Cutless sin blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:Innså på vei inn i en sving at jeg hadde for høy fart for svingen, så da fikk jeg en del mer nedlegg enn jeg har hatt før (og da hadde jeg fra før tatt hele kyllingstripa), skrapa kraftig med fothvileren, og jeg kan egentlig forestille meg at siden bremsepedalen tok nedi, og den ikke "gir etter" så lett, så løfta det sikkert litt på sykkelen, slik at det tillot bakdekket å miste grepet. Det slapp ganske kraftig, men tok seg inn igjen og jeg fortsatte videre.
Godt og høre at det gikk bra :)

Dette viser jo egentlig bare hvor mye man faktisk kan legge over sykkelen før dekkene slipper taket. :)

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av mortenolb »

Bjerknez skrev:
mortenolb skrev:Innså på vei inn i en sving at jeg hadde for høy fart for svingen, så da fikk jeg en del mer nedlegg enn jeg har hatt før (og da hadde jeg fra før tatt hele kyllingstripa), skrapa kraftig med fothvileren, og jeg kan egentlig forestille meg at siden bremsepedalen tok nedi, og den ikke "gir etter" så lett, så løfta det sikkert litt på sykkelen, slik at det tillot bakdekket å miste grepet. Det slapp ganske kraftig, men tok seg inn igjen og jeg fortsatte videre.
Godt og høre at det gikk bra :)

Dette viser jo egentlig bare hvor mye man faktisk kan legge over sykkelen før dekkene slipper taket. :)
Jess. Dette var vel en tre uker før sommerferien, og fornøyd med dekka. Viser jo at jeg kan stole på dem. Blir spennende å prøve andre dekk nå!

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Hvilke dekk har du ?

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av mortenolb »

Pirelli angel gt. Nå har jeg bestilt Michelin pilot road 4

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av detvarvondtdet »

Cutless skrev:
detvarvondtdet skrev:
Cutless skrev:
Tusen takk for innspill. Hvis du har flere tanker rundt øvelsene i kjøregården så del de gjerne.

Angående støvlene så fant jeg noen såler på XXL i dag som gjør at støvlene sitter som støpt. Har de på nå for å gå de til. Utfordringen med sykkelen jeg skal kjøre opp på, 690 Duke, er at bremsen ikke er justert. Ref Snikendeugle så er bremsepedalen relativt høy originalt. Og jeg med mine 190 cm sliter med å ha foten på den uten å bremse hele tiden. Derfor har jeg øvd på krypkjøringen både med skolesykkel og min sykkel uten å bruke bakbrems.

Jeg kjørte også en 690 Duke på kjøreskolen og oppkjøringen. Det er akkurat den høye bakbremsstillingen som gjorde det vanskelig for meg. Med stive/store touringstøvler fikk jeg rett og slett ikke nok utslag i ankelen til å bruke bakbremsen skikkelig. Sikkert lurt å øve mye på krypkjøringen uten bakbrems, men jeg tipper at sensor forventer at du bruker bakbremsen. Kjørelæreren min var veldig streng på dette. Han reagerte umiddelbart om jeg prøvde meg på forbrems under krypkjøring ;-) . Håper det blir litt lettere med nye såler i skoa :-)

Under krypkjøringen hjalp det godt for meg å ha faste fokuspunkter for blikkbruken. Hadde 4 faste fokuspunkter. Konsentrerte meg mest om de, og da går sykkelen gjerne etter av seg selv.

Venstresvingøvelsen: Holdt jevn fart (litt under 40kmt) i andre gir igjennom de 2 første kjeglene. I det jeg begynte svingen flyttet jeg blikket bastant til strekket etter de 2 siste kjeglene og åpnet gassen litt gradvis etter tangeringspunktet i svingen mens jeg holdt blikket hele tiden. Litt av cluet i denne øvelsen er å ikke holde for høy fart inn. Mange i starten som holder for høy fart inn og må justere igjennom svingen. Gå heller av et par kmt og gi på ut igjen.
Brems i sving blir litt samme som over. Jevnt og rolig inn, begynn brems 2-3 meter etter at kjegle er passert. Push i mot og bare hold blikket rolig på samme sted til full stopp.
nødbremseøvelsen holdt jeg rett i underkant av 50 på 2 gir. Viktig med god forankring her. Klem låra rundt tanken, stram mage/rygg/sete musklatur, avslappet grep med løse armer og for all del hold blikket opp og frem. Rett etter at forbrems har begynt å ta så legger du på bakbremsen. Gir gjerne ned til 1 gir samtidig. Dette var en typisk øvelse som for meg gikk bedre for hvert forsøk, hver repitisjon jeg hadde.
Unnamanøver var kanskje den artigste øvelsen ;-) . 50 kmt i 3 gir igjennom de 2 første kjeglene. God forankring, legg deg frem i sykkelen (nesten litt aggressiv kjørestilling), hold blikket hele tiden dit du skal. Push deg ut, rett opp og push deg inn igjen og ut av de 2 siste kjeglene. En viktig ting å huske på her: Det er ikke meningen at du skal holde 50 kmt igjennom hele øvelsen. Det er inngangshastigheten. Sensor sa til meg at overraskende mange tror de skal holde 50 igjennom øvelsen og skaffer seg problemer pga det.

Veldig kort om alle øvelsene. Stress ned. Det er ikke poenget å holde høy fart igjennom alt. Slakk av hastigheten et par kmt og du kan bli overrasket over hvor mye enklere øvelsen plutselig føles. feks venstresving, forskjellen fra å holde 43km og 38kmt inn i svingen kan føles veldig stor :-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

Hvorfor i alle dager fikk du ikke lov til å bruke forbrems på krypkjøringen??
Det har aldri jeg hørt noe om når jeg tok lappen vertfall.

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av evike »

Joda, om ikke forbud, så i hvert fall ANBEFALING om å heller bruke bakbrems. Sykkelen setter seg litt mer på rompa og fremfor alt er det lett å miste balansen når man bruker forbrems i sakte hastigheter. (Også fra egen erfaring).
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Orion
Innlegg: 753
Registrert: 14 feb 2014, 18:52
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R
Sted: Oslo

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Orion »

Fikk også beskjed av kjørelærer om å bruke bakbrems på krypkjøring da jeg tok A-lappen i fjor.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Nå har jeg utelukkende øvd uten å bruke bakbrems nettopp pga skolesykkelen. Jeg skal ha en dobbeltime på kjøregården nå på tirsdag (dagen før oppkjøring). Ble litt usikker på om jeg skal fortsette å øve uten bakbrems, eller om jeg skal ta sjansen på å introdusere noe "nytt" i krypkjøringen :-k

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av evike »

Cutless skrev:Nå har jeg utelukkende øvd uten å bruke bakbrems nettopp pga skolesykkelen. Jeg skal ha en dobbeltime på kjøregården nå på tirsdag (dagen før oppkjøring). Ble litt usikker på om jeg skal fortsette å øve uten bakbrems, eller om jeg skal ta sjansen på å introdusere noe "nytt" i krypkjøringen :-k
Vil absolutt anbefale bakbremsen!!! Med ekstra sett utropstegn!
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

Det hele handler vel om at man skal ha kontroll på sykkelen under krypekjøring og da må det vel være ett fett hvilken brems man bruker??

Uansett, dette var det aldri noe snakk om når jeg kjørte opp for ca. 2mnd. Siden. Har heller aldri hørt om det før nå.

Jeg brukte vertfall kun frembremsen under krypkjøringen. Jeg sto med glans og fikk t.o.m. Skryt. Klarte begge gangene uten å rive noe som helst eller touche bakken med beina.

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av evike »

Dagens kverulering:
Det blir ikke ett fett hvilken brems man bruker. Gaffelen stuker når man bruker forbrems, bakbremsen virker rett og slett som ei bikkje som setter seg på rompa. Så det så! :P :p

Tro meg, det er PRØVD (grundig).
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av AJ »

evike skrev:
Cutless skrev:Nå har jeg utelukkende øvd uten å bruke bakbrems nettopp pga skolesykkelen. Jeg skal ha en dobbeltime på kjøregården nå på tirsdag (dagen før oppkjøring). Ble litt usikker på om jeg skal fortsette å øve uten bakbrems, eller om jeg skal ta sjansen på å introdusere noe "nytt" i krypkjøringen :-k
Vil absolutt anbefale bakbremsen!!! Med ekstra sett utropstegn!
Må si meg helt enig :janikk .
Det er ikke alltid jeg griper muligheten eller at jeg faktisk har muliheter til å lansplitte, men sitter stuck i trafikken og må krypkjøre.
Jeg er ikke et øyeblikk i tvil for min egen del: Bakbremsen funker langt bedre enn forbremsen ved krypkjøring når det gjelder å ha best mulig kontroll og stø kurs på kjøringa.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av 45316 »

Det er ikke noe problem å klare det med kun forbrems, men det både føles og er enklere å holde balansen ved bruk av bakbrems. Sykkelen strekker seg i stedet for å komprimere

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

Høres fornuftig ut evike, men poenget i første omgang er vel og finne måten en mestrer best selv?

Rart at ikke det ble nevnt noe som helst til meg om dette fra kjørelærer. Sensor brydde seg vertfall fletta om jeg brukte bakbremsen. :vs

Svar