oivindgs BMW R1200R (2011)
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: oivindgs BMW R1200R (2011)
Jeg brukte Tec7 og Sikaflex da jeg hadde båt. Kan brukes til veldig mye rart!
Jeg spurte AGM om jeg skulle prøve å lime støvlene, men det anbefalte de ikke. Hvis det ikke var vellykket ville Dainese nekte å godta reklamasjon i neste runde.
En av de tingene jeg liker med sykkelen min er at det er et skikkelig klunk når jeg girer. Og at jeg må ta i litt. Så jeg håper det går greit med stivere støvler. Det går vel an å justere vinkelen på girpedalen litt også. I verste fall får jeg selge støvlene på Finn og kjøpe noe mykere igjen.
Jeg spurte AGM om jeg skulle prøve å lime støvlene, men det anbefalte de ikke. Hvis det ikke var vellykket ville Dainese nekte å godta reklamasjon i neste runde.
En av de tingene jeg liker med sykkelen min er at det er et skikkelig klunk når jeg girer. Og at jeg må ta i litt. Så jeg håper det går greit med stivere støvler. Det går vel an å justere vinkelen på girpedalen litt også. I verste fall får jeg selge støvlene på Finn og kjøpe noe mykere igjen.
Sist redigert av oivindg den 11 jan 2021, 20:46, redigert 3 ganger totalt.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: oivindgs BMW R1200R (2011)
Fikk beskjed fra xlmoto om at støvlene er pakket. En time etter bestilling. :)
Re: oivindgs BMW R1200R (2011)
Skulle til å si at du må sjekke at ikke girpedalen tar borti kjede hvis du flytter den opp...til kom på at R1200R kanskje har kardangoivindg skrev: 11 jan 2021, 20:40Det går vel an å justere vinkelen på girpedalen litt også. I verste fall får jeg selge støvlene på Finn og kjøpe noe mykere igjen.

Har Sidi Adventure, de er stivere enn rene gatestøvler så sikkert litt uvant i begynnelsen, men er vant til å gire med crosstøvler så da er disse rene tøflene

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: oivindgs BMW R1200R (2011)
Jeg kikket på Toucan også, men de ser ut som de har litt mindre beskyttelse på innsida av ankelen. Leste at Sidiene blir litt mjukere med bruk også, så vi får satse på at det ordner seg.pingvin skrev: 11 jan 2021, 21:08Skulle til å si at du må sjekke at ikke girpedalen tar borti kjede hvis du flytter den opp...til kom på at R1200R kanskje har kardangoivindg skrev: 11 jan 2021, 20:40Det går vel an å justere vinkelen på girpedalen litt også. I verste fall får jeg selge støvlene på Finn og kjøpe noe mykere igjen.![]()
Har Sidi Adventure, de er stivere enn rene gatestøvler så sikkert litt uvant i begynnelsen, men er vant til å gire med crosstøvler så da er disse rene tøfleneHar også Alpinstars Toucan som er alternativ til Sidi Adventure men er litt mykere så jeg bruker de nå som mine gatestøvler, som du nevner, mer sikkerhet på denne type støvler enn normalt for rene gatestøvler.
Har kardang, ja. Boxer, kardang og telelever front var nesten et must for en nerd som meg. :)
Kjenner Sidi godt fra tråsykkel. Har aldri hatt problemer med dem. Spenner og såle har holdt til skoene har vært utslitt. Håper det er samme kvalitet på mc-støvlene.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: oivindgs BMW R1200R (2011)
Toucan er de jeg og har faktisk. Var et helvete å lære seg og gire med på K1200RS da den er trang å gire med som den er.
Etter noen ukers bruk har de myknet opp, og jeg har vendt meg til det antar jeg!
Digger komforten og alt med de. Jeg tror nok uansett fyren i butikken antok at jeg hadde R1200GS da jeg mumlet K1200RS
Etter noen ukers bruk har de myknet opp, og jeg har vendt meg til det antar jeg!
Digger komforten og alt med de. Jeg tror nok uansett fyren i butikken antok at jeg hadde R1200GS da jeg mumlet K1200RS

- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: oivindgs BMW R1200R (2011)
Artig å lese at du liker og ha ei gearkasse som klunker, de fleste som skriver om klunkende gearkasser plages med nattesøvnen av det.
Min sykkel klunker mellom alle gearene, særlig når man starter med kald motor.
Som kåre dump en gang kommenterte høres det ut som når man slipper ei gammeldags verktøykiste full av verktøy ned på et betonggulv.
Jeg kan ikke si at jeg liker klunkinga, men har vent meg til at sånn skal det være på HD.
Min sykkel klunker mellom alle gearene, særlig når man starter med kald motor.
Som kåre dump en gang kommenterte høres det ut som når man slipper ei gammeldags verktøykiste full av verktøy ned på et betonggulv.
Jeg kan ikke si at jeg liker klunkinga, men har vent meg til at sånn skal det være på HD.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: oivindgs BMW R1200R (2011)
Ser logikken, med klunkete girkasse må man lære seg å gire bestemt. Første sykkelen hadde var Suzuki med smørmyk girkasse, trengte bare tenke tanken så smatt den i gir. Har kostet meg utallige bomgiringer på senere sykler da slurvete med giringenJompa skrev: 11 jan 2021, 22:27 Artig å lese at du liker og ha ei gearkasse som klunker, de fleste som skriver om klunkende gearkasser plages med nattesøvnen av det.
Min sykkel klunker mellom alle gearene, særlig når man starter med kald motor.
Som kåre dump en gang kommenterte høres det ut som når man slipper ei gammeldags verktøykiste full av verktøy ned på et betonggulv.
Jeg kan ikke si at jeg liker klunkinga, men har vent meg til at sånn skal det være på HD.

Så som kommentert i andre tråder, første sykkelen burde ha moderate effekt (der bommet du litt, Øivind) men også klunkete girkasse så lærer å gire

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: oivindgs BMW R1200R (2011)
100 hester på 230 kilo sykkel og en velvoksen fører er moderat. :)pingvin skrev: 12 jan 2021, 07:04Ser logikken, med klunkete girkasse må man lære seg å gire bestemt. Første sykkelen hadde var Suzuki med smørmyk girkasse, trengte bare tenke tanken så smatt den i gir. Har kostet meg utallige bomgiringer på senere sykler da slurvete med giringenJompa skrev: 11 jan 2021, 22:27 Artig å lese at du liker og ha ei gearkasse som klunker, de fleste som skriver om klunkende gearkasser plages med nattesøvnen av det.
Min sykkel klunker mellom alle gearene, særlig når man starter med kald motor.
Som kåre dump en gang kommenterte høres det ut som når man slipper ei gammeldags verktøykiste full av verktøy ned på et betonggulv.
Jeg kan ikke si at jeg liker klunkinga, men har vent meg til at sånn skal det være på HD.![]()
Så som kommentert i andre tråder, første sykkelen burde ha moderate effekt (der bommet du litt, Øivind) men også klunkete girkasse så lærer å gire![]()
Nå får dere klunkinga til å høres verre ut enn den er. Det høres ikke på noen måte ut som det er noe feil eller løst i girkassa, det høres bare ut som det er en solid konstruksjon. Så det er ei god klunking, ikke ei dårlig ei. :) Vanskelig å beskrive, egentlig.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: oivindgs BMW R1200R (2011)
Har inntrykk av at det er veldig mange som tror at BMW 1200 er GS. Når jeg sier "R1200R" så er det flere som svarer "å, en sånn offroad BMW, ja".FredrikE24 skrev: 11 jan 2021, 21:50 Digger komforten og alt med de. Jeg tror nok uansett fyren i butikken antok at jeg hadde R1200GS da jeg mumlet K1200RS![]()
Re: oivindgs BMW R1200R (2011)
Har kjørt BMW boxer og ikke effekten som gjør at slipper å gire, er jo bøtter av dreiemoment som gjøre at knapt trenger å gireoivindg skrev: 12 jan 2021, 08:15 100 hester på 230 kilo sykkel og en velvoksen fører er moderat. :)

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: oivindgs BMW R1200R (2011)
Er litt overdrevent det med dreiemoment og bånndrag på boxer. Den liker seg ikke under 50 på sjette gir.

- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: oivindgs BMW R1200R (2011)
Et av mine store problemer her i verden er å irritere meg over uttale/skriving av BMWs motorsykkelmodeller. Jeg burde ikke, men det er nå sånnoivindg skrev: 12 jan 2021, 08:18Har inntrykk av at det er veldig mange som tror at BMW 1200 er GS. Når jeg sier "R1200R" så er det flere som svarer "å, en sånn offroad BMW, ja".FredrikE24 skrev: 11 jan 2021, 21:50 Digger komforten og alt med de. Jeg tror nok uansett fyren i butikken antok at jeg hadde R1200GS da jeg mumlet K1200RS![]()


Når det gjelder klunk i girkasse på sykler med tørrclutch bør dette være ikke-eksisterende. Nå har jo R1200-motoren fått våtclutch på et tidspunkt, uvisst hvilket årstall. Da sitter clutchen i oljebad fremst på motoren der dynamoreima en gang satt.
Det man skal slite litt med er å få den i gir når man står stille. Med clutchen inne, separeres motor og gir helt og girkassa står helt stille. Står giret på feil sted så ramler den ikke i gir med det første. Må gjerne litt ut med clutchhendelen for at dreva i giret skal flytte litt på seg og låse. Er det ikke slik bør man undersøke hvorvidt clutchen frir ut helt. Dette gjelder da tørrclutch.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: oivindgs BMW R1200R (2011)
Ganske sikker på at jeg har tørrclutch. Må bruke clutchen for å få den i gir når jeg står stille, ja. Betyr klunkinga at det er noe feil med girkassa?FredrikE24 skrev: 12 jan 2021, 17:37 Et av mine store problemer her i verden er å irritere meg over uttale/skriving av BMWs motorsykkelmodeller. Jeg burde ikke, men det er nå sånnVerste er typisk GS1200 og 1200R og 1200RS, eller RT1200. Det knyter seg litt
Når det gjelder klunk i girkasse på sykler med tørrclutch bør dette være ikke-eksisterende. Nå har jo R1200-motoren fått våtclutch på et tidspunkt, uvisst hvilket årstall. Da sitter clutchen i oljebad fremst på motoren der dynamoreima en gang satt.
Det man skal slite litt med er å få den i gir når man står stille. Med clutchen inne, separeres motor og gir helt og girkassa står helt stille. Står giret på feil sted så ramler den ikke i gir med det første. Må gjerne litt ut med clutchhendelen for at dreva i giret skal flytte litt på seg og låse. Er det ikke slik bør man undersøke hvorvidt clutchen frir ut helt. Dette gjelder da tørrclutch.
På enkelte forum skriver de R12R i stedet for R1200R. Sikkert for å spare litt tid.

- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: oivindgs BMW R1200R (2011)
Genialt, da vet vi hvordan vi skal irritere BMW folket om vi får behov for det 
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: oivindgs BMW R1200R (2011)
Tror det skjedde noe da R1200-motoren ble såkalt precision cooled med 125 hestekrefter.oivindg skrev: 12 jan 2021, 17:44Ganske sikker på at jeg har tørrclutch. Må bruke clutchen for å få den i gir når jeg står stille, ja. Betyr klunkinga at det er noe feil med girkassa?FredrikE24 skrev: 12 jan 2021, 17:37 Et av mine store problemer her i verden er å irritere meg over uttale/skriving av BMWs motorsykkelmodeller. Jeg burde ikke, men det er nå sånnVerste er typisk GS1200 og 1200R og 1200RS, eller RT1200. Det knyter seg litt
Når det gjelder klunk i girkasse på sykler med tørrclutch bør dette være ikke-eksisterende. Nå har jo R1200-motoren fått våtclutch på et tidspunkt, uvisst hvilket årstall. Da sitter clutchen i oljebad fremst på motoren der dynamoreima en gang satt.
Det man skal slite litt med er å få den i gir når man står stille. Med clutchen inne, separeres motor og gir helt og girkassa står helt stille. Står giret på feil sted så ramler den ikke i gir med det første. Må gjerne litt ut med clutchhendelen for at dreva i giret skal flytte litt på seg og låse. Er det ikke slik bør man undersøke hvorvidt clutchen frir ut helt. Dette gjelder da tørrclutch.
På enkelte forum skriver de R12R i stedet for R1200R. Sikkert for å spare litt tid.![]()
BMW modellene er som nevnt i forumet før delt opp i tre. Første forbokstav beskriver motor/modellplatformen(F, G, S, K og R) etterfulgt av motorvolum, etterfulgt av type(R, RT, S, GT, GTL, RS, LT, GS osv.). Unntaket er vel R Nine T som er en moderne versjon av den klassiske R90(derav Nine T). Skulle hatt 900ccm, men har altså drøyt 1200ccm. Ingen tvil om at markedsavdelingen har tatt seg noen friheter.