Syklister i økende grad

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av LordShaft »

Reodor Felgen skrev:Ser ikke problemet, det er jo bare å sykle forbi. Men det finnes folk til alt. Forøvrig hadde jeg forventet mer støtte til syklister på et mc-forum all den tid de møter de samme utfordringene i trafikken.
Er bare å sykle forbi?
Det handler om å vise hensyn for ALLE som ferdes i trafikken. Hvorfor er din tid på trøsykkel mere verdt enn min i vogntog, bil, buss eller mc? Syklister går ut i media å sier at de ligger i bredden eller midt mot veien for at de skal forhindre hårete forbikjøringer.

Da lurer jeg fælt på hva som er grunnen til denne hårete forbikjøringen? Kan det være at vedkommende har lagt bak, uten mulighet til å "slippe" forbi langt under fartsgrensen. Akkurat lenge nok til at vedkommende blir forbanna :-k
Når det er gått så langt at vi kan lese i media om at folk kaster ut tegnestifter på kjente sykkelområder. Ja da er det på tide å ta litt selvkritikk. Det er en grunn til at slike ting skjer. Å jeg er helt overbevist om at det er syklistene selv som har skyld i mye av det hatet som er rettet mot de.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av cevillan »

Jeg deler absolutt ikke dine erfaringer lordshaft, og vi kjører i samme by. Vi har like rettigheter i trafikken, og jeg synes det løser seg som regel greit. Det er litt mote å hate syklister for tiden.

Det er irriterende å havne bak en treg syklist, men jeg går ikke i svart for det. Det er irriterende å havne bak en scooter, en traktor, en feiebil, en buss eller noen som velger å ikke spille på lag også. Men det er vår fordømte plikt som medtrafikant å forholde oss til det uten å gå i road rage-modus.

Klarer man ikke det, er det en selv som ikke har noe i trafikken å gjøre... :-k

Reodor Felgen
Innlegg: 263
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av Reodor Felgen »

Jeg forstår ikke svaret Lordshaft. Vegtrafikkloven definerer en tråsykkel som kjøretøy og av den grunn har man samme lovverk og rettigheter som mopedister, mc-førere og bilister. Jeg forstår godt at førere av 2-hjulinger med og uten motor vil ha en drøy meter i sikkerhetsavstand fra passerende kjøretøy.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av jhn »

cevillan skrev:Jeg deler absolutt ikke dine erfaringer lordshaft, og vi kjører i samme by. Vi har like rettigheter i trafikken, og jeg synes det løser seg som regel greit. Det er litt mote å hate syklister for tiden.

Det er irriterende å havne bak en treg syklist, men jeg går ikke i svart for det. Det er irriterende å havne bak en scooter, en traktor, en feiebil, en buss eller noen som velger å ikke spille på lag også. Men det er vår fordømte plikt som medtrafikant å forholde oss til det uten å gå i road rage-modus.

Klarer man ikke det, er det en selv som ikke har noe i trafikken å gjøre... :-k
Kunne ikke blitt sagt bedre ... 100% enig :prf

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av mortenolb »

Problemet i sin helhet er at syklistene er så jævlig trasse og viser ikke hensyn eller vilje til å samarbeide.

Eksempel: Den episoden i fjor hvor det var sykkelritt, og de ikke gadd å slippe forbi en ambulanse i utrykning.

Reodor Felgen
Innlegg: 263
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av Reodor Felgen »

mortenolb skrev:Problemet i sin helhet er at syklistene er så jævlig trasse og viser ikke hensyn eller vilje til å samarbeide.

Eksempel: Den episoden i fjor hvor det var sykkelritt, og de ikke gadd å slippe forbi en ambulanse i utrykning.
Det er en ganske drøy generalisering.

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av norse900 »

I rettferdighetens navn må man vel si at det finnes "utskudd" i alle leire, og prosentvis skikker majoriteten seg forholdsvis godt. Dessverre er det Ekstrem-tilfellene som legges merke til...
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av mortenolb »

Ja, men av det jeg har erfart så er det ikke usant.

Reodor Felgen
Innlegg: 263
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av Reodor Felgen »

Jøss.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av LordShaft »

cevillan skrev:Jeg deler absolutt ikke dine erfaringer lordshaft, og vi kjører i samme by. Vi har like rettigheter i trafikken, og jeg synes det løser seg som regel greit. Det er litt mote å hate syklister for tiden.

Det er irriterende å havne bak en treg syklist, men jeg går ikke i svart for det. Det er irriterende å havne bak en scooter, en traktor, en feiebil, en buss eller noen som velger å ikke spille på lag også. Men det er vår fordømte plikt som medtrafikant å forholde oss til det uten å gå i road rage-modus.

Klarer man ikke det, er det en selv som ikke har noe i trafikken å gjøre... :-k
Det er godt mulig du ikke har samme erfaring som meg.... her utenfor byen, som i åsane, mot arna og mot samnanger.... også har du over fanafjellet, over til os og videre til rolfsvåg. Her er det tidvis tett med trø syklister. Å gjengangeren er at det må fløyting eller hårete forbikjøringer til før noen viker.

Det er helt greit at vi må forholde oss til at andre ferdes i trafikken på andre forutsetninger enn seg selv. Men det er ikke dermed sagt at en skal godta alt mulig. Så at jeg pratet til 3 bergenvoss fantom gjør at jeg ikke har noe i trafikken å gjøre :eh
Reodor Felgen skrev:Jeg forstår ikke svaret Lordshaft. Vegtrafikkloven definerer en tråsykkel som kjøretøy og av den grunn har man samme lovverk og rettigheter som mopedister, mc-førere og bilister. Jeg forstår godt at førere av 2-hjulinger med og uten motor vil ha en drøy meter i sikkerhetsavstand fra passerende kjøretøy.
Ja dette forstår du, forstår du da også at folk ser rødt eller går i kok når de nekter å forholde seg til dette lovverket som er satt for de? :scratch

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av RuneMC »

Reodor Felgen skrev:Jeg forstår ikke svaret Lordshaft. Vegtrafikkloven definerer en tråsykkel som kjøretøy og av den grunn har man samme lovverk og rettigheter som mopedister, mc-førere og bilister. Jeg forstår godt at førere av 2-hjulinger med og uten motor vil ha en drøy meter i sikkerhetsavstand fra passerende kjøretøy.
Vegtrafikkloven sier at man skal vise hensyn. Jeg synes ikke de som sykler 2 i bredden (når de er bare 2 stykker) viser hensyn. Pluss at de lager dårligere marginer både for seg selv og vi som skal kjøre forbi.

I eksempelet to i bredden og rundt en sving i 80-sonen ser jeg for meg at jeg vil instinktivt forsøke å kjøre utenom. Kommer det da en bil imot så er det jeg som må betale prisen. Holder de seg istedet vanlig nært høyre siden så er det ingen problem å kjøre forbi med MC fordi jeg har nok aksjonsrom og marginer innenfor kjørefeltet mitt.

Men ja, det er forskjeller på syklister også. Ser det når jeg kjører opp gamle Lierbakkene. Da er det noen få som kjører i kjørebanen i 5km/t. Ingen problem å kjøre forbi på MC da pga at de er enkeltvis. Resten - majoriteten - kjører i 5km/t på gangveien rett ved siden av istedenfor.

Noen av de som kjører 2 i bredden hører også når det kommer MC og legger seg da på enkeltrekke. Det er bra, da viser de hensyn :thumleft

Men så har du de som "står på krava" (ikke viser hensyn) og de fortsetter 2 eller 3 i bredden uansett.

Det virker som om syklistene (ihvertfall kondomdress-typene) vil at alle andre skal vise hensyn til dem, men at de selv ikke trenger vise hensyn til noen.

Ellers håper jeg terrengsykling blir mer "in". Drev litt med det og det er jo flott trening og mye sikrere enn langs landeveien.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av Fjeldern »

Jeg også har den holdningen at alle syklister er idioter til det motsatte er bevist. Gjelder da ikke unger, for de har enda respekt for trafikken, og vet hva dem gjør.

De to siste gangene jeg møtte syklister nå, så var dem faktisk mot hvit stripa. Hadde det ikke vært for bilene bak meg hadde jeg slaka til demmes fart og sagt at dem var et forbilde for alle, og noen alle syklister burde se opp til å lære av!

Desverre er det heller sånn at langs landevei så tar syklister veldig, veldig ofte større plass enn en moped. Mopeder herover, er uansett for det meste trimmet, og holder 70-80, så dem er heller ikke noe problem. Og dem ligger jo da så klart lengre inn enn en syklist (kjører uansett forbi helt i det andre kjørefeltet når jeg kjører forbi mopeder og syklister). Traktorer heller har jeg ikke problemer med, siden dem legger seg inn i sidelommer og slipper folk forbi.
Problemet ligger bare hos syklister.

Eksempel: Mellom Magnor og Skotterud er det gang og sykkelvei. Pratet med ei kondomracer jeg kjenner, som sa at grunnen til at dem ikke brukte gang og sykkelveien var at det var dårligere asfalt, og at det ikke ga trening på "hvordan det egentlig er". Jeg forstår den dårlige asfalten. Sprekker, hull og dumper gjør store utslag på så tynne dekk, og en så lett sykkel. Nå er det ny asfalt på gang og sykkelveien, mens den normale veien har MYE dårligere kvalitet. Ikke bare har den dårligere kvalitet, men det er også brukt dårligere asfalt på den, enn på sykkelveien. Gang og sykkelveien er fortsatt nesten ikke i bruk.

Jeg kan også ta med eksempler fra det som virket å være den overveldende meningen av alle syklister som kommenterte på et innlegg på dinside.no, hvor det var prat om hvorfor billister og syklister irriterer seg på hverandre.
Bilistene mente at syklistene burde vise hensyn, og i gi seg med lovbrudd langs veien.
Overveldende svar fra syklister var at hvis dem måtte være lovlydige, kunne dem like greit kjøre bil til jobb-andre steder. Fikk dem ikke kjøre på rødt lys (som visst nok ikke gjorde noen fare for andre, så da var det greit. Kødder ikke, dette var det ekstremt mange kommentarer som sa) så kunne dem like greit selge sykkelen med en gang. Og vi bilister burde være glade over hvor mye kø dem sparte oss ved å sykle på rødt, sykle på stoppskilt, og mer.

Syklister hater bilister.
Bilister, fotgjengere, motorsyklister, lastebilister og syklister ser ut til å hate syklister.

Jeg har kommet til det punktet at jeg føler alle som har passert 18, eller har valgt idrett på vidregående, må ha førerbevis på sykkel. Vise at dem har normal forståelse av trafikken. I fjor vart det en nyhetsartikkel av at syklist fikk bot for å sykle på rødt. Tror det var 1000 kroner, og han fikk ikke en prikk på det førerkortet han visstnok hadde. Men det at det vart en artikkel ut av det sier jo hvor lite dette faktisk skjer iforhold til det, det burde!
For noen år siden var det forslag til lovendring i Sverige, fordi så mange syklister syklet på rødt. Det var så mange av dem så dem vurderte å bare gjøre det lovlig...

Jeg skulle ønske at jeg ikke reagerte med overraskelse og glede hver gang jeg ser en syklist som "deler veien", som vegvesenet så fint vil at vi skal. Men hittil er disse personene unntaket.

PS. Sorry for lang avhandling her, men dette er et voksende problem, og kultur, som jeg ikke mener burde aksepteres.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av gorbys »

Eg tok sykkelknappen i fjerde klasse og, ikkje for å skryte, men eg tok den grønne.... Så kom ikkje her å sei at eg ikkje har trafikal opplæring i syklingens kunst :-D

Reodor Felgen
Innlegg: 263
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av Reodor Felgen »

Skal de med scooter også ligge helt til høyre? Snittfarten er jo ca lik på en mosjonist og en scooter.

Angående observasjonene dine RuneMC så er jeg på linje med deg, det er forskjell på syklister.

Personlig så sykler jeg på sykkelstier til og fra jobb og trening blir lagt til kveldstid på moderat trafikkerte veier og da velger jeg å plassere meg så jeg unngår stygge forbikjøringer. Det vil si midt i egen kjørebane der det går fort eller der passerende bil vil ha liten sikt og så heller slippe forbi kjøretøy hvis jeg er til hinder.

Personbilen min går greit men jeg blåser ikke forbi motorsyklister med 5-10 cm klaring av den grunn.

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Syklister i økende grad

Legg inn av Voksen »

RuneMC skrev:
Ellers håper jeg terrengsykling blir mer "in". Drev litt med det og det er jo flott trening og mye sikrere enn langs landeveien.
For første gang idag tok jeg en tur i terrenget med min nyinnkjøpte terrengsykkel, og det var en fin opplevelse. Blir mer av dette og mindre landeveissykling. Godt poeng RuneMC.

Når det er sagt så er mange sykkelstier heromkring dårlige. Det er farligere å bruke de i vegkryss da en lettere blir oversett enn når en bruker veien. Spesiellt i områder der farten er høy så har det vist seg farlig å bruke sykkelstier da biler som kjører av og på i kryss lettere overser syklister som bruker gang og sykkelstien.

Enig i at det finnes noen arrogante syklister på veiene, men livet blir så mye lettere hvis vi klarer å overse de isteden for å fyre oss opp. Sinne i trafikken fører sjeldent noe bra med seg, og å ta hevn ved å legge seg foran og bremse ned hjelper vel lite?
Hvis vi streber etter vennlighet så blir veiene mye kjekkere å bruke, selv om det ikke alltid er så lett.

Svar