Cutless skrev:detvarvondtdet skrev:Cutless skrev:
Tusen takk for innspill. Hvis du har flere tanker rundt øvelsene i kjøregården så del de gjerne.
Angående støvlene så fant jeg noen såler på XXL i dag som gjør at støvlene sitter som støpt. Har de på nå for å gå de til. Utfordringen med sykkelen jeg skal kjøre opp på, 690 Duke, er at bremsen ikke er justert. Ref Snikendeugle så er bremsepedalen relativt høy originalt. Og jeg med mine 190 cm sliter med å ha foten på den uten å bremse hele tiden. Derfor har jeg øvd på krypkjøringen både med skolesykkel og min sykkel uten å bruke bakbrems.
Jeg kjørte også en 690 Duke på kjøreskolen og oppkjøringen. Det er akkurat den høye bakbremsstillingen som gjorde det vanskelig for meg. Med stive/store touringstøvler fikk jeg rett og slett ikke nok utslag i ankelen til å bruke bakbremsen skikkelig. Sikkert lurt å øve mye på krypkjøringen uten bakbrems, men jeg tipper at sensor forventer at du bruker bakbremsen. Kjørelæreren min var veldig streng på dette. Han reagerte umiddelbart om jeg prøvde meg på forbrems under krypkjøring

. Håper det blir litt lettere med nye såler i skoa :-)
Under krypkjøringen hjalp det godt for meg å ha faste fokuspunkter for blikkbruken. Hadde 4 faste fokuspunkter. Konsentrerte meg mest om de, og da går sykkelen gjerne etter av seg selv.
Venstresvingøvelsen: Holdt jevn fart (litt under 40kmt) i andre gir igjennom de 2 første kjeglene. I det jeg begynte svingen flyttet jeg blikket bastant til strekket etter de 2 siste kjeglene og åpnet gassen litt gradvis etter tangeringspunktet i svingen mens jeg holdt blikket hele tiden. Litt av cluet i denne øvelsen er å ikke holde for høy fart inn. Mange i starten som holder for høy fart inn og må justere igjennom svingen. Gå heller av et par kmt og gi på ut igjen.
Brems i sving blir litt samme som over. Jevnt og rolig inn, begynn brems 2-3 meter etter at kjegle er passert. Push i mot og bare hold blikket rolig på samme sted til full stopp.
nødbremseøvelsen holdt jeg rett i underkant av 50 på 2 gir. Viktig med god forankring her. Klem låra rundt tanken, stram mage/rygg/sete musklatur, avslappet grep med løse armer og for all del hold blikket opp og frem. Rett etter at forbrems har begynt å ta så legger du på bakbremsen. Gir gjerne ned til 1 gir samtidig. Dette var en typisk øvelse som for meg gikk bedre for hvert forsøk, hver repitisjon jeg hadde.
Unnamanøver var kanskje den artigste øvelsen

. 50 kmt i 3 gir igjennom de 2 første kjeglene. God forankring, legg deg frem i sykkelen (nesten litt aggressiv kjørestilling), hold blikket hele tiden dit du skal. Push deg ut, rett opp og push deg inn igjen og ut av de 2 siste kjeglene. En viktig ting å huske på her: Det er ikke meningen at du skal holde 50 kmt igjennom hele øvelsen. Det er inngangshastigheten. Sensor sa til meg at overraskende mange tror de skal holde 50 igjennom øvelsen og skaffer seg problemer pga det.
Veldig kort om alle øvelsene. Stress ned. Det er ikke poenget å holde høy fart igjennom alt. Slakk av hastigheten et par kmt og du kan bli overrasket over hvor mye enklere øvelsen plutselig føles. feks venstresving, forskjellen fra å holde 43km og 38kmt inn i svingen kan føles veldig stor :-)