Generelt om norske priser på deler og verksted

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
beemer
Innlegg: 61
Registrert: 08 jan 2010, 01:53
Motorsykkelen din: KTM 1290 S + Honda Valkyrie

Generelt om norske priser på deler og verksted

Legg inn av beemer »

Jeg sitter her og irriterer meg over norsk prisnivå. Det siste tilskuddet er dagens forsøk på å kjøpe kjede og drevsett til podens 125 cc... 1532 kroner takk fra lokal pusher. =;
Endte med WEMOTO.COM ..totalt 520 kroner med frakt og norsk mva. (DID)

I 2013 hadde jeg storservice på min 2011 Pan European i Tyskland..pris 3800 kroner (tipper det er under halvparten av hjemme).

I 2012 fikk jeg clutch problemer i Tyskland pga oljelekkasje. R1200 GS med tørrclutch er utsatt for dette, og jeg var klar over noe svetting mellom motor og clutchhus, så noe var i gjære før jeg dro avgårde mot Alpene. Hadde forøvrig fått tilbud om å bytte alle pakninger hos min lokale forhandler..pris 10.000 + deler (dette var da en "vinterpris"...), så inkludert ny clutch så tenker jeg prisen hadde blitt 14-16 lapper.
Som sagt, i tyskland slipper clutchen da jeg drar på forbi en lastebil, game over... To telefoner senere, og jeg fikk plass på BMW verksted i nærheten (Klaus Mayer..anbefales!..mellom Mannheim og Karlsruhe).. kjørte forsiktig avgårde til verkstedet og sykkelen var ferdig reparert med ny clutch og alt av tettninger skiftet på aksler og slavesylinder.. pris litt over 7000 kroner og gjennomført på 23,5 timer etter break down.

Jeg skjønner at jeg må betale mer for tjenester lokalt, men 3 gangeren på drevsettet er umoralsk. :scratch Eller hur ?

MVH
Werner
--------------------------------------------
2014: 0 km
2013: 8541 km
2012: 6514 km
2011: 7560 km
2010: 12500 km
2009: 4000 km
2008: 14800 km

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 740
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Bosted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Norske priser

Legg inn av JanK »

Lite marked og veldig høyt kostnadsnivå = høye priser, dessverre.
mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Norske priser

Legg inn av Snikendeugle »

Jepp, med så få konkurrenter rundt om er det enkelt for dem å prise seg akuratt der det passer dem :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
beemer
Innlegg: 61
Registrert: 08 jan 2010, 01:53
Motorsykkelen din: KTM 1290 S + Honda Valkyrie

Re: Norske priser

Legg inn av beemer »

Ja,ja det eneste positive er at jeg fortsatt må ha en årlig europatur, så ikke så galt at det ikke er godt for noe :-)


Sent from my iPad using Tapatalk
--------------------------------------------
2014: 0 km
2013: 8541 km
2012: 6514 km
2011: 7560 km
2010: 12500 km
2009: 4000 km
2008: 14800 km

Wheels
Innlegg: 87
Registrert: 13 jun 2010, 05:29
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Nordland

Re: Norske priser

Legg inn av Wheels »

Kjøper fra utlandet, Wemoto, David Silver,+++

Har spart en formue på dette, bla fikk jeg begge coilene til halv pris hjem på trappa fra England i forhold til Norge.

Der de kan konkurrere kjøper jeg fra Norge, bla batteri, og diverse annet nytt fra Kragnes motor Trondheim.

Dette til en eldre Honda 750

Noe annet blir service og innkjøpspris på nyere mc, her har en vel ikke noe valg.

Gikk nettopp gjennom blocket.se angående Honda mc og der var en helt annen ny og bruktpris enn her i Norge.

Men her er det vel ikke antall kunder som bestemmer men avgiftsgrunnlaget vil jeg tro?

Brukeravatar
beemer
Innlegg: 61
Registrert: 08 jan 2010, 01:53
Motorsykkelen din: KTM 1290 S + Honda Valkyrie

Re: Norske priser

Legg inn av beemer »

Så vidt jeg vet så er det ikke avgifter på disse tingene for norske bedrifter. De kan importere avgiftsfritt, men må, i likhet med alle andre, legge til MVA ved videresalg. Mest sannsynlig så kan norske forhandlere kjøpe fra samme produsenter som f.eks WEMOTO, og om de må regne 10-20% høyere avanse pga lavt volum så kan det likevel ikke forklare 3x pris... Noe sier meg at det er et betydelig marked for en norsk nettbutikk..
--------------------------------------------
2014: 0 km
2013: 8541 km
2012: 6514 km
2011: 7560 km
2010: 12500 km
2009: 4000 km
2008: 14800 km

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Norske priser

Legg inn av jhn »

Wheels skrev:
Men her er det vel ikke antall kunder som bestemmer men avgiftsgrunnlaget vil jeg tro?
Norsk lønnsnivå har vel også en betydning her vil jeg tro.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39837
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Norske priser

Legg inn av AJ »

jhn skrev:
Wheels skrev:
Men her er det vel ikke antall kunder som bestemmer men avgiftsgrunnlaget vil jeg tro?
Norsk lønnsnivå har vel også en betydning her vil jeg tro.
JanK skrev:Lite marked og veldig høyt kostnadsnivå = høye priser, dessverre.

Javisst...
Høye lønninger = Høyt kostnadsnivå... :janikk
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Norske priser

Legg inn av DrGreve »

Wheels skrev:Kjøper fra utlandet, Wemoto, David Silver,+++

Har spart en formue på dette, bla fikk jeg begge coilene til halv pris hjem på trappa fra England i forhold til Norge.

Der de kan konkurrere kjøper jeg fra Norge, bla batteri, og diverse annet nytt fra Kragnes motor Trondheim.

Dette til en eldre Honda 750

Noe annet blir service og innkjøpspris på nyere mc, her har en vel ikke noe valg.

Gikk nettopp gjennom blocket.se angående Honda mc og der var en helt annen ny og bruktpris enn her i Norge.

Men her er det vel ikke antall kunder som bestemmer men avgiftsgrunnlaget vil jeg tro?
Når det gjelder deler til eldre Honda anbefaler jeg en kar i Tyskland på det sterkeste, Volker Lorenz som delepusher. Han er en veldig trivelig og serviceminded kar som også prater og skriver utmerket engelsk og er et orakel på hvilke deler som passer til hva.
Mailadressen er info@lo-moto.de og websiden har adresse http://www.lo-moto.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvis du vet delenummeret på delen du leter etter, så har han en lagerliste på hva han har inne på denne adressen: http://www.lo-moto.de/lomoto-angebote-b ... le.de.html" onclick="window.open(this.href);return false; og linken til lagerlisten ser du til høyre, enten som en xls-fil eller csv-fil.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Norske priser

Legg inn av kjellv »

Årsakene til dette er mangfoldig. Først og fremst er Norge et høykostland, der nesten alt vi skal kjøpe innenlands er dyrest i verden. Men samtidig har vi også bortimot det høyeste lønnsnivået i verden.

Merkeforhandlerne rundt om i landet MÅ tjene penger. Får de ikke lov til det, så forsvinner de.
Salg av nye sykler overlever ingen på i dag. Mange forhandlere frembyr nå nye sykler på finn.no, prisene er vanligvis veil. katalogpriser som også blir markedsført av importørene. I tillegg til dette kommer klargjøring og regomkostninger. Det er faktisk en god del arbeid som skal gjøres med en sykkel fra den blir losset av lastebilen til skiltet er på og sykkelen klar for levering. Dette må det også tas betalt for. Forhandleren har ikke store fortjenesten på nye sykler.
Det finnes da også noen forhandlere som fallbyr nye sykler over hele landet på finn.no med svært lave klargjøringskostnader. De selger i trygg forvissning om at de aldri ser sykkelen igjen, og at evt reklamasjonsarbeid vil bli utført av andre forhandlere rundt om. (reklamasjonsarbeid er dårlig butikk for forhandlerne).
Bruktmarkedet eies nå av finn.no. Det er meget sjelden innbytte av gamlesykkelen blir vurdert.
Da er det verkstedtjenester og ettermarked/utstyrsmarked forhandlerne kan leve av.
Det er ennå et visst behov for verkstedtjenester, særlig service på nyere sykler med garanti. Når garantiperioden er over gjør de fleste nå dette arbeidet selv.
Salg av originale reservedeler er det også et visst marked for. Men stadig flere jakter på hver eneste krone de kan spare, og importerer helst originale deler fra andre land. Mange gjør det uten en gang å sjekke den lokale forhandlerens priser. Jeg har selv snakket med flere som fikk litt bakoversveis da fraktregninga fra f.eks UPS kom noen uker etter at delene var montert og man hadde begynt å skryte av hvor lur man var.
Rekvisita, kjøreklær, hjelmer og utstyr. Dette markedet er også i ferd med å forsvinne, da stadig flere handler dette i nettbutikker innenlands og utenlands.

Hvilken vei går vi videre? Hvor lenge kan vi forvente at det finnes et forhandlernett slik vi kjenner dem i dag?

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Norske priser

Legg inn av JohnnyTh »

kjellv skrev:Årsakene til dette er mangfoldig. Først og fremst er Norge et høykostland, der nesten alt vi skal kjøpe innenlands er dyrest i verden. Men samtidig har vi også bortimot det høyeste lønnsnivået i verden.

Merkeforhandlerne rundt om i landet MÅ tjene penger. Får de ikke lov til det, så forsvinner de.
Salg av nye sykler overlever ingen på i dag. Mange forhandlere frembyr nå nye sykler på finn.no, prisene er vanligvis veil. katalogpriser som også blir markedsført av importørene. I tillegg til dette kommer klargjøring og regomkostninger. Det er faktisk en god del arbeid som skal gjøres med en sykkel fra den blir losset av lastebilen til skiltet er på og sykkelen klar for levering. Dette må det også tas betalt for. Forhandleren har ikke store fortjenesten på nye sykler.
Det finnes da også noen forhandlere som fallbyr nye sykler over hele landet på finn.no med svært lave klargjøringskostnader. De selger i trygg forvissning om at de aldri ser sykkelen igjen, og at evt reklamasjonsarbeid vil bli utført av andre forhandlere rundt om. (reklamasjonsarbeid er dårlig butikk for forhandlerne).
Bruktmarkedet eies nå av finn.no. Det er meget sjelden innbytte av gamlesykkelen blir vurdert.
Da er det verkstedtjenester og ettermarked/utstyrsmarked forhandlerne kan leve av.
Det er ennå et visst behov for verkstedtjenester, særlig service på nyere sykler med garanti. Når garantiperioden er over gjør de fleste nå dette arbeidet selv.
Salg av originale reservedeler er det også et visst marked for. Men stadig flere jakter på hver eneste krone de kan spare, og importerer helst originale deler fra andre land. Mange gjør det uten en gang å sjekke den lokale forhandlerens priser. Jeg har selv snakket med flere som fikk litt bakoversveis da fraktregninga fra f.eks UPS kom noen uker etter at delene var montert og man hadde begynt å skryte av hvor lur man var.
Rekvisita, kjøreklær, hjelmer og utstyr. Dette markedet er også i ferd med å forsvinne, da stadig flere handler dette i nettbutikker innenlands og utenlands.

Hvilken vei går vi videre? Hvor lenge kan vi forvente at det finnes et forhandlernett slik vi kjenner dem i dag?
Kan ikke påstå jeg kommer til å savne dette forhandlernettet som vi har i deg. Jeg trengte en del til ZZR'en min. 650kr og 3 ukers leveringstid. Ebay. 260kr med frakt og 5 dager så lå den i postkassa mi.
Bestilte ny clutch til en annen sykkel, hos en annen forhandler en gang. Den skulle komme en spesefikk dato. Denne datoen ringte jeg inn og fikk bekreftet at den hadde kommet. Jeg satte meg da i bilen og kjørte 1,5 timer for å hente den. Men den hadde ikke kommet, og kom ikke før dagen etterpå. Når jeg så spurte om han kunne sende den med bussen så skulle han ha 150kr for det.

Kan ikke si jeg var veldig imponert og det blir ikke kjøpt en skrue derifra igjen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39837
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Norske priser

Legg inn av AJ »

JohnnyTh skrev: Kan ikke påstå jeg kommer til å savne dette forhandlernettet som vi har i deg.
Må si meg uenig i forhold til det jeg opplever med den lokal Moto Guzzi forhandleren.
Er veldig fornøyd med jobben som gjøres og ikke minst prisene og kjapp leveranse av slitedeler. Serviceprisene er også de laveste jeg noengang har opplevd på de syklene jeg har eid de siste årene.
Var for øvrig uheldig å fikk en feil i en coil og tennpluggkabel i sommer. Disse ble byttet uten spørsmål og dekket av garantien. Ny kabel og coil kom på plass etter kun få dager.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Norske priser

Legg inn av DrGreve »

AJ skrev:Var for øvrig uheldig å fikk en feil i en coil og tennpluggkabel i sommer. Disse ble byttet uten spørsmål og dekket av garantien. Ny kabel og coil kom på plass etter kun få dager.
Jeg tror du må ta alderen på sykkelen din i betraktning når du vurderer ordretilgangen. Moto Guzzi er vel forpliktet til å holde et sentrallager fullt opp med deler i minst 10 år og være tilgjengelig gjennom hele gararantiden?
Men, klart, tiden det tar å få delen levert kunde sier jo noe om servicen de ønsker å yte..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
beemer
Innlegg: 61
Registrert: 08 jan 2010, 01:53
Motorsykkelen din: KTM 1290 S + Honda Valkyrie

Re: Norske priser

Legg inn av beemer »

Har full forståelse for at merkeforhandlere må kunne overleve, men slik de priser deler i dag så graver de sin egen grav. Jeg tror ikke jeg er noe unikum som klarer å bestille deler på nettet..
Det mangler ikke på eksempler på norske bedrifter som har priser som konkurrerer greit med utlandet. Se f.eks elektronikk bransjen.. Nesten ingen forskjell på Tyskland og Norge. Når et gjelder nypris på sykkel uten ekstrautstyr så aksepterer jeg at den er som den er, og antar det ikke er så mye igjen til forhandler. I mitt tilfelle ble sykkelen tillagt ekstrautstyr for nærmere 50k, og jeg vil tro at forhandleren har en betydelig høyere margin på dette..

Har kommet i den alderen der det betyr mer å ha Norsk Garanti i ryggen, og BMW gjør denne jobben meget godt så nykjøp av sykkel vil nok alltid bli gjort i Norge.
men når det kommer til andre ting så tror jeg bransjen må ta innover seg at den norsk kundemassen kommer til å fortsette å jakte pris sannsynligvis i enda større grad fremover.
Samfunnet er liksom ikke sammenskrudd for å være trofaste lenger... Det gjelder både leverandører og kunder.
--------------------------------------------
2014: 0 km
2013: 8541 km
2012: 6514 km
2011: 7560 km
2010: 12500 km
2009: 4000 km
2008: 14800 km

Wheels
Innlegg: 87
Registrert: 13 jun 2010, 05:29
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Nordland

Re: Norske priser

Legg inn av Wheels »

jhn skrev:
Wheels skrev:
Men her er det vel ikke antall kunder som bestemmer men avgiftsgrunnlaget vil jeg tro?
Norsk lønnsnivå har vel også en betydning her vil jeg tro.

Joda, men vi er vel ikke Svensker - er vi vel?

4 stk for å skifte lyspære?

Hvor mange trenger en for å drifte en nettbutikk?

Når det gjelder importører, så har de jo hele linjen, fra salg, til service til delesalg.

Og som oftes må jeg betale mva for varer fra utlandet også + fortollingsgebyr.

Dette gjelder ikke bare mc, men også outboard og biler.

Hos http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/parts.html" onclick="window.open(this.href);return false; får man ofte outboarddeler til god under 50% av Norske priser levert på døra.

En flexikobling kostet meg 1200,- kr til en Opel Omega B her i Norge, fant den på Ebay:De for 120,- kr.
Dessverre sender de ikke til Norge.

10% av den Norske pris, med frakt og utgifter ville den allikevel bli langt billigere enn Norske priser.

Mangler/trenger nye glass/reflektorer på noen lys samme bil.
Hårreisende priser i Norge.

Er heller ikke helt med på dette med lønnsnivået.

Enkelte steder kan en nesten tro at hele landet lever på trygd, for så i neste omgang lese om det høye lønnsnivået...
Her er noe som ikke stemmer...

Er noen med høye lønninger, ganske sikkert bla i oljeindustrien, men mange har helt ordinære lønninger.

Butikkansatte er heller ikke blant de høyeste lønnede i landet, deriblant vil jeg tro man finner ansatte i mc butikker.

At de kan ha noen goder som prosenter på kjøp osv, i den butikk, kjede de jobber har de sikker.
Men tror ikke de tjener 500.000,- kr eller over millionen pr. år.

I så fall må de selge mye og lønnes ut fra fastlønn + prosenter av salg.

En vanlig butikkansatt svimer vel rundt 300.000,- kr kan jeg tenke meg.

En ferskvaresjef hadde knapt 300.000,- kr hos Coop for ett par år siden.

ZZR-Erling

Re: Norske priser

Legg inn av ZZR-Erling »

beemer skrev:Jeg sitter her og irriterer meg over norsk prisnivå. Det siste tilskuddet er dagens forsøk på å kjøpe kjede og drevsett til podens 125 cc... 1532 kroner takk fra lokal pusher. =;
Endte med WEMOTO.COM ..totalt 520 kroner med frakt og norsk mva. (DID)

I 2013 hadde jeg storservice på min 2011 Pan European i Tyskland..pris 3800 kroner (tipper det er under halvparten av hjemme).

I 2012 fikk jeg clutch problemer i Tyskland pga oljelekkasje. R1200 GS med tørrclutch er utsatt for dette, og jeg var klar over noe svetting mellom motor og clutchhus, så noe var i gjære før jeg dro avgårde mot Alpene. Hadde forøvrig fått tilbud om å bytte alle pakninger hos min lokale forhandler..pris 10.000 + deler (dette var da en "vinterpris"...), så inkludert ny clutch så tenker jeg prisen hadde blitt 14-16 lapper.
Som sagt, i tyskland slipper clutchen da jeg drar på forbi en lastebil, game over... To telefoner senere, og jeg fikk plass på BMW verksted i nærheten (Klaus Mayer..anbefales!..mellom Mannheim og Karlsruhe).. kjørte forsiktig avgårde til verkstedet og sykkelen var ferdig reparert med ny clutch og alt av tettninger skiftet på aksler og slavesylinder.. pris litt over 7000 kroner og gjennomført på 23,5 timer etter break down.

Jeg skjønner at jeg må betale mer for tjenester lokalt, men 3 gangeren på drevsettet er umoralsk. :scratch Eller hur ?

MVH
Werner
Har du sjekket lønnsnivået i Norge kontra de du sammenligner med? Vedr oljelekasjen skyldes dette trolig for mye olje.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Norske priser

Legg inn av SuperMorten »

Wheels skrev:
jhn skrev:
Wheels skrev:
Men her er det vel ikke antall kunder som bestemmer men avgiftsgrunnlaget vil jeg tro?
Norsk lønnsnivå har vel også en betydning her vil jeg tro.

Joda, men vi er vel ikke Svensker - er vi vel?

4 stk for å skifte lyspære?

Hvor mange trenger en for å drifte en nettbutikk?

Når det gjelder importører, så har de jo hele linjen, fra salg, til service til delesalg.

Og som oftes må jeg betale mva for varer fra utlandet også + fortollingsgebyr.

Dette gjelder ikke bare mc, men også outboard og biler.

Hos http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/parts.html" onclick="window.open(this.href);return false; får man ofte outboarddeler til god under 50% av Norske priser levert på døra.

En flexikobling kostet meg 1200,- kr til en Opel Omega B her i Norge, fant den på Ebay:De for 120,- kr.

10% av den Norske pris, med frakt og utgifter ville den allikevel bli langt billigere enn Norske priser.

Er heller ikke helt med på dette med lønnsnivået.

Enkelte steder kan en nesten tro at hele ladet lever på trygd, for så i neste omgang lese om det høye lønnsnivået...
Her er noe som ikke stemmer...

Er noen med høye lønninger, ganske sikkert bla i oljeindustrien, men mange har helt ordinære lønninger.

Butikkansatte er heller ikke blant de høyeste lønnede i landet, deriblant vil jeg tro man finner ansatte i mc butikker.

At de kan ha noen goder som prosenter på kjøp osv, i den butikk, kjede de jobber har de sikker.
Men tror ikke de tjener 500.000,- kr eller over millionen pr. år.

I så fall må de selge mye og lønnes ut fra fastlønn + prosenter av salg.

En vanlig butikkansatt svimer vel rundt 300.000,- kr kan jeg tenke meg.

En ferskvaresjef hadde knapt 300.000,- kr hos Coop for ett par år siden.
Jeg er til en viss grad enig med deg. Er ikke så dreven på mc, hos bilverksted vet jeg at variasjonen er stor. I min tid som BMW X5 eier, skulle et "ikke navngitt merkeverksted" i Oslo ha 1500 pr time. Samtidig skulle Arne Guldbrandsen AS ha 500 pr time. Sikkert forskjellige adm.kostnader, men allikevel. Jeg fikk fikset bilen, og verkstedet hadde suveren service, og i tillegg fikk jeg gratis leiebil mens min var inne til reperasjon. Leiebil måtte man betale for hos det andre merkeverkstedet..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Norske priser

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har kjøpt rn drl deler fra UK til 1/3 av prisen her hjemme. Og selv om jeg tjener mer en gjenomsnittet i UK så er det ikke 3 ganger så mye.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Bosted: Buskerud

Re: Norske priser

Legg inn av hakhap »

Lønnsnivå, skatteregler, lokal kostnader, antall kunder i målgruppe o.l. har veldig mye å si for prisen.

Lønnsnivå påvirker alle ledd fra importør til butikken så ja jeg ser at den kan ha betydning.

En tysk eller engelsk nettbutikk sitter med en annen marked og skatter og definitivt med lavere lokal kostnader en de fleste butikker i Norge.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Norske priser

Legg inn av jhn »

Man leser jo til stadighet om "bortskjemte og sutrete nordmenn". Denne tråden bekrefter vel at utsagnet har et snev av sannhet i seg.
Uansett hvordan man snur og vender på det, så er det få eller så godt som ingen som har mere igjen av lønna etter at faste utgifter er betalt enn oss.
Jeg synes det er litt underlig å lese om hvor forferdelig dyrt alt er, gjerne skrevet av folk som har MC til 100-200-300.000 kr og et par biler i en trippel-garage, båt og hytte ved sjøen og/eller på fjellet. De forteller også gjerne om hvordan det klør i kjøpefingeren mens de drikker kaffe som akkurat kom ut av en 5-6000 kroners kaffemaskin.
Har vel også lest noen ganger at vi er absolutt på forbrukertoppen ... i tillegg til sutretoppen.
Noen har jo vist til at man kan få litt bedre priser hos små uavhengige verksteder/forhandlere ... de er de første som går dukken når vi slipper kjøpefingeren løs på e-bay.
Slutt å syt, er min oppfordring.

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Bosted: Grue i Hedmark

Re: Norske priser

Legg inn av Kmann »

jhn skrev:Man leser jo til stadighet om "bortskjemte og sutrete nordmenn". Denne tråden bekrefter vel at utsagnet har et snev av sannhet i seg.
Uansett hvordan man snur og vender på det, så er det få eller så godt som ingen som har mere igjen av lønna etter at faste utgifter er betalt enn oss.
Jeg synes det er litt underlig å lese om hvor forferdelig dyrt alt er, gjerne skrevet av folk som har MC til 100-200-300.000 kr og et par biler i en trippel-garage, båt og hytte ved sjøen og/eller på fjellet. De forteller også gjerne om hvordan det klør i kjøpefingeren mens de drikker kaffe som akkurat kom ut av en 5-6000 kroners kaffemaskin.
Har vel også lest noen ganger at vi er absolutt på forbrukertoppen ... i tillegg til sutretoppen.
Noen har jo vist til at man kan få litt bedre priser hos små uavhengige verksteder/forhandlere ... de er de første som går dukken når vi slipper kjøpefingeren løs på e-bay.
Slutt å syt, er min oppfordring.
Du verden så sant.
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Norske priser

Legg inn av JohnnyTh »

Kmann skrev:
jhn skrev:Man leser jo til stadighet om "bortskjemte og sutrete nordmenn". Denne tråden bekrefter vel at utsagnet har et snev av sannhet i seg.
Uansett hvordan man snur og vender på det, så er det få eller så godt som ingen som har mere igjen av lønna etter at faste utgifter er betalt enn oss.
Jeg synes det er litt underlig å lese om hvor forferdelig dyrt alt er, gjerne skrevet av folk som har MC til 100-200-300.000 kr og et par biler i en trippel-garage, båt og hytte ved sjøen og/eller på fjellet. De forteller også gjerne om hvordan det klør i kjøpefingeren mens de drikker kaffe som akkurat kom ut av en 5-6000 kroners kaffemaskin.
Har vel også lest noen ganger at vi er absolutt på forbrukertoppen ... i tillegg til sutretoppen.
Noen har jo vist til at man kan få litt bedre priser hos små uavhengige verksteder/forhandlere ... de er de første som går dukken når vi slipper kjøpefingeren løs på e-bay.
Slutt å syt, er min oppfordring.
Du verden så sant.
Tja, det har han rett i. Jeg sunes det er greit å betale litt mer i Norge. Det er helt ok. Så lenge det er innenfor rimlighetens grenser. Kjøpte ledningsnett til en veteranbil jeg resturerte. 10500kr i Norge og det var i butikk som tilhører veteranbilforeningen vår og drives på dugnad. Fra usa 3600kr pluss frakt og moms. Det merkelige er at det er billigere å sende en pakke fra USA og hjem til meg enn å sende den fra Oslo til meg.

Igjen det er greit å betale litt mer, problemeter den dårlige servicen. Når jeg handler deler her hjemme så betyr det 3 ukers leveringstid og 3 timers kjøretur, tur retur for å hente. Får den på døra fra England på under en uke som oftes. Hvis det er noe som må fortolles kan det jo bli liggende i tolla en stund. Kjørejakka mi lå 2 uker i tollen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Bosted: Buskerud

Re: Norske priser

Legg inn av hakhap »

JohnnyTh skrev:
Kmann skrev:
jhn skrev:Man leser jo til stadighet om "bortskjemte og sutrete nordmenn". Denne tråden bekrefter vel at utsagnet har et snev av sannhet i seg.
Uansett hvordan man snur og vender på det, så er det få eller så godt som ingen som har mere igjen av lønna etter at faste utgifter er betalt enn oss.
Jeg synes det er litt underlig å lese om hvor forferdelig dyrt alt er, gjerne skrevet av folk som har MC til 100-200-300.000 kr og et par biler i en trippel-garage, båt og hytte ved sjøen og/eller på fjellet. De forteller også gjerne om hvordan det klør i kjøpefingeren mens de drikker kaffe som akkurat kom ut av en 5-6000 kroners kaffemaskin.
Har vel også lest noen ganger at vi er absolutt på forbrukertoppen ... i tillegg til sutretoppen.
Noen har jo vist til at man kan få litt bedre priser hos små uavhengige verksteder/forhandlere ... de er de første som går dukken når vi slipper kjøpefingeren løs på e-bay.
Slutt å syt, er min oppfordring.
Du verden så sant.
Tja, det har han rett i. Jeg sunes det er greit å betale litt mer i Norge. Det er helt ok. Så lenge det er innenfor rimlighetens grenser. Kjøpte ledningsnett til en veteranbil jeg resturerte. 10500kr i Norge og det var i butikk som tilhører veteranbilforeningen vår og drives på dugnad. Fra usa 3600kr pluss frakt og moms. Det merkelige er at det er billigere å sende en pakke fra USA og hjem til meg enn å sende den fra Oslo til meg.

Igjen det er greit å betale litt mer, problemeter den dårlige servicen. Når jeg handler deler her hjemme så betyr det 3 ukers leveringstid og 3 timers kjøretur, tur retur for å hente. Får den på døra fra England på under en uke som oftes. Hvis det er noe som må fortolles kan det jo bli liggende i tolla en stund. Kjørejakka mi lå 2 uker i tollen.

Jeg betaler for service og det får jeg mest av i fysisk butikk, greit å betale lit mere men ja når det er dobbelt eller mere mot nettet og ikke noe service da er valget enkelt for meg.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2747
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Norske priser

Legg inn av Busa Trond »

Du får kjøpt "crocs" sko på Sparkjøp til 10Kr pr par. Dem er laget av dem samme barna i Kina som lager andre dyrere sko. Kjørt med båt rundt halve verden, lastet om i Bergen og kjørt med lastebil til Vardø. Lastet inn i butikk å plassert i hylla av en lagerarbeider, og kundebehandlet av en annen medarbeider i kassa :mk

Er nok mer penger i å vise en feit japse midnattssola for 45.000,- hvis han koster flyet selv :blae

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39837
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Norske priser

Legg inn av AJ »

Et eksempel på det jeg synes er en dramatisk prisforskjell:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=120758#p120758" onclick="window.open(this.href);return false; (Etesian4 telt kjøpt i England).

Stor prisforskjell på en del andre ting også, som f.eks. oljefiltre (selv om summene selvfølgelig er langt lavere...).
Sjekket nettopp hva et UFI oljefilter til Stelvio'en kostet hos en større forhandler her i landet. Pris: kr. 220,-.
Pris på eBay: fra kr. ca. 75,- til ca. 87,- + porto (fra kr. 75,15).
Dvs. en totalpris fra kr. ca. 150,- til ca. 190,-.

Regner for øvrig med at den tyske V.A.T.'en er inkludert i disse prisene...
UFU.JPG
Som nevnt er det ikke store summene det er snakk om her. Hvor mange av oss som kjøper slike forbruksdeler på eBay vet jeg ikke. Men om man gjør dette konsekvent og benytter seg av de rimeligste alternativene er det ikke til å komme forbi at det er en del penger å spare på dette...

Men igjen er dilemmaet dette at om alle gjør dette vil grunnlaget for den lokale forhandleren/lokal verksted etter hvert falle bort.
Må si at jeg selv er blitt mer bevisst på dette fordi jeg helst vil slippe å se at det lokale MC-verkstedet foresvinner pga. sviktende kundegrunnlag.
Derfor overlater jeg blant annet alt av kjøp av dekk og dekkebytte til verkstedet, mens jeg gjerne kan ta et olje og filterbytte mellom intervallene selv (gjerne før lengre turer i inn- og utland) - med filter kjøpt på eBay... :redface .
Til gjengjeld kjøper jeg "hele pakka" (olje og filter) på ordinær service hos forhandleren.

Men når det gjelder Etesian4 teltet hadde jeg ingen betenkeligheter. Store kjeder her i landet burde greie å holde prisen lavere enn hva tilfellet er med dette teltet.
Er for drøyt at prisen på slikt telt skal være det dobbelte her i landet!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Svar