Høy fart og bagasje.
Høy fart og bagasje.
Hei. Jeg har et spørsmål. Til sommeren har jeg muligens planer om en tur til Tyskland og da blir det vel en runde eller to på Autobahn.
På de originale sideveskene til VFR1200'en min står det maks 130 km/t. Er dette noe man må overholde? Kan man risikere at de ryker av ved høyere fart?
Jeg kunne jo tenkt meg å kanskje kjørt liiitt fortere enn 130 nedover.
På de originale sideveskene til VFR1200'en min står det maks 130 km/t. Er dette noe man må overholde? Kan man risikere at de ryker av ved høyere fart?
Jeg kunne jo tenkt meg å kanskje kjørt liiitt fortere enn 130 nedover.
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Høy fart og bagasje.
Ryker nok ikke, men sikkert ikke en dum idé å stroppe de ekstra godt fast om du føler de ikke sitter ordentlig.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: Høy fart og bagasje.
De virker som de sitter ganske bra, men jeg kan jo feste dem med noe i tillegg ja, for sikkerhets skyld.
Sent from my C6903 using Tapatalk
Sent from my C6903 using Tapatalk
- MGR1
- Innlegg: 648
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Høy fart og bagasje.
Problemet er ikke at de faller av, men at de påvirker kjøreegenskapene negativt. Mange sykler begynner å pendle i høye hastigheter, spesielt med vesker og mye last bak.
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: Høy fart og bagasje.
Orginalkoffertene mine (laget av Givi) er merket med max 180km/t. Det er vell sikkert noe Givi-greier du har også? 130km/t hørtes veldig lite ut på en såpass ny og moderne sykkelKydeX skrev:Hei. Jeg har et spørsmål. Til sommeren har jeg muligens planer om en tur til Tyskland og da blir det vel en runde eller to på Autobahn.
På de originale sideveskene til VFR1200'en min står det maks 130 km/t. Er dette noe man må overholde? Kan man risikere at de ryker av ved høyere fart?
Jeg kunne jo tenkt meg å kanskje kjørt liiitt fortere enn 130 nedover.

- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Høy fart og bagasje.
Jeg tror ikke det er at de plutselig blir revet løst i det du når 131km/t. MEN som nevnt, tror jeg at bokser påvirker kjøreegenskapene til sykkelen betraktelig, og for å ikke ta høyde for "har du slike dekk, er grensen sånn, har då disse er grensen sånn her".. Så har de satt en lav, og gjennomsnitlig hastighet der sykler begynner å bli mer lunefulle å kjøre.
Husk, sidekofferter blir noen fine vindfang, selv med kåpe og vindstrømning rundt dette. I tillegg veier de jo noen kg også.
Husk, sidekofferter blir noen fine vindfang, selv med kåpe og vindstrømning rundt dette. I tillegg veier de jo noen kg også.
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Re: Høy fart og bagasje.
Jeg vil si meg enig i de som blir sagt her. Har nok mye med egenskapene å gjøre. Husker ikke hva mine sidevesker er merket med men jeg merker ingenting før over 210 km/t da begynner den å logre med halen. Spesielt ille hvis det er mye annen trafikk på veien eller vind. Mistenker det er toppboksen som er synderen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- MGR1
- Innlegg: 648
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Høy fart og bagasje.
Jeg har kjørt sykler som har pendlet fra 130 km/t og oppover m/mye bagasje. Har du toppboks øker det risikoen betraktelig. Toppboks er desidert det verste stedet å ha tung last.
Re: Høy fart og bagasje.
Med andre ord så må jeg bare prøve meg forsiktig fram? Foreløpig har jeg ikke toppboksen, men den kommer nok også til årets sesong. Sideveskene er ganske godt integrert i sykkelen.
Sent from my C6903 using Tapatalk
Sent from my C6903 using Tapatalk
Re: Høy fart og bagasje.
Litt lett på framhjulet busaen med ventura-rack i 270-80, men det gikk jo 
Du kjenner jo når det begynner å vandre. Tåler nok fint mye mer enn antydet :-)

Du kjenner jo når det begynner å vandre. Tåler nok fint mye mer enn antydet :-)
Re: Høy fart og bagasje.


Ja, toppboks er det som er verst, men så er det jo ikke alltid at verst er ille..
Kraft*arm...en toppboks sitter "egnet" til for å "dra" sykkelen ut av sitt spor.
Sist redigert av ZZR-Erling den 23 jan 2014, 18:17, redigert 1 gang totalt.
- Kmann
- Innlegg: 504
- Registrert: 27 jul 2011, 13:00
- Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
- Bosted: Grue i Hedmark
Re: Høy fart og bagasje.
Det er kanskje en ide å koble av vesker og koffert et par timer for å teste autobahn, for så å ha en trygg tur videre i trygt tempo. Vi har ingen å miste. Når halen logrer i 150 skjer ting veldig fort..
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km
Re: Høy fart og bagasje.
:))
Trillet i 180 km/t med min,,,med sidebagger i skinn,og tankveske med magnetfeste ,,,hadde riktignok vindskjerm og ..
Sånn er det med cruisere....
kan'ke fatte at sportturere skulle være noe dårligere,,,, :-)
Trillet i 180 km/t med min,,,med sidebagger i skinn,og tankveske med magnetfeste ,,,hadde riktignok vindskjerm og ..
Sånn er det med cruisere....
kan'ke fatte at sportturere skulle være noe dårligere,,,, :-)
"Do the right thing"
Re: Høy fart og bagasje.
180 er jo ikke så fort da. Du bør prøve å kjøre fort med sideveskene på!Relax skrev::))
Trillet i 180 km/t med min,,,med sidebagger i skinn,og tankveske med magnetfeste ,,,hadde riktignok vindskjerm og ..
Sånn er det med cruisere....
kan'ke fatte at sportturere skulle være noe dårligere,,,, :-)
Jeg merket ingen ting i 240 med kun sidevesker på. Men som sagt 210 med Givi sin E55 topbox, selv om den var tom.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- MGR1
- Innlegg: 648
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Høy fart og bagasje.
Det at enkelte ikke har erfart ustabilitet på en motorsykkel beviser ikke noe annet enn akkurat det; mangel på erfaring. De aller fleste motorsykler er ustabile i en eller annen situasjon. Dette er avhengig av mange faktorer, og bagasje er en av dem. Man gjør lurt i å prøve seg frem forsiktig, øke hastigheten gradvis, og under forskjellige forhold. Husk også at bagasjen gjerne vil være tyngre på vei hjem enn på tur nedover. Lykke til, og god tur!