evike skrev:Skal bare prøve å forklare bedre hva jeg mente for en stund siden, når jeg sa at min datter måtte høre på mye. Jeg mente ikke lange samtaler, men "lengre utredninger" om ting som KAN være farlig og ting jeg SYNES hun bør øve på,
som f.eks. å være kronisk nysgjerrig. Påpeke fartsgrenser. Plassering i veibanen. Nedgiring før bakker og svinger. Osv. osv.
Jeg ser at du har kjøpt deg Walkie Talkie og skjønner personlig ikke helt dette. Noe av hensikten med komm.systemer á la Scala Rider, Sena, Interphone osv. er jo nettopp det at man kan snakke i munnen på hverandre FORT, uten å finne hverken knapper eller vente på at den andre skal snakke ferdig. I vår verden skjer ting nokså fort og hvis beskjeder skal gis, så skal de enten gis NÅ, mens det er aktuelt, ellers så kan det jo vente til neste gang en tar pause.
Uten at jeg skal virke alt for frekk og selvgod her så skal jeg forsøke og forklare.
I utgangspunktet er det du sier politisk riktig og det er jo hovedoppgaven til en som skal være "kjørelærer" altså at man skal veilede "eleven".
Det med nedgiring, plassering etc. er jeg allerede fullt klar over og trenger på en måte ikke å bli forklart dette. Jeg vet selv mine svakheter og hva jeg bør øve på og det er nettopp riktig plassering, og det krever kjøring i byer og tettbebygde strøk med tanke på rundkjøringer/lyskryss etc. Jeg forstår det med plassering, men det hender jeg glemmer meg bort, og da kreves det at jeg får litt erfaring slik at dette blir like naturlig som å vaske seg på hendene etter dobesøk :)
Nedgiring er også ganske logisk og selv om det kreves litt annen type planlegging med sykkel enn med bil, så funker dette i praksis på samme måte. Planlegge kjøringen frem til veikryss, slik at man kan konsentrere seg om de rette tingene når man faktisk befinner seg i krysset.
Jeg sier ikke at dette går som på skinner hver gang, men selv erfarne MC'ere har jeg sett slurve veldig her, uten at det er noen unskyldning sån sett. Poenget er å faktisk få litt erfaring selv, slik at jeg får øvd på litt kjøring. jeg vet hva som er rett og hva som skal gjøres, men det skal også utføres i praksis og da mener jeg det hjelper lite at det er noen i de nandre enden som påpeker noe jeg mener jeg selv allerede vet.
Nå kommer jeg sikkert til å få mye pepper, så i frykt for å bli missforstått nok en gang, så sier jeg følgende:
Jeg mener IKKE at den som øvekjører med meg skal "holde kjeft" til enhver tid og jeg mener heller ikke at jeg er utlært, for det er jeg overhodet ikke. Utlært blir man vel i praksis aldri. Jeg mener heller ikke at jeg er noe flinkere enn andre i samme situasjon, og jeg mener heller ikke å "trampe" på de som faktisk tilbyr seg oppgaven å øvekjøre med meg. Det er helt og holdent "læreren" som setter premissene her og det er jeg klar over, men hovedoppgaven til "læreren" er vel at komunikasjonen fungerer og at læringen blir mest mulig effektiv og da er det også viktig at læreren hører litt på eleven en gang i blandt mener jeg.
Jeg har kjørt ca. 20-30.000km. hvert år med bil siden jeg var 18 år. og jeg har (bank i bordet) aldri vert ute for et uhell hvor jeg har hatt skylden eller den har vert delt. Jeg har aldri fått fartsbot heller. Parkeringsbøter har jeg fått, men det er en annen sak :) Når det gjelder den nåværende sykkel lappen så har jeg gjennomført til sammen 8stk. kjøretimer. jeg har kjørt en del i bytrafikk og byer, samt at store deler av tiden også har foregått på bane. Balansetesten gikk som en lek og det samme gjør unnamanøver og brems etc. I følge trafikkskolelæreren er jeg klar for oppkjøring og hun hadde ikke noe nevneverdig og utsette på kjøringen min i byen, selv om det var noe småplukk, men det er det jo alltid tror jeg. Teoriprøven er også tatt og bestått (2 feil).
Så det jeg føler jeg trenger er erfaring og kjøring i praksis. Ja, jeg vil bli rettet på hvis jeg gjør åpenbare feil gjentatte ganger slik at jeg ikke danner meg uvaner. Jeg vil også ha vink og råd, men dette kan også gis over en kaffekopp og ikke intercom :)
Så den som øvekjører med meg må gjerne proppe meg full av informasjon under kjøring, men det tror jeg ikke hjelper noe særlig. Da mister jeg bare konsentrasjonen og går lei, og det er vel ikke akkurat noen vinn vinn situasjon i mine øyne.
Så til dere som ser dette innleget som arrogant/provoserende/frekt etc. så ber jeg om unskyldning med det samme, for det er ikke meningen å fremstå som noen bedreviter, for det er jeg ikke. Jeg er som de fleste andre en meget hyggelig og sosial gutt/mann som ønsker seg kjørevenner og et hyggelig felleskap. Ja, jeg har noen sterke meninger i blandt som kan stille meg i noen kinkige situasjoner og mange sier også at jeg er svært sta. men nye venner vil ikke merke dette før det er for sent

:-#