Høy fart og bagasje.

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Høy fart og bagasje.

Legg inn av tagesk »

[video]http://www.youtube.com/watch?v=uNoLJrCWse8[/video]

180 km/t med 50 liters sidekofferter og 52 liters toppboks.

What, me worry?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39746
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Høy fart og bagasje.

Legg inn av AJ »

Originale sidevesker og GIVI Maxi 55 liters toppboks og passasjer i hastigheter opp mot 200 km/t i korte strekk på Europakontinentet var ikke noe Stelvio'en lot seg affisere merkbart av...
Stødig som et lokomotiv som jo disse syklene er uavhengig av passasjer og last... ;-) :prf
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Høy fart og bagasje.

Legg inn av KydeX »

Sykkelen min er jo stabil som et tog på skinner, men jeg har ikke prøvd med bagasje med høy fart enda. Men det ser nå ut som tagesk greier seg Ok, og mine vesker er nok mindre og mer aerodynamiske. Får prøve meg fram forsiktig. Har ikke tenkt å teste maksfart på sykkelen akkurat, men jeg kunne nok tenkt meg en marsjfart noe over 130 hvis det blir lange etapper på motorveg.

Sent from my C6903 using Tapatalk

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Høy fart og bagasje.

Legg inn av TBI81 »

ZZR-Erling skrev::rop Voodoodo ...kom med "skrekkens eksempel" da :knegg
Jeg har jo hans gamle Ventura så jeg har vel tatt over stafettpinnen :knegg

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Høy fart og bagasje.

Legg inn av Voodoodoo »

ZZR-Erling skrev::rop Voodoodo ...kom med "skrekkens eksempel" da :knegg

Ja, toppboks er det som er verst, men så er det jo ikke alltid at verst er ille..
Kraft*arm...en toppboks sitter "egnet" til for å "dra" sykkelen ut av sitt spor.
Njaa... :[-(


Ok da.. hadde engang en DobbelX på tur oppover Autobahn med sidevesker&toppboks. Den begynte å vandre allerede ved 160-70 med litt sidevind.... Alle gutta kjørte i tohundreoghelvete så jeg måtte jo bare prøve å henge på men da jeg pendla over alle 3 kjørefelta på Autobahn i 230+ blei det litt i overkant spennende.. Måtte jo koordinere den ufrivillige svinginga slik at jeg unngikk biler og andre ulumskheter.. På neste rasteplass ble det stående igjen ett stk. kappa toppkoffert og vips var problemet løst.... nesten...
Det viste seg ved hjemkomst at hjullager fremme og bak var gåent, dette i kombo med toppboks gav sykkelen meget interressante kjøreegenskaper..

ZZR1400 var null problem å dra til 300 på meteret med full rigg.. stø som fjell. Sikra dog koffertene med en Biltema stropp i tillegg til org. festet.

ZX9r kjørte jeg med Ventura bak og Oxford sidevesker pluss fruen tur retur kroatia ad omveier, her var problemet nyreslag fra fruen leenge før det ble for mye turbulens. Trur hu mumla no om at jeg kjørte som om jeg ville møte Jesus et par ganger... :prop:

Hayabusa'n var jævlig lett i fronten i 270-280 med toppboks, full rigg har jeg ikke testa i de hastighetene enda. Kun kjørt i gnore.

Oppsummert, er sykkelen i orden går det greit men litt ekstra stropping kan være smart... :thumleft
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Bosted: Stange
Kontakt:

Re: Høy fart og bagasje.

Legg inn av Epylypzon »

AJ skrev:Originale sidevesker og GIVI Maxi 55 liters toppboks og passasjer i hastigheter opp mot 200 km/t i korte strekk på Europakontinentet var ikke noe Stelvio'en lot seg affisere merkbart av...
Stødig som et lokomotiv som jo disse syklene er uavhengig av passasjer og last... ;-) :prf

Når jeg leser slik får jeg lyst på mer kubikk! :P
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Høy fart og bagasje.

Legg inn av L-NA »

At det er lurt å prøve seg fram "litt og litt" er helt sikkert. Det kan være store forskjeller fra ene sykkelen til den neste, alt etter vekt og plassering etc. Men at en VFR 1200 med originale sidevesker skal få problemer allerede ved 130 Km høres veldig usannsynlig ut.
Med store "firkantet" sidevesker, og stor (men lett pakket) topp boks. Sterk Kuling og mye trailer trafikk gikk tuen på Spanske og Franske motorveier helt problemfritt i 150 - 160 km/t. Testet ikke i høyere hastighet en dette.

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Bosted: Stange
Kontakt:

Re: Høy fart og bagasje.

Legg inn av Epylypzon »

Jeg tror ikke det bør være noen fare å kjøre i over 130 med en vfr med orginale vesker. Merkelig at dem har satt en så lav maks hastighet. Bytta ut 1 tallet med ett 2 tall så.

800GS med orginale -mat til gris dunker- har maks 160 km/t, 1200GS har 180 km/t.

Med denne oppakkinga er ihvertfall min grei å kjøre opp til 160-170 avhengi av vind/trafikk. Over dette er det hverken motor eller komfort god nok :P
944531_10152220816961992_537539648_n.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Høy fart og bagasje.

Legg inn av Barbarozza »

Jeg har lært meg å pakke meget smart, så det reduserer bagasjen betraktelig.
Har greid meg med en liten oxford setesurra boks og tankveske....
For vært eneste år på kontinentet har jeg mindre med meg.

Har aldri vært glad i sidevesker pga bredden, men ser jo fordelene :) samme med topboksen.

Eneste turbulensen jeg er plaga av er hjelmen hvis tankveska er for høy ...og da blir det turbulens over 210 km timen fordi jeg ikke kommer under vindskjermen med huet. Trodde lenge det hadde med hjelmene mine å gjøre..men faktisk er speila og vindskjerm som er synderen...nå banker jeg ikke så mye over 200 på Autobahn..det går for mye suppe, og det er slitsomt...både trafikalt og reint fysisk mht vind. Det betyr ikke at grensa ikke krysses..men lengst kommer jeg i 160 og da er det lite problemer med turbulens og vindproblemer...

Det er gøy å banke på i perioder...men skal du langt lønner det seg å redusere farta...da kommer du lengre er min erfaring, så sant du ikke er smart å kommer deg av motorveiene

Tenke å skaffe meg toppboks i år....er lei av måtte ta av Oxforden og bære den hver eneste gang på Autozug ...
Memento mori

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3511
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Høy fart og bagasje.

Legg inn av JohnnyTh »

Barbarozza skrev:Jeg har lært meg å pakke meget smart, så det reduserer bagasjen betraktelig.
Har greid meg med en liten oxford setesurra boks og tankveske....
For vært eneste år på kontinentet har jeg mindre med meg.

Har aldri vært glad i sidevesker pga bredden, men ser jo fordelene :) samme med topboksen.

Eneste turbulensen jeg er plaga av er hjelmen hvis tankveska er for høy ...og da blir det turbulens over 210 km timen fordi jeg ikke kommer under vindskjermen med huet. Trodde lenge det hadde med hjelmene mine å gjøre..men faktisk er speila og vindskjerm som er synderen...nå banker jeg ikke så mye over 200 på Autobahn..det går for mye suppe, og det er slitsomt...både trafikalt og reint fysisk mht vind. Det betyr ikke at grensa ikke krysses..men lengst kommer jeg i 160 og da er det lite problemer med turbulens og vindproblemer...

Det er gøy å banke på i perioder...men skal du langt lønner det seg å redusere farta...da kommer du lengre er min erfaring, så sant du ikke er smart å kommer deg av motorveiene

Tenke å skaffe meg toppboks i år....er lei av måtte ta av Oxforden og bære den hver eneste gang på Autozug ...
Jeg prøver å ha tom toppboks. Så låser jeg ned tankveske, hansker, støvler ol, ved stans. Har et par wire sykkellåser til kjørejakke og hjelm.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Høy fart og bagasje.

Legg inn av ojda »

JohnnyTh skrev:
Barbarozza skrev:Jeg har lært meg å pakke meget smart, så det reduserer bagasjen betraktelig.
Har greid meg med en liten oxford setesurra boks og tankveske....
For vært eneste år på kontinentet har jeg mindre med meg.

Har aldri vært glad i sidevesker pga bredden, men ser jo fordelene :) samme med topboksen.

Eneste turbulensen jeg er plaga av er hjelmen hvis tankveska er for høy ...og da blir det turbulens over 210 km timen fordi jeg ikke kommer under vindskjermen med huet. Trodde lenge det hadde med hjelmene mine å gjøre..men faktisk er speila og vindskjerm som er synderen...nå banker jeg ikke så mye over 200 på Autobahn..det går for mye suppe, og det er slitsomt...både trafikalt og reint fysisk mht vind. Det betyr ikke at grensa ikke krysses..men lengst kommer jeg i 160 og da er det lite problemer med turbulens og vindproblemer...

Det er gøy å banke på i perioder...men skal du langt lønner det seg å redusere farta...da kommer du lengre er min erfaring, så sant du ikke er smart å kommer deg av motorveiene

Tenke å skaffe meg toppboks i år....er lei av måtte ta av Oxforden og bære den hver eneste gang på Autozug ...
Jeg prøver å ha tom toppboks. Så låser jeg ned tankveske, hansker, støvler ol, ved stans. Har et par wire sykkellåser til kjørejakke og hjelm.
Er det en sånn en du har. :lol

[img]http://i1200.photobucket.com/albums/bb3 ... c6931f.jpg[/img]
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3511
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Høy fart og bagasje.

Legg inn av JohnnyTh »

ojda skrev:
JohnnyTh skrev:
Barbarozza skrev:Jeg har lært meg å pakke meget smart, så det reduserer bagasjen betraktelig.
Har greid meg med en liten oxford setesurra boks og tankveske....
For vært eneste år på kontinentet har jeg mindre med meg.

Har aldri vært glad i sidevesker pga bredden, men ser jo fordelene :) samme med topboksen.

Eneste turbulensen jeg er plaga av er hjelmen hvis tankveska er for høy ...og da blir det turbulens over 210 km timen fordi jeg ikke kommer under vindskjermen med huet. Trodde lenge det hadde med hjelmene mine å gjøre..men faktisk er speila og vindskjerm som er synderen...nå banker jeg ikke så mye over 200 på Autobahn..det går for mye suppe, og det er slitsomt...både trafikalt og reint fysisk mht vind. Det betyr ikke at grensa ikke krysses..men lengst kommer jeg i 160 og da er det lite problemer med turbulens og vindproblemer...

Det er gøy å banke på i perioder...men skal du langt lønner det seg å redusere farta...da kommer du lengre er min erfaring, så sant du ikke er smart å kommer deg av motorveiene

Tenke å skaffe meg toppboks i år....er lei av måtte ta av Oxforden og bære den hver eneste gang på Autozug ...
Jeg prøver å ha tom toppboks. Så låser jeg ned tankveske, hansker, støvler ol, ved stans. Har et par wire sykkellåser til kjørejakke og hjelm.
Er det en sånn en du har. :lol

[img]http://i1200.photobucket.com/albums/bb3 ... c6931f.jpg[/img]
Den hadde sikkert vært grei, men jeg har en slik
Bilde
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar