Problemer med Start etter/under vinterlagring (LØST)
-
- Innlegg: 103
- Registrert: 09 jan 2014, 18:24
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 Racer 2014
- Bosted: Moss
Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring
http://www.dinside.no/854483/hvor-lenge ... -og-diesel" onclick="window.open(this.href);return false;
Her er en link til litt info.
Det er veldig lite info på nettet om holdbarhet på bensin.
Problemet er at bensin er holdbar i lang tid i tett beholder , en forgasser er ikke en tett beholder
den har som regel utlufting.
Trådstarter skriver at det hjalp å drenere gasserene så da vil jeg tru at bensinen i gasserene var blitt dårlig.
Og at bensinen i tanken er mer beskyttet mot fordampning.
R.
Her er en link til litt info.
Det er veldig lite info på nettet om holdbarhet på bensin.
Problemet er at bensin er holdbar i lang tid i tett beholder , en forgasser er ikke en tett beholder
den har som regel utlufting.
Trådstarter skriver at det hjalp å drenere gasserene så da vil jeg tru at bensinen i gasserene var blitt dårlig.
Og at bensinen i tanken er mer beskyttet mot fordampning.
R.
Religion er menneskets seier over fornuften.
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring
Hvis man har en god grunn til å starte sykkelen da den står på vinterlagring(skruing,motortest etc eller for å kjøre selvfølgelig :-) ) og MÅ starte opp, skjønner jeg problemstillingen. Ellers la den stå til sessongstart! Mye sunnere for motoren det. :-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- lars_helgek
- Innlegg: 234
- Registrert: 02 aug 2013, 15:24
- Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999
Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring
DrGreve skrev:Jeg bare svarte på forespørselen fra trådstarter, men av erfaring så kan plugger også skape litt problemer etter vinterlagring fordi man ikke alltid treffer rett med chokeinnstillingen. Blir de for våte må man ta de ut og tørke de opp, eventuelt sette inn nye.
Plugger og batteriladding... Just vært gjennom det samme :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring
HeiAnaxim skrev:Jeg bruker vifteovn under motor/sykkel 2-3 timer før jeg starter den. Når den vel har startet, lar jeg den gå på rask tomgang i ca. 20 min., dvs. så kjølevifta slår inn et par ggr. Dette gjør jeg 2-3 ggr. hver vinter. Har aldri hatt problem med "gammel bensin" e.l. Men ps.: Bruker alltid vedlikeholdslader og bensinkonservering. Sykkel har gått 85000km., og plugger har gått 45000km., batteri er originalt og 12 år (!).
Hadde startproblemer etter en stund til med vinterlagring igjen. Men satte en vifteovn mot motoren i 30 min før eg prøvde og starte den. Og da starten den på første forsøk.
Men det jeg ikke forstår siden jeg ikke har peiling er hvorfor?. hehe
Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Bosted: Porsgrunn
Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring
Med varme (vifteovn) blir alt varmt: Motor, bensin, forgassere og luft. Batteriet yter mer også. Så da spiller det kanskje ikke så stor rolle om bensinen er gammel. Bruker gjerne bensinkonservering/forgasserrens også. Men har aldri hatt trøbbel. Og Fazer'n er ikke særlig lettstartet når det er kaldt...
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring
Elolz skrev:Lest mye lignende på mcgrupper på facebook og har opplevd litt av det samme noen ganger selv. En teori som kom frem der var at luften kondenserer i innsuget. Hvis den da fyrer på andre eller tredje forsøk, er det gjerne tempen som har komt opp nok til at luften ikke kondenserer lengre.
Ikke vet jeg om det stemmer, men er veldig fuktig om morgenene for tiden, så at luften kondenserer i innsuget høres ikke heelt fjernt ut
Ja det var jo en interessant vinkling. :-)
Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring
Snakker du av erfaring på fazeren din her eller?Anaxim skrev:Med varme (vifteovn) blir alt varmt: Motor, bensin, forgassere og luft. Batteriet yter mer også. Så da spiller det kanskje ikke så stor rolle om bensinen er gammel. Bruker gjerne bensinkonservering/forgasserrens også. Men har aldri hatt trøbbel. Og Fazer'n er ikke særlig lettstartet når det er kaldt...
Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Bosted: Porsgrunn
Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring
Joda. Om det er kaldt, dvs. under -5, nytter det lite, uansett. Batteriet tappes etter 10 sek. Jeg har brukt vifteovn eller motorvarmer under motoren et par timer før den skal varmkjøres. Når det er varmere i været starter den som et skudd - alltid - men helt uten choke og med "1 mm" gasspådrag.
Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring
Gasserne skal tømmes når den settes bort, biken skal ikke startes før til våren og batteriet skal kobles av polene og lades opp ett par ganger i løpet av vinteren.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring
Poenget med å starte opp en gang eller 2 ila vinteren er jo nettopp å slippe å drenere forgassere. Hadde en Magna som var følsom for dette, og det var betydelig enklere å starte opp et par ganger enn å drenere 4 godt gjemte forgassere.ZZR-Erling skrev:Gasserne skal tømmes når den settes bort, biken skal ikke startes før til våren og batteriet skal kobles av polene og lades opp ett par ganger i løpet av vinteren.
Og hvorfor skulle en MC ta skade av et par oppstarter? For eier er det god mental pleie mot PMS å høre litt på tomgang og rusing et par ganger ila. vinteren...

- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring
Fordi det oppstår ganske mye kondens hver gang du starter motoren.cannon skrev:Poenget med å starte opp en gang eller 2 ila vinteren er jo nettopp å slippe å drenere forgassere. Hadde en Magna som var følsom for dette, og det var betydelig enklere å starte opp et par ganger enn å drenere 4 godt gjemte forgassere.ZZR-Erling skrev:Gasserne skal tømmes når den settes bort, biken skal ikke startes før til våren og batteriet skal kobles av polene og lades opp ett par ganger i løpet av vinteren.
Og hvorfor skulle en MC ta skade av et par oppstarter? For eier er det god mental pleie mot PMS å høre litt på tomgang og rusing et par ganger ila. vinteren...
Kondens = rust innvendig. Spesielt merkbart i eksosanlegget. Du kan jo gjette hvor lang tid det tar før kondensen er borte.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Bosted: Porsgrunn
Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring
Det tar de ca. 20 min. som går med å varmkjøre sykkelen skikkelig. En må ta seg den tida det tar...(Gjelder vel det meste...). Dessuten har sykkelen min eksosanlegg i rustfritt stål, både inni og utenpå.
Men å starte den og la den gå i f.eks. 2 min er helt ubrukbart. Må gå på rask tomgang helt til den er gjennomvarm, dvs. til eksosen ikke kondenserer lenger, og det tar ca. 20 min med min sykkel.
Men å starte den og la den gå i f.eks. 2 min er helt ubrukbart. Må gå på rask tomgang helt til den er gjennomvarm, dvs. til eksosen ikke kondenserer lenger, og det tar ca. 20 min med min sykkel.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring
Helt enig. Og jeg har ikke sett rust på mine stålrør, verken de med fornikling eller de på rrsykkel. Et generelt tips ang rust i eksos: det bør bores et 1mm hull i underkant av det laveste punktet på potte og eksosrør. På mange sykler er dette std fra produsent.Anaxim skrev:Det tar de ca. 20 min. som går med å varmkjøre sykkelen skikkelig. En må ta seg den tida det tar...(Gjelder vel det meste...). Dessuten har sykkelen min eksosanlegg i rustfritt stål, både inni og utenpå.
Men å starte den og la den gå i f.eks. 2 min er helt ubrukbart. Må gå på rask tomgang helt til den er gjennomvarm, dvs. til eksosen ikke kondenserer lenger, og det tar ca. 20 min med min sykkel.
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring
Jeg har nytt Yuasa med tilhørende syrepatroner stående klart, og har lagt opp ledning for enkel tyvkobling/tvangskjøring av bensinpumpe, så tar for gitt at vårstart vil gå som en drøm i år...
Men jeg lurer litt på om det fortsatt er grunn til å tro at det er bedre å lagre med 98 oktan på tanken?
Selv lagrer jeg inne på et kontor, men jeg tenker på dette med etanol-innblandingen i 95 som vel er et litt tveegget sverd. På den positive siden fungerer det som "kondensfjerner" som gjør vannet blandbart med bensinen, men på den annen side fører de hygroskopiske egenskapene til at det opptas mer fuktighet, og såvidt jeg har forstått er dette en vesentlig årsak til moderne bensins dårligere lagrings-egenskaper. 98 oktan skal angivelig ha mindre (ingen?) etanol, og man har mer å gå på ifht eventuell reduksjon av oktan over tid.
Så; 98 oktan bedre for lagring, myte eller sannhet??

Men jeg lurer litt på om det fortsatt er grunn til å tro at det er bedre å lagre med 98 oktan på tanken?
Selv lagrer jeg inne på et kontor, men jeg tenker på dette med etanol-innblandingen i 95 som vel er et litt tveegget sverd. På den positive siden fungerer det som "kondensfjerner" som gjør vannet blandbart med bensinen, men på den annen side fører de hygroskopiske egenskapene til at det opptas mer fuktighet, og såvidt jeg har forstått er dette en vesentlig årsak til moderne bensins dårligere lagrings-egenskaper. 98 oktan skal angivelig ha mindre (ingen?) etanol, og man har mer å gå på ifht eventuell reduksjon av oktan over tid.
Så; 98 oktan bedre for lagring, myte eller sannhet??

-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Bosted: Porsgrunn
Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring
Jeg vet ikke sikkert om det er bedre med 98 som "lagringsbensin", men kanskje? Har ikke det problemet selv, fordi jeg alltid tanker 98, 99 oktan (eller til og med 102, i Tyskland eller England). Har aldri helt forstått at folk bruker bensin med 5-10% alkohol. Går dårligere og trekker vann. Og prisforskjellen er jo ikke veldig stor.PCP skrev:Jeg har nytt Yuasa med tilhørende syrepatroner stående klart, og har lagt opp ledning for enkel tyvkobling/tvangskjøring av bensinpumpe, så tar for gitt at vårstart vil gå som en drøm i år...![]()
Men jeg lurer litt på om det fortsatt er grunn til å tro at det er bedre å lagre med 98 oktan på tanken?
Selv lagrer jeg inne på et kontor, men jeg tenker på dette med etanol-innblandingen i 95 som vel er et litt tveegget sverd. På den positive siden fungerer det som "kondensfjerner" som gjør vannet blandbart med bensinen, men på den annen side fører de hygroskopiske egenskapene til at det opptas mer fuktighet, og såvidt jeg har forstått er dette en vesentlig årsak til moderne bensins dårligere lagrings-egenskaper. 98 oktan skal angivelig ha mindre (ingen?) etanol, og man har mer å gå på ifht eventuell reduksjon av oktan over tid.
Så; 98 oktan bedre for lagring, myte eller sannhet??
Om vinteren har jeg s.k. bensinkonservering på tanken, og bruker forgasserrens i den første tanken om våren. Har fungert fint hittil.
Mht. bensinpumpe: Begynner ikke den å gå med en gang du skrur på tenninga, da? Det gjør den i alle fall på min Fazer. Tikker og bærer seg.
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring
Høres jo fornuftig ut det Anaxim. Jeg velger å tro det i alle fall ikke er en ulempe å lagre med 98. Jeg prøvd en del ganger med 98, men kan dessverre ikke si jeg har merket noe jeg føler meg rimelig sikker på ikke bare er placebo, hverken med tanke på forbruk eller gange. Min gamle VFR har relativt høy kompresjon, men såvidt jeg kan forstå er det ingen input på CDI-tenning systemet som gjør det i stand til å detektere tenningsbank. Siden motoren er satt opp for 95 tror jeg ikke den er i stand til å gjøre seg nevneverdig nytte av høyere oktan, effektmessing. Ifht forbruk kan det nok utgjøre noe, men tilsynelatende ikke mer enn feilmarginen ved min fylling av "full tank" og variabelt kjøremønster.
Bensinpumpen min stopper hvis motoren stopper, så den går ikke før jeg kjører starteren. Formodentlig som en sikkerhets-greie ved ulykke etc, vil jeg anta.
Det er vel kanskje ulempen med å ha slik en hypermoderne sykkel!?! (
)
Jeg lagrer sammen med en 1980 CBX1000, han gjør ikke en dritt med den, (hverken om vinteren eller ellers), og bruker den lite, mens jeg pusler og steller, skifter olje, filtre, tar ut batteri og lader gjennom vinteren, ol. Men er ingen rettferdighet i verden, så han slår bare på bensinkrana og har for lengst kjørt avgårde mens jeg fortsatt står der å gnager og gnager på starteren under første vår-oppstart.
Bensinpumpen min stopper hvis motoren stopper, så den går ikke før jeg kjører starteren. Formodentlig som en sikkerhets-greie ved ulykke etc, vil jeg anta.
Det er vel kanskje ulempen med å ha slik en hypermoderne sykkel!?! (


Jeg lagrer sammen med en 1980 CBX1000, han gjør ikke en dritt med den, (hverken om vinteren eller ellers), og bruker den lite, mens jeg pusler og steller, skifter olje, filtre, tar ut batteri og lader gjennom vinteren, ol. Men er ingen rettferdighet i verden, så han slår bare på bensinkrana og har for lengst kjørt avgårde mens jeg fortsatt står der å gnager og gnager på starteren under første vår-oppstart.

- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring (LØST)
Fungerte på første forsøk i år også. KjempebraAnaxim skrev:Joda. Om det er kaldt, dvs. under -5, nytter det lite, uansett. Batteriet tappes etter 10 sek. Jeg har brukt vifteovn eller motorvarmer under motoren et par timer før den skal varmkjøres. Når det er varmere i været starter den som et skudd - alltid - men helt uten choke og med "1 mm" gasspådrag.

____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
