Høyhastighet og lang touring
- Barbarozza
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: Høyhastighet og lang touring
En annen ting vi ikke har nevnt
Autobahn flyter ikke i 180......mye veiarbeid...tett trafikk og STAU
Så 160 mil....på sommeren.....tror du skal slite litt. dessuten er det lengre til Budapest en 160 mil fra Oslo så fra Hirtshals er det ca 170 tenker jeg
Og det er ikke autobahn hele veien fra Dresden og til Praha heller tror jeg om ikke nyveien er åpna, jeg har kjørt noen ggr den veien også på sykkel. Men det er 3 år siden nå sist
A17 er åpen til Praha :-)å sjekka Autobahn kartet, men ganle veien er mye finere da
Da kan man se hvor kommunistpampene holdt til i fjellene der
Autobahn flyter ikke i 180......mye veiarbeid...tett trafikk og STAU
Så 160 mil....på sommeren.....tror du skal slite litt. dessuten er det lengre til Budapest en 160 mil fra Oslo så fra Hirtshals er det ca 170 tenker jeg
Og det er ikke autobahn hele veien fra Dresden og til Praha heller tror jeg om ikke nyveien er åpna, jeg har kjørt noen ggr den veien også på sykkel. Men det er 3 år siden nå sist
A17 er åpen til Praha :-)å sjekka Autobahn kartet, men ganle veien er mye finere da
Da kan man se hvor kommunistpampene holdt til i fjellene der
Memento mori
- Voodoodoo
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Skal du fort og langt er det viktig å plotte ruta, tenke over tankstopp og spisepauser.
Ta også hensyn til sitteposisjon, lite er værre enn å få vondt pga dårlig sirkulasjon.
Har kjørt Non-Stop München - Nordagutu(med unntak av rødby - puttgarden ferga) med CBR1100xx og det er rundt 165 mil
Har også et par turer Nordagutu - Waterloo via larvik - Hirtshals. ca 135 mil. med ZZR1400.
¤ Sjekk sykkelen i god tid før avreise, kjede, drev,dekk,olje,kjøling,luftfilter,bremser,lager.
¤ Oppdatert GPS
¤ Pakker lite i tankveska så jeg kommer under kåpeglasset, resten bak i toppboks/på sal.
¤ Ha et system på hvor ting ligger, kjører du solo så ha verdisaker liggende så de enten er nedlåst eller er lette å ta med seg om du må gå fra sykkel.
¤ Handla meg en Airhawk luftpute til å ha på salen, uvurderlig på langtur.(piloter,rullestolbrukere mm. bruker samme type pute å sitte på)
¤ Har auto kjedesmører, genialt på langtur.
¤ Kjør opp lufttrykket ved mye autobahnkjøring så spises ikke gummien opp så fort.
¤ Klarer meg ikke uten musikk på øret. greit å bryte den monotone vindstøyen med noe.
¤ Alltid ørepropper.
¤ Vannflaske med munnstykke så en kan drikke med helhjelm, greit å legge seg inn i 100 fila bak et vogntog å fylle på innimellom.
bare ikke drikk for mye så en må pisse hele tida.
¤ Det er lov å ta en cowboystrekk, en halvtime på en benk på en rasteplass gjør underverker.
¤ Goretex e.l. så slipper en å stanse og strule med regndress om regnet kommer.
¤ Pakker smalt på sykkelen, dvs. ikke sidevesker slik at jeg kommer meg fram ved kø/stau. veit dette ikke er lov men har enda til gode å bli bøtelagt for det og det har spart meg for jævlig mange timer i kø.
¤ Sett opp et "kjøreskjema" med fokus på når du vil passere større byer mht. rushtrafikk slik at du kan unngå de mest traffikerte tidene.
¤ Fokuser på "flyt" og ikke nødvendigvis jag topphastighet på Autobahn, bruk huet på å finne lommene i trafikken for å unngå for mye gass og brems. På mine sykler har jeg hatt fin marsjhastighet på 170-190 om trafikken er grei.
Kjører konsekvent 20 mil og stanser på første bensinstasjon etter at 20 mil på triptelleren er tilbakelagt, fyller da og betaler med kort på pumpa.
Har vann i tankveska samt en sjokolade med nøtter el.
Neste stans etter ca. 40-50 mil fyller jeg og betaler på stasjonen samt spiser+WC.
Her må en smøre kjede også om en har sånt, pass på å ta det før en går og spiser så fester olja seg litt før en kjører videre.
Auto kjedesmører bør vurderes, har nå en pro oiler og er veldig fornøyd.
Gjentar denne prosedyren til jeg er fremme.
Autobahnkart for tyskland ligger her: http://autobahnatlas-online.de/index_e.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ta også hensyn til sitteposisjon, lite er værre enn å få vondt pga dårlig sirkulasjon.
Har kjørt Non-Stop München - Nordagutu(med unntak av rødby - puttgarden ferga) med CBR1100xx og det er rundt 165 mil
Har også et par turer Nordagutu - Waterloo via larvik - Hirtshals. ca 135 mil. med ZZR1400.
¤ Sjekk sykkelen i god tid før avreise, kjede, drev,dekk,olje,kjøling,luftfilter,bremser,lager.
¤ Oppdatert GPS
¤ Pakker lite i tankveska så jeg kommer under kåpeglasset, resten bak i toppboks/på sal.
¤ Ha et system på hvor ting ligger, kjører du solo så ha verdisaker liggende så de enten er nedlåst eller er lette å ta med seg om du må gå fra sykkel.
¤ Handla meg en Airhawk luftpute til å ha på salen, uvurderlig på langtur.(piloter,rullestolbrukere mm. bruker samme type pute å sitte på)
¤ Kjør opp lufttrykket ved mye autobahnkjøring så spises ikke gummien opp så fort.
¤ Klarer meg ikke uten musikk på øret. greit å bryte den monotone vindstøyen med noe.
¤ Alltid ørepropper.
¤ Vannflaske med munnstykke så en kan drikke med helhjelm, greit å legge seg inn i 100 fila bak et vogntog å fylle på innimellom.
¤ Det er lov å ta en cowboystrekk, en halvtime på en benk på en rasteplass gjør underverker.
¤ Pakker smalt på sykkelen, dvs. ikke sidevesker slik at jeg kommer meg fram ved kø/stau. veit dette ikke er lov men har enda til gode å bli bøtelagt for det og det har spart meg for jævlig mange timer i kø.
¤ Sett opp et "kjøreskjema" med fokus på når du vil passere større byer mht. rushtrafikk slik at du kan unngå de mest traffikerte tidene.
¤ Fokuser på "flyt" og ikke nødvendigvis jag topphastighet på Autobahn, bruk huet på å finne lommene i trafikken for å unngå for mye gass og brems. På mine sykler har jeg hatt fin marsjhastighet på 170-190 om trafikken er grei.
Kjører konsekvent 20 mil og stanser på første bensinstasjon etter at 20 mil på triptelleren er tilbakelagt, fyller da og betaler med kort på pumpa.
Neste stans etter ca. 40-50 mil fyller jeg og betaler på stasjonen samt spiser+WC.
Her må en smøre kjede også om en har sånt, pass på å ta det før en går og spiser så fester olja seg litt før en kjører videre.
Autobahnkart for tyskland ligger her: http://autobahnatlas-online.de/index_e.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
- Barbarozza
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Personlig er jeg litt ferdig med de jævlig lange etappene, har ikke like mye stamina som Nordagutu expressen over heller
og synes det å kunne ta meg en pils og glo på de lokale damene på kvelden er litt av feriefølesen, orker ikke det etter 150 mil. Synes 100 til 120 mil er maks
da begynner ræva og skuldrene kjennes. Mulig Airhawkputa er greia
Forøvrig er 20 mils opplegget smart, da blir det rytme
Synes Autozug er genialt, ikke særlig dyrere heller.
Men kult å ha gjort det en gang
Her er jeg påstroppa nedover i fjor på toget

Forøvrig er 20 mils opplegget smart, da blir det rytme
Synes Autozug er genialt, ikke særlig dyrere heller.
Men kult å ha gjort det en gang
Her er jeg påstroppa nedover i fjor på toget
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Memento mori
Voodoodo hadde jo en grei oppsumering
...men, jeg hiver meg ikke ut på slike lange etapper...tar heller Autosuget og tar noen pils mens åker og skog suser forbi både natt og dag
...eller kjører 40-50mils etapper 

...men, jeg hiver meg ikke ut på slike lange etapper...tar heller Autosuget og tar noen pils mens åker og skog suser forbi både natt og dag

¨tagesk skrev:Hvor mange dekk til motorsykler tror du det kjøpes i året på kontinentet?JohnnyTh skrev: Alt er billiger på kontinentet:) tenker mest på tilgjengelighet og språkbarrierer når man kjører østover.
Og språk trenger du ikke for å kjøpe dekk; ingen tror du skal ha 170/15 dersom du allerede har 180/14 på sykkelen.
[TaSK]
haha du får det til å høres ut som om jeg tror at det ikke handles dekk andre steder en Europa. Går mer på det at jeg ikke aner hvor kurant dekkdimensjonen min er, og om jeg klarer å finne en forhandler i Romanie e.l. Vanskelig å planlegge da jeg ikke aner hvor langt jeg kommer før jeg må ha nytt. Men regner egentlig med at det skal holde ned.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Du klarer nu rimelig lett å få 8-10 000 bak og 15000 foran vel??JohnnyTh skrev:¨tagesk skrev:Hvor mange dekk til motorsykler tror du det kjøpes i året på kontinentet?JohnnyTh skrev: Alt er billiger på kontinentet:) tenker mest på tilgjengelighet og språkbarrierer når man kjører østover.
Og språk trenger du ikke for å kjøpe dekk; ingen tror du skal ha 170/15 dersom du allerede har 180/14 på sykkelen.
[TaSK]
haha du får det til å høres ut som om jeg tror at det ikke handles dekk andre steder en Europa. Går mer på det at jeg ikke aner hvor kurant dekkdimensjonen min er, og om jeg klarer å finne en forhandler i Romanie e.l. Vanskelig å planlegge da jeg ikke aner hvor langt jeg kommer før jeg må ha nytt. Men regner egentlig med at det skal holde ned.
Er nok heller ikkje så hardcore som Vodoodo,Barbarozza,tagesk og JohnnyTh.ZZR-Erling skrev:Voodoodo hadde jo en grei oppsumering![]()
...men, jeg hiver meg ikke ut på slike lange etapper...tar heller Autosuget og tar noen pils mens åker og skog suser forbi både natt og dag...eller kjører 40-50mils etapper
På AB så kjører eg ca 1,5t +- mellom kver stop. Farten er varierndes altspørs tettheten på traffiken men oftast har eg funne ideal tempoet for meg på ca 150-160kmt, då har eg hatt en fin flyt og ikkje for stressandes. Har hatt en hjerte i halsen opplevelse då traffiken plutslig stod heilt stille då vi kom i 180-190kmt, så når en banker laus på AB så er det viktig å vere klar i haudet og å fokuset riktigplassert. Men det skal no og seiast til dei som kansje er skeptiske til autobahn så er det ingen problem med å "daffe" i 120-130kmt, går fort og lett å tilvenne seg AB kulturen for oss bondetampane som så vidt veit korleis ei midtstripe ser ut

Eg rekner med på en dags AB kjøring at eg har kjørt i gjenomsnits 10mil i timen vist en ungår vegarbeid og ulykker, då inkl pangzin fylling og matpauser.
Eg har en tendens til å bli sløv og rastlaus på AB og trenger derfor jamnlig stopp for å fylle opp konse kontoen.
Il copy thatZZR-Tom skrev:Er nok heller ikkje så hardcore som Vodoodo,Barbarozza,tagesk og JohnnyTh.ZZR-Erling skrev:Voodoodo hadde jo en grei oppsumering![]()
...men, jeg hiver meg ikke ut på slike lange etapper...tar heller Autosuget og tar noen pils mens åker og skog suser forbi både natt og dag...eller kjører 40-50mils etapper
På AB så kjører eg ca 1,5t +- mellom kver stop. Farten er varierndes altspørs tettheten på traffiken men oftast har eg funne ideal tempoet for meg på ca 150-160kmt, då har eg hatt en fin flyt og ikkje for stressandes. Har hatt en hjerte i halsen opplevelse då traffiken plutslig stod heilt stille då vi kom i 180-190kmt, så når en banker laus på AB så er det viktig å vere klar i haudet og å fokuset riktigplassert. Men det skal no og seiast til dei som kansje er skeptiske til autobahn så er det ingen problem med å "daffe" i 120-130kmt, går fort og lett å tilvenne seg AB kulturen for oss bondetampane som så vidt veit korleis ei midtstripe ser ut![]()
Eg rekner med på en dags AB kjøring at eg har kjørt i gjenomsnits 10mil i timen vist en ungår vegarbeid og ulykker, då inkl pangzin fylling og matpauser.
Eg har en tendens til å bli sløv og rastlaus på AB og trenger derfor jamnlig stopp for å fylle opp konse kontoen.

Dette sier google.maps
Hirtshals- Budapest
Suggested routes
A7
1,682 km, 15 hours 1 min
No traffic information
E45
1,660 km, 15 hours 14 mins.
Er kun første dagen jeg legger opp til dette løpet. resten av turen ned må jeg ikke ha mer en 45-50 mil om dagen i snitt. Kjenner megselv såpass at det blir sikkert mer, men det gjør ikke noe. da kan jeg sitte ved poolen og vente på kona litt lengre bare.
Mye bra tips her i de siste postene.
Tenkte bare at jeg skulle kombinere de siden jeg uansett ønsket å få gjort unna endel killometer første dagen for så å kunne kose meg videre nedover. Hjemover blir helt anderledes. da trenger jeg ikke mer en 20 mil pr dag i snitt for å komme meg hjem igjen.har til og med tid til et par dager på verksted i værste fall da.
Hirtshals- Budapest
Suggested routes
A7
1,682 km, 15 hours 1 min
No traffic information
E45
1,660 km, 15 hours 14 mins.
Er kun første dagen jeg legger opp til dette løpet. resten av turen ned må jeg ikke ha mer en 45-50 mil om dagen i snitt. Kjenner megselv såpass at det blir sikkert mer, men det gjør ikke noe. da kan jeg sitte ved poolen og vente på kona litt lengre bare.
Mye bra tips her i de siste postene.
Dette med veiarbeid kan jo bli en utfordring. Plan B er å drite i hele SaddlescorenVoodoodoo skrev:Skal du fort og langt er det viktig å plotte ruta, tenke over tankstopp og spisepauser.
Ta også hensyn til
Planlegger service før jeg drar, kjede og drev er ikke noe problem så får jeg håpe det ikke blir problemer med kardangen heller
¤ Oppdatert GPS
jepp den må oppdateres
Bra tips. pleier å ha så lite som mulig i den. men blir og ofte mer etter hvært
pleier å praktisere faste plasser til alt, uansett hvaslags tur det er på, har sittet for mye og letet etter pussesett til rifla i mørket til å ikke ha lært meg det:)
¤ Handla meg en Airhawk luftpute til å ha på salen, uvurderlig på langtur.(piloter,rullestolbrukere mm. bruker samme type pute å sitte på)bør kanskje prøves ja
må finne ut hvor mye som man anbefaler over normalen
¤ Alltid ørepropper.
musikk og ørepropper et et must, musikk har jeg nesten uansett hvor langt jeg kjører. men må få lastet ned noe mer til GPS'en
har en kamelrygg jeg tenkte å bruke men kanskje lurere å erstatte den med en sånn løs vannblære istedet. kanskje jeg kan slakte kamelryggen min.
håper den nye Rukka ArmaS'en holder meg tørr, mer bekymret for varmen. men det jeg har funnet av snittempratuerer i mai ser bra ut
[img]blir%20nok%20sidevesker%20her.%20skal%20jo%20campe.%20vil%20helst%20slippe%20hotell.%20hater%20hotell[/img]
veldig bra poeng, men lurer litt på hvordan jeg kan gjennomføre det i praksis. håper på tidlig avgang fra Hirtshals første dagen, så egentlig bare rutevalg som kan styre det
aner ikke hvordan sykkelen blir å kjøre i høyere en norske hastigheter så det blir spennende, men må jo faktisk ikke ha mer en 100km i snitt engang for å kjøre det på 16 timer. da har man 8 timer til rast. må nok planlegge mer her
lurt
lurt igjen
takk

Problemet er at jeg har et halvslitt dekk bak. Føles litt unødvendig å bytte det nå. Og aner ikke hvordan dkkforbruk på denne sykkelen er da jeg nesten ikke har fått kjørt den.ZZR-Erling skrev: Du klarer nu rimelig lett å få 8-10 000 bak og 15000 foran vel??
Hardcore er jeg nok langtifra. Men har kjørt mye på AB. Da mest med bil. Nedover tyskland pleier ofte maxfarten være 140. Men på vei hjem igjen nærmere 180km/t. I sommer punkterte jeg på venstre forhjul i 130km/t. Det gikk litt saktere etter den hendelsen. Når jeg fikk stoppet var dekket halveis av felgen. Ikke morro å bytte dekk i venstrefeltet på 3 felts motorvei.
Jeg unes AB er ganske grei å kjøre. De fleste der kan kjøre på motorvei, værre på mindre veier i frankrike og spania, i paris kjører de som franskmenn alle sammen. Ringveiene rundt Paris har vært helt ville når jeg har vært der.
Men du kjem vel til å kjøre litt på våren før turen?
Slik som du ser for deg turen, så er vel kansje det beste å å ta dekkbytte i Hirtshals eller Budapest, saken er at det kan gå vekk endel timer på å vente før dei kan ta sykkelen og då er det kansje best å forhåndsbestille time?
PS: Når en vurderer 1600km ettape så er en hardcore i mi bok
Slik som du ser for deg turen, så er vel kansje det beste å å ta dekkbytte i Hirtshals eller Budapest, saken er at det kan gå vekk endel timer på å vente før dei kan ta sykkelen og då er det kansje best å forhåndsbestille time?
PS: Når en vurderer 1600km ettape så er en hardcore i mi bok

Blir jo ikke mye tid. Skjeldent jeg kommer meg ut på sykkel før 1 april. Og med en arbeidsperiode i april så blir det bare 2 uker å kjøre på. Må si at ingen datoer er spikret. I jobben min er 3 måneder frem som å forøke å planlegge 3 år frm i tid.
Etter budapest har jeg god tid. Må nok ut å ta en bedre titt på dekkene.
Etter budapest har jeg god tid. Må nok ut å ta en bedre titt på dekkene.
Skift dekk! Da slipper du å tenke mere på det! Er ikke så kjekt å sitte å tenke på slikt nedover.JohnnyTh skrev:Problemet er at jeg har et halvslitt dekk bak. Føles litt unødvendig å bytte det nå. Og aner ikke hvordan dkkforbruk på denne sykkelen er da jeg nesten ikke har fått kjørt den.ZZR-Erling skrev: Du klarer nu rimelig lett å få 8-10 000 bak og 15000 foran vel??
Hardcore er jeg nok langtifra. Men har kjørt mye på AB. Da mest med bil. Nedover tyskland pleier ofte maxfarten være 140. Men på vei hjem igjen nærmere 180km/t. I sommer punkterte jeg på venstre forhjul i 130km/t. Det gikk litt saktere etter den hendelsen. Når jeg fikk stoppet var dekket halveis av felgen. Ikke morro å bytte dekk i venstrefeltet på 3 felts motorvei.
Jeg unes AB er ganske grei å kjøre. De fleste der kan kjøre på motorvei, værre på mindre veier i frankrike og spania, i paris kjører de som franskmenn alle sammen. Ringveiene rundt Paris har vært helt ville når jeg har vært der.
Skift olja i kardangen, motoren og ellers en god sjekk...ja, bremseklossene, hvordan ser de ut, korekt kjølevannsnivå?
-
- Motorsykkelen din: Yamaha
Husker jeg kom i land i Kiel en Junidag i -82, målet var Italia, sol og varme, billig øl og pene damer.
Hadde jo hørt om fri fart og alt det derre, så jeg trur vi kjørte uten å blunke med øya hele veien fra Kiel til Hamburg, tror ikke vi var noe særlig over 130 km/t.
Tenkte liksom at motoren måtte vende seg til høy hastighet over tid, så vi ventet med å "dra på".
Etterhvert som milene dro seg på økte selvtilliten og derved også farten, og vi kom til Italia etterhvert.
Vi ble jo veldig globale og verdensvante etter den turen, hehe!
Sist jeg var på autobahn kjørte jeg varebil på vei til ringen med "bikene" bakpå, for to år siden trur jeg!
Autobahn er stress!
Hadde jo hørt om fri fart og alt det derre, så jeg trur vi kjørte uten å blunke med øya hele veien fra Kiel til Hamburg, tror ikke vi var noe særlig over 130 km/t.
Tenkte liksom at motoren måtte vende seg til høy hastighet over tid, så vi ventet med å "dra på".
Etterhvert som milene dro seg på økte selvtilliten og derved også farten, og vi kom til Italia etterhvert.
Vi ble jo veldig globale og verdensvante etter den turen, hehe!
Sist jeg var på autobahn kjørte jeg varebil på vei til ringen med "bikene" bakpå, for to år siden trur jeg!
Autobahn er stress!
Veien er viktigere enn målet.
Skift dekk! Da slipper du å tenke mere på det! Er ikke så kjekt å sitte å tenke på slikt nedover.
Skift olja i kardangen, motoren og ellers en god sjekk...ja, bremseklossene, hvordan ser de ut, korekt kjølevannsnivå?
OG..gjør det 2-3 uker før du tar av!
Så får jeg gjøre litt "gubbe-prat" her siden ingen andre gjør det ...VÆR FORSIKTIG!!!
Det er en risikabel tur du planlegger,,,,så høye hastigheter så lenge er risikabelt..Mest sannsynlig så går alt bra og du rekker/ greier dette fint...( om ikke uventet ting stopper/ bremser deg) ..men...i 180 så må det vare 100% fokus hele tiden!
Har selv kjørt Venesia-Oslo...ca 230 mil....2 på sykkelen ..på ca 36 times..,,var ikke planlagt,,,bare ble slik....men hvilket tilsier langt lavere hastighet,,,men vet det er for gjort ¨miste fokus i noen sekund når man kjører sålenge..,,, mister du fokus i 180 km/ t så.....!!
Okay,,nok gubbe prat,,,,,veldig kult opplegg og tråd her,,,spennende dette!! ...dette går bra! LYKKE TIL!!
"Do the right thing"