Det blir forhåpentligvis ny (brukt sykkel) denne sesongen.
Siden jeg trenger hjelp til finansiering lurte jeg på om dere kan anbefale en bank med de beste lånebetingelsene (med gjenstand som sikkerhet)?
Sist brukte jeg Santander og syntes det var en positiv opplevelse. Har hittil også sett på Finansa og DnB, men de tilbyr nesten de samme kondisjonene (50,- kr mindre i måneden).
Henger meg på denne. Er selv nødt til å ta opp ekstra lån for å finansiere lappen og evt. sykkel. Tenkte det burde holde med 100K i første omgang.
For å ta det litt generelt, sankyo, vi bør finne de som har lavest eff. rente i forhold til lånebehov. Nå vet jeg ikke hvor mye du har tenkt å låne, men f.eks DNB har 18,5% for 100K.
Er noe som heter forbrukslåntesten.no men syns resultatene varierer fra dag til dag. Ser at Finansa tilbyr ganske bra rente, men termingebyret er ganske høyt (95kr).
Jeg tror beste er å søke på flere steder og sammenligne de. Tror uansett fleste gir tilbud først, så man er ikke pliktet å velge dem.
AS Financiering var bra for min del, og en av de færre som godtok låneforespørselen min. Kjapp kundeservice på mail også.
Jeg bryr meg ikke SÅ mye hvem som er lavest rente helt ned på krona...
Det som var idiotisk på mange av de "store" bankene var at når du søkte om lån på nettsiden, ble jeg automatisk avslått på grunn av ikke noe særlig inntekt ÅRET FØR (fordi jeg var lærling på den tiden). Hva med å heller se på det en faktisk tjener der og da?
Det ser også ut som om 35% egenandel er en magisk grense.
Regner med maks pris på 150000,-. Og prøver å komme over denne grensen (noe som ikke er et problem dersom jeg får solgt min gamle mc før det).
Har bare lyst til å skaffe meg lånebevis nå for å være klar når den rette mcen dukker opp.
Er så gammeldags at jeg ville gått for en helt vanlig bank,føler vel de er mer forståelsesfulle om en får litt problemer med et avdrag ...
Leasing da...?
Søkte på DNB jeg, pr nett, og fikk bank remiss omgående på 160 000,- (beløpet jeg spurte om, kunne sikkert spurt om mer...) uten å sette noe i pant... (Har en inntekt på nesten 600 000,- i året, alene...).
Snakket ikke med noen, ikke pr telefon engang, og da salgs kontrakten var skrevet sendte jeg den inn (scannet og sendt pr epost) og fikk svar ( og her ble jeg imponert!!) etter fem minutter at pengene var klare så fort sykkelen var regget på meg. Et par dager til gikk, men etterhvert fikk BT somlet seg ferdig og da jeg fikk vognkortet sendte jeg mail til DNB at jeg nå hadde vognkortet med mitt navn på i hende og fem minutter etter fikk jeg mail tilbake om at pengene var overført og vel to minutter etter det sa selger at pengene hadde kommet inn på hans konto!!! Det er ihvertfall det jeg vil kalle kjapt og effektivt ekspedert, uten tvil!! Og uten å sette mine ben i en bank!! (En prosess som i gamle dager var en heller nidtrøstig affære... Man måtte jo nesten bevise at man ikke trengte pengene før man fikk et lån....)
Nå har jeg alle mine lån på DNB da, (bil lån og MC lån, huslånet ble jeg jo "kvitt" da jeg skilte lag med eksen...) og en inntekt som muligens er over gjennomsnittet, men makan til service hadde jeg faktisk ikke trodd at jeg ville fått av en bank... Så har får DNB en sekser av meg ihvertfall.. :)
Personlig er jeg mest fan av min egen bank, (Sparebanken Vest) som har oppvist stor service og velvilje i de fleste situasjoner, alt fra jeg kjøpte mitt første hus "på egen hånd" til jeg skulle kjøpe utleieboliger, biler etc,
Men jeg gjorde et impulskjøp på en bil engang, og trengte noen titalls tusen mer enn jeg hadde tilgjengelig akkurat da. Bilselgeren samarbeidet med AS Financiering og det var en veldig smooth affære. Fikk lån med det samme, og kunne innfri hele greien noen mnd seinere.
Santander kan fullfinansiere f.eks en MC om du har en annen sikkerhet (f.eks bolig) å tilby.
Jeg impulskjøpte jo Street Trippelen min også, og fikk låne alt hos Santander, men ordnet med det lånet og bakte det inn i en utleiebolig noen mnd senere.
Tror ikke det er så store forskjeller, mellom de "seriøse" bankenepå et MC lån, men det finnes noen (f.eks Opp Finans) som opererer med blodrenter, selv om de på reklame framstår som et lurt valg :-/
Når jeg kjøpte GS en sjekket jeg både sparebanken 1 (sparebanken hedmark, hvor jeg har huslån og hatt billån tidligere) og santander. Valgte santander da mc huset nydal er partnere med dem og alt ble enkelt ordna derfra. Tror tilogmed de var noen kr billigere enn sparebanken (35% egenkap). Bil/mc lån i sparebanken tror jeg er blitt skilt ut til ett eget selskap. Dvs at du ikke kan dra i banken å snakke med "din person" som du har snakka med ifbm huslån osv.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Epylypzon skrev:Bil/mc lån i sparebanken tror jeg er blitt skilt ut til ett eget selskap. Dvs at du ikke kan dra i banken å snakke med "din person" som du har snakka med ifbm huslån osv.
Stemmer. Det heter SR Finans, og er dyrere enn de fleste. Og du kan ikke snakke med banken, men en saksbehandler i Stavanger..
At det er dyrere enn de fleste? Eller at du ikke kan snakke med noen? Jeg synes det er greit å snakke med noen, og ikke bare være en stemme på telefonen.
Det har vel egentlig ikke så mye å si. Det er nok værre for den eldre generasjonen enn for oss "unge".
Bare at ting som før var litt "personlig" og skulle gjøres med oppmøte nå gjøres over nett og med bank id.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Bare at ting som før var litt "personlig" og skulle gjøres med oppmøte nå gjøres over nett og med bank id.
... og gjerne med lua i handa... Da jeg ikkgikk mitt første huslån, tilbake i herrens år 1987, (altså før minibaankenes tid til og med...) så fikk kundebehandleren som godkjente lånet mitt meg til å føle at jeg minst måtte komme å vaske bilen hennes hver uke så lenge nedbetalingen pågikk og div andre ting, for hun lot det liksom "skinne" imellom at hun hadde satt både sitt og ikke minst bankens gode rykte på spill ved å gi meg lån... Var sikkert bare noe jeg følte... :) Men det føltes faktisk slik, men skulle stå med lua i handa.. :)
Epylypzon skrev:Da jeg ikkgikk mitt første huslån, tilbake i herrens år 1987, (altså før minibaankenes tid til og med...)
Tror nok alderen begynner å sette sine spor her.. Jeg gikk på videregående i 1986, og fikk mitt første minibankkort da. Husker læreren på videregående sa at om noen år vil du kunne betale med kort på butikken tilogmed. Det vil være små kortlesere som gjør at vi ikke trenger kontanter når vi skal betale, sa han.. Vi ristet på hodet og mente han læreren var helt skrudd..
Når jeg kjøpten kawan sjekke jeg alt og den gang var gjensidige best når du har 35% egenkapital :-)
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell