Ble tatt i kontroll med moped...

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
Erik.H.M
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F

Ble tatt i kontroll med moped...

Legg inn av Erik.H.M »

Hei.
Jeg har gått til innkjøp av en Piaggio Typhoon 2001 mod.
Den går originalt i 60km/t (fra forhandler). Som emnet sier, så ble jeg stoppet i kontroll, og den ble målt på rulla til 58km/t.
På grunn av defekt bakbrems (gikk i stykker tidligere i dag :sk? ), så ble den avskiltet pga kontrolløren mente den var trafikkfarlig. Jeg kan forsåvidt skjønne at han tok skiltene pga bremsen, men jeg skjønner ikke det med farten. Så lenge den går så fort originalt, så er den vel lovlig. Eller stemmer ikke dette?

Setter pris på svar! Hvis det er mulighet for det, så hadde det vært fint med referanser i samsvar med de svarene jeg får :-)
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

svein690
Motorsykkelen din: Mv Agusta F3 800 2015

Re: Ble tatt i kontroll med moped...

Legg inn av svein690 »

Mopeder har vel en merknad i vognkortet om en konstruktiv hastighet på 45 km/t?

i såfall, så er det ditt ansvar som fører/eier å påse at kjøretøyet faktisk er innenfor de lover og regler som gjelder kjøretøyet..
Mulig du kanskje kan ta dette med forhandler, som igjen kan dokumentere at de har den hastigheten fra fabrikk.
Mulig du også kan få "erstatning" eller tilsvarende fra forhandler/importør av merket

Hvis du selv er nødt til å få mopeden tilbake til 45 km/t, så ser jeg for meg at du enten må putte inn en hindring enten på luftsiden, eller i forgasseren. Men skal du ha skiltene tilbake, så krever det at kjøretøyet faktisk ikke kan gå fortere enn 45 km/t på rulla til vegvesenet

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

Når det gjelder det med farten, tror jeg, altså jeg TROR at det blir det samme her som med tilhenger. En bil med henger har ikke lov til å kjøre fortere enn 80 på motorveien, selv om den kan gå fortere.. Moped skal vel ikke kjøre fortere enn 45 uansett hva som er gjeldende fartsgrense.. Eller ??
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Erik.H.M

Legg inn av Erik.H.M »

svein690 skrev:Mopeder har vel en merknad i vognkortet om en konstruktiv hastighet på 45 km/t?

i såfall, så er det ditt ansvar som fører/eier å påse at kjøretøyet faktisk er innenfor de lover og regler som gjelder kjøretøyet..
Mulig du kanskje kan ta dette med forhandler, som igjen kan dokumentere at de har den hastigheten fra fabrikk.
Mulig du også kan få "erstatning" eller tilsvarende fra forhandler/importør av merket

Hvis du selv er nødt til å få mopeden tilbake til 45 km/t, så ser jeg for meg at du enten må putte inn en hindring enten på luftsiden, eller i forgasseren. Men skal du ha skiltene tilbake, så krever det at kjøretøyet faktisk ikke kan gå fortere enn 45 km/t på rulla til vegvesenet
I vognkortet står det ingen ting om fartsbegrensning, utenom at "endring av motor og utveksling for økning av ytelse og hastighet er ikke tillatt".

Men jeg skal ta kontakt med forhandler og forhøre meg litt. Takk for svar :-)
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
Erik.H.M

Legg inn av Erik.H.M »

SuperMorten skrev:Når det gjelder det med farten, tror jeg, altså jeg TROR at det blir det samme her som med tilhenger. En bil med henger har ikke lov til å kjøre fortere enn 80 på motorveien, selv om den kan gå fortere.. Moped skal vel ikke kjøre fortere enn 45 uansett hva som er gjeldende fartsgrense.. Eller ??
Tror ikke helt at det stemmer... Eldre mopeder vet jeg at har lov til å kjøre i 60km/t. Det eneste er at jeg ikke vet når det ble gjort om til 45....
- Jeremy Clarkson

svein690

Legg inn av svein690 »

Eøs-regler som gjelde:

http://www.tryggtrafikk.no/tema/mc-mope ... for-moped/" onclick="window.open(this.href);return false;

Les hele saken, så får du en god forklaring :)

Brukeravatar
SuperMorten

Erik.H.M skrev:
SuperMorten skrev:Når det gjelder det med farten, tror jeg, altså jeg TROR at det blir det samme her som med tilhenger. En bil med henger har ikke lov til å kjøre fortere enn 80 på motorveien, selv om den kan gå fortere.. Moped skal vel ikke kjøre fortere enn 45 uansett hva som er gjeldende fartsgrense.. Eller ??
Tror ikke helt at det stemmer... Eldre mopeder vet jeg at har lov til å kjøre i 60km/t. Det eneste er at jeg ikke vet når det ble gjort om til 45....
Eldre mopeder går kanskje i 60, men har fortsatt ikke lov til å kjøre fortere enn 45

Brukeravatar
Erik.H.M

Legg inn av Erik.H.M »

svein690 skrev:Eøs-regler som gjelde:

http://www.tryggtrafikk.no/tema/mc-mope ... for-moped/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mener artikkelen at det er tilbakevirkende kraft på eldre mopeder?
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
Erik.H.M

Legg inn av Erik.H.M »

Erik.H.M skrev:
svein690 skrev:Eøs-regler som gjelde:

Mener artikkelen at det er tilbakevirkende kraft på eldre mopeder som hadde et annet reglemang da de var nye?
- Jeremy Clarkson

svein690

Legg inn av svein690 »

Ja...

Men siden du lurer, så var mopeder som kunne gå fortere enn 45 km/t fra tidlig 90tallet.
Din går under 45 km/t, og tror du skal være veldig glad for at du ikke har fått forelegg for trim

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Ikke enig her. Mopeder som går er fra før 45km/t regelen har lov til å kjøre forttere. I værtfall så mener han politimannen som sa dette til meg. Men vi må mye lengre tilbake enn nittitallet. Jeg vet ikke nøyaktig år men tror vi er nede på sekstitallet.

Edit: fant dette på nettet.
Kjøretøyforskriften av 31.12.1969 gir følgende definisjon i § 1-D pkt a):
Moped: Motorsykkel som har motor med slagvolum ikke over 50cm3, ytelse ikke over 2,5 Hk
(DIN) og som er konstruert for en hastighet ikke over 50 km/t, og bare med vesentlig
konstruktiv forandring kan kjøres med større hastighet.

du kan kjøre i 50 hvis registreringsdatoen er fra før 1969.så da er vel ikke den regelen relevant. Altså 45 km/t.
Sist redigert av JohnnyTh den 24 mai 2014, 00:21, redigert 1 gang totalt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Erik.H.M

Legg inn av Erik.H.M »

:-)
Sist redigert av Erik.H.M den 24 mai 2014, 00:22, redigert 1 gang totalt.
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
Erik.H.M

Legg inn av Erik.H.M »

Skjønner. Takk for svar!
Kommer til å skrive her hva son skjer videre :-)
Jeg kommer til å kontakte importør, og myndigheter.
- Jeremy Clarkson

svein690

Legg inn av svein690 »

JohnnyTh skrev:Ikke enig her. Mopeder som går er fra før 45km/t regelen har lov til å kjøre forttere. I værtfall så mener han politimannen som sa dette til meg. Men vi må mye lengre tilbake enn nittitallet. Jeg vet ikke nøyaktig år men tror vi er nede på sekstitallet.

Edit: fant dette på nettet.
Kjøretøyforskriften av 31.12.1969 gir følgende definisjon i § 1-D pkt a):
Moped: Motorsykkel som har motor med slagvolum ikke over 50cm3, ytelse ikke over 2,5 Hk
(DIN) og som er konstruert for en hastighet ikke over 50 km/t, og bare med vesentlig
konstruktiv forandring kan kjøres med større hastighet.

du kan kjøre i 50 hvis registreringsdatoen er fra før 1969.så da er vel ikke den regelen relevant. Altså 45 km/t.
Mener at Suzuki TSX fra sent 80 tidlig 90-tall hadde lovlig hastighet over 45 km/t, men mulig jeg surrer

Brukeravatar
SuperMorten

Jeg ble nysgjerrig på hva som egentlig gjelder. Jeg fant dette i kjøretøyforskriften

a) Moped: Motorvogn med to hjul (motorvogn gruppe L1e) eller tre hjul (motorvogn gruppe L2e) som har en høyeste konstruksjonshastighet som ikke overstiger 45 km/t og som har motor som oppfyller vilkårene angitt i annet eller tredje avsnitt.
Motorvogn med to hjul som har motor med slagvolum som ikke overstiger 50 cm³ dersom den har forbrenningsmotor, eller maksimal kontinuerlig nominell effekt på høyst 4 kW hvis den har elektrisk motor.
Motorvogn med tre hjul som har motor med slagvolum som ikke overstiger 50 cm³ dersom den har elektrisk tenning, eller maksimal nettoeffekt på høyst 4 kW hvis den har en annen forbrenningsmotor eller maksimal kontinuerlig nominell effekt på høyst 4 kW hvis den har en elektrisk motor.
Som moped regnes også firehjuls motorsykkel med en egenmasse på under 350 kg (motorvogn gruppe L6e), ikke medregnet batterienes masse for elektrisk drevne motorvogner, hvis høyeste konstruksjonshastighet ikke overstiger 45 km/t, som har motor med slagvolum på 50 cm³ eller mindre for motorer med elektrisk tenning (eller største netto effekt på 4 kW eller mindre for andre forbrenningsmotortyper eller maksimal kontinuerlig nominell effekt på høyst 4 kW for elektrisk motor).
Alternativt kan definisjonen av moped i forskrift om krav til kjøretøy anvendes for nasjonale typegodkjenninger før 1. oktober 1996.

Vil dette si at 1.okt 1996 kan være en magisk dato også..?

Svar