Jompa, en mann i slutten av 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i femtiårene....

Legg inn av Jompa »

Æ e I Nice på firmaet si regning I helga. Og her er sesongen I gang for lengst.
Så svaret må bli 17.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

ZZR-Erling

Re: Jompa, en mann i femtiårene....

Legg inn av ZZR-Erling »

Jompa skrev:Æ e I Nice på firmaet si regning I helga. Og her er sesongen I gang for lengst.
Så svaret må bli 17.
:knegg

I Nice ja... :-)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i femtiårene....sesongen er i gang

Legg inn av Jompa »

På tide med et livstegn igjen.
Skrivelysta er så smått begynt å komme tilbake, uten at jeg skal ta helt av med oppramsing av vinter og vår.
Jeg vil uansett legge inn et bilde i fra påska, som ble tilbrakt hjemme i år.
Madammen ble ryggoperert i slutten av februar, og jeg hadde ikke lyst til å dra på hytta alene.
Så det ble noen korte skiturer hjemmefra med hundene.
DSCF3004.JPG
I kveld tok jeg årets første tur, og sesongen 2015 er dermed formelt åpnet for min del.
Sykkelen har fått litt oppshining/ fornying i vinter med nye skiver fremme, nytt kåpeglass og ei lodda kobling på motortemp.sensoren.
Den jeg endelig avslørte som synderen for ca ett år siden....

Bremsene fungerte fint uten vibrering, men tar litt dårlig. Regner med at de må gå seg litt til før "bettet" kommer.
Kåpeglasset ? Tja, vet ikke helt. Kanskje litt mindre vind, det virker som lufta treffer høyere opp på hjelmen.
Men når jeg kjører med åpent visir er det verre enn før, tror jeg :scratch
Motoren fungerer i hvert fall kjempefint.
Ingen rykking, fusking og "nysing". Trur nesten det er første gang den har gått så pent etter en vinter i garagen.
Måtte ta etpar funksjonstester, og opp til 8000 går den omtrent perfekt.

Har også kjøpt ett Uclear intercomsett fra AJ for ei stund siden.
Er litt usikker på hvordan det funker, og hadde ikke mobilen med i dag. Så settet er ikke skikkelig prøvd enda.
Bare litt hjemmetesting med å ringe meg sjøl fra hjemmetelefonen, og da hører jeg min egen stemme kjempegodt i høyttalerne.
Hvordan jeg høres ut i andre enden vet jeg ikke, det er naturlig nok litt vanskelig å snakke i to telefoner, når den ene er montert opp mot headsettet i
hjelmen. Og hjelmen er på hodet.
Har også prøvd å ringe kjerringa med hjelmen på, men ho hørte meg nesten ikke.
Samtidig fikk jeg "bøttelyd" i høyttalerne. Rart.

Her er sykkelen med nye skiver og nytt kåpeglass, tatt for en mnd siden.
DSCF3040.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Sprint
Innlegg: 566
Registrert: 10 sep 2010, 16:23
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Sted: Karmøy

Re: Jompa, en mann i femtiårene....

Legg inn av Sprint »

Godt å høre at kawaen er friskmeldt :prf og ser bare lekker ut .Bra utført arbeid Jompa :thumleft
For livets glade gutter går solen aldri ned.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Jompa, en mann i femtiårene....

Legg inn av Olav K »

Den ser virkelig strøken ut den Kawaen din :prf
Er så kult med klassikere som er i flott stand!!
Håper du får en flott sesong der nord :thumleft
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i femtiårene....sesongen er i gang

Legg inn av Jompa »

Joda, sykkelen begynner etterhvert å bli ganske bra.
Selv om jeg har havna langt unna den egentlige ideen, 100 % original.
Det har blitt både 4/1 -anlegg, høyt kåpeglass og EBC skiver fremme.
Pluss en haug av skruer fra nærmeste jernvarebutikk..... men de fungerer like godt som japanske skruer.

Må vel snart ta og finne frem en plankebit, plastslange og kabelstifter og lage meg synkroniserngsverktøy, ble inspirert av en eller annen i "hvahardugjortmedmceendknidagtråden"
Det var vel fhv medlem Kmann som først lanserte verktøyet ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Jompa, en mann i femtiårene....sesongen er i gang

Legg inn av gorbys »

Laga meg eit sjølv hin dagen, men det blir litt enklere når en berre har to sylindere da :-P
Bilde

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Jompa, en mann i femtiårene....sesongen er i gang

Legg inn av norse900 »

Blir det egentlig enklere når man har 2 kontra 4 sylindere? Prinsippet blir jo det samme, bare flere målinger. Trenger jo bare måle 2 og 2 sylindere?
(Sync'e 1&2, deretter 3&4, og så 2&3 til slutt, eller?)
Jeg har ei rekke med 4 målere, men vurderer å dele rekka i 2... Bare mye styr med 4 målere som må justeres først... Det beste er vel egentlig slange... :redface
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Jompa, en mann i femtiårene....sesongen er i gang

Legg inn av gorbys »

norse900 skrev:Blir det egentlig enklere når man har 2 kontra 4 sylindere? Prinsippet blir jo det samme, bare flere målinger. Trenger jo bare måle 2 og 2 sylindere?
(Sync'e 1&2, deretter 3&4, og så 2&3 til slutt, eller?)
Jeg har ei rekke med 4 målere, men vurderer å dele rekka i 2... Bare mye styr med 4 målere som må justeres først... Det beste er vel egentlig slange... :redface
Tja, med sånn heimemekk som eg har drive med så er det enklere med 2.
4 sylindere da må man til med referansepunkter eller målestreker slik at alt blir likt. Eg har bevist sørga for at eg har plass til to rør til slik at eg får målt fire i slengen.
Eg såg eit triks på youtube for å justere alle målerene på en gang, dette var på en to sylindra da, men han kobla slangene til syl1 og 2 isammen ved hjelp av et t-stykke slik at begge kunne justeres på en gang. Har du tre t-stykker så burde du vel kunne gjøre det samme med alle fire ?

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Jompa, en mann i femtiårene....sesongen er i gang

Legg inn av norse900 »

Første gang jeg "justerte" klokkene så brukte jeg en sylinder, kobla på en slange om gangen og justerte alle så de viste likt. Andre gang målte jeg bare 2, og brukte ikke klokke 3&4 i det hele tatt.

Når det gjelder "referansepunkt": hvis 1&2 er like, 3&4 er like, og man til slutt justerer 2&3 (som er sammenkoblingspunket mellom 1/2 og 3/4, så burde det funke? Når man justerer mellom 2&3, så følger jo 1&4 med "på lasset" (siden 1&2 / 3&4 er like. Har fungert greit, men kanskje det bare har vært flaks?? (Eller en metode som bare fungerer på enkelte forgassere? (Mikuni))
T-stykke mellom var jo og en ide. Å måle dem parvis må jo funke. Får ta turen innom en akvariebutikk å se hva de har i skuffene :knegg
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i femtiårene....sesongen er i gang

Legg inn av Jompa »

Himmelfartsdagen ble brukt til noe så ukristelig som å skru på sykkeln.
Synkronisering av innsugspjeld.
Æ laga meg verktøy av plankemodell, kobla på cyl 1 og 2, og nr 1 stakk tvert av med seiern. Alt vannet føk direkte inn i nr 1.
Prøvde på nytt, med olje i slangen. Regna med at oljen ikke skulle renne like fort som vannet, og at æ dermed fikk mulighet til å justere.
Samme resultat som med vann, bortsett fra at eksosen ble blå i stedet for hvit.
"Plankemodellen" med en slange på en bordbit fungerer mao bare om forgassere/ innsugsspjeld er ganske godt innstilt i utgangspunktet.

Men det finnes da annet verktøy.
Æ har et gammelt vakummeter liggende i garasjen. Kobla opp slanger på to og to cylindere og sammnligna.
Nr 4 hadde langt høyere vakum enn de andre. Årsak, løs låsemutter på justeringsskruen.
Heldigvis var 2 og 3 nesten like.
Det var umulig og komme til justeringa i midten og det ble etter hvert glovarmt under tanken som bare var løfta opp 10 cm i bakkant.
Fikk til slutt ganske jevnt vakum, etter bortimot 100 justeringer og målinger.
Det varierte vel med omtrent 2 kpa.
DSCF3154.JPG
Vakummeteret er et vi brukte på jobb for en del år siden. Lett å lese av.

Og resten av verktøyet.
En lang 8mm kopp og et avsagd skrujern gjorde susen. Løsne låsemuttern, tre skrujernet gjennom koppen, juster.
Ut med skrujernet, på med skralla og stram muttern.
Enkelt ? Ja og nei. Når man strammer opp låsemutteren endres vakumet litt. Så det gjelder å legg inn litt margin før man strammer til.
Tålmodighet er stikkordet.

Og resten av verktøyet. Batteriene kommer fra lommelykta og verktøyet kommer fra samme butikk som det ene batteriet.
DSCF3157.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Jompa, en mann i femtiårene....sesongen er i gang

Legg inn av ejs »

:thumleft :thumleft
Jeg sveiste en 6mm bolt 90 grader ut på hylsa.
Da kunne jeg holde igjen med skrujernet når jeg strammet låsemutteren...

:mc7
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Jompa, en mann i femtiårene....sesongen er i gang

Legg inn av gorbys »

Var redd motoren skulle suge opp alt sjølv men det gikk bra, tenkte eg skulle lage en restriktor til slangene da for å dempe vakuumpulsene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i femtiårene....sesongen er i gang

Legg inn av Jompa »

I ettermiddag var jeg fast bestemt på at i kveld skulle det kjøres.
Sluddbygene fra lørdag var nesten glemt, og temperaturen stigende. Litt sol var det også i ettermiddag.
Og så kom regnet.

Fikk forresten en fin kveldstur sist fredag. Noen mil hit og dit langs favorittveiene.
Bremsene tar merkbart bedre enn de gjorde første gang jeg prøvde dem, til gjengjeld bråker de noe helt grønnjævlig.
Særlig i sakte fart.

Tenk deg at du kommer glidende gjennom tettbygd strøk, med åpent visir i finværet.
På litt avstand ser du en ung dame som skal til å følge sin skrøpelige, gamle mor over gangfeltet.
Du slakker ned, Barbie og Barbara, hvis vi kan kalle dem det, begynner å krysse veien.
Når du er ca 20 meter unna, sender Barbie sitt peneste smil i mot deg, men siden Barbara er dårlig til beins går det litt tregere med dem enn du først trodde.
Du klemmer bremsa forsiktig inn, og da kommer det verste bremseskriket du kan tenke deg, av typen polsk trailer.
Barbie hyler opp og Barbara knekker sammen i sjokk............

Heldigvis var dette bare et tenkt tilfelle :-)å
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Jompa, en mann i femtiårene....sesongen er i gang

Legg inn av Haymaker »

Jompa skrev: Du slakker ned, Barbie og Barbara, hvis vi kan kalle dem det, begynner å krysse veien.
:lol

Svar