Hvem tilbyr det beste mc lånet?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
TBI81
Motorsykkelen din: Ja

Re: Hvem tilbyr det beste mc lånet?

Legg inn av TBI81 »

Rimeligste lånet er vel å få det "bakt inn i huslånet", for de som har det. Selv har jeg aldri lånt penger til et eneste motorisert kjøretøy, men vært flink å spare.

Brukeravatar
simpson
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Legg inn av simpson »

TBI81 skrev:Rimeligste lånet er vel å få det "bakt inn i huslånet", for de som har det. Selv har jeg aldri lånt penger til et eneste motorisert kjøretøy, men vært flink å spare.
Problemet er at da betaler du på sykkelen så lenge du har lån på huset.
Selger du sykkel og har 13 år igjen på huset, betaler du på den i 13 år.
Har en svoger som gjør dette ved bilkjøp og han betaler nå på tre biler men han har bare en siden de andre er hugget.
Ikke å anbefale i det hele tatt hvis du har råd til andre løsninger.

TBI81
Motorsykkelen din: Ja

Legg inn av TBI81 »

simpson skrev:
TBI81 skrev:Rimeligste lånet er vel å få det "bakt inn i huslånet", for de som har det. Selv har jeg aldri lånt penger til et eneste motorisert kjøretøy, men vært flink å spare.
Har en svoger som gjør dette ved bilkjøp og han betaler nå på tre biler men han har bare en siden de andre er hugget.
Det er da vel bare å betale mer ned på huslånet når man selger? Må vel være bedre å betale på et låne med bedre rente uansett? Om man FÅR lånet er jo en annen ting. Lån er vel forøvrig aldri å anbefale om man har penger på bok.

Brukeravatar
simpson
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Legg inn av simpson »

Joda, hvis du får noe igjen når du selger og ikke vrakpant.
Men uansett tror jeg verdigtapet er større på sykkel enn de få kronene de vil utgjøre på ett boliglån pr. Mnd.
Men jeg er ikke økonom :knegg

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

simpson skrev:Joda, hvis du får noe igjen når du selger og ikke vrakpant.
Men uansett tror jeg verdigtapet er større på sykkel enn de få kronene de vil utgjøre på ett boliglån pr. Mnd.
Men jeg er ikke økonom :knegg
Om det er økonomi det handler om, er det beste å la være å kjøre sykkel og kjøpe månedskort på bussen :knegg

Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Svolp
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell

Legg inn av Svolp »

Jeg låner penger til alle dyre ting jeg kjøper, MC, BIL og BOLIG!

Hva skal en spinke og spare for hele veien hvis du har litt kapital og kan låne og betale over en gitt tid.. Jeg har eller er ikke interessert i og spare 300.000kr for og kjøpe meg en NY zzr1400 når jeg er 38 år gammel..

Jeg vil ha NÅ i en alder av 27 og da låner jeg penger :)
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Jeg fikk 5,9 i rente med Santander. Langt bedre enn banken osv

Note 3

Brukeravatar
biker7
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator

Legg inn av biker7 »

Hvis man evt. har huslån og har betalt på det en del år, så er normalt verdien av huset en del mere enn det resterende lånet. Er jo da muligheter til å ta opp eget mc-lån (på feks.5år) med pant i huset, til samme rente som huslånet. Er ihvertfall det i lokalbanken her jeg bor. :-) (forutsetter da selvfølgelig at total lånesum ikke overstiger verdi av huset, og at man har råd til å betale på 2 lån. Eller at man ikke alt har gjort det samme med 1-2 biler kanskje.. ;-) )
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Voodoodoo
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013

Legg inn av Voodoodoo »

simpson skrev:
Om en har LITT økonomisk sans så ser en at renta på huslån er mye laver enn på MC/Billån så da er det et enkelt regnestykke.

Og om en skjønner det så skjønner en også at for at det skal lønne seg så må en jo betale ned de kronene over en kortere periode enn de 25 åra en har på huslånet.

OG det er ikke så vanskelig å legge inn ekstra innbetaling på huslånet frem til sykkelen er betalt... :thumleft
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Petterh
Motorsykkelen din: Yamaha XVS 1100 Dragstar, 1999

Legg inn av Petterh »

Om man har mulighet til å bake det inn i huslånet, så er det absolutt gunstigst, så fremt man betaler ned mc-delen av det over like lang periode (eller kortere) som et rent mc-lån ville tilbudt. Det hele dreier seg jo om hvor mye man kan spare i rentekostnader.

Dersom man ikke kan få det inn i huslånet, så vet jeg Santander har funnet seg en MC-nisje. Både Harley Davidson, Yamaha og flere tilbyr hva de kaller "markedets beste" finansiering igjennom Santander. Det er også helt riktig det som er nevt - det er et betydelig rentedrop dersom man har 35% egenkapital.

- Økonomen -

Brukeravatar
sankyo
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400

Legg inn av sankyo »

Takk for gode innspill. :thumleft

Det å bake det inn i boliglån er ikke et alternativ her.

Sjekket de andre tipsene og prisforskjellen (gjensidige, santander, DnB, AS financiering) ser ut til å være moderat.
:-k
Løsningen blir vel lånebevis fra santander pga tidligere gode erfaringer. Siden jeg ikke har 35% egenkapital så lenge ikke den gamle sykkelen er solgt blir det vel kun brukt dersom et virkelig godt tilbud skulle dukke opp. Ellers prøver jeg vel å selge min sykkel først.
Live long and prosper :janikk

Brukeravatar
spidair
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Legg inn av spidair »

SuperMorten skrev:
spidair skrev:
Epylypzon skrev:Da jeg ikkgikk mitt første huslån, tilbake i herrens år 1987, (altså før minibaankenes tid til og med...)
Tror nok alderen begynner å sette sine spor her.. :prop: Jeg gikk på videregående i 1986, og fikk mitt første minibankkort da. Husker læreren på videregående sa at om noen år vil du kunne betale med kort på butikken tilogmed. Det vil være små kortlesere som gjør at vi ikke trenger kontanter når vi skal betale, sa han.. Vi ristet på hodet og mente han læreren var helt skrudd.. :knegg
Da jeg begynte å jobbe i 1985 så fikk jeg lønna utbetalt i kontanter i en konvolutt hver måned... Sedler og mynt (Jeg tjente 25 kroner i timen den gangen, som trelast sjåfør, så serlig mye penger var det ikke snakk om...)...... Jeg har til og med hatt sjekkhefte... (Fy pokker hvor gammel jeg er!!)... og så glad for at vi slipper sjekk i dag, DET tar tid det...... :)

Og noe minibank kort så jeg faktisk ikke snurten av før i 1987, da jeg opprettet konto hos focus bank (hadde akkurat blitt ansatt i NSB året før...) og kunne ta ut, fra konto, penger fra minibanken i Asker, da Drammen ikke hadde focus bank da... Fikk beskjed om at det kun var gratis å ta ut penger fra focus bank sin minibank og jeg trodde det jeg og reiste derfor en del turer frem og tilbake til Asker fra Drammen for å ta ut penger... (Jobbet i NSB den gangen så jeg hadde gratis tog...). Til jeg byttet til jernbane personalets bank og forsikring noen år etter og de hadde fritt og gratis uttak på alle minibanker i bankenes åpnings tider...

Tidene forandres, snart får vi vel operert inn en chips i hånden som også kan brukes som ID, førerkort, pass.... og som også kan åpne døra hjemme, på jobben også videre... Kanskje til og med til å starte bilen og motor sykkelen med... Hvem vet...

Nå skal det sies at jeg antagelig var, og er, treig med å slenge meg på den nye "trender", så dette med minibank kort var jeg nok ikke først i køen på... Det eneste jeg vet jeg har vært "først" ute med i venneflokken min med var PC... Noe jeg i dag er glad for... Ellers er jeg nok ikke den som kaster meg ut i ukjent farvann som førstemann nei... Liker å lære av andres erfaringer jeg... og feil... Men gode erfaringer kommer jo stort sett av at man har hatt dårlige erfaringer... og feil.. :)

Brukeravatar
Carpa
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007

Legg inn av Carpa »

Jeg tror nok det aller beste er et ekstra huslån om man har muligheten for det. Jeg lånte i Santander da jeg kjøpte sykkelen, men refinansierte huslånet etterhvert. Jeg har huslånet mitt delt i to, et avdragsfritt og et jeg betaler avdrag på. Planen er å betale ned det lille som jeg betaler avdrag på så kjapt så mulig. Man bruker ikke lenger tid på å betale ned dette enn man ville gjort på å betale ned et MC lån hos Santander, tvert imot for renta er nesten 2% lavere

Men når det ikke er et alternativ vil jeg anbefale Santander. Da jeg sjekket dette i forbindelse med kjøp av MC fant jeg de rimeligst, i tillegg er de kjappe, proffe og servicemindet.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Svar