Må jo være greit hvis man står langt ute i bushen et sted og skal ha av hjulet.LordShaft skrev:Enkel svingarm ser ikke bare bedre ut, men det er så forbanna mye mer praktisk enn vanlig. Så helt uenig med det punktet
Note 4
Top 10 pointless motorcycle innovations
Re: Top 10 pointless motorcycle innovations
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Bjerknez
- Innlegg: 24585
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Top 10 pointless motorcycle innovations
Om mange av punktene er "pointless" direkte oversatt vil jeg ikke si, men at de fleste er unødvendige kan jeg være enig i.
Her er min mening om de forskjellige punktene...
10. Self-cancelling indicators:
Tja... må si jeg kunne tenkt meg dette. Hender jeg glemmer å slå av blinklyset og det kan noen ganger føre meg inn i farlige situasjoner hvor biler tror jeg skal svinge av etc. og dermed kjører rett ut i veien...
9. Hydraulic drive:
Njæææ...
8. Single sided swingarms:
Det ser vertfall tøft ut. Noen fler formeninger om dette har jeg ikke akkurat nå...
7. Under-seat exhausts:
Synes det ser mer badass ut med potta ut på siden av sykkelen og dessuten har jeg for meg at potter under setet bidrer til høyere vekt...
6. iPod docks:
Kanskje det eneste punktet jeg annser som fullstendig "pointless".
5. Colour changing instruments:
"Pointless" er vel å ta i og nødvendig er det jo heller ikke, men litt tøft å kunne bytte farge på noe man hele tiden slenger øynene på etter min mening...
4. Indicators in hand-guards:
Njæææ...
3. G-meters:
Njæææ...
2. Integrated sat-nav systems:
Kanskje på en Gold Wing etc. men dette får også en "njæææ...."
1. Keyless ignition:
"Pointless" er å ta i, men helt klart noe jeg fint klarer meg uten...
Her er min mening om de forskjellige punktene...
10. Self-cancelling indicators:
Tja... må si jeg kunne tenkt meg dette. Hender jeg glemmer å slå av blinklyset og det kan noen ganger føre meg inn i farlige situasjoner hvor biler tror jeg skal svinge av etc. og dermed kjører rett ut i veien...
9. Hydraulic drive:
Njæææ...
8. Single sided swingarms:
Det ser vertfall tøft ut. Noen fler formeninger om dette har jeg ikke akkurat nå...
7. Under-seat exhausts:
Synes det ser mer badass ut med potta ut på siden av sykkelen og dessuten har jeg for meg at potter under setet bidrer til høyere vekt...
6. iPod docks:
Kanskje det eneste punktet jeg annser som fullstendig "pointless".
5. Colour changing instruments:
"Pointless" er vel å ta i og nødvendig er det jo heller ikke, men litt tøft å kunne bytte farge på noe man hele tiden slenger øynene på etter min mening...
4. Indicators in hand-guards:
Njæææ...
3. G-meters:
Njæææ...
2. Integrated sat-nav systems:
Kanskje på en Gold Wing etc. men dette får også en "njæææ...."
1. Keyless ignition:
"Pointless" er å ta i, men helt klart noe jeg fint klarer meg uten...
-
- Innlegg: 94
- Registrert: 30 okt 2011, 17:36
- Motorsykkelen din: BMW R 1200 GS LC/Husqvarna 701 E
Re: Top 10 pointless motorcycle innovations
Når du skrive "Njæææ" mener du da at det pointless eller at du er uenig ?
Jeg bare spørr, for jeg kan være litt treig av og til, som blinklys som ikke slår seg av selv
Jeg bare spørr, for jeg kan være litt treig av og til, som blinklys som ikke slår seg av selv

- Bjerknez
- Innlegg: 24585
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Top 10 pointless motorcycle innovations
Når jeg skriver "Njæææ" så mener jeg at det er ganske "pointless" sett fra mitt standpunktDykkeren skrev:Når du skrive "Njæææ" mener du da at det pointless eller at du er uenig ?
Jeg bare spørr, for jeg kan være litt treig av og til, som blinklys som ikke slår seg av selv

- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: Top 10 pointless motorcycle innovations
Siden jeg har en ubrukelig, Italiensk jålemotorsykkel, så har den flere av disse tingene
Selv kanselerende blinklys:
Jeg har aldri hatt bruk for denne funskjonen tror jeg, kun testet for morro skyld. Den slår av blinklysene etter 500m. Funksjonen virker ikke over 80km/t, så den plager meg heller ikke når jeg foretar lengre forbikjøringer eller feltbytte på motorvei.
Singelsvingarm:
Mindre stivhet og litt økt vekt er ikke ting jeg med mine kjøreferdigheter legger merke til. Men utseende er helt klart en pluss for min del. Sammen med at kjedejustering er mye enklere, hjul av og på er mye enklere, bakhjulet er på linje med ramma uansett hva man gjør. Og min erfaring er at det er mye lettere å sette sykkler med SSSA opp på depotstøtte. En annen fordel, ivertfall på Ducati sine SSSA, er at det er mye kraftigere hjullager. Har byttet hjullager på mange Ducatier, men aldri bak på en med SSSA.
Blinklys i handguards:
Tja.. Kjører skjeldent i skauen
Men de dekker for mye av fartsvinden, det er jo et pluss.
Keyless:
Kjempepraktisk! Jeg har fast rutine og fast (vanntett) lomme til nøkkelen. Sykkelen sier i fra hvis nøkkelen ikke er med og den kan også startes med PIN-kode. Har fått i meg nøkkelemne uten transponder som jeg tenkte til tanklås, sete og kofferter, men har ikke fått slipt den enda..


Selv kanselerende blinklys:
Jeg har aldri hatt bruk for denne funskjonen tror jeg, kun testet for morro skyld. Den slår av blinklysene etter 500m. Funksjonen virker ikke over 80km/t, så den plager meg heller ikke når jeg foretar lengre forbikjøringer eller feltbytte på motorvei.
Singelsvingarm:
Mindre stivhet og litt økt vekt er ikke ting jeg med mine kjøreferdigheter legger merke til. Men utseende er helt klart en pluss for min del. Sammen med at kjedejustering er mye enklere, hjul av og på er mye enklere, bakhjulet er på linje med ramma uansett hva man gjør. Og min erfaring er at det er mye lettere å sette sykkler med SSSA opp på depotstøtte. En annen fordel, ivertfall på Ducati sine SSSA, er at det er mye kraftigere hjullager. Har byttet hjullager på mange Ducatier, men aldri bak på en med SSSA.
Blinklys i handguards:
Tja.. Kjører skjeldent i skauen


Keyless:
Kjempepraktisk! Jeg har fast rutine og fast (vanntett) lomme til nøkkelen. Sykkelen sier i fra hvis nøkkelen ikke er med og den kan også startes med PIN-kode. Har fått i meg nøkkelemne uten transponder som jeg tenkte til tanklås, sete og kofferter, men har ikke fått slipt den enda..

Re: Top 10 pointless motorcycle innovations
[quote="Bjerknez"]Om mange av punktene er "pointless" direkte oversatt vil jeg ikke si, men at de fleste er unødvendige kan jeg være enig i.
Her er min mening om de forskjellige punktene...
7. Under-seat exhausts:
Synes det ser mer badass ut med potta ut på siden av sykkelen og dessuten har jeg for meg at potter under setet bidrer til høyere vekt...
quote]
Hvorfor i all verden skulle det veier mer?
Min sykkel veier 172 kg tørr og det er ikke mange superbike som slår det. Med eller potter under sete.
Dessuten ser de mye råere ut :-)å
Her er min mening om de forskjellige punktene...
7. Under-seat exhausts:
Synes det ser mer badass ut med potta ut på siden av sykkelen og dessuten har jeg for meg at potter under setet bidrer til høyere vekt...
quote]
Hvorfor i all verden skulle det veier mer?
Min sykkel veier 172 kg tørr og det er ikke mange superbike som slår det. Med eller potter under sete.
Dessuten ser de mye råere ut :-)å
- Bjerknez
- Innlegg: 24585
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Top 10 pointless motorcycle innovations
Jeg tenker litt sån jo lenger rør jo mer vekt... Mulig jeg tar feil...?simpson skrev:Bjerknez skrev:Om mange av punktene er "pointless" direkte oversatt vil jeg ikke si, men at de fleste er unødvendige kan jeg være enig i.
Her er min mening om de forskjellige punktene...
7. Under-seat exhausts:
Synes det ser mer badass ut med potta ut på siden av sykkelen og dessuten har jeg for meg at potter under setet bidrer til høyere vekt...
quote]
Hvorfor i all verden skulle det veier mer?
Min sykkel veier 172 kg tørr og det er ikke mange superbike som slår det. Med eller potter under sete.
Dessuten ser de mye råere ut :-)å
Re: Top 10 pointless motorcycle innovations
Tviler på at rør veger så mye at en kjener forskjell om det er 20cm lenger. Synest og at på mangen sykkler b.l.a speed/ street triple at det så best ut opp under salen. Grunnen til et lavere eksos anlegg er vel heller at en får lavere tyngdepunkt men igjen, kor mye av det merker en vanlig sjåføre av det?
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: Top 10 pointless motorcycle innovations
Selve vekten av eksosanlegget er vell ikke problemet, men hvor vekten ligger; høyt oppe og langt bak. Det var en av grunnene til at Ducati konstruerte motoren på Panigalen slik at eksosanlegget kunne plasseres under og på sidene av den, lavt og i midten på sykkelen. Men når det er sagt, Ducatiene med pottene under hekken er jo ikke akkurat historisk sett på som noen sinker 

- Bjerknez
- Innlegg: 24585
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Top 10 pointless motorcycle innovations
I følge det jeg har hørt så fikk triumph ned vekten ganske mye ved å flytte potten ned på siden?KawaJens skrev:Tviler på at rør veger så mye at en kjener forskjell om det er 20cm lenger. Synest og at på mangen sykkler b.l.a speed/ street triple at det så best ut opp under salen. Grunnen til et lavere eksos anlegg er vel heller at en får lavere tyngdepunkt men igjen, kor mye av det merker en vanlig sjåføre av det?
Er ikke mye det er snakk om sikkert og heller ikke merkbart, men en kilo her og en kilo der osv...
Prøver bare å klamre meg fast i et tynt argument her

Men at det ser mer badass ut med potten på siden synes vertfall jeg

Re: Top 10 pointless motorcycle innovations
En kilo her og en kilo der så blir der to kilo mindre. Men 30kg i bagasje og 2-3kg i ekstra dingsebomser og dingsebomser til dingsebomsane så ser eg ikkje heilt den store tingenmed 0.8kg mindre rør.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Top 10 pointless motorcycle innovations
Ja når BMW klarer å lage eksosanlegg som veier 17,4 kilo, med minimal potte og knapt noe rør så kan en begynne å lure på hvor viktig det er med vekten 
Når det er sagt har jeg over halvvert vekten med effektanlegg og langt mere rør og langt større potte
Note 4

Når det er sagt har jeg over halvvert vekten med effektanlegg og langt mere rør og langt større potte

Note 4
Re: Top 10 pointless motorcycle innovations
Fjerna 6kg trur eg med å bytte til heilanlegg, ikke mye eg merket i forskjell.
Re: Top 10 pointless motorcycle innovations
En annen ting er hva eksosen laget av og hvilken tykkelse på materialer?Bjerknez skrev:I følge det jeg har hørt så fikk triumph ned vekten ganske mye ved å flytte potten ned på siden?KawaJens skrev:Tviler på at rør veger så mye at en kjener forskjell om det er 20cm lenger. Synest og at på mangen sykkler b.l.a speed/ street triple at det så best ut opp under salen. Grunnen til et lavere eksos anlegg er vel heller at en får lavere tyngdepunkt men igjen, kor mye av det merker en vanlig sjåføre av det?
Er ikke mye det er snakk om sikkert og heller ikke merkbart, men en kilo her og en kilo der osv...
Prøver bare å klamre meg fast i et tynt argument her![]()
Men at det ser mer badass ut med potten på siden synes vertfall jeg
Mitt orginalanlegg tror jeg veier rundt 5 kg, men med 70mm Temignoni i Titan sparer jeg fort 2 kg.
Alt dette er bagateller i vekt da eks blybatteri veier fort tre-fire ganger vekt av Lithium.
Eller hva med forskjellen på full eller 3/4 tank bensin

Se på Kawa ZZR 14oo, eller GTR, tipper den eksosen veier 40 kg, minst.

Synes ikke eksos på noen av disse er akkurat Badass

- Bjerknez
- Innlegg: 24585
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Top 10 pointless motorcycle innovations
Som du sier så er dette bagateller, men gitt at materialet er det samme så veier lengre rør mer enn ett kort rør. Dermed så slipper man også problemer med varme for evt. passasjerer som sitter på samt at man også har mulighet for bagasje lagring på sidene uten braketter etc. I mitt hode er det ingen fordeler med pottene samt vekten langt opp og bak på sykkelen. Men det kan hende jeg tar feil...simpson skrev:En annen ting er hva eksosen laget av og hvilken tykkelse på materialer?Bjerknez skrev:I følge det jeg har hørt så fikk triumph ned vekten ganske mye ved å flytte potten ned på siden?KawaJens skrev:Tviler på at rør veger så mye at en kjener forskjell om det er 20cm lenger. Synest og at på mangen sykkler b.l.a speed/ street triple at det så best ut opp under salen. Grunnen til et lavere eksos anlegg er vel heller at en får lavere tyngdepunkt men igjen, kor mye av det merker en vanlig sjåføre av det?
Er ikke mye det er snakk om sikkert og heller ikke merkbart, men en kilo her og en kilo der osv...
Prøver bare å klamre meg fast i et tynt argument her![]()
Men at det ser mer badass ut med potten på siden synes vertfall jeg
Mitt orginalanlegg tror jeg veier rundt 5 kg, men med 70mm Temignoni i Titan sparer jeg fort 2 kg.
Alt dette er bagateller i vekt da eks blybatteri veier fort tre-fire ganger vekt av Lithium.
Eller hva med forskjellen på full eller 3/4 tank bensin![]()
Se på Kawa ZZR 14oo, eller GTR, tipper den eksosen veier 40 kg, minst.Og begge på siden.
Synes ikke eksos på noen av disse er akkurat Badass
At noen liker det rent estetisk er greit, men at det har noen praktisk betydning klarer jeg ikke å se for meg.