Kontroversiell innkjøringsmetode

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av AndreasB »

De fleste manualer tilsier at man skal kjøre inn kjøretøyet pent.

Denne siden sier det eksakt motsatte, at man skal kjøre hardt fra dag 1 etter å ha varmet opp motoren, for at stempelringene skal tilpasse seg ordentlig.
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Faktum er jo at fabrikkene kjører motorene HARDT ved produksjon, hvorfor skal man plutselig kjøre dem pent?

Har det noe med at de ikke ønsker å ha noe mer med forbrukeren å gjøre, og at rolig innkjøring fører til mer slitasje, og mer dele-salg?

Hva mener dere? Er det total bullshit at det skal kjøres inn pent, eller er den fyren helt på jordet?

Edit:
De begynner litt ned på hver av sidene.
Break in part 2: http://www.mototuneusa.com/power_news_- ... epower.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Break in part 3: http://www.mototuneusa.com/power_news_- ... erbike.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Break in part 4: http://www.mototuneusa.com/power_news_- ... _speed.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Break in part 5: http://www.mototuneusa.com/power_news_- ... _logic.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Sist redigert av AndreasB den 07 apr 2014, 15:43, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av jongsanim »

Jeg tror på mototuneusa, og har forsøkt å følge den på begge syklene. Har ikke noe sammenligningsgrunnlag dog så vet ikke hvordan det har gått :-P

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av Snikendeugle »

Jeg har ikke følgt det helt til punkt og prikke, men jeg kjørte definitivt sykkelen min inn hardt i forhold til manualen.
Det beste i forhold til denne typen innkjøring er nok en banedag med oljeskift veldig tidlig.

Jeg stoler heller på mekanikere vs de som skriver manualene og ikke vil ha søksmål for at folk kræsjer splitter nye sykler fordi de de skal "kjøre de inn hardt" ^^
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av Barbarozza »

En motor idag er noe helt annet en for 30-40-50 år siden, det samme er kvaliteten på olje samt de legeringer de bruker samt fremgangsmåten for selve produksjonen av motordeler. Det er hovedgrunnen til at du kan kjøre inn på den måten som nevnes her....

Men litt basic fysikk er det greit å ha i bakhodet...da dette med økt effekt kan misforståes en smule..det er 30 år siden jeg gikk på ingeniørskolen og dreiv med motorberegninger men jeg husker jo noe...dessuten tror jeg at jeg har vært mer en 3 år i garasjen også siden den gangen :P :p

På en trad sugemotor kan du tenke sånn :

Det som skaper effekt i en motor er bensin i helt riktig mengde kontra luft litt enkelt forklart. Jo større sylinder jo mer volum jo mer luft og bensin kan du suge og sprute inn i riktig mengde. Når det eksploderer i et lukka rom eller kammer så er det samme effekten i denne blandinga uansett hva slags motor det sitter i så lenge volumet og mengden på blandinga er lik. Se bort fra utforming av stempel, virvler i innsug, høyde over havet og en masse masse andre parametere som har innvirkning. Tenk deg at du står i Norge nede ved havet der luftrykket er dønn konstant, det samme er temperaturen

Det er denne mengden blanding av bensin og luft du endrer ved å trimme en motor.
Masse måter å endre det på, alt fra kompressorer til turboer som komprimerer luft til mer tradisjonelle måter å få mer luft inn i en sylinder på

Endrer du feks durasjonen på en kamaksel så betyr det enkelt forklart at den holder ventilen lengre oppe og du kan suge inn mer luft når stemplet beveger seg nedover, eller du kan lage større ventiler og åpninger , og trykke inn mer bensin pga den økte mengden luft som blir sugd inn, og mengden luft og bensinblanding gir en kraftigere detonasjon. Dette er den samme konstanten uansett hva slags innkjøring du bedriver. den ENDRES IKKE , så økt effekt....?????

Det som stjeler effekt er friksjonen på alle bevegelige deler i denne motoren som stemplene på sin vei nedover må dra rundt...det som minimerer friksjonen er stort sett den oljefilmen som befinner seg på de beveglige delene i motoren. Men også antall deler som beveger seg og som kan taes vekk eller vekten på delene har innvirkning på denne friksjonen. Jo jevnere vekt, jo bedre, og hvor lettere selvsagt

Tanken til de som støtter denne fremgangsmåten er at friksjonen i motoren blir mindre med hard innkjøring, derfor mer effekt igjen til å dra rundt bakhjulet...
Friksjonen blir jo bare borte i varme.....

Dog så finnes det ingen vitenskapelige bevis for dette med skikkelig empiri. Og derfor oppstår det rykter. Jeg har litt vondt for å forstå at det skal være en veldig stor målbar endring da motoren er dønn lik, men man vet at en motor løsner gjerne etter ganske lang tids bruk, feks en moderne dieselmotor.

Tanken til de som støtter denne metoden er å få denne riktige slitasjen til mye raskere og nå punktet tidlig kontra normal eller gammeldags innkjøring om du vil
Men synes det er litt snålt at han mener at med "vanlig" innkjøringsmetode så får du større sylinderlekkasje i forhold til stempelringene da disse ikke vil tette godt nok....og da burde du kunne måle det på komp i tilfelle...for meg er det noe som ikke helt stemmer med måten han forklarer det på....det høres fint ut...men det skurrer litt med forklaringa for meg i alle fall

Personlig tror jeg (legg merke til at jeg skriver tror) at effekten er omtrent den samme. Men at hvis man kjører det hele litt penere til så blir det ikke like katastrofalt hvis en av delene havarerer om man ligger på 10" rpm som ved 3" Men at du muligens når dette "løsne" punktet litt før på denne måten

For min del har det aldri vært noe tema..da jeg alltid har fått mine sykler ferdig innkjørt :-)å

Men å stole på mekanikere kontra produsenten veit jeg ikke alltid er så lurt, har sett for mye slett arbeid til akk det :)
Sist redigert av Barbarozza den 07 apr 2014, 14:22, redigert 1 gang totalt.
Memento mori

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av jhn »

Veldig bra innlegg. Du sier det jeg også mener og tror, men ikke har klart å formulere like godt.
Men et snev av sannhet kan det jo være i denne påstanden. Med moderate og jevne turtall blir det litt lavere temp og mindre trykk i utblåsningen som fører til en anelse mere avleiringer.
Men det er vel minimalt i den korte innkjøringsperioden.
Men stort sett, så tror jeg ikke innkjøringen har mye å si for effekten.

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av AndreasB »

Nå har motomanusa faktisk sjekket, og det var mer effekt i en sykkel kjørt inn slik han beskriver, enn i en dønn lik sykkel kjørt inn på "manualmåten".

Dessuten er det jo logisk at mer trykk unnslipper langs kantene dersom den ikke tetter ordentlig, er det ikke? o.O
Og dermed mindre HK

"It's up to you:
The loss in power from an easy break-in and the resulting poor ring seal can be
anywhere from 2% - 10% !!

In other words:
The gain in power from using this break-in method can be anywhere from 2% - 10% !! "


Hvordan forklarer dere disse? Den til høyre er kjørt inn iht hans instrukser.
Bilde

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av hakhap »

AndreasB skrev:Nå har motomanusa faktisk sjekket, og det var mer effekt i en sykkel kjørt inn slik han beskriver, enn i en dønn lik sykkel kjørt inn på "manualmåten".

Dessuten er det jo logisk at mer trykk unnslipper langs kantene dersom den ikke tetter ordentlig, er det ikke? o.O
Og dermed mindre HK

"It's up to you:
The loss in power from an easy break-in and the resulting poor ring seal can be
anywhere from 2% - 10% !!

In other words:
The gain in power from using this break-in method can be anywhere from 2% - 10% !! "


Hvordan forklarer dere disse? Den til høyre er kjørt inn iht hans instrukser.
Bilde
Er ikke for denne ene over den andre, men å vis til 1 eksempel er ikke bevis nok til å si at det er sånn.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av AndreasB »

De begynner litt ned på hver av sidene.
Break in part 2: http://www.mototuneusa.com/power_news_- ... epower.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Break in part 3: http://www.mototuneusa.com/power_news_- ... erbike.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Break in part 4: http://www.mototuneusa.com/power_news_- ... _speed.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Break in part 5: http://www.mototuneusa.com/power_news_- ... _logic.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Forklar dette?? Hvorfor sier de da at det skal kjøres inn pent??

"In the Future Horsepower article, we found out some startling news ....

... in Japan, the manufacturers warm the brand new engines up and then blast them right up
to redline at the end of the assembly line !!

Of course, this breaks all the "rules" they set in the owner's manuals !!
(I wouldn't be surprised if some non - Japanese motorcycle manufacturers run their new engines hard too ...) "

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av AndreasB »

Barbarozza skrev: Men å stole på mekanikere kontra produsenten veit jeg ikke alltid er så lurt, har sett for mye slett arbeid til akk det :)
Hva får deg til å tro at produsenten sin agenda er den samme som din?

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av Barbarozza »

AndreasB skrev:
Barbarozza skrev: Men å stole på mekanikere kontra produsenten veit jeg ikke alltid er så lurt, har sett for mye slett arbeid til akk det :)
Hva får deg til å tro at produsenten sin agenda er den samme som din?
Min agenda er at noen mekanikkere er som andre arbeidsfolk, litt slurvete enkelte ganger :knegg og tar snarveier fordi de vil tidlig hjem

Derfor skrur jeg mye selv

Mens en produsent skal holde en produksjonslinje i gang og gi garantier. Så de sikrer seg, og hvorfor skulle de gi slike råd om innkjøring hvis det motsatte var bedre ????

Tror du de ville turt å gi så omfattende garantier som de gjør uten at de veit hva de holder på med ?

Tviler ikke på at han har noen poeng, blant annet av hurtige oljeskift, men det betyr i tilfelle at de fleste med nye sykler som har kjørt etter manualen rusler rundt med intill 10 % lekasje i sylindrene ???????

Som jeg nevnte ang effekt, han får ikke mer effekt, det er ikke mulig, den er en KONSTANT....men han sparer muligens noe på friksjon....og hans teori er også da at de fleste raser rundt med for høy lekasje ....men det er en påstand mer en bevis :scratch :-)å Det han kunne si var i tilfelle at med denne innkjøringa her så får du den effekten produsenten lover deg. En motor kan ha ganske store variasjoner rett fra fabrikk mht effekt

Og det betyr i tilfelle at de aller aller fleste sykler kjører rundt med denne lekasjen....for det er det han sier på siden sin....
Memento mori

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av AndreasB »

Barbarozza skrev:
Mens en produsent skal holde en produksjonslinje i gang og gi garantier. Så de sikrer seg, og hvorfor skulle de gi slike råd om innkjøring hvis det motsatte var bedre ????

Tror du de ville turt å gi så omfattende garantier som de gjør uten at de veit hva de holder på med ?

Tviler ikke på at han har noen poeng, blant annet av hurtige oljeskift, men det betyr i tilfelle at de fleste med nye sykler som har kjørt etter manualen rusler rundt med intill 10 % lekasje i sylindrene ???????
Jepp, hvorfor skulle de det? Hvorfor kjører de motorene sine opp til den røde linjen RETT etter de er bygd?!?!?!? STIKK motsatt av hva de anbefaler?!? DET er ikke logisk, men dette vil de selvfølgelig ikke at du skal vite.

Det er grunnen til at de kan gi slike garantier tenker jeg...

Jepp, ser jo det på stemplene...

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av Barbarozza »

AndreasB skrev: Jepp, hvorfor skulle de det? Hvorfor kjører de motorene sine opp til den røde linjen RETT etter de er bygd?!?!?!? STIKK motsatt av hva de anbefaler?!? DET er ikke logisk, men dette vil de selvfølgelig ikke at du skal vite.

Det er grunnen til at de kan gi slike garantier tenker jeg...

Jepp, ser jo det på stemplene...
Det er jo for å luke ut de maskinene som ikke holder mål...og det er en jo en og annen. En svak råde, en dyse som ikke virker, eller tenningsystem som feiler...

Ser ikke du noen spøkelser her...???? Hvorfor skulle jeg ikke få vite dette, hvorfor holder de dette hemmelig for meg...Jeg beklager men jeg er ingen konspiratoriker :roll

Okay, eneste måten han kunne gjøre dette på er å ta to dønn like modeller, kliss nye, teste de på en dynobenk samtidig under kliss like forhold og sett på effekt tallene og målt sylinderlekasje , så hadde du forskjellen på disse to syklene her...

Dette er du enig i ?????

Så kunne han kjørt inn syklene forskjellig og lest av på nøyaktig samme måte av tallene på en dynobenk, men under dønn like forhold og gjort samme tester.

Da ville du fått en variasjon

Men dette er ikke vitenskapelig nok....for du må et større utvalg for å sikre deg at tallene er riktig...så dette burde han ha gjort med minst 10 sykler, der de ble kjørt inn forskjellig og du hadde 5 m begge metodene, testene måtte igjen være under dønn like forhold..fordi temp og luftrykk spiller inn

Samme type olje måtte brukes, og testene måtte vært gjort i en lab slik at parametrene er like

Og han kunne IKKE ha gjort disse testene

Det er derfor jeg sier at dette er en påstand mer en bevis, men det kan tyde på at det kanskje ligger noe i det...men han er slurvete i sin omgang med bevisene og han er fargelagt av at han tror, slik som du er ????

For å si det sånn, du har mistet den skepsisen du burde ha...fordi du tror på det han skriver...men innerst inne .....så må du innrømme at han kan ta feil ??????

Den skepsisen skal du ha fram mye tydligere... :knegg

Sunn skepsis bør man ha, ikke tro, vit eller still spørsmål !!!!!!!!!!!!! :knegg
Memento mori

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av Kawagutten »

Det har vært diskutert før og der kommer min mening også :-)
Håper de som har kjørt inn etter mototune forteller evnt. neste kjøper at sykkelen er kjørt inn på den måten.

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... %C3%B8ring" onclick="window.open(this.href);return false;
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av AndreasB »

Kawagutten skrev:Det har vært diskutert før og der kommer min mening også :-)
Håper de som har kjørt inn etter mototune forteller evnt. neste kjøper at sykkelen er kjørt inn på den måten.
Hvorfor skal de fortelle noen om dette?

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Kontroversiell innkjøringsmetode

Legg inn av Kawagutten »

AndreasB skrev:
Kawagutten skrev:Det har vært diskutert før og der kommer min mening også :-)
Håper de som har kjørt inn etter mototune forteller evnt. neste kjøper at sykkelen er kjørt inn på den måten.
Hvorfor skal de fortelle noen om dette?
Fordi det er veldig mange som er nøye med innkjøringen og synes det er relevant ved et kjøp.

Hvorfor skjule det?
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Svar