...som deim eg i min fyrste ungdom såg..
Disse ordene som Åsmund Olavson Vinje skrev i diktsamlinga "Ferdaminni fraa sumaren 1860 (utgitt første gang i 1861) kom igjen til heder og verdighet idag.
Jeg var gira på tur (Speedy hadde vansmektet hele uka i mannehulen uten nevneverdig oppmerksomhet) men føler lissom at jeg har "vært over" de beste strekkene i år, iallefall sånn innen rimelig rekkevidde for en dagstur på høsten.
Så hva skulle man finne på? Znirln er på jobb, og de andre jeg kunne tenke meg å lokke med på tur, var stort sett på fest på lørdag.
Sjekket værmeldingene opp og ned i mente, og til slutt falt puslebitene på plass.
Heldigvis hadde jeg besøk her forleden av Ernst, en kar fra Odda som kjører Tiger, og han igjen har en nabo, Trond, som blandt svært mye annet på to hjul, har et nebbdyr fra Bayern. (En GS1100)
Etter en telefon til Ernst var det meste på plass, de to hadde tenkt å kjøre tur søndag uansett, og var med på det "det meste"
En ny telefon i kveldingen spikret detaljene, vi møtes klokka 10 imorgen i "Kløvet". Det er det lokale navnet på veikrysset der E134/Rv13 tar av mot Odda,
Selv våknet jeg tidlig (kjørefeber vettu

) og blei liggende og surfe på internett. Klokka 8 fikk det være nok sløving, så jeg vekket frk.Fryd og spurte om ikke hun skulle lage frokost og niste til meg.
Etter en hel masse okking og stønning og småklaging var frokosten servert og nisteboksen og termosen klar til tur. Desverre var det såpass mye klaging at jeg lå endel bak skjema, så den rolige kjøreturen innover fjorden blei ikke slik jeg hadde tenkt meg.
Jeg hadde en avtale med min kjære svoger rett før klokka 10, han og søster min bort "rett borti" der, sett i forhold til møteplassen. Så til tross for forsinkelsen møtte jeg de andre to til avtalt tid.
Det bar rett oppover og østover på E134, men vi svingte selvsagt inn på gamleveien over Røldalsfjellet. Jo lenge øst vi kom jo mer skinner sola, og det var beint fram en herlig morgentur. Tok noen bilder over fjellet der...
Nede ved vannet, mellom tunnellene
[img]http://i42.photobucket.com/albums/e335/ ... tvze9n.jpg[/img]
Oppe fra svingene på gamleveien
[img]http://i42.photobucket.com/albums/e335/ ... ht5wfw.jpg[/img]
Resten av teksten og alle de fine bildene vil du finne på Norges
kanskje beste MCblogg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.