Høyhastighet og lang touring

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3459
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Høyhastighet og lang touring

Legg inn av JohnnyTh »

Finnes jo en annen tråd om Europa-touring men den dreier seg mest om å kjøre i alpene. Så håpet denne kunne få litt annet fokus.
Jeg planlegger Europatur men som den særingen jeg er så er ikke målet alpene. I vært fall ikke for den første turen. Muligens senere i sommer. Planen min er å ta rettning sør øst med Tyrkia som mål. Og for å få litt mil unnagjort første dagen og for å slå 2 fluer i et smekk, så hadde jeg tenkt å prøve meg ip en sånn Iron Butt Saddlescore. http://www.ironbutt.com/about/default.cfm
160 mil første dagen tar meg fra Hirtshals i Danmark og ned til Budapest. Da får jeg bedre tid på de resterende 300 milene ned til Alanya i tyrkia. De to første nettene har jeg planlagt hotell men etter det håper jeg å kunne campe hele veien. Så dere som har erfaring med autobane touring og flere dager på sykkelen kom gjerne med råd og vink. Tenker både på mens man er på sykkelen og for camping. ¨

Jeg har gjort noen modifikasjoner på sykkelen. Og håper å få kjøpt meg en høyere vindskjerm for å slippe unna litt støy som jeg får med den jeg har nå. Shubert har laget en hakeventil på hjelmen som støyer veldig når den blir truffet av fartsvind.

Jeg er ganske bra utstyrt for camping med bra to mans telt, Exped liggeunderlag og en grei Helsport sovepose som jeg håper ikke blir for varm nedover. Har tenkt å reise i mai så bør vel være greit vær ved middelhavet da. Er litt usikker på om jeg skal satse på å lage mat selv, og ta med primus mm. eller droppe det og satse på cafe og sånt. Liker egentlig friheten med å kunne lage maten selv. Og blir jo billig hvis jeg tar med en haug med forsvarets feltrasjner :-k

Har vært nedover Frankrike et par ganger så er jo ikke helt ukjent med dette. Men hadde vært fint om dere som er drevne på dette hadde delt erfaringen deres. Spesielt med tanke på den lange økta første dagen. ser for meg at 160 mil på en dag blir langt. Har aldri før kjørt mer en 10 timer i et strekk, ca 100 mil. Det ble gjort uten pauser så 60 mil bør være oppnålig.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ZZR-Erling

Re: Høyhastighet og lang touring

Legg inn av ZZR-Erling »

160 mil går jo det da, men lite kos da, og milene har en tendens til å "akumuleres i kroppen"..men, det er jo bare å prøve. Har ikke mange rådene iom vi har vel omtrent samme erfaring, men husk å drikke rikelig, spise litt og heller litt ofte, større måltider bør unggås, blir bare slapp av det. Frukt, grovt brød og vann duger. Vann vann vann...
Høy marsjfart spiser konsentrasjon og bensin..vi ligger gjerne på 160-180 når det er grei trafikk på AB.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3459
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Høyhastighet og lang touring

Legg inn av JohnnyTh »

Hva er bensinforbruket ditt ip 160-180 km/t? Er jo en avregning på hva som lønner seg med tanke på fart mot tid det tar å fylle og rekkevidde.
Hjem igjen har jeg 2 uker og har tenkt å kose meg litt mer. kortere dagsetapper og god tid til å se på ting. En kolega har kjørt denne strekningen med bil og 2 sjåfører på 2 døgn. så burde gå på 7 dager.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2745
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Høyhastighet og lang touring

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev:Hva er bensinforbruket ditt ip 160-180 km/t? Er jo en avregning på hva som lønner seg med tanke på fart mot tid det tar å fylle og rekkevidde.
Av det jeg har kjørt på autobanen er bensinforbruket ikke så veldig mye høyere i 180-200 kmt enn i norge.
Du ligger på jevnt turtall og holder stortsett jevn gass. I norge er det mye mer gass og brems og det drar opp forbruket mye.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3459
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Høyhastighet og lang touring

Legg inn av JohnnyTh »

jeg kjører som regel på 0,50-0,54. Skjeldent jeg klarer det i Tyskland.

edit: kom på at jeg bare har kjørt Suzukien i Tyskland og den er litt tørstere. Men mener å huske at den og brukte mer på AB en jeg klarte her i Norge.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Høyhastighet og lang touring

Legg inn av tagesk »

Min erfaring fra å ta en SS1600K (rapporten er å finne på GiroToscana):
  • Ikke fikle med sykkelen siste uken!
  • Ikke fet mat mens du kjører (rene proteiner og karbohydrater; kylling og brød, frukt, ikke pølser med ketchup)
  • Søtsaker heller enn kaffe som mental bensin. Druesukkertabletter for den siste timer eller to.
  • Med min GS har det liten hensikt å kjøre mer enn ca 140 km/t. Over det blir jeg for sliten og bensinforbruket går opp slik at det er ikke noe å tjene.
  • Ett minutt spart mens du stopper utgjør 2 km utkjørt distanse (ett minutt går fort!). Det vil si at du må øke fra 120 km/t til 130 km/t (i gjennomsnitt!) de neste ti minuttene for å ta det igjen. Problemet er at om du i praksis allerede kjører så fort du kan så er ikke det så lett. Eller med andre ord: Tidsmessig er det stoppene som er utfordringen, ikke selve kjøringen.
    Problemet er at det ikke er så lett å være på do for å tisse samtidig som du skal kjøpe en sjokolade OG fylle bensin.
  • Ikke ha en hotellreservasjon 1600 km unna; du må, må, må kunne stoppe om du blir sliten. I særdeleshet: Om du aldri tidligere har kjørt langt (over 1000 km!) så sørg for at du har en plan B om det viser seg at du ikke orker, at det begynner å regne, eller hva det nå måtte være.
Når du er ferdig funderer du over hvordan det er å delta i Iron Butt Ralley; de kjører en SS1600K hver dag i ti dager.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Høyhastighet og lang touring

Legg inn av Kwak »

Med høy fart over lang strekning så må du kanskje være forberedt på å bytte dekk underveis på turen?
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Høyhastighet og lang touring

Legg inn av tagesk »

Kwak skrev:Med høy fart over lang strekning så må du kanskje være forberedt på å bytte dekk underveis på turen?
BMW sier jeg skal ha 2,5/2,9 med full last. Jeg kjører med 28/3.1 og mine Metzler Tourance varer vanligvis ca 20.000 km.
Jo fortere, jo høyere lufttrykk.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3459
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Høyhastighet og lang touring

Legg inn av JohnnyTh »

Kwak skrev:Med høy fart over lang strekning så må du kanskje være forberedt på å bytte dekk underveis på turen?
Ja regner med å bytte bakdekk da det ikke er nytt. Teller litt på knappene om jeg skal bytte det halvslitte dekket før jeg drar, eller satse på å få kjøpt et på veien.

@Tagesk takk for gode tips. Morro å høre fra folk som har gjort det. Jeg tør nesten ikke si det høyt, men mulig jeg kan holde litt høyere marsjfart på ab uten å bli sliten. Vi får se.
Har lest andre steder og at det er pausene som bestemmer om man klarer det.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Høyhastighet og lang touring

Legg inn av tagesk »

JohnnyTh skrev:Teller litt på knappene om jeg skal bytte det halvslitte dekket før jeg drar, eller satse på å få kjøpt et på veien.
Dekk er mye billigere her på kontinentet. Utvalget er også bedre.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3459
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Høyhastighet og lang touring

Legg inn av JohnnyTh »

tagesk skrev:
JohnnyTh skrev:Teller litt på knappene om jeg skal bytte det halvslitte dekket før jeg drar, eller satse på å få kjøpt et på veien.
Dekk er mye billigere her på kontinentet. Utvalget er også bedre.

[TaSK]
Alt er billiger på kontinentet:) tenker mest på tilgjengelighet og språkbarrierer når man kjører østover.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Høyhastighet og lang touring

Legg inn av Barbarozza »

Alt går, men ikke regn med noe særlig hastighet fra Budapest hvis du kjører mot Romania. Ta M5 (E75) mot Szeged og deretter Beograd og styr unna Romania hvis du skal ha god vei

Ellers er Tage sine råd akk som mine mht mat, drikke, stopp osv. Hjelper ikke med GTR, sliten blir du. Planlegg ruta di spes fra Budapest. i fjor hadde jeg mellom 40 og 50 grader fra Budapest til Sibue i Romania. Ca 60 mil, det ble djevelsk slitsomt og jeg tåler varme bedre en de fleste

Ha med nok drikkevann. Punkteringsutstyr og dekkpumpe

Og bytt kjøleveska med feks Icecooler eller lignende for jeg hadde en del koking på Hondaen og angra på det.

Biking i Øst Europa er stilig, annerledes og uvant men veldig hyggelig og ikke minst opplysende for nordmenn med nisselue.

Hos meg står tidligere Jugoslavia høyt på lista over spennende steder. Samme er nordlige Karpatene, var sjukt pent i syd også. Og nei, du behøver ikke GS eller Tiger. Hondaen min gjør susen uten noe problem.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Memento mori

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Høyhastighet og lang touring

Legg inn av Barbarozza »

JohnnyTh skrev:
Kwak skrev:Med høy fart over lang strekning så må du kanskje være forberedt på å bytte dekk underveis på turen?
Ja regner med å bytte bakdekk da det ikke er nytt. Teller litt på knappene om jeg skal bytte det halvslitte dekket før jeg drar, eller satse på å få kjøpt et på veien.

@Tagesk takk for gode tips. Morro å høre fra folk som har gjort det. Jeg tør nesten ikke si det høyt, men mulig jeg kan holde litt høyere marsjfart på ab uten å bli sliten. Vi får se.
Har lest andre steder og at det er pausene som bestemmer om man klarer det.
Husk å starte med ny olje og nytt oljefilter også.

La meg presisere en ting, varmen og klær, husk å ta av deg og evt kjøp lettere sommerdress.

Og du blir sliten, når du blir sliten er du en MYE DÅRLIGERE biker en ellers, og trafikkbildet er MYE SJUKERE en hele Vest og tildels vestlige Øst Europa.

Så å PRESSE seg altfor mye...MEMENTO MORI husk det er en dag i morra også, og det er bare tøys og ikke stoppe når man er sliten. Jeg har kjørt mer en de fleste med både bil og sykkel Østover og veit hva jeg snakker om
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Barbarozza den 19 jan 2013, 12:23, redigert 1 gang totalt.
Memento mori

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Høyhastighet og lang touring

Legg inn av knutk »

Når man skal sitte en lang dag på sykkelen er flere faktorer å ta hensyn til for å hindre at man blir for sliten.
Sykkelens ergonomi er allerede bestemt, så jeg tar det for gitt at man er fornøyd med den.
En del moment blir forsterket ettersom farten øker.

Støy i hjelmen:
Selv om man har en god støysvak hjelm vil uansett vindstøy bli en slitsom faktor. Ørepropper vil hjelpe på å dempe støy. Om man bruker engangspropper bør de byttes ofte, så ta med "et lass".

Kjøreutstyr:
Om man bruker tekstiljakke må den sitte stramt i armene, ellers vil den begynne å blafre i vinden. Stram armene om slike stramminger finnes.

Om ekstern regnjakke benyttes vil den trolig flagre som bare rakkeren når farten øker. Beste er å satse på en gortexjakke med mulighet for å stramme armene.

Selv foretrekker jeg å stå av sykkelen etter ca 15 mil, om enn bare 5 min. Sitter man for lenge begynner konsentrasjonen å falle. Man begynner å gjøre dumme ting. Ikke det helt store, men man tenker i ettertid: "oj, det var da ikke så glupt. hvorfor i huleste gjorde jeg det?"

Selv om man kan sitte lenge på sykkelen når man kjører på hjemmebane blir det noe helt annet når farten øker.
Man må være mye mere konsentrert, og intensiteten sliter.
Henger meg på forslaget om plan B, dvs stoppe før om man begynner å bli sliten.

Om det pakkes løse bagger i tillegg til sykkelens utstyr MÅ det pakkes stramt. Ser tyskerne bruker ofte "otleib bag", dvs en vanntett sekk i solid forsterket vinyl. Den rulles sammen til den blir stram og festes godt.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Høyhastighet og lang touring

Legg inn av tagesk »

JohnnyTh skrev: Alt er billiger på kontinentet:) tenker mest på tilgjengelighet og språkbarrierer når man kjører østover.
Hvor mange dekk til motorsykler tror du det kjøpes i året på kontinentet?
Og språk trenger du ikke for å kjøpe dekk; ingen tror du skal ha 170/15 dersom du allerede har 180/14 på sykkelen.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Svar