Onsløv's Blogg: I'm back!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38204
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Onsløv's Blogg - Straks sesongstart.

Legg inn av AJ »

Kanskje det er mulig å finne noe på http://www.maritim.no/" onclick="window.open(this.href);return false; ?
Kikket kjapt gjennom papirkatologen ders for noen dager siden og det vil ikke overraske meg om det finnes utstyr (f.eks. sikringsbokser...) som det går an å bruke på MC også...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg - Straks sesongstart.

Legg inn av Onsløv »

Flott side AJ. Fant mye rart der.

Kjøpte en slik koblingsboks på bilrema, og fekk moddet den så sigarett-tenneren passet inn. Bryteren passer perfect inn. Men fant ikke noe passende sted å ha den på biken. :-k

Det får ligge inntil widerøe.

Har fortsatt noen timer med det elektriske idag. Brukte noe tid på å finne et punkt som gir 12v når jeg slår på tenninga. Fant det til slutt, uten å måtte tyv'e meg inn på en annen ledning. Målet mitt er at alt skal
Koblet til réle og greier og var storfornøyd, så skulle eg teste om det kom strøm......nei...
:scratch
Målte på réleet, ikkeno strøm der heller...
:scratch

Det hjalp når jeg putta i sikringen på ledningen mellom rele og batteri ](*,)

Så kjøpte jeg også
[img]http://www.clasohlson.no/Archive/Images ... 52_242.jpg[/img]
på ClasOhlson, lader var de tom for. Da jeg monterte denne, blinket det rødt.
Måleapparatet viste 12,24v, startet biken og lot den gå på tomgang en god stund, blinket grønt mens den gikk på tomgang. Blinket gult da jeg stoppet og etter en stund begynte det å blinke rødt igjen.

Virker jo som om batteriet er OK ut fra målingene mine? Biken tenner og starter lett også.... :-k Får se når jeg får kjørt den en stund og se om det blir bedre.

Så ble det mørkt......
Det er bare å finne noe jeg kan feste bryteren i, og koble på ledningene fra elementene som gjenstår. Blir det tur i morgen, tro? Blir det varme i håndtakene, tro?

Det får vi se på.... :janikk

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg - Straks sesongstart.

Legg inn av Onsløv »

Godtvoksen skrev:Jeg er dessverre ingen god montør og er veldig misunnelig på dere som kan det. Dere sparer mange penger på det. Jeg betalte ca 2000 for montasje av disse tingene...
Hvem sier at vi kan det?
Jeg prøver bare å improvisere.... :lol
Skulle jeg ha lagt dette opp 100% skikkelig etter boka, så må eg vel strippe det meste av sykkelen.
Det blir vel gjort, en dag som ikke er vakker.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg - SESONGEN HAR STARTET.

Legg inn av Onsløv »

[album]227[/album]
Fikk nå endelig den bryteren på plass.
Står på en kortholder, som er blitt modifisert med vinkelkutter. Ser ut til at øyemålet bommet littegrann ja :D
Får bytte den ut når jeg har fått ny kortholder fra jobben ;-)

[album]226[/album]
Var ute en tur med madammen, kjørte rundt 25km. Rundt Nordåsvannet for de som er kjent, og via Skagevegen, så tok eg eg tur på egenhånd mens madammen skulle sykle rundt nordåsvannet. Men da jeg stoppet motoren for å sleppe kjerringa av, ville den ikke starte igjen. Brukte håndvarmerene på full guffe de siste minuttene, så tenkte kanskje det var det som gjorde det. Starta på gir, så kjørte jeg en tur for å lade opp batteriet, lå stort sett i 2 og 3-gir. Hihi. Tenkte å kjøre rundt Arna og Åsane, men snudde da jeg møtte regn. Kjørte rundomkring en halvtimes tid før jeg vendte nesen heimatt.

[album]225[/album]
Og her er koffertene satt på og biken låst og har blitt spylt, med hageslage. Nå er det kveld.

Sjekket batteriet etter andre turen min, dynamoen lader på 14,8 volt, må være god knall det. Slo av biken, og batteriet viste 12,80v og synkende. Vi får se hva den viser i morgen. Skal se om jeg får tak i en CTEK lader og få ladet opp batteriet. Hvis ikke, så er det av med alle kåpene, bagasjebrett osv og skifte batteri. Gleder meg til den jobben, når jeg nettopp har gjort det. ](*,) Men nå kan jeg det, så det går nok litt greiere neste gang. :terge

Ellers må fordekket skiftes. Det er trappet og når jeg slipper styret, begynner det å wobble fælt.

Du værden så moro å gi nesten full pinne :moi:
Sist redigert av Onsløv den 31 mar 2010, 18:49, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg - SESONGEN HAR STARTET.

Legg inn av Onsløv »

dobbeltpost

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38204
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Onsløv's Blogg - Straks sesongstart.

Legg inn av AJ »

Og sykker'n svarer til forventningene, eller...?
Merke kanskje forskjellen fra Deauville'en...?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg - Straks sesongstart.

Legg inn av Onsløv »

AJ skrev:Og sykker'n svarer til forventningene, eller...?
Merke kanskje forskjellen fra Deauville'en...?
Vel, jeg tror jeg trenger litt mer kjøretid på den, før jeg kan spikre noe...

Men jeg synes jeg må jobbe mer aktiv med kroppen med denne. Men det kan jo ha med det trappede fremdekket å gjøre, og/eller det at jeg ikke har kjørt sykkel på ca 1,5 år, så innøvde vaner er blitt glemt.

Føles tyngre å kjøre, men det kan også være det jeg skrev over.

Synes forskjellen mellom girene er små. Dvs, merker lite til forskjellen i 3-4-5 gir. Synes den ligger høyt på turtall i høyeste gir. Vibrerer litt mye der, så det føles ubehagelig. Vibrasjonene går bort når jeg kjører med høyere turtall, så det er kanskje en vanesak å kjøre på et lavere gir og få llitt høyere turtall.

Men ja, det er forskjell, merker godt på rullen at det er stor forskjell på motoren, 56hk/56nm på den gamle mot 89hk/84nm på denne nye.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38204
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Onsløv's Blogg - Straks sesongstart.

Legg inn av AJ »

Interessant å sammenligne XJ900 med TDM 900 - to sykler av samme størrelse, men likevel ganske forskjellige...

Tror muligens at XJ'en er en god del tyngre, pga. kardang og firesylindret motor... Er kanskje en bedre langtursykkel enn TDM'en? Ikke godt å si sånn uten videre...

Møtes vi i løpet av sesongen får vi ta en prat og beundre syklene og gjøre noe sammenligninger uten at vi på død og liv må kåre noen 'seierherre'... :P
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg - Straks sesongstart.

Legg inn av Onsløv »

AJ skrev:Interessant å sammenligne XJ900 med TDM 900 - to sykler av samme størrelse, men likevel ganske forskjellige...

Tror muligens at XJ'en er en god del tyngre, pga. kardang og firesylindret motor... Er kanskje en bedre langtursykkel enn TDM'en? Ikke godt å si sånn uten videre...

Møtes vi i løpet av sesongen får vi ta en prat og beundre syklene og gjøre noe sammenligninger uten at vi på død og liv må kåre noen 'seierherre'... :P
Absolutt spennende, ja, treffes vi, så er det vel godt mulig at vi kan stå og beundre hverandres sykler, kanskje det lar seg gjøre med en liten bikeswap også?
TDM'en er vel nærmere 50 kg lettere, samt har den helt sikkert en annen motorkarakteristikk. Tanken på XJ'en er ca 5 liter større enn TDM'en.

Kåre noen seierherrer blir det vel ikkeno av. Sykler er vel som damer, de som er utrolig pene kan vi være enige om, men de som vi har blitt sammensveiset med, har vi nok delte meninger om. :janikk
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg - Sesongen har begynt.

Legg inn av Onsløv »

Ny liten svipptur idag og...

Vi så på yr.no, og det skulle regne mellom 15 og 17. Ypperlig for en MC tur ;-)
Lasta sambizen oppi baksetet og dro av sted... kom ikke mange kilometerene før jeg kom på at mobil og førerkort lå igjen hjemme. Snudde og henta de, og kjørte videre.

Kjørte i vekselvis regnvær, dårlig vei men stort sett tørt. 7 grader og KALDT. Nevnte jeg kaldt?
Vi frøs litt, begge to, mest hu. Jeg hadde jo varmehåndtakene 8)

Nesten hjemme igjen, fant jeg ut at jeg ikke har hatt med meg vognkortet. hehe...får vel legge det i biken så det ligger der.

Har merket at jeg savner hanskerom, som jeg hadde på Deauvillen. Der man kunne legge vognkort, penger, solbriller, høreapparater osv osv.

Her er vår lille tur-rute. ca 82 km som vi brukte ca 2 timer på. Klikk gjerne på kartet.
[img]http://img94.imageshack.us/img94/9767/turrn.jpg[/img]
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Onsløv's Blogg - Sesongen har begynt.

Legg inn av Duville »

Kjekt med "hanskerom" etc - også kjekt med de ekstra hestene på NT700 i forhold tilden du hadde tror jeg... :mk

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg - Sesongen har begynt.

Legg inn av Onsløv »

Mulig det. Skulle prøve kjøre en slik ny type, men fikk aldri mulighet til å gjøre det.
Vi får se om jeg tilfeldigvis kommer over en ;-)

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg - Skifter bremseklosser

Legg inn av Onsløv »

Jaija, Så var det lørdag igjen.
Jeg og sambizen er på utkikk etter ny bil, så idag har vi vært og prøvekjørt en Alfa Romeo 159, 2liter diesel med 170hk.
Men dette er et MC-forum, så vi får bringe innlegget ontopic igjen....

Da har jeg også skiftet klosser... Synes bakbremsene fungerte dårlig og hadde "lav pedal", så en liten surf innom http://www.wemoto.com" onclick="window.open(this.href);return false;, så var nye klosser round baut bestilt.

Leste litt i servicemanualen før eg begynte, der stod det at man skulle løsne caliperen... Tull og tøys, det må da være god plass og muligheter til å skifte uten å ta av hele caliperen, tenkte jeg.
[img]http://img9.imageshack.us/img9/7056/24042010412.th.jpg[/img]

Vi får prøve, først av med lokket hvor det står: "Remove for brake pad service"
[img]http://img341.imageshack.us/img341/9558 ... 413.th.jpg[/img]

Deretter må vi av med låsepinnene til boltene, så trekke ut boltene som går igjennom klossene.
[img]http://img651.imageshack.us/img651/4087 ... 14n.th.jpg[/img]

Så av med et eller annet... og dermed er klossene løse.
[img]http://img682.imageshack.us/img682/2130 ... 415.th.jpg[/img]

Her har vi de gamle og nye.
[img]http://img245.imageshack.us/img245/8882 ... 416.th.jpg[/img]

Så av med noe mer ettellerannet.
[img]http://img707.imageshack.us/img707/9459 ... 417.th.jpg[/img]
De observante har kanskje lagt merke til at baksiden av klossen var innsmurt med kobberpasta :-(

Her har vi de gamle og nye, litt forskjell er det nå. Og mye igjen på de gamle, så de blir oppbevart som reserve.
[img]http://img532.imageshack.us/img532/9775 ... 418.th.jpg[/img]

Her har vi satt på "ettellerannet"
[img]http://img255.imageshack.us/img255/6717 ... 419.th.jpg[/img]

Trodde eg skulle klare å presse stemplene tilbake uten å åpne lufteskruene, men nei, det klarte jeg ikke. Så jeg måtte åpne for å klemme tilbake. Og i det ene stempelet kom det ut noe luft.
[img]http://img532.imageshack.us/img532/4251 ... 421.th.jpg[/img]
Så var det pakke sammen og rydde verktøy.

Hentet posten og der lå jaggu meg de nye klossene som skal monteres foran, og det trengs.
[img]http://img688.imageshack.us/img688/5697 ... 422.th.jpg[/img]

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Onsløv's Blogg - Sesongen har begynt.

Legg inn av Globe »

Fantastisk "slik-gjorde-jeg-det-innlegg"...Supert!!!!!! :=D> :=D> :thumleft

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg - Sesongen har begynt.

Legg inn av Onsløv »

Jau. Kunne brukt mer tid på å vaske, gjøre rent og smøre opp.
Men eg får heller ta det på vinterstid, plukke bort kåper og vaske skikkelig. Skikkelig kosejobb det, for noen. :notworthy:

Vel, da har jeg kjørt sykkelen i ganske nøyaktig 600 km. Ikke så langt med tanke på at flere her inne kjører slike avstander på en dag. :redface

Blir mer og mer vant til sykkern og har diverse planer for den.
  • * Skifte bremseklosser foran
    * Skifte dekk foran
    * Skifte vindskjerm
    * Skifte batteri
    * Få tak i en toppboks som jeg får en hjelm oppi.
    * Ta 20.000 / 24.000 service **
** Noen som vet når servicen skal taes?
I owners manual står det 20.000 km
I service manual står det 24.000 km

I Owners manual er det service hver 10.000 km
I Service manual er det service hver 6.000 km

Er ikke sikker på om jeg skal levere den inn og få tatt service på den, eller om jeg skal ta den sjøl.
Ka mener folket? Eneste jeg er litt skeptisk til, er "Check Valve Clerance"
Resten skulle jeg vel klare greit..... skeptisk fordi jeg ikke har noe særlig mye av verktøy, ei heller plass å stå, eller gjøre av kåper og sånt.

Svar