Elolz skrev:Jeg lurer litt på hvilken kurs en må betale i moms ved import. Ser det er omregningskurser på tollvesenet. Betaler en kursen for kjøpsdato, eller kursen ved momsing? For nå har ikke omregningskursen fulgt med hoppet etter kronefallet helt enda og er på 8,810 frem til 21.des. Isåfall kan en spare noen lapper om en er kjapp. Er denne svake kronen kommet for å bli tror dere, eller er dette noe som vil bli endret igjen om et par uker/mnd?

Det kan jeg fortelle deg :)
Du betaler MVA den dagen du tar sykkelen over grensa, det er du pliktig til :) Det har jeg gjort mange ganger.
Krona kommer nok ikke til å bli så sterk på en stund, men jeg er sikker på at det roer seg.
Akkurat nå demper lav krone litt av presset mot Norge, men over tid så gjelder den gyldne middelvei og det kommer Norges Bank å gjøre noe med. Ingen andre land i Europa (verden for den saks skyld) har bedre økonomi en Norge, vi har lav arbeidsledighet og vi har selvom det ikke virker sånn, orden i de fleste sysakene. Dessuten er vi et lite land, der de aller fleste har det bra selvom det blir nedgansgtider. Det som er unikt i Norge er at vi har greid å sette av penger de siste 20 årene og ikke sløst det bort en masse greier, det er nå det kommer godt med som en buffer for oss. Dessuten har Norge kanskje de mest solide bankene fordi Norge innførte ekstra skjerpede egenkapitalkrav til bankene for noen år siden.
Siden vi har penger i bakhånd gir det den norske stat mulighet til å investere når det går dårlig, Staten er som regel de eneste som har penger når det er urolig og som har vilje til det. Og da skaper vi spinnoffeffekter langt utover akk de prosjektene vi finansierer.
Det som skjer nå er litt panikk, men siden Norge har så lite valuta i spill, altså mengde med penger som er ute i handel så skal det lite til, holder med at 2-3 store hedgefond selger seg ut av Norske kroner så faller kursen dramatisk. Det som skjer nå, er mest sansynelig at Norges Bank og andre aktører ganske forsiktig kjøper opp kronene mens de nå er billig og tjener mye på dette seinere når kronekursen er økt Særlig DnB valuta avdeling er superdyktige på dette.
Siden ingen kan spå, så blir det bare synsing fra alle parter, men tipper det roer seg slik det gjorde i 2008. Da sto Euroen over 10 kroner , og du ser hva som skjedde etter stund, den roet seg. Så min ukvalifiserte gjetting er en gjennomsnittskurs av hva vi har hatt de siste åra og den vil være rundt 8,50 +