Ble tatt i kontroll med moped...

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Ble tatt i kontroll med moped...

Legg inn av SuperMorten »

SuperMorten skrev:Jeg ble nysgjerrig på hva som egentlig gjelder. Jeg fant dette i kjøretøyforskriften

a) Moped: Motorvogn med to hjul (motorvogn gruppe L1e) eller tre hjul (motorvogn gruppe L2e) som har en høyeste konstruksjonshastighet som ikke overstiger 45 km/t og som har motor som oppfyller vilkårene angitt i annet eller tredje avsnitt.
Motorvogn med to hjul som har motor med slagvolum som ikke overstiger 50 cm³ dersom den har forbrenningsmotor, eller maksimal kontinuerlig nominell effekt på høyst 4 kW hvis den har elektrisk motor.
Motorvogn med tre hjul som har motor med slagvolum som ikke overstiger 50 cm³ dersom den har elektrisk tenning, eller maksimal nettoeffekt på høyst 4 kW hvis den har en annen forbrenningsmotor eller maksimal kontinuerlig nominell effekt på høyst 4 kW hvis den har en elektrisk motor.
Som moped regnes også firehjuls motorsykkel med en egenmasse på under 350 kg (motorvogn gruppe L6e), ikke medregnet batterienes masse for elektrisk drevne motorvogner, hvis høyeste konstruksjonshastighet ikke overstiger 45 km/t, som har motor med slagvolum på 50 cm³ eller mindre for motorer med elektrisk tenning (eller største netto effekt på 4 kW eller mindre for andre forbrenningsmotortyper eller maksimal kontinuerlig nominell effekt på høyst 4 kW for elektrisk motor).
Alternativt kan definisjonen av moped i forskrift om krav til kjøretøy anvendes for nasjonale typegodkjenninger før 1. oktober 1996.


Vil dette si at 1.okt 1996 kan være en magisk dato også..?
Den forskriften det henvises til som jeg streket under i siste avsnitt, heter Forskrift om krav til kjøretøy.ser slik ut:

D) Motorsykkel: Motorvogn som hovedsaklig er innrettet for transport av personer eller gods og som har to hjul på linje i kjøreretningen - eller som har 3 hjul og egenvekt mindre enn 400 kg - og har en konstruktiv hastighet på 30 km/t eller mer. Som motorsykkel regnes også tohjuls motorsykkel med sidevogn.
Motorsykkel inndeles i følgende grupper:
a) Moped: motorsykkel som har motor med slagvolum ikke over 50 cm3, ytelse ikke over 1,84 kW ECE og som har en konstruktiv hastighet ikke over 50 km/t.
b) Lett motorsykkel: Motorsykkel som har motor med slagvolum over 50 cm3 og/eller ytelse over 1,84 kW ECE, og/eller som er konstruert for en hastighet over 50 km/t, men som har slagvolum ikke over 100 cm3, ytelse ikke over 5,15 kW ECE og som har en konstruktiv hastighet ikke over 80 km/t.
c) Tung motorsykkel: Motorsykkel som har motor med slagvolum over 100 cm3, og/eller ytelse over 5,15 kW ECE og/eller har en konstruktiv hastighet over 80 km/t.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Ble tatt i kontroll med moped...

Legg inn av Kawagutten »

Før var det ifølge lovboka 48.68 km/t en moped hadde lov til å kjøre i men ble godtatt opp til 60km/t.Sånn er det ikke nå tydeligvis.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Bosted: Stange
Kontakt:

Re: Ble tatt i kontroll med moped...

Legg inn av Epylypzon »

Honda MT-5 gjorde vel 60-65 orginalt - produsert fra slutten slutten av 90 tallet til ut på 2000 tallet.

Corvette gjorde også fort vekk 65-70 orginlt?

Mulig jeg husker feil, hadde kun lett sykkel.Bortsett fra en sammenrøsa moped i 12-13 års alderen. Deler fra suzuki zr/ts/er
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1621
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Ble tatt i kontroll med moped...

Legg inn av Kjellrf »

Epylypzon skrev:Honda MT-5 gjorde vel 60-65 orginalt - produsert fra slutten slutten av 90 tallet til ut på 2000 tallet.

Corvette gjorde også fort vekk 65-70 orginlt?

Mulig jeg husker feil, hadde kun lett sykkel.Bortsett fra en sammenrøsa moped i 12-13 års alderen. Deler fra suzuki zr/ts/er
Mt5 blei typegodkjent i Norge for å gjøre 50 km/t, og de gikk ofte fortere. Ved 60 km klippet BT skiltene.
Så MT5 (og F.eks TS50X) kjørte på en nasjonal typegodkjenning fra før 1996, og kunne derfor gå fortere, men med mindre hk enn EU reglene.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Ble tatt i kontroll med moped...

Legg inn av Voodoodoo »

Mt-5 kom da lenge før 90, jeg hadde jo en sånn en på midten av 80-tallet. Det og en Mb-5, tipper de kom hit til lands i 82-83.
Mine gikk fælt, husker jeg hadde over 100 km/t støtt og stadig... No malossi greier på de begge to og delorto forgassere samt uorg eksos.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3511
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Ble tatt i kontroll med moped...

Legg inn av JohnnyTh »

Tror ikke slike lovendringer har tilbakevirknde kraft. Akkuratt som med bilen min, den har bare lys på venstre siden bak og ikke sikkerhetsbelter. Men Biltilsynet måtte godkjenne det uansett. Kontroløren forsøkte seg men hadde ikke hjemmel i lovverket. Så han måtte gi seg.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar