BC45 BMW R1200RS logg
- BC45
- Innlegg: 612
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: BC45 på jakt etter neste sykkel
På BMW sine sider står det at RS`n har enkel svingarm i støpt aluminium med BMW Motorrad Paralever. Noen som kan forklare hva paralever er for noe?
- BC45
- Innlegg: 612
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: BC45 på jakt etter neste sykkel
Ja, motoren i mt-09 er virkelig bra. Vet ikke hvor mye raskere s1000r er fra 0-100 f. eks? Kan ikke være enkelt å akselerere særlig mye raskere enn mt-09Bjerknez skrev: 27 sep 2017, 13:57 Det er forskjell på hva man trenger og hva som er gøy. :)
Skulle man sett kun på rent behov så kunne vi nok solgt syklene våre alle mann. Mc skal være gøy, og da er det artig med litt ekstra pulver de få gangene man vil teste litt.
Men MT09 har en fin motor synes jeg. Mye motor for pengene.

- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: BC45 på jakt etter neste sykkel
Der MT09 kommer til kort er toppeffekten. 0-100 er egentlug uhyre lite interresant for min del. Men aksellerasjon i fart er viktigere. Da vinner nok S1000r, men den har nå tross alt 50 hk,er mer og ca 100ccm samt moment. Kjøreegenskapene er også to tre hakk over.
Men det betyr ikke at MT09 er en dårlig sykkel.
S1000r koster tross alt en god slump mer.
Men det betyr ikke at MT09 er en dårlig sykkel.
S1000r koster tross alt en god slump mer.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: BC45 på jakt etter neste sykkel
Paralever er en genial innretning BMW har benyttet siden BMW K1 så dagens lys på 80-tallet.
Da effekten på syklene økte, så ble det behov for å stabilisere kardangen ved pådrag.
Tenker man litt over kreftene som virker på bakstillingen ved fullt pådrag, vil man oppdage at kardagen ønsker å bli med rundt motsatt vei av rotasjonsretningen.
På de eldre BMWene løftet derfor bakenden på sykkelen seg ved pådrag rett og slett. Har ikke studert bakstillingene på moderne japanske kardangsykler, men kan ikke si at jeg har lagt merke til innretninger for å motvirke denne vridningen.
BMW kom derfor opp med Paralever.
første generasjon Paralever ble faktisk benyttet til langt ut på 2000-tallet. Minnes at R1200 og K1200 var de første med 2. Generasjon.
1. Generasjon har opplagringen midt i svingarmen, og på kardangen er det et "øre" som henger ned. Til dette øret er det festet et stag som går frem til svingarmsopplagringen. Ved pådrag vil derfor kardangen holde seg helt stabil, og ikke løfte bakenden. For at fjæringen skal fungere med dette staget så er kardangen lagret opp som et ekstra ledd. Svingarmen vil flytte seg opp og ned med fjæringen, men kardangen vil alltid stå i "level".
2. Generasjon er laget annerledes. Her er staget flyttet til toppen og opplagringen til bunnen isteden. Kardangen står stadig på høyre side.
3. Generasjon, såvidt jeg kan se, samme opplegg som 2. Gen, men kardangen er montert på venstre side.
K1, legg merke til at demper er montert til kardangen. K1200RS, her er demper montert på svingarm, ellers samme
Da effekten på syklene økte, så ble det behov for å stabilisere kardangen ved pådrag.
Tenker man litt over kreftene som virker på bakstillingen ved fullt pådrag, vil man oppdage at kardagen ønsker å bli med rundt motsatt vei av rotasjonsretningen.
På de eldre BMWene løftet derfor bakenden på sykkelen seg ved pådrag rett og slett. Har ikke studert bakstillingene på moderne japanske kardangsykler, men kan ikke si at jeg har lagt merke til innretninger for å motvirke denne vridningen.
BMW kom derfor opp med Paralever.
første generasjon Paralever ble faktisk benyttet til langt ut på 2000-tallet. Minnes at R1200 og K1200 var de første med 2. Generasjon.
1. Generasjon har opplagringen midt i svingarmen, og på kardangen er det et "øre" som henger ned. Til dette øret er det festet et stag som går frem til svingarmsopplagringen. Ved pådrag vil derfor kardangen holde seg helt stabil, og ikke løfte bakenden. For at fjæringen skal fungere med dette staget så er kardangen lagret opp som et ekstra ledd. Svingarmen vil flytte seg opp og ned med fjæringen, men kardangen vil alltid stå i "level".
2. Generasjon er laget annerledes. Her er staget flyttet til toppen og opplagringen til bunnen isteden. Kardangen står stadig på høyre side.
3. Generasjon, såvidt jeg kan se, samme opplegg som 2. Gen, men kardangen er montert på venstre side.
K1, legg merke til at demper er montert til kardangen. K1200RS, her er demper montert på svingarm, ellers samme
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: BC45 på jakt etter neste sykkel
Den typiske mono-lever "hoppingen" kan man se her. Med Paralever er det ingen tegn til dette. Fjæringa går ned under akselerasjon, som man gjerne forventer.
https://youtu.be/KGKKOkLF9sA
https://youtu.be/KGKKOkLF9sA
- BC45
- Innlegg: 612
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: BC45 på jakt etter neste sykkel
Da forstår jeg
Takker for informativt svar 


- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: BC45 på jakt etter neste sykkel
Ikke helt sikker på om jeg forstod det Fredrik. Er det slik at på nyere BMW'er vil man ikke oppleve denne vuggingen på svingarmen som på sykkelen i filmen?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- BC45
- Innlegg: 612
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: BC45 på jakt etter neste sykkel
Fortsatt mye regn i vente. Første dag med godvær her på østlandet ser ut til å være tirsdag
Jeg skal egentlig på fjellet i hele neste uke, men vurderer å vente noen dager bare for å få prøvekjørt RS`n
Er meldt dårlig vær på fjellet også, så kan jo like godt være hjemme og jobbe litt.
Sitter å kikker litt på BMW`s nettsider. Neste års modell er å få i hvit/rød, brun og sort. Den hvite er nok ikke aktuell uansett, den brune er ganske fin, men den sorte synes jeg er veldig pen fra de fleste vinkler :)
http://www.bmw-motorrad.no/no/no/index. ... ¬rack=1


Sitter å kikker litt på BMW`s nettsider. Neste års modell er å få i hvit/rød, brun og sort. Den hvite er nok ikke aktuell uansett, den brune er ganske fin, men den sorte synes jeg er veldig pen fra de fleste vinkler :)
http://www.bmw-motorrad.no/no/no/index. ... ¬rack=1
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: BC45 på jakt etter neste sykkel
Bor ikke du i bærum da? Her i Oslo/Ski er det ikke noe regn 
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: BC45 på jakt etter neste sykkel
Jeg prøvekjørte 1200RS for en liten stund siden. Har laget et blogginnlegg i bloggen min om dette hvis du vil lese om mit førsteinntrykk. Link i signaturen. Bare bruk søkefunksjonen på siden :)
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: BC45 på jakt etter neste sykkel
Sykler med Paralever får ikke heving i bakenden pådrag, ditto motorbrems at bakenden går ned eller at bakbremsen brukes.Stian87 skrev: 28 sep 2017, 12:46 Ikke helt sikker på om jeg forstod det Fredrik. Er det slik at på nyere BMW'er vil man ikke oppleve denne vuggingen på svingarmen som på sykkelen i filmen?
Rett og slett fordi armen man ser på bildene motvirker kreftene som blir påført kardangen i motsatt retning av rulleretningen. Og med bolten man ser midt i svingarmen på 1. Generasjon, så er kardagen leddet der. På den måten er kardangen alltid i "level".
- BC45
- Innlegg: 612
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: BC45 på jakt etter neste sykkel
Joda, bor i Bærum og nå ser jeg at værmeldingen har endret seg igjen. Nå ser det ut som det blir opphold i morgen og hvis det ikke endrer seg igjen til i morgen, satser jeg på å få til en liten tur :)
- BC45
- Innlegg: 612
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: BC45 på jakt etter neste sykkel
Fin blogg du har :) Ser jo ut som du likte den ganske godt, selv om den ikke er helt på høyden med s1000r når det gjelder motor og krefter. Er også litt spent på det du skriver om at motoren drar sykkelen litt til siden. Har lest en del tester nå og de er nesten utelukkende positive, men må prøve den selv og se hva jeg synes. Kanskje jeg skal droppe prøvekjøring av s1000r, i tilfelle guttungen i meg sier at jeg bare MÅ ha 165 hkBjerknez skrev: 28 sep 2017, 17:41 Jeg prøvekjørte 1200RS for en liten stund siden. Har laget et blogginnlegg i bloggen min om dette hvis du vil lese om mit førsteinntrykk. Link i signaturen. Bare bruk søkefunksjonen på siden :)

- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: BC45 på jakt etter neste sykkel
Det er et vendepunkt det, du har ikke vurdert s1000rr da?BC45 skrev: 28 sep 2017, 20:27Fin blogg du har :) Ser jo ut som du likte den ganske godt, selv om den ikke er helt på høyden med s1000r når det gjelder motor og krefter. Er også litt spent på det du skriver om at motoren drar sykkelen litt til siden. Har lest en del tester nå og de er nesten utelukkende positive, men må prøve den selv og se hva jeg synes. Kanskje jeg skal droppe prøvekjøring av s1000r, i tilfelle guttungen i meg sier at jeg bare MÅ ha 165 hkBjerknez skrev: 28 sep 2017, 17:41 Jeg prøvekjørte 1200RS for en liten stund siden. Har laget et blogginnlegg i bloggen min om dette hvis du vil lese om mit førsteinntrykk. Link i signaturen. Bare bruk søkefunksjonen på siden :)![]()

LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: BC45 på jakt etter neste sykkel
Ja, det var faktisk en veldig fin sykkel. Den store varmtvannsberederen til potte kan jo sikkert lett byttes, så det bør jo ikke vektlegges stort. Da vil nok også lyden blir mer spennende vil jeg tro :)
Ja, jeg merket at den dro litt til ene siden ved gasspådrag når jeg krypkjørte. Sikkert noe man blir vant til og muligens også en kjent opplevelse med en bokser.
Speedometeret og displayet var det som skuffet mest. Det er jo noe man har i synsfeltet hele tiden. Veldig «golf»
Motoren er jo fin den også. Mye krefter langt nede, men den mister pusten fort. Men nå er jeg som sagt vant til noe helt annet.
Alt i alt en fin sykkel som ser bra ut, men lider litt av «innsparinger». S1000R virker rett og slett mer påkostet.
Ja, jeg merket at den dro litt til ene siden ved gasspådrag når jeg krypkjørte. Sikkert noe man blir vant til og muligens også en kjent opplevelse med en bokser.
Speedometeret og displayet var det som skuffet mest. Det er jo noe man har i synsfeltet hele tiden. Veldig «golf»
Motoren er jo fin den også. Mye krefter langt nede, men den mister pusten fort. Men nå er jeg som sagt vant til noe helt annet.
Alt i alt en fin sykkel som ser bra ut, men lider litt av «innsparinger». S1000R virker rett og slett mer påkostet.