Generelt om norske priser på deler og verksted

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
ZZR-Erling

Re: Norske priser

Legg inn av ZZR-Erling »

beemer skrev:Jeg sitter her og irriterer meg over norsk prisnivå. Det siste tilskuddet er dagens forsøk på å kjøpe kjede og drevsett til podens 125 cc... 1532 kroner takk fra lokal pusher. =;
Endte med WEMOTO.COM ..totalt 520 kroner med frakt og norsk mva. (DID)

I 2013 hadde jeg storservice på min 2011 Pan European i Tyskland..pris 3800 kroner (tipper det er under halvparten av hjemme).

I 2012 fikk jeg clutch problemer i Tyskland pga oljelekkasje. R1200 GS med tørrclutch er utsatt for dette, og jeg var klar over noe svetting mellom motor og clutchhus, så noe var i gjære før jeg dro avgårde mot Alpene. Hadde forøvrig fått tilbud om å bytte alle pakninger hos min lokale forhandler..pris 10.000 + deler (dette var da en "vinterpris"...), så inkludert ny clutch så tenker jeg prisen hadde blitt 14-16 lapper.
Som sagt, i tyskland slipper clutchen da jeg drar på forbi en lastebil, game over... To telefoner senere, og jeg fikk plass på BMW verksted i nærheten (Klaus Mayer..anbefales!..mellom Mannheim og Karlsruhe).. kjørte forsiktig avgårde til verkstedet og sykkelen var ferdig reparert med ny clutch og alt av tettninger skiftet på aksler og slavesylinder.. pris litt over 7000 kroner og gjennomført på 23,5 timer etter break down.

Jeg skjønner at jeg må betale mer for tjenester lokalt, men 3 gangeren på drevsettet er umoralsk. :scratch Eller hur ?

MVH
Werner
Har du sjekket lønnsnivået i Norge kontra de du sammenligner med? Vedr oljelekasjen skyldes dette trolig for mye olje.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Norske priser

Legg inn av SuperMorten »

Wheels skrev:
jhn skrev:
Wheels skrev:
Men her er det vel ikke antall kunder som bestemmer men avgiftsgrunnlaget vil jeg tro?
Norsk lønnsnivå har vel også en betydning her vil jeg tro.

Joda, men vi er vel ikke Svensker - er vi vel?

4 stk for å skifte lyspære?

Hvor mange trenger en for å drifte en nettbutikk?

Når det gjelder importører, så har de jo hele linjen, fra salg, til service til delesalg.

Og som oftes må jeg betale mva for varer fra utlandet også + fortollingsgebyr.

Dette gjelder ikke bare mc, men også outboard og biler.

Hos http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/parts.html" onclick="window.open(this.href);return false; får man ofte outboarddeler til god under 50% av Norske priser levert på døra.

En flexikobling kostet meg 1200,- kr til en Opel Omega B her i Norge, fant den på Ebay:De for 120,- kr.

10% av den Norske pris, med frakt og utgifter ville den allikevel bli langt billigere enn Norske priser.

Er heller ikke helt med på dette med lønnsnivået.

Enkelte steder kan en nesten tro at hele ladet lever på trygd, for så i neste omgang lese om det høye lønnsnivået...
Her er noe som ikke stemmer...

Er noen med høye lønninger, ganske sikkert bla i oljeindustrien, men mange har helt ordinære lønninger.

Butikkansatte er heller ikke blant de høyeste lønnede i landet, deriblant vil jeg tro man finner ansatte i mc butikker.

At de kan ha noen goder som prosenter på kjøp osv, i den butikk, kjede de jobber har de sikker.
Men tror ikke de tjener 500.000,- kr eller over millionen pr. år.

I så fall må de selge mye og lønnes ut fra fastlønn + prosenter av salg.

En vanlig butikkansatt svimer vel rundt 300.000,- kr kan jeg tenke meg.

En ferskvaresjef hadde knapt 300.000,- kr hos Coop for ett par år siden.
Jeg er til en viss grad enig med deg. Er ikke så dreven på mc, hos bilverksted vet jeg at variasjonen er stor. I min tid som BMW X5 eier, skulle et "ikke navngitt merkeverksted" i Oslo ha 1500 pr time. Samtidig skulle Arne Guldbrandsen AS ha 500 pr time. Sikkert forskjellige adm.kostnader, men allikevel. Jeg fikk fikset bilen, og verkstedet hadde suveren service, og i tillegg fikk jeg gratis leiebil mens min var inne til reperasjon. Leiebil måtte man betale for hos det andre merkeverkstedet..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Norske priser

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har kjøpt rn drl deler fra UK til 1/3 av prisen her hjemme. Og selv om jeg tjener mer en gjenomsnittet i UK så er det ikke 3 ganger så mye.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Norske priser

Legg inn av hakhap »

Lønnsnivå, skatteregler, lokal kostnader, antall kunder i målgruppe o.l. har veldig mye å si for prisen.

Lønnsnivå påvirker alle ledd fra importør til butikken så ja jeg ser at den kan ha betydning.

En tysk eller engelsk nettbutikk sitter med en annen marked og skatter og definitivt med lavere lokal kostnader en de fleste butikker i Norge.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Norske priser

Legg inn av jhn »

Man leser jo til stadighet om "bortskjemte og sutrete nordmenn". Denne tråden bekrefter vel at utsagnet har et snev av sannhet i seg.
Uansett hvordan man snur og vender på det, så er det få eller så godt som ingen som har mere igjen av lønna etter at faste utgifter er betalt enn oss.
Jeg synes det er litt underlig å lese om hvor forferdelig dyrt alt er, gjerne skrevet av folk som har MC til 100-200-300.000 kr og et par biler i en trippel-garage, båt og hytte ved sjøen og/eller på fjellet. De forteller også gjerne om hvordan det klør i kjøpefingeren mens de drikker kaffe som akkurat kom ut av en 5-6000 kroners kaffemaskin.
Har vel også lest noen ganger at vi er absolutt på forbrukertoppen ... i tillegg til sutretoppen.
Noen har jo vist til at man kan få litt bedre priser hos små uavhengige verksteder/forhandlere ... de er de første som går dukken når vi slipper kjøpefingeren løs på e-bay.
Slutt å syt, er min oppfordring.

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Norske priser

Legg inn av Kmann »

jhn skrev:Man leser jo til stadighet om "bortskjemte og sutrete nordmenn". Denne tråden bekrefter vel at utsagnet har et snev av sannhet i seg.
Uansett hvordan man snur og vender på det, så er det få eller så godt som ingen som har mere igjen av lønna etter at faste utgifter er betalt enn oss.
Jeg synes det er litt underlig å lese om hvor forferdelig dyrt alt er, gjerne skrevet av folk som har MC til 100-200-300.000 kr og et par biler i en trippel-garage, båt og hytte ved sjøen og/eller på fjellet. De forteller også gjerne om hvordan det klør i kjøpefingeren mens de drikker kaffe som akkurat kom ut av en 5-6000 kroners kaffemaskin.
Har vel også lest noen ganger at vi er absolutt på forbrukertoppen ... i tillegg til sutretoppen.
Noen har jo vist til at man kan få litt bedre priser hos små uavhengige verksteder/forhandlere ... de er de første som går dukken når vi slipper kjøpefingeren løs på e-bay.
Slutt å syt, er min oppfordring.
Du verden så sant.
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Norske priser

Legg inn av JohnnyTh »

Kmann skrev:
jhn skrev:Man leser jo til stadighet om "bortskjemte og sutrete nordmenn". Denne tråden bekrefter vel at utsagnet har et snev av sannhet i seg.
Uansett hvordan man snur og vender på det, så er det få eller så godt som ingen som har mere igjen av lønna etter at faste utgifter er betalt enn oss.
Jeg synes det er litt underlig å lese om hvor forferdelig dyrt alt er, gjerne skrevet av folk som har MC til 100-200-300.000 kr og et par biler i en trippel-garage, båt og hytte ved sjøen og/eller på fjellet. De forteller også gjerne om hvordan det klør i kjøpefingeren mens de drikker kaffe som akkurat kom ut av en 5-6000 kroners kaffemaskin.
Har vel også lest noen ganger at vi er absolutt på forbrukertoppen ... i tillegg til sutretoppen.
Noen har jo vist til at man kan få litt bedre priser hos små uavhengige verksteder/forhandlere ... de er de første som går dukken når vi slipper kjøpefingeren løs på e-bay.
Slutt å syt, er min oppfordring.
Du verden så sant.
Tja, det har han rett i. Jeg sunes det er greit å betale litt mer i Norge. Det er helt ok. Så lenge det er innenfor rimlighetens grenser. Kjøpte ledningsnett til en veteranbil jeg resturerte. 10500kr i Norge og det var i butikk som tilhører veteranbilforeningen vår og drives på dugnad. Fra usa 3600kr pluss frakt og moms. Det merkelige er at det er billigere å sende en pakke fra USA og hjem til meg enn å sende den fra Oslo til meg.

Igjen det er greit å betale litt mer, problemeter den dårlige servicen. Når jeg handler deler her hjemme så betyr det 3 ukers leveringstid og 3 timers kjøretur, tur retur for å hente. Får den på døra fra England på under en uke som oftes. Hvis det er noe som må fortolles kan det jo bli liggende i tolla en stund. Kjørejakka mi lå 2 uker i tollen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Norske priser

Legg inn av hakhap »

JohnnyTh skrev:
Kmann skrev:
jhn skrev:Man leser jo til stadighet om "bortskjemte og sutrete nordmenn". Denne tråden bekrefter vel at utsagnet har et snev av sannhet i seg.
Uansett hvordan man snur og vender på det, så er det få eller så godt som ingen som har mere igjen av lønna etter at faste utgifter er betalt enn oss.
Jeg synes det er litt underlig å lese om hvor forferdelig dyrt alt er, gjerne skrevet av folk som har MC til 100-200-300.000 kr og et par biler i en trippel-garage, båt og hytte ved sjøen og/eller på fjellet. De forteller også gjerne om hvordan det klør i kjøpefingeren mens de drikker kaffe som akkurat kom ut av en 5-6000 kroners kaffemaskin.
Har vel også lest noen ganger at vi er absolutt på forbrukertoppen ... i tillegg til sutretoppen.
Noen har jo vist til at man kan få litt bedre priser hos små uavhengige verksteder/forhandlere ... de er de første som går dukken når vi slipper kjøpefingeren løs på e-bay.
Slutt å syt, er min oppfordring.
Du verden så sant.
Tja, det har han rett i. Jeg sunes det er greit å betale litt mer i Norge. Det er helt ok. Så lenge det er innenfor rimlighetens grenser. Kjøpte ledningsnett til en veteranbil jeg resturerte. 10500kr i Norge og det var i butikk som tilhører veteranbilforeningen vår og drives på dugnad. Fra usa 3600kr pluss frakt og moms. Det merkelige er at det er billigere å sende en pakke fra USA og hjem til meg enn å sende den fra Oslo til meg.

Igjen det er greit å betale litt mer, problemeter den dårlige servicen. Når jeg handler deler her hjemme så betyr det 3 ukers leveringstid og 3 timers kjøretur, tur retur for å hente. Får den på døra fra England på under en uke som oftes. Hvis det er noe som må fortolles kan det jo bli liggende i tolla en stund. Kjørejakka mi lå 2 uker i tollen.

Jeg betaler for service og det får jeg mest av i fysisk butikk, greit å betale lit mere men ja når det er dobbelt eller mere mot nettet og ikke noe service da er valget enkelt for meg.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Norske priser

Legg inn av Busa Trond »

Du får kjøpt "crocs" sko på Sparkjøp til 10Kr pr par. Dem er laget av dem samme barna i Kina som lager andre dyrere sko. Kjørt med båt rundt halve verden, lastet om i Bergen og kjørt med lastebil til Vardø. Lastet inn i butikk å plassert i hylla av en lagerarbeider, og kundebehandlet av en annen medarbeider i kassa :mk

Er nok mer penger i å vise en feit japse midnattssola for 45.000,- hvis han koster flyet selv :blae

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38198
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Norske priser

Legg inn av AJ »

Et eksempel på det jeg synes er en dramatisk prisforskjell:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=120758#p120758" onclick="window.open(this.href);return false; (Etesian4 telt kjøpt i England).

Stor prisforskjell på en del andre ting også, som f.eks. oljefiltre (selv om summene selvfølgelig er langt lavere...).
Sjekket nettopp hva et UFI oljefilter til Stelvio'en kostet hos en større forhandler her i landet. Pris: kr. 220,-.
Pris på eBay: fra kr. ca. 75,- til ca. 87,- + porto (fra kr. 75,15).
Dvs. en totalpris fra kr. ca. 150,- til ca. 190,-.

Regner for øvrig med at den tyske V.A.T.'en er inkludert i disse prisene...
UFU.JPG
Som nevnt er det ikke store summene det er snakk om her. Hvor mange av oss som kjøper slike forbruksdeler på eBay vet jeg ikke. Men om man gjør dette konsekvent og benytter seg av de rimeligste alternativene er det ikke til å komme forbi at det er en del penger å spare på dette...

Men igjen er dilemmaet dette at om alle gjør dette vil grunnlaget for den lokale forhandleren/lokal verksted etter hvert falle bort.
Må si at jeg selv er blitt mer bevisst på dette fordi jeg helst vil slippe å se at det lokale MC-verkstedet foresvinner pga. sviktende kundegrunnlag.
Derfor overlater jeg blant annet alt av kjøp av dekk og dekkebytte til verkstedet, mens jeg gjerne kan ta et olje og filterbytte mellom intervallene selv (gjerne før lengre turer i inn- og utland) - med filter kjøpt på eBay... :redface .
Til gjengjeld kjøper jeg "hele pakka" (olje og filter) på ordinær service hos forhandleren.

Men når det gjelder Etesian4 teltet hadde jeg ingen betenkeligheter. Store kjeder her i landet burde greie å holde prisen lavere enn hva tilfellet er med dette teltet.
Er for drøyt at prisen på slikt telt skal være det dobbelte her i landet!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Norske priser

Legg inn av L-NA »

Jeg har tidligere - og i en annen tråd her på forumet uttalt min støtte til Norske forhandlere, ifbm at jeg ønsker å støtte opp om den service og deletilgang som vi har, og forhåpentligvis kan forbedre. Men det jeg ikke kan støtte opp om - er rett og slett den dårlige service. Som jeg alt for ofte møter på. Når man ikke finner det man ønsker på nett, og prøver å ringe rundt for å skaffe deler, og sitter igjen med en følelse av å være en "pest og en plage" for personen i andre enden....da går jeg tilbake til nettet....Har du navn til din forhandler AJ? Jeg ønsker å prøve norsk en gang til. Funker ikke det så er det rett tilbake på ebay. Uavhengig av pris.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38198
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Norske priser

Legg inn av AJ »

L-NA skrev:Har du navn til din forhandler AJ? Jeg ønsker å prøve norsk en gang til. Funker ikke det så er det rett tilbake på ebay. Uavhengig av pris.
http://hadelandmc.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dansken Reimar Dan Christensen er mekaniker med lang fartstid og ihuga Moto Guzzi entusiast :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Norske priser

Legg inn av L-NA »

AJ skrev:
L-NA skrev:Har du navn til din forhandler AJ? Jeg ønsker å prøve norsk en gang til. Funker ikke det så er det rett tilbake på ebay. Uavhengig av pris.
http://hadelandmc.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dansken Reimar Dan Christensen er mekaniker med lang fartstid og ihuga Moto Guzzi entusiast :thumleft
Takk skal du ha, ringer han i morgen :thumleft :-)

Må ha litt "knask" så jeg får kose meg i garasjen når jeg kommer hjem :-) :prf

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Norske priser

Legg inn av gorbys »

Prøver så mye som mulig å støtte norske dealere, men av og til kan jeg rett og slett ikke med god samvittighet gjøre det. Spesielt gjelder det deler til bil. Hvorfor skal jeg betale 3500 på meca for en bærebro når den samme delen koster 4-500 på rockauto? Når det gjelder mc kan jeg ikke si jeg opplever det samme. På utstyr muligens men ikke nødvendigvis på servicedeler og slikt, det viste seg å være billigere å handle fra Norge en fra stort firma i USA når alt kom til alt. Og uansett, om jeg bare sparer et par hundre kroner så gidder jeg ikke å bestille fra utlandet. Jeg er kanskje gneten men ikke så gneten, så de pengene skal min lokale forhandler få med god samvittighet...

Sent from my C6903 using Tapatalk

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Generelt om norske priser på deler og verksted

Legg inn av L-NA »

Da har jeg vert å "shoppet" hos Norsk forhandler. Laaaaang leveringstid, og godt over tre ganger så dyrt....Med stor fare for at jeg gjentar meg selv, og i tillegg til at jeg motsieri meg selv - med tanke på at jeg ønsker å støtte opp om våre få lokale (nasjonal) forhandlere. Her etter blir det nett handel for alle penga. Høye lønninger, og høyt kostnadsnivå. Nei den holder ikke. I min bransje har det vert konkurranse med både utenlandsk arbeidskraft og utenlandske firma i mange ti år, og fortsatt lever den godt. Veeeeldig godt :-)

Svar