg inn av pelsen »

ejs skrev:
pelsen skrev:
ega16 skrev:har ikke mange av dagens plast raketter slipper clutch?
ja, men det er ikke noe man trenger på veien, det er på bane at slipperclutch hjelper litt. Men er man obs på hva som skjer og ruser opp motoren før nedgiring er det ikkeno problem :jada:
Det er noen med trimma 750turbo som har lockup clutch ,ikke jeg :sorry
jammen lock-up er jo noe helt annet, slipper-clutchen hindrer at bakhjulet slipper inn i sving. Lock-up er jo for drag, for å slippe sluring pga clutchfjærer. :vs

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Bremseteknikk

Legg inn av ejs »

:D
vett det
If it ain't broke, I'll break it.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Bremseteknikk

Legg inn av pelsen »

ejs skrev::D
vett det
:-) er nok noe jeg kan unnvære på veisykkel, det er alltid greit å kunne fri ut motor'n

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Bremseteknikk

Legg inn av ejs »

pelsen skrev:
ejs skrev::D
vett det
:-) er nok noe jeg kan unnvære på veisykkel, det er alltid greit å kunne fri ut motor'n

De skriver at det går greit å løse ut clutchen dersom de slipper speeden.
Er nok de med mer enn 200 rwhp som trenger det.
Sterkere fjærer er godt nok for de fleste med moderat trimming.. :prf
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bremseteknikk

Legg inn av jhn »

Ang. det å bruke bakbremsa samtidig som forbremsa i forhold til vektfordeling på hjula ... R-sykler osv ... I teorien så skulle det hjelpe å bruke bakbremsa også, men da posjonere den riktig mtp vekta på bakhjulet.
Men i følge noen "eksperter" eller "proffer" elns, så skulle det en betydelig mengde øvelse til før man klarte å stoppe hurtigere med begge bremsene enn med bare forbremsa, fordi man da ikke hadde full fokus på forbremsa, men tenkte også på foten og bakbremsa osv.
Man skulle visstnok være litt over en gjennomsnittsfører for å få det til på en god måte.
De snakket nok sikkert om type R-sykler, eller nær opp til R, ikke Crinos og hans like
Om dette stemmer skal ikke æ mene så mye om ... :-k enn så lenge ... men kanskje andre har noen meninger om dette som kan trigge kranglefanten i oss :vs
Det e vel få ting i livet som e så godt egna til å krangle om som "ekspertuttalelser" :knegg

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Bremseteknikk

Legg inn av ejs »

jhn skrev:Ang. det å bruke bakbremsa samtidig som forbremsa i forhold til vektfordeling på hjula ... R-sykler osv ... I teorien så skulle det hjelpe å bruke bakbremsa også, men da posjonere den riktig mtp vekta på bakhjulet.
Men i følge noen "eksperter" eller "proffer" elns, så skulle det en betydelig mengde øvelse til før man klarte å stoppe hurtigere med begge bremsene enn med bare forbremsa, fordi man da ikke hadde full fokus på forbremsa, men tenkte også på foten og bakbremsa osv.
Man skulle visstnok være litt over en gjennomsnittsfører for å få det til på en god måte.
De snakket nok sikkert om type R-sykler, eller nær opp til R, ikke Crinos og hans like
Om dette stemmer skal ikke æ mene så mye om ... :-k enn så lenge ... men kanskje andre har noen meninger om dette som kan trigge kranglefanten i oss :vs
Det e vel få ting i livet som e så godt egna til å krangle om som "ekspertuttalelser" :knegg

Sykler med kort akselavstand og gode bremser kan jo ha 100% bremse effekt på forhjulet,men da kommer vel rompa sidelengs.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bremseteknikk

Legg inn av jhn »

ejs skrev:
jhn skrev:Ang. det å bruke bakbremsa samtidig som forbremsa i forhold til vektfordeling på hjula ... R-sykler osv ... I teorien så skulle det hjelpe å bruke bakbremsa også, men da posjonere den riktig mtp vekta på bakhjulet.
Men i følge noen "eksperter" eller "proffer" elns, så skulle det en betydelig mengde øvelse til før man klarte å stoppe hurtigere med begge bremsene enn med bare forbremsa, fordi man da ikke hadde full fokus på forbremsa, men tenkte også på foten og bakbremsa osv.
Man skulle visstnok være litt over en gjennomsnittsfører for å få det til på en god måte.
De snakket nok sikkert om type R-sykler, eller nær opp til R, ikke Crinos og hans like
Om dette stemmer skal ikke æ mene så mye om ... :-k enn så lenge ... men kanskje andre har noen meninger om dette som kan trigge kranglefanten i oss :vs
Det e vel få ting i livet som e så godt egna til å krangle om som "ekspertuttalelser" :knegg

Sykler med kort akselavstand og gode bremser kan jo ha 100% bremse effekt på forhjulet,men da kommer vel rompa sidelengs.
:-k :scratch :sk? Må sove litt på det, kommer tilbake til det i morra. God natt

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bremseteknikk

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har øvd mye på dette med nødbremsing og har et veistrekk i nærheten som er full av bremsespor fra forhjulet mitt. Synes de jeg laget mens jeg brukte bakbrems er litt kortere.
Hadde lite bakhjulsløft på min gamle zzr1100. Har ikke fått forsøkt noen nedbremsingsøvelser med gtr'en men blir vel anderledes med abs
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Bremseteknikk

Legg inn av NickNei »

Nå er ikke jeg noen mattematiker, men har man en fordeling på f.eks 90-10 med fordelt bremseeffekt vil man ha kortere bremsestrekning med bakbrems ved optimale forhold hvis man er dreven på det. Så kommer jo kjøreforhold inn i bildet da, våt vei, dekk og temperatur, og da vil vel riktig bruk av bakbrems bli enda viktigere..? Så i teorien vil man bremse bedre med bakbrems, men i teorien kan man jo fange ål med lasso også da så.. ;-)
Men med ABS er det vel bare å klemme/tråkke inn alt og holde seg fast.

For min del, med en tung HD har jeg god nytte av bakbrems, og bruker den en god del.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2749
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bremseteknikk

Legg inn av simpson »

Bruker ALDRI bakbrems.
Har prøvd men merker ingen forskjell så lar den være.
Kjører V-twin og har mer motorbrems enn rekkermotorer og bruker mye motorbrems i kjøringen.

Svar