Kontroversiell innkjøringsmetode

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av jongsanim »

Selvfølgelig kan han ta feil, men jeg velger å tro på det han sier..

Han refererer til å ha kjørt inn 300 motorer på denne måten.
(Kan selvfølgelig være løgn, men jeg tror ham)

Han viser til 14 stempler fra 14 sykler, som alle ser ut til å være i god stand.
(samme kommentar her)

Han er også referert til på en drøss av MC fora på nett, mange år tilbake, og jeg ser ingen som direkte har argumentert logisk (i mine øyne) mot påstandene.

Jeg er ingen konspirasjonsteoretiker, men i dette tilfellet velger jeg å tro MototuneUSA ;)

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av AndreasB »

jongsanim skrev:Selvfølgelig kan han ta feil, men jeg velger å tro på det han sier..

Han refererer til å ha kjørt inn 300 motorer på denne måten.
(Kan selvfølgelig være løgn, men jeg tror ham)

Han viser til 14 stempler fra 14 sykler, som alle ser ut til å være i god stand.
(samme kommentar her)

Han er også referert til på en drøss av MC fora på nett, mange år tilbake, og jeg ser ingen som direkte har argumentert logisk (i mine øyne) mot påstandene.

Jeg er ingen konspirasjonsteoretiker, men i dette tilfellet velger jeg å tro MototuneUSA ;)
Dette er jo litt som biltema olje..

Om biltema olje er så JÆVLIG dårlig, hvorfor står det ingenting om det noe sted på nettet annet enn folk som diskriminerer den fordi det er biltema?

Om biltema olje hadde resert motorerer, hadde det vært overalt på nettet!

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av Barbarozza »

jongsanim skrev:Selvfølgelig kan han ta feil, men jeg velger å tro på det han sier..

Han refererer til å ha kjørt inn 300 motorer på denne måten.
(Kan selvfølgelig være løgn, men jeg tror ham)

Han viser til 14 stempler fra 14 sykler, som alle ser ut til å være i god stand.
(samme kommentar her)

Han er også referert til på en drøss av MC fora på nett, mange år tilbake, og jeg ser ingen som direkte har argumentert logisk (i mine øyne) mot påstandene.

Jeg er ingen konspirasjonsteoretiker, men i dette tilfellet velger jeg å tro MototuneUSA ;)
Nei men du TROR, du veit ikke :knegg

Men ville du gjort det med en spiller ny ZX10r eller en ny Ducce 1198 ???????

Som du har lånt penger til, og som er din ??? surt opptjente sparekroner...

Hadde du rævkjørt den eller holdt deg til boka ????????? :P :p

Jeg "TROR" du hadde kjørt etter boka :lol
Memento mori

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av jhn »

AndreasB skrev:
jongsanim skrev:Selvfølgelig kan han ta feil, men jeg velger å tro på det han sier..

Han refererer til å ha kjørt inn 300 motorer på denne måten.
(Kan selvfølgelig være løgn, men jeg tror ham)

Han viser til 14 stempler fra 14 sykler, som alle ser ut til å være i god stand.
(samme kommentar her)

Han er også referert til på en drøss av MC fora på nett, mange år tilbake, og jeg ser ingen som direkte har argumentert logisk (i mine øyne) mot påstandene.

Jeg er ingen konspirasjonsteoretiker, men i dette tilfellet velger jeg å tro MototuneUSA ;)
Dette er jo litt som biltema olje..

Om biltema olje er så JÆVLIG dårlig, hvorfor står det ingenting om det noe sted på nettet annet enn folk som diskriminerer den fordi det er biltema?

Om biltema olje hadde resert motorerer, hadde det vært overalt på nettet!
Jeg har ikke lest noen forklaring fra Mototune hva som gjør dette til en bedre metode, har noen andre?
Barbarozza hadde jo et innlegg som langt på vei forklarer hvorfor det ikke burde ha avgjørende betydning for annet enn tiden det tar før den løsner
Jeg synes det er vanskelig å forstå hvorfor alle motorprodusenter anbefaler samme innkjøring om det skulle frata motoren noen hk ... samtidig som de prøver hardt å få mest mulig bang for the buck.
Og hvorfor er det ikke en anerkjent metode? (Mototune). Det finnes jo en million maskiningeniører, uten noen interesser i noen motorprodusenter eller andre bindinger, rundt om i verden som burde visst om dette.

ZZR-Erling

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg kommer til å kjøre inn litt moderat, og hva er egentlig problemet med det, hørt om noen egentlig??
Hvis noen er så tullete å vræle maskinen sin noe så sinnsykt, for å tro at dette er den riktige innkjøringsmetoden, så værsegod, men jeg vil gjerne som eventuell bruktkjøper, bli informert om det!

:-)å

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av MrPitlane »

Her er fra en som bygger banesykkel, og forklarer oppbygningen step by step.

Scroll litt ned i artikkel og se det om innkjøring i Dynobenken.

http://www.bike.no/forum/5606/bygg-en-b ... 600?page=5

:prop:

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av Snikendeugle »

ZZR-Erling skrev:Jeg kommer til å kjøre inn litt moderat, og hva er egentlig problemet med det, hørt om noen egentlig??
Hvis noen er så tullete å vræle maskinen sin noe så sinnsykt, for å tro at dette er den riktige innkjøringsmetoden, så værsegod, men jeg vil gjerne som eventuell bruktkjøper, bli informert om det!

:-)å
Det er en grei forskjell på "noe så sinnsykt" og dra igjennom turtallet på girene ofte... :prf
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av Barbarozza »

Snikendeugle skrev:
ZZR-Erling skrev:Jeg kommer til å kjøre inn litt moderat, og hva er egentlig problemet med det, hørt om noen egentlig??
Hvis noen er så tullete å vræle maskinen sin noe så sinnsykt, for å tro at dette er den riktige innkjøringsmetoden, så værsegod, men jeg vil gjerne som eventuell bruktkjøper, bli informert om det!

:-)å
Det er en grei forskjell på "noe så sinnsykt" og dra igjennom turtallet på girene ofte... :prf
Altså..det jeg stiller spørsmål med er om det er forskjell, ikke om det er farlig eller ikke. Jeg stiller også spørsmål ved motousa tankegang på effekt og synes han burde endre teksten, da det er klin umulig å få mere effekt pga innkjøringsmetode en hva du kan trykke inn av luft og bensin :) Og innkjøringa kan ikke få til sånne endringer logisk nok

Eneste endringen jeg kan se er at det blir mindre friksjon i motoren raskere en med vanlig innkjøring...som gir mindre varme og mer av den effekten som motoren er konstruert for til bakhjulet :-)å

Han har brukt deler av den vitenskapelige metode..men han har ikke testet resultatene sine grundig....og ergo så blir det synsing, og mer en politisk debatt om tro og tvil.

Litt synd, for det er med en hobby-mekanikkers øyne en morsom debatt som det kunne vært morsomt å vist noe om.

Og for de som er litt interessert om hvordan man noen ganger jobber med forskning og resultater så er denne artikkelen overraskende godt forklart med enkle ord
Trykk gjerne på linkene om dobbel blindtest også.....så skjønner dere hva jeg søker etter

http://no.wikipedia.org/wiki/Vitenskapelig_metode" onclick="window.open(this.href);return false;
Memento mori

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av AndreasB »

Barbarozza skrev:
Altså..det jeg stiller spørsmål med er om det er forskjell, ikke om det er farlig eller ikke. Jeg stiller også spørsmål ved motousa tankegang på effekt og synes han burde endre teksten, da det er klin umulig å få mere effekt pga innkjøringsmetode en hva du kan trykke inn av luft og bensin :) Og innkjøringa kan ikke få til sånne endringer logisk nok
Hva med kompresjonen? Har ikke den noe å si for effekt?

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av SuperMorten »

Barbarozza skrev:
Han har brukt deler av den vitenskapelige metode..men han har ikke testet resultatene sine grundig....og ergo så blir det synsing, og mer en politisk debatt om tro og tvil.

Litt synd, for det er med en hobby-mekanikkers øyne en morsom debatt som det kunne vært morsomt å vist noe om.

Og for de som er litt interessert om hvordan man noen ganger jobber med forskning og resultater så er denne artikkelen overraskende godt forklart med enkle ord
Trykk gjerne på linkene om dobbel blindtest også.....så skjønner dere hva jeg søker etter

http://no.wikipedia.org/wiki/Vitenskapelig_metode" onclick="window.open(this.href);return false;
"en politisk debatt om tro og tvil".. Nettopp. Det er sånn verden har blitt. På internett kan man i dag finne 100 forskjellige svar på hvordan man skal koke et egg, eller i denne diskusjonen hvordan man skal kjøre inn en motor. Jeg er som mange andre, en del på Facebook, og der er det mange som linker til litt sære nettsteder for å liksom bekrefte de fakta som underbygger egne meninger. Enhver kan lage en nettside som inneholder svada. Det blir ikke fasit av den grunn.

Jeg ser ingen grunn til å tvile på produsent, siden det er denne som gir garantier. Produsent er interessert i et godt rykte, for det betyr ALT. Et ødelagt rykte kan bety sviktende omsetning og til slutt kroken på døra. Alle konspirasjonsteoretikere som påstår at produsenter skulle ha en skjult agenda, bør komme med bevis i stedet for bare synsing. Og igjen, da er ikke en enkel nettside bevis nok, med mindre det har vært brukt vitenskap.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av Snikendeugle »

Men da igjen, så er det ingen motbevis for at det er dårlig på noen måte, så det stilles likt i begge ender ;)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av SuperMorten »

Snikendeugle skrev:Men da igjen, så er det ingen motbevis for at det er dårlig på noen måte, så det stilles likt i begge ender ;)
Det blir jo på en måte motbevist, i og med at de aller fleste produsenter er enige om at dette ikke er måten å gjøre det på. Og vær helt sikker på en ting, produsenten har brukt en vitenskapelig metode :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av Barbarozza »

AndreasB skrev:
Hva med kompresjonen? Har ikke den noe å si for effekt?
Joda absolutt

Men du har ikke endret kompresjonen i dette tilfelle....den er jo den samme slik motoren var laget for i utgangspunktet.

For å endre kompresjonen må du minske forbreningskammeret på en eller annen måte med enten og dra av toppen, eller sette inn nye stempler som er litt høyere, eller endre lengden på rådelagrene eller stroke veiva..(men det har sine ulemper og du får ingenting gratis men det er en annen story)

Og du har ikke minsket forbrenningskammeret her.

Innkjøringa har jo ikke noe å si for dette...

Du blander kortene veldig når dere tenker motorteknikk akk nå

Vi snakker om den samme motoren hele tiden, i samme forhold, med samme komp, temp og trykk, altså i et idiellt labforsøk men med forskjellig innkjøringsmetode

La oss si at den er ca 13.1 som er ganske normalt...

Problemet til motousa er at han tar utgangpunkt i å si at ved vanlig innkjøring så får du en sylinderlekasje av ulike grunner. Det er en påstand. Ikke et bevis

På mange måter begynner han i feil ende :-)å
Memento mori

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av Snikendeugle »

SuperMorten skrev:
Snikendeugle skrev:Men da igjen, så er det ingen motbevis for at det er dårlig på noen måte, så det stilles likt i begge ender ;)
Det blir jo på en måte motbevist, i og med at de aller fleste produsenter er enige om at dette ikke er måten å gjøre det på. Og vær helt sikker på en ting, produsenten har brukt en vitenskapelig metode :prf
Men hvor er det bevist, vitenskapelig eller ikke at det er ødeleggende for sykkelen eller ikke?
Det er ikke "motbevist" selv om produsenten anbefaler noe annet :) Det er motbevist når en sykkel havarerer eller lignende på grunn av det.

(Som sagt, det går like mye begge veier)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av LordShaft »

Nå er det et velkjent fenomen at produsenter lager ting som er meningen at skal gå i stykker. Ellers vil deler av samfunnet vårt slutte å fungere. De beste eksemplene er vaskemaskiner, printere, kjøleskap, lyspærer og nylonstrømper.

Så om en produsent bevisst går ut med anbefalinger som gir deleforbruk eller økt service arbeid ville ikke overrasket meg i det hele tatt. Nei dette har ingen ting med konspirasjonsteorier å gjøre. Dette er veldokumentert fakta

Note 3

Svar