Onsløv's Blogg: I'm back!
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Onsløv's Blogg - Straks sesongstart.
Kanskje det er mulig å finne noe på http://www.maritim.no/" onclick="window.open(this.href);return false; ?
Kikket kjapt gjennom papirkatologen ders for noen dager siden og det vil ikke overraske meg om det finnes utstyr (f.eks. sikringsbokser...) som det går an å bruke på MC også...
Kikket kjapt gjennom papirkatologen ders for noen dager siden og det vil ikke overraske meg om det finnes utstyr (f.eks. sikringsbokser...) som det går an å bruke på MC også...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Onsløv's Blogg - Straks sesongstart.
Flott side AJ. Fant mye rart der.
Kjøpte en slik koblingsboks på bilrema, og fekk moddet den så sigarett-tenneren passet inn. Bryteren passer perfect inn. Men fant ikke noe passende sted å ha den på biken.
Det får ligge inntil widerøe.
Har fortsatt noen timer med det elektriske idag. Brukte noe tid på å finne et punkt som gir 12v når jeg slår på tenninga. Fant det til slutt, uten å måtte tyv'e meg inn på en annen ledning. Målet mitt er at alt skal
Koblet til réle og greier og var storfornøyd, så skulle eg teste om det kom strøm......nei...
Målte på réleet, ikkeno strøm der heller...
Det hjalp når jeg putta i sikringen på ledningen mellom rele og batteri
Så kjøpte jeg også
[img]http://www.clasohlson.no/Archive/Images ... 52_242.jpg[/img]
på ClasOhlson, lader var de tom for. Da jeg monterte denne, blinket det rødt.
Måleapparatet viste 12,24v, startet biken og lot den gå på tomgang en god stund, blinket grønt mens den gikk på tomgang. Blinket gult da jeg stoppet og etter en stund begynte det å blinke rødt igjen.
Virker jo som om batteriet er OK ut fra målingene mine? Biken tenner og starter lett også....
Får se når jeg får kjørt den en stund og se om det blir bedre.
Så ble det mørkt......
Det er bare å finne noe jeg kan feste bryteren i, og koble på ledningene fra elementene som gjenstår. Blir det tur i morgen, tro? Blir det varme i håndtakene, tro?
Det får vi se på....
Kjøpte en slik koblingsboks på bilrema, og fekk moddet den så sigarett-tenneren passet inn. Bryteren passer perfect inn. Men fant ikke noe passende sted å ha den på biken.

Det får ligge inntil widerøe.
Har fortsatt noen timer med det elektriske idag. Brukte noe tid på å finne et punkt som gir 12v når jeg slår på tenninga. Fant det til slutt, uten å måtte tyv'e meg inn på en annen ledning. Målet mitt er at alt skal
Koblet til réle og greier og var storfornøyd, så skulle eg teste om det kom strøm......nei...

Målte på réleet, ikkeno strøm der heller...

Det hjalp når jeg putta i sikringen på ledningen mellom rele og batteri
](./images/smilies/grrr.gif)
Så kjøpte jeg også
[img]http://www.clasohlson.no/Archive/Images ... 52_242.jpg[/img]
på ClasOhlson, lader var de tom for. Da jeg monterte denne, blinket det rødt.
Måleapparatet viste 12,24v, startet biken og lot den gå på tomgang en god stund, blinket grønt mens den gikk på tomgang. Blinket gult da jeg stoppet og etter en stund begynte det å blinke rødt igjen.
Virker jo som om batteriet er OK ut fra målingene mine? Biken tenner og starter lett også....

Så ble det mørkt......
Det er bare å finne noe jeg kan feste bryteren i, og koble på ledningene fra elementene som gjenstår. Blir det tur i morgen, tro? Blir det varme i håndtakene, tro?
Det får vi se på....

Re: Onsløv's Blogg - Straks sesongstart.
Hvem sier at vi kan det?Godtvoksen skrev:Jeg er dessverre ingen god montør og er veldig misunnelig på dere som kan det. Dere sparer mange penger på det. Jeg betalte ca 2000 for montasje av disse tingene...
Jeg prøver bare å improvisere....

Skulle jeg ha lagt dette opp 100% skikkelig etter boka, så må eg vel strippe det meste av sykkelen.
Det blir vel gjort, en dag som ikke er vakker.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Re: Onsløv's Blogg - SESONGEN HAR STARTET.
[album]227[/album]
Fikk nå endelig den bryteren på plass.
Står på en kortholder, som er blitt modifisert med vinkelkutter. Ser ut til at øyemålet bommet littegrann ja
Får bytte den ut når jeg har fått ny kortholder fra jobben
[album]226[/album]
Var ute en tur med madammen, kjørte rundt 25km. Rundt Nordåsvannet for de som er kjent, og via Skagevegen, så tok eg eg tur på egenhånd mens madammen skulle sykle rundt nordåsvannet. Men da jeg stoppet motoren for å sleppe kjerringa av, ville den ikke starte igjen. Brukte håndvarmerene på full guffe de siste minuttene, så tenkte kanskje det var det som gjorde det. Starta på gir, så kjørte jeg en tur for å lade opp batteriet, lå stort sett i 2 og 3-gir. Hihi. Tenkte å kjøre rundt Arna og Åsane, men snudde da jeg møtte regn. Kjørte rundomkring en halvtimes tid før jeg vendte nesen heimatt.
[album]225[/album]
Og her er koffertene satt på og biken låst og har blitt spylt, med hageslage. Nå er det kveld.
Sjekket batteriet etter andre turen min, dynamoen lader på 14,8 volt, må være god knall det. Slo av biken, og batteriet viste 12,80v og synkende. Vi får se hva den viser i morgen. Skal se om jeg får tak i en CTEK lader og få ladet opp batteriet. Hvis ikke, så er det av med alle kåpene, bagasjebrett osv og skifte batteri. Gleder meg til den jobben, når jeg nettopp har gjort det.
Men nå kan jeg det, så det går nok litt greiere neste gang.
Ellers må fordekket skiftes. Det er trappet og når jeg slipper styret, begynner det å wobble fælt.
Du værden så moro å gi nesten full pinne
Fikk nå endelig den bryteren på plass.
Står på en kortholder, som er blitt modifisert med vinkelkutter. Ser ut til at øyemålet bommet littegrann ja

Får bytte den ut når jeg har fått ny kortholder fra jobben

[album]226[/album]
Var ute en tur med madammen, kjørte rundt 25km. Rundt Nordåsvannet for de som er kjent, og via Skagevegen, så tok eg eg tur på egenhånd mens madammen skulle sykle rundt nordåsvannet. Men da jeg stoppet motoren for å sleppe kjerringa av, ville den ikke starte igjen. Brukte håndvarmerene på full guffe de siste minuttene, så tenkte kanskje det var det som gjorde det. Starta på gir, så kjørte jeg en tur for å lade opp batteriet, lå stort sett i 2 og 3-gir. Hihi. Tenkte å kjøre rundt Arna og Åsane, men snudde da jeg møtte regn. Kjørte rundomkring en halvtimes tid før jeg vendte nesen heimatt.
[album]225[/album]
Og her er koffertene satt på og biken låst og har blitt spylt, med hageslage. Nå er det kveld.
Sjekket batteriet etter andre turen min, dynamoen lader på 14,8 volt, må være god knall det. Slo av biken, og batteriet viste 12,80v og synkende. Vi får se hva den viser i morgen. Skal se om jeg får tak i en CTEK lader og få ladet opp batteriet. Hvis ikke, så er det av med alle kåpene, bagasjebrett osv og skifte batteri. Gleder meg til den jobben, når jeg nettopp har gjort det.
](./images/smilies/grrr.gif)

Ellers må fordekket skiftes. Det er trappet og når jeg slipper styret, begynner det å wobble fælt.
Du værden så moro å gi nesten full pinne

Sist redigert av Onsløv den 31 mar 2010, 18:49, redigert 2 ganger totalt.
Re: Onsløv's Blogg - SESONGEN HAR STARTET.
dobbeltpost
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Onsløv's Blogg - Straks sesongstart.
Og sykker'n svarer til forventningene, eller...?
Merke kanskje forskjellen fra Deauville'en...?
Merke kanskje forskjellen fra Deauville'en...?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Onsløv's Blogg - Straks sesongstart.
Vel, jeg tror jeg trenger litt mer kjøretid på den, før jeg kan spikre noe...AJ skrev:Og sykker'n svarer til forventningene, eller...?
Merke kanskje forskjellen fra Deauville'en...?
Men jeg synes jeg må jobbe mer aktiv med kroppen med denne. Men det kan jo ha med det trappede fremdekket å gjøre, og/eller det at jeg ikke har kjørt sykkel på ca 1,5 år, så innøvde vaner er blitt glemt.
Føles tyngre å kjøre, men det kan også være det jeg skrev over.
Synes forskjellen mellom girene er små. Dvs, merker lite til forskjellen i 3-4-5 gir. Synes den ligger høyt på turtall i høyeste gir. Vibrerer litt mye der, så det føles ubehagelig. Vibrasjonene går bort når jeg kjører med høyere turtall, så det er kanskje en vanesak å kjøre på et lavere gir og få llitt høyere turtall.
Men ja, det er forskjell, merker godt på rullen at det er stor forskjell på motoren, 56hk/56nm på den gamle mot 89hk/84nm på denne nye.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Onsløv's Blogg - Straks sesongstart.
Interessant å sammenligne XJ900 med TDM 900 - to sykler av samme størrelse, men likevel ganske forskjellige...
Tror muligens at XJ'en er en god del tyngre, pga. kardang og firesylindret motor... Er kanskje en bedre langtursykkel enn TDM'en? Ikke godt å si sånn uten videre...
Møtes vi i løpet av sesongen får vi ta en prat og beundre syklene og gjøre noe sammenligninger uten at vi på død og liv må kåre noen 'seierherre'...
Tror muligens at XJ'en er en god del tyngre, pga. kardang og firesylindret motor... Er kanskje en bedre langtursykkel enn TDM'en? Ikke godt å si sånn uten videre...
Møtes vi i løpet av sesongen får vi ta en prat og beundre syklene og gjøre noe sammenligninger uten at vi på død og liv må kåre noen 'seierherre'...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Onsløv's Blogg - Straks sesongstart.
Absolutt spennende, ja, treffes vi, så er det vel godt mulig at vi kan stå og beundre hverandres sykler, kanskje det lar seg gjøre med en liten bikeswap også?AJ skrev:Interessant å sammenligne XJ900 med TDM 900 - to sykler av samme størrelse, men likevel ganske forskjellige...
Tror muligens at XJ'en er en god del tyngre, pga. kardang og firesylindret motor... Er kanskje en bedre langtursykkel enn TDM'en? Ikke godt å si sånn uten videre...
Møtes vi i løpet av sesongen får vi ta en prat og beundre syklene og gjøre noe sammenligninger uten at vi på død og liv må kåre noen 'seierherre'...
TDM'en er vel nærmere 50 kg lettere, samt har den helt sikkert en annen motorkarakteristikk. Tanken på XJ'en er ca 5 liter større enn TDM'en.
Kåre noen seierherrer blir det vel ikkeno av. Sykler er vel som damer, de som er utrolig pene kan vi være enige om, men de som vi har blitt sammensveiset med, har vi nok delte meninger om.

Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Re: Onsløv's Blogg - Sesongen har begynt.
Ny liten svipptur idag og...
Vi så på yr.no, og det skulle regne mellom 15 og 17. Ypperlig for en MC tur
Lasta sambizen oppi baksetet og dro av sted... kom ikke mange kilometerene før jeg kom på at mobil og førerkort lå igjen hjemme. Snudde og henta de, og kjørte videre.
Kjørte i vekselvis regnvær, dårlig vei men stort sett tørt. 7 grader og KALDT. Nevnte jeg kaldt?
Vi frøs litt, begge to, mest hu. Jeg hadde jo varmehåndtakene
Nesten hjemme igjen, fant jeg ut at jeg ikke har hatt med meg vognkortet. hehe...får vel legge det i biken så det ligger der.
Har merket at jeg savner hanskerom, som jeg hadde på Deauvillen. Der man kunne legge vognkort, penger, solbriller, høreapparater osv osv.
Her er vår lille tur-rute. ca 82 km som vi brukte ca 2 timer på. Klikk gjerne på kartet.
[img]http://img94.imageshack.us/img94/9767/turrn.jpg[/img]
Vi så på yr.no, og det skulle regne mellom 15 og 17. Ypperlig for en MC tur

Lasta sambizen oppi baksetet og dro av sted... kom ikke mange kilometerene før jeg kom på at mobil og førerkort lå igjen hjemme. Snudde og henta de, og kjørte videre.
Kjørte i vekselvis regnvær, dårlig vei men stort sett tørt. 7 grader og KALDT. Nevnte jeg kaldt?
Vi frøs litt, begge to, mest hu. Jeg hadde jo varmehåndtakene

Nesten hjemme igjen, fant jeg ut at jeg ikke har hatt med meg vognkortet. hehe...får vel legge det i biken så det ligger der.
Har merket at jeg savner hanskerom, som jeg hadde på Deauvillen. Der man kunne legge vognkort, penger, solbriller, høreapparater osv osv.
Her er vår lille tur-rute. ca 82 km som vi brukte ca 2 timer på. Klikk gjerne på kartet.
[img]http://img94.imageshack.us/img94/9767/turrn.jpg[/img]
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Re: Onsløv's Blogg - Sesongen har begynt.
Kjekt med "hanskerom" etc - også kjekt med de ekstra hestene på NT700 i forhold tilden du hadde tror jeg... 

Re: Onsløv's Blogg - Sesongen har begynt.
Mulig det. Skulle prøve kjøre en slik ny type, men fikk aldri mulighet til å gjøre det.
Vi får se om jeg tilfeldigvis kommer over en
Vi får se om jeg tilfeldigvis kommer over en

Re: Onsløv's Blogg - Skifter bremseklosser
Jaija, Så var det lørdag igjen.
Jeg og sambizen er på utkikk etter ny bil, så idag har vi vært og prøvekjørt en Alfa Romeo 159, 2liter diesel med 170hk.
Men dette er et MC-forum, så vi får bringe innlegget ontopic igjen....
Da har jeg også skiftet klosser... Synes bakbremsene fungerte dårlig og hadde "lav pedal", så en liten surf innom http://www.wemoto.com" onclick="window.open(this.href);return false;, så var nye klosser round baut bestilt.
Leste litt i servicemanualen før eg begynte, der stod det at man skulle løsne caliperen... Tull og tøys, det må da være god plass og muligheter til å skifte uten å ta av hele caliperen, tenkte jeg.
[img]http://img9.imageshack.us/img9/7056/24042010412.th.jpg[/img]
Vi får prøve, først av med lokket hvor det står: "Remove for brake pad service"
[img]http://img341.imageshack.us/img341/9558 ... 413.th.jpg[/img]
Deretter må vi av med låsepinnene til boltene, så trekke ut boltene som går igjennom klossene.
[img]http://img651.imageshack.us/img651/4087 ... 14n.th.jpg[/img]
Så av med et eller annet... og dermed er klossene løse.
[img]http://img682.imageshack.us/img682/2130 ... 415.th.jpg[/img]
Her har vi de gamle og nye.
[img]http://img245.imageshack.us/img245/8882 ... 416.th.jpg[/img]
Så av med noe mer ettellerannet.
[img]http://img707.imageshack.us/img707/9459 ... 417.th.jpg[/img]
De observante har kanskje lagt merke til at baksiden av klossen var innsmurt med kobberpasta :-(
Her har vi de gamle og nye, litt forskjell er det nå. Og mye igjen på de gamle, så de blir oppbevart som reserve.
[img]http://img532.imageshack.us/img532/9775 ... 418.th.jpg[/img]
Her har vi satt på "ettellerannet"
[img]http://img255.imageshack.us/img255/6717 ... 419.th.jpg[/img]
Trodde eg skulle klare å presse stemplene tilbake uten å åpne lufteskruene, men nei, det klarte jeg ikke. Så jeg måtte åpne for å klemme tilbake. Og i det ene stempelet kom det ut noe luft.
[img]http://img532.imageshack.us/img532/4251 ... 421.th.jpg[/img]
Så var det pakke sammen og rydde verktøy.
Hentet posten og der lå jaggu meg de nye klossene som skal monteres foran, og det trengs.
[img]http://img688.imageshack.us/img688/5697 ... 422.th.jpg[/img]
Jeg og sambizen er på utkikk etter ny bil, så idag har vi vært og prøvekjørt en Alfa Romeo 159, 2liter diesel med 170hk.
Men dette er et MC-forum, så vi får bringe innlegget ontopic igjen....
Da har jeg også skiftet klosser... Synes bakbremsene fungerte dårlig og hadde "lav pedal", så en liten surf innom http://www.wemoto.com" onclick="window.open(this.href);return false;, så var nye klosser round baut bestilt.
Leste litt i servicemanualen før eg begynte, der stod det at man skulle løsne caliperen... Tull og tøys, det må da være god plass og muligheter til å skifte uten å ta av hele caliperen, tenkte jeg.
[img]http://img9.imageshack.us/img9/7056/24042010412.th.jpg[/img]
Vi får prøve, først av med lokket hvor det står: "Remove for brake pad service"
[img]http://img341.imageshack.us/img341/9558 ... 413.th.jpg[/img]
Deretter må vi av med låsepinnene til boltene, så trekke ut boltene som går igjennom klossene.
[img]http://img651.imageshack.us/img651/4087 ... 14n.th.jpg[/img]
Så av med et eller annet... og dermed er klossene løse.
[img]http://img682.imageshack.us/img682/2130 ... 415.th.jpg[/img]
Her har vi de gamle og nye.
[img]http://img245.imageshack.us/img245/8882 ... 416.th.jpg[/img]
Så av med noe mer ettellerannet.
[img]http://img707.imageshack.us/img707/9459 ... 417.th.jpg[/img]
De observante har kanskje lagt merke til at baksiden av klossen var innsmurt med kobberpasta :-(
Her har vi de gamle og nye, litt forskjell er det nå. Og mye igjen på de gamle, så de blir oppbevart som reserve.
[img]http://img532.imageshack.us/img532/9775 ... 418.th.jpg[/img]
Her har vi satt på "ettellerannet"
[img]http://img255.imageshack.us/img255/6717 ... 419.th.jpg[/img]
Trodde eg skulle klare å presse stemplene tilbake uten å åpne lufteskruene, men nei, det klarte jeg ikke. Så jeg måtte åpne for å klemme tilbake. Og i det ene stempelet kom det ut noe luft.
[img]http://img532.imageshack.us/img532/4251 ... 421.th.jpg[/img]
Så var det pakke sammen og rydde verktøy.
Hentet posten og der lå jaggu meg de nye klossene som skal monteres foran, og det trengs.
[img]http://img688.imageshack.us/img688/5697 ... 422.th.jpg[/img]
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Onsløv's Blogg - Sesongen har begynt.
Fantastisk "slik-gjorde-jeg-det-innlegg"...Supert!!!!!! :=D> :=D> 

Re: Onsløv's Blogg - Sesongen har begynt.
Jau. Kunne brukt mer tid på å vaske, gjøre rent og smøre opp.
Men eg får heller ta det på vinterstid, plukke bort kåper og vaske skikkelig. Skikkelig kosejobb det, for noen.
Vel, da har jeg kjørt sykkelen i ganske nøyaktig 600 km. Ikke så langt med tanke på at flere her inne kjører slike avstander på en dag.
Blir mer og mer vant til sykkern og har diverse planer for den.
I owners manual står det 20.000 km
I service manual står det 24.000 km
I Owners manual er det service hver 10.000 km
I Service manual er det service hver 6.000 km
Er ikke sikker på om jeg skal levere den inn og få tatt service på den, eller om jeg skal ta den sjøl.
Ka mener folket? Eneste jeg er litt skeptisk til, er "Check Valve Clerance"
Resten skulle jeg vel klare greit..... skeptisk fordi jeg ikke har noe særlig mye av verktøy, ei heller plass å stå, eller gjøre av kåper og sånt.
Men eg får heller ta det på vinterstid, plukke bort kåper og vaske skikkelig. Skikkelig kosejobb det, for noen.

Vel, da har jeg kjørt sykkelen i ganske nøyaktig 600 km. Ikke så langt med tanke på at flere her inne kjører slike avstander på en dag.

Blir mer og mer vant til sykkern og har diverse planer for den.
- * Skifte bremseklosser foran
* Skifte dekk foran
* Skifte vindskjerm
* Skifte batteri
* Få tak i en toppboks som jeg får en hjelm oppi.
* Ta 20.000 / 24.000 service **
I owners manual står det 20.000 km
I service manual står det 24.000 km
I Owners manual er det service hver 10.000 km
I Service manual er det service hver 6.000 km
Er ikke sikker på om jeg skal levere den inn og få tatt service på den, eller om jeg skal ta den sjøl.
Ka mener folket? Eneste jeg er litt skeptisk til, er "Check Valve Clerance"
Resten skulle jeg vel klare greit..... skeptisk fordi jeg ikke har noe særlig mye av verktøy, ei heller plass å stå, eller gjøre av kåper og sånt.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Onsløv's Blogg - Sesongen har begynt.

Ta service på mc sjøl.
Bruk verkstedhandbok.


If it ain't broke, I'll break it.
Re: Onsløv's Blogg - XJ'en i dvalemodus
Da har jeg kjørt XJ'en i over 1000 km. Ikke så mye, men nok til å bli litt kjent med den.
Ikke kjørt så mye de siste ukene pga en del overtid på jobb, kveldskurs i båtførerbeviset (som jeg bestod, testen altså) og maling av hus.
Har fylt tre tanker, så da har jeg fått beregnet at den bruker rundt 0,66l pr mil. Akseptabelt enda jeg ikke har vært særlig økonomisk innstilt når jeg har kjørt.
Har passert 20.500 km nå, og jeg har gjennom våren levd med at batteriet har holdt til en start. Men nå er det kaputt, og jeg må trille den igang, hver gang, selv etter lange turer og etter lading med lader.
Bare å skifte batteri tenker dere.....?
Hadde det vært så vel, hadde jeg gjort det for lenge siden, men siden det er en del arbeid kun for å skifte batteri, så har jeg nå rett og slett pakert den i en garasje, med mål om å ta 24.000 km service, som er en hovedservice, tar denne selv og håper på å komme under tilbudt pris.
Samtidig vil jeg også forsikre meg at den er klar for lofot-tur.
Ikke kjørt så mye de siste ukene pga en del overtid på jobb, kveldskurs i båtførerbeviset (som jeg bestod, testen altså) og maling av hus.
Har fylt tre tanker, så da har jeg fått beregnet at den bruker rundt 0,66l pr mil. Akseptabelt enda jeg ikke har vært særlig økonomisk innstilt når jeg har kjørt.
Har passert 20.500 km nå, og jeg har gjennom våren levd med at batteriet har holdt til en start. Men nå er det kaputt, og jeg må trille den igang, hver gang, selv etter lange turer og etter lading med lader.
Bare å skifte batteri tenker dere.....?
Hadde det vært så vel, hadde jeg gjort det for lenge siden, men siden det er en del arbeid kun for å skifte batteri, så har jeg nå rett og slett pakert den i en garasje, med mål om å ta 24.000 km service, som er en hovedservice, tar denne selv og håper på å komme under tilbudt pris.

Samtidig vil jeg også forsikre meg at den er klar for lofot-tur.
Re: Onsløv's Blogg - XJ'en i dvalemodus
Kåpene demontert

Noen som vet hvor jeg kan få tak i "valve shims" til sykkelen?
Ved søk på valve shims på ebay, finner jeg mange. Men når jeg legger til XJ900, er det ingen treff.
Er ikke sikker på om jeg trenger, men kjekt å ha, så slipper sykkelen å stå lenge, bare i påvente av disse mellomstykkene.
Edit: ser wemoto selger "løse" shims, så da kan jeg bare demontere og bestille derfra, tar bare et par dager å få.

Noen som vet hvor jeg kan få tak i "valve shims" til sykkelen?
Ved søk på valve shims på ebay, finner jeg mange. Men når jeg legger til XJ900, er det ingen treff.
Er ikke sikker på om jeg trenger, men kjekt å ha, så slipper sykkelen å stå lenge, bare i påvente av disse mellomstykkene.
Edit: ser wemoto selger "løse" shims, så da kan jeg bare demontere og bestille derfra, tar bare et par dager å få.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Onsløv's Blogg - XJ'en i dvalemodus

Sjekk om verkstedet du vanligvis bruker har shims bytting.Koster nok litt.
Til slutt vil de jo ende opp med en haug med tykke shims som ingen har bruk for.
Før har Jeg alltid levert de jeg må bytte, til mc butikken som jeg bruker.
Levere gammel og få en annen for 50 kroner.
På Kawaen har jeg slipt shimsene sjøl, på labben på jobb.


If it ain't broke, I'll break it.
Re: Onsløv's Blogg - XJ'en i dvalemodus
Godt tips EJS.
Skal taes til etterretning.
Er det sånn at jeg kun har Yamaha og forholde meg til? Eller kan jeg benytte andre? Så lenge diameteren og tykkelsen er rett, så er det vel bare kjør på, såvidt jeg har skjønt?
Annet spørsmål. Jeg må vel ha toppdekselpakning, hva heter dette på engelsk? Top Cover Gasket? Head Cover Gasket?
Skal taes til etterretning.
Er det sånn at jeg kun har Yamaha og forholde meg til? Eller kan jeg benytte andre? Så lenge diameteren og tykkelsen er rett, så er det vel bare kjør på, såvidt jeg har skjønt?
Annet spørsmål. Jeg må vel ha toppdekselpakning, hva heter dette på engelsk? Top Cover Gasket? Head Cover Gasket?
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Onsløv's Blogg - XJ'en i dvalemodus
Hmmm...det er vel Engine Cover Gasket eller Valve Cover Gasket?! 

Re: Onsløv's Blogg - XJ'en i dvalemodus
Idag hadde jeg en tåpelig opplevelse på vei hjem fra jobb...
Jobber på sandsli, og for de som er kjent, så er det stampe frem til Lagunen.
Nærmer meg lagunen, og for de ukjente, så er det 4 feltsvei, to felt i hver retning hvorav et av de to felta er kollektivfelt/sambruksfelt (2+).
Jeg ligger altså i kjørefeltet mitt, (kjører industriavfallet, vel og merke) og ligger meg godt til venstre så MC'er kommer forbi. På høyre side, i kollektivfeltet, ser jeg en taxi som svinger seg inn bak meg, og legger seg godt til høyre, slik at MC'ene ikke kommer forbi. Pga det er et vogntog vedsiden av oss.
Jaija, jeg får være litt snill, nå var det samlet seg 4 tohjulinger bak mercedes-taxien.
Jeg sakker farten, slik at vogntoget snegler seg forbi min side, og slik at MC'ene kan smette forbi. Taxien? Begynner og tute på meg og veiver med armene. Jeg veiver bare tilbake og slipper MC'ene forbi.
Når vi kommer oss gjennom rundkjøringen, og køen fortsetter i høyere fart, passer jeg på at jeg ikke kjører slik at han kommer seg mellom oss og andre biler
Men han kommer seg forbi i høy fart og tar noen feltskifter.....
Hva hadde du det så forbanna travelt for?
Jobber på sandsli, og for de som er kjent, så er det stampe frem til Lagunen.
Nærmer meg lagunen, og for de ukjente, så er det 4 feltsvei, to felt i hver retning hvorav et av de to felta er kollektivfelt/sambruksfelt (2+).
Jeg ligger altså i kjørefeltet mitt, (kjører industriavfallet, vel og merke) og ligger meg godt til venstre så MC'er kommer forbi. På høyre side, i kollektivfeltet, ser jeg en taxi som svinger seg inn bak meg, og legger seg godt til høyre, slik at MC'ene ikke kommer forbi. Pga det er et vogntog vedsiden av oss.
Jaija, jeg får være litt snill, nå var det samlet seg 4 tohjulinger bak mercedes-taxien.
Jeg sakker farten, slik at vogntoget snegler seg forbi min side, og slik at MC'ene kan smette forbi. Taxien? Begynner og tute på meg og veiver med armene. Jeg veiver bare tilbake og slipper MC'ene forbi.
Når vi kommer oss gjennom rundkjøringen, og køen fortsetter i høyere fart, passer jeg på at jeg ikke kjører slik at han kommer seg mellom oss og andre biler

Men han kommer seg forbi i høy fart og tar noen feltskifter.....

Hva hadde du det så forbanna travelt for?
Sist redigert av Onsløv den 21 mai 2010, 23:21, redigert 1 gang totalt.
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Onsløv's Blogg - XJ'en i dvalemodus
Uppssss...åh du slette tid.
..ja ja..en ledig fritime ble benyttet til demontering...spørsmålet nå vil være, hvor lang tid tar det å sette dette sammen igjen :)
Keep us posted :[-o<

Keep us posted :[-o<

Re: Onsløv's Blogg - XJ'en i dvalemodus
Er ikke ferdig å demontere, må av med oljekjøler, gasswire og clutchwire før jeg kommer til toppdekselet tror jeg...
Så nå henter jeg inn "ekspertisen".... Min bror, mekanikeren... Riktignok "mekaniker for tyngre kjøretøy" Men dette er jo det samme, bare i mindre målestokk...
Så nå henter jeg inn "ekspertisen".... Min bror, mekanikeren... Riktignok "mekaniker for tyngre kjøretøy" Men dette er jo det samme, bare i mindre målestokk...
