Høy fart og bagasje.

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Høy fart og bagasje.

Legg inn av KydeX »

Hei. Jeg har et spørsmål. Til sommeren har jeg muligens planer om en tur til Tyskland og da blir det vel en runde eller to på Autobahn.

På de originale sideveskene til VFR1200'en min står det maks 130 km/t. Er dette noe man må overholde? Kan man risikere at de ryker av ved høyere fart?

Jeg kunne jo tenkt meg å kanskje kjørt liiitt fortere enn 130 nedover.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Høy fart og bagasje.

Legg inn av Snikendeugle »

Ryker nok ikke, men sikkert ikke en dum idé å stroppe de ekstra godt fast om du føler de ikke sitter ordentlig.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Høy fart og bagasje.

Legg inn av KydeX »

De virker som de sitter ganske bra, men jeg kan jo feste dem med noe i tillegg ja, for sikkerhets skyld.

Sent from my C6903 using Tapatalk

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 648
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Bosted: Trondheim

Re: Høy fart og bagasje.

Legg inn av MGR1 »

Problemet er ikke at de faller av, men at de påvirker kjøreegenskapene negativt. Mange sykler begynner å pendle i høye hastigheter, spesielt med vesker og mye last bak.

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: Høy fart og bagasje.

Legg inn av Andreas »

KydeX skrev:Hei. Jeg har et spørsmål. Til sommeren har jeg muligens planer om en tur til Tyskland og da blir det vel en runde eller to på Autobahn.

På de originale sideveskene til VFR1200'en min står det maks 130 km/t. Er dette noe man må overholde? Kan man risikere at de ryker av ved høyere fart?

Jeg kunne jo tenkt meg å kanskje kjørt liiitt fortere enn 130 nedover.
Orginalkoffertene mine (laget av Givi) er merket med max 180km/t. Det er vell sikkert noe Givi-greier du har også? 130km/t hørtes veldig lite ut på en såpass ny og moderne sykkel :-k Honda har vell vært ordentlig på offensiven her, og skyver alt ansvar bort ifra seg?

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Høy fart og bagasje.

Legg inn av Crinos »

Jeg tror ikke det er at de plutselig blir revet løst i det du når 131km/t. MEN som nevnt, tror jeg at bokser påvirker kjøreegenskapene til sykkelen betraktelig, og for å ikke ta høyde for "har du slike dekk, er grensen sånn, har då disse er grensen sånn her".. Så har de satt en lav, og gjennomsnitlig hastighet der sykler begynner å bli mer lunefulle å kjøre.

Husk, sidekofferter blir noen fine vindfang, selv med kåpe og vindstrømning rundt dette. I tillegg veier de jo noen kg også.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3511
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Høy fart og bagasje.

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg vil si meg enig i de som blir sagt her. Har nok mye med egenskapene å gjøre. Husker ikke hva mine sidevesker er merket med men jeg merker ingenting før over 210 km/t da begynner den å logre med halen. Spesielt ille hvis det er mye annen trafikk på veien eller vind. Mistenker det er toppboksen som er synderen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 648
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Bosted: Trondheim

Re: Høy fart og bagasje.

Legg inn av MGR1 »

Jeg har kjørt sykler som har pendlet fra 130 km/t og oppover m/mye bagasje. Har du toppboks øker det risikoen betraktelig. Toppboks er desidert det verste stedet å ha tung last.

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Høy fart og bagasje.

Legg inn av KydeX »

Med andre ord så må jeg bare prøve meg forsiktig fram? Foreløpig har jeg ikke toppboksen, men den kommer nok også til årets sesong. Sideveskene er ganske godt integrert i sykkelen.

Sent from my C6903 using Tapatalk

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Høy fart og bagasje.

Legg inn av TBI81 »

Litt lett på framhjulet busaen med ventura-rack i 270-80, men det gikk jo :knegg
Du kjenner jo når det begynner å vandre. Tåler nok fint mye mer enn antydet :-)

ZZR-Erling

Re: Høy fart og bagasje.

Legg inn av ZZR-Erling »

:rop Voodoodo ...kom med "skrekkens eksempel" da :knegg

Ja, toppboks er det som er verst, men så er det jo ikke alltid at verst er ille..
Kraft*arm...en toppboks sitter "egnet" til for å "dra" sykkelen ut av sitt spor.
Sist redigert av ZZR-Erling den 23 jan 2014, 18:17, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Bosted: Grue i Hedmark

Re: Høy fart og bagasje.

Legg inn av Kmann »

Det er kanskje en ide å koble av vesker og koffert et par timer for å teste autobahn, for så å ha en trygg tur videre i trygt tempo. Vi har ingen å miste. Når halen logrer i 150 skjer ting veldig fort..
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Høy fart og bagasje.

Legg inn av Relax »

:))
Trillet i 180 km/t med min,,,med sidebagger i skinn,og tankveske med magnetfeste ,,,hadde riktignok vindskjerm og ..
Sånn er det med cruisere....
kan'ke fatte at sportturere skulle være noe dårligere,,,, :-)
"Do the right thing"

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3511
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Høy fart og bagasje.

Legg inn av JohnnyTh »

Relax skrev::))
Trillet i 180 km/t med min,,,med sidebagger i skinn,og tankveske med magnetfeste ,,,hadde riktignok vindskjerm og ..
Sånn er det med cruisere....
kan'ke fatte at sportturere skulle være noe dårligere,,,, :-)
180 er jo ikke så fort da. Du bør prøve å kjøre fort med sideveskene på!

Jeg merket ingen ting i 240 med kun sidevesker på. Men som sagt 210 med Givi sin E55 topbox, selv om den var tom.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 648
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Bosted: Trondheim

Re: Høy fart og bagasje.

Legg inn av MGR1 »

Det at enkelte ikke har erfart ustabilitet på en motorsykkel beviser ikke noe annet enn akkurat det; mangel på erfaring. De aller fleste motorsykler er ustabile i en eller annen situasjon. Dette er avhengig av mange faktorer, og bagasje er en av dem. Man gjør lurt i å prøve seg frem forsiktig, øke hastigheten gradvis, og under forskjellige forhold. Husk også at bagasjen gjerne vil være tyngre på vei hjem enn på tur nedover. Lykke til, og god tur!

Svar